Sendmail og Big Brother (BB)
Fra : Peter Enger

Dato : 28-05-01 20:17

Jeg har en mailserver som er overvåget med Big Brother (
http://www.bb4.com ) og får jævnligt en fejl fra maskinen med nedenstående
tekst:

sendmail - 4 instances running, requires at most 2

Er der nogen som kan oversætte og evt. give et bud på hvad der udløser
fejlen.

Mvh.

Peter Enger

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 28-05-01 20:25

>sendmail - 4 instances running, requires at most 2
>
>Er der nogen som kan oversætte og evt. give et bud på hvad der udløser
>fejlen.

Check din $bbhome/etc/bb-proctab fil (i bunden af filen);

Jeg har en linie der siger:

localhost: sendmail;<=2

Den checker at der ikke kører mere end 2 sendmail processer, hvilket der
faktisk godt kan - i forbindelse med køer.

Du kan hæve variablen.

/Kim

Fra : Peter Enger

Dato : 28-05-01 21:02

Hej Kim !

Tak for dit svar.

Jeg kendte godt variablen i BB, men var mere i tvivl om hvorvidt det var et
problem at der var mere end to sendmailprocesser i live. Men såvidt jeg kan
forstå på dig er det ikke et problem ?

Hvor højt mener du variablen skal sættes for kun at dukke op når der er tale
om en reel fejl (det er vel løbske processer) ?

Mvh.

Peter Enger

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-05-01 21:14

Peter Enger skrev:

> Hvor højt mener du variablen skal sættes [···]?

Kan du ikke fortælle bb at der skal være >=1 (eller 2) stykker
sendmail kørende i stedet?

// Klaus

Fra : Kim Bjørn Nielsen

Dato : 28-05-01 23:03

> [...]
tale
>om en reel fejl (det er vel løbske processer) ?

Det kommer jo an på hvor travlt din mailserver har det, eller hvis den ikke
har forbindelse til internet eller relay hele tiden.

Når du får en alarm (for 4 instances f.eks.) kan du jo checke dine processer
og mailq - og hvis det er normalt/acceptabelt - voila!

/Kim