MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Fjernstyre PC igennem router
Fra : Lars HT

Dato : 27-03-05 14:23

Er det muligt at fjernstyre en PC igennem en router, som jeg ikke har adgang
til at forwarde porte i?

Tænker specielt på om f.eks. port 80 eller 110 evt. kan benyttes?

Lars

Fra : Anders Lund

Dato : 27-03-05 15:46

Lars HT wrote:
> Er det muligt at fjernstyre en PC igennem en router, som jeg ikke har adgang
> til at forwarde porte i?

Ja, jeg har set nogle reklamer for noget fjernstryngs "halløj", som jeg
selvfølgelig ikke kan finde. Det går vist ud på at den computer som skal
fjernstyres, forbinder sig til en server og når du så vil fjernstyre
computeren, forbinder du dig også til denne server som så får jeres
computere til at snakke sammen. Lige som p2p.

> Tænker specielt på om f.eks. port 80 eller 110 evt. kan benyttes?

VNC (www.realvnc.com) kan sættes til at lytte på andre porte end dens
deafult.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-03-05 17:21

Anders Lund wrote:
> VNC (www.realvnc.com) kan sættes til at lytte på andre
> porte end dens deafult.

Og Bjarne Duelund har lavet en guide
http://danbbs.dk/~duelund/pcinfo/vnc/index.htm

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Lars HT

Dato : 27-03-05 18:43

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> wrote in message

> Og Bjarne Duelund har lavet en guide
> http://danbbs.dk/~duelund/pcinfo/vnc/index.htm

Tak til Jer begge for svarene!

Jeg har læst guiden igennem, men må indrømme, at det er en smule langhåret
for mig. Hvis jeg derfor kunne få et par tips til, hvordan jeg skal gribe
det an, ville det være dejligt.

Jeg skal bruge VNC til at tilgå min studie-PC hjemmefra via bredbåndsnet.
Begge bruger XP pro og IE 6. Jeg har tidligere benyttet Remote Administrator
til det, men efter at netværket på mit studie er kommet bag en central
router, kan jeg ikke mere bruge den. Jeg kan ikke få lov at få forwardet
porte til min PC eller få hjemmearbejdsplads-ordning som studerende.
Hvordan kan jeg sætte VNC op, så jeg kan arbejde hjemmefra?

Lars

Fra : Anders Lund

Dato : 27-03-05 22:17

Lars HT wrote:
> Jeg kan ikke få lov at få forwardet
> porte til min PC eller få hjemmearbejdsplads-ordning som studerende.
> Hvordan kan jeg sætte VNC op, så jeg kan arbejde hjemmefra?

Det får du ikke VNC til uden hjælp af et andet program, hvis du ikke har
mulighed for at få forwardet bare én port til din PC.

Jeg er dog kommet i tanke om hvad det fjernstryings program hed:
GoToMyPC: http://www.gotomypc.com/

Jeg mener at det kan klare sig uden forward af porte, fordi det bruger
en central server til at lave forbindelserne, i stedet for VNC som laver
en direkte forbindelse imellem de 2 computere.

Har ingen erfaring med programmet.

Fra : Lars HT

Dato : 27-03-05 22:34

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message

> Det får du ikke VNC til uden hjælp af et andet program, hvis du ikke har
> mulighed for at få forwardet bare én port til din PC.

Nej, det frygtede jeg!

> Jeg er dog kommet i tanke om hvad det fjernstryings program hed: GoToMyPC:
> http://www.gotomypc.com/

Det ser ud til at kunne, hvad det skal - tror jeg prøver den gratis time, de
giver!

Tak for tippene!

Lars

Fra : Calle.

Dato : 28-03-05 11:09

Lars HT wrote:
> [...]
> ikke få lov at få forwardet porte til min PC eller få
> hjemmearbejdsplads-ordning som studerende. Hvordan kan jeg sætte VNC
Er det for at tilgå dine dokumenter, så installer evt. et ftp program på din
PC så du har adgang til den via alm. internet. Er det for mail, så kør din
alm. mailadresse igennem gmail, som kan læses alle steder fra. Den gemmer
alle ind/ud mails (har 1000Mb) og er gratis.

--
Calle.

Fra : Lars HT

Dato : 28-03-05 12:25

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message
> [...]
> din alm. mailadresse igennem gmail, som kan læses alle steder fra. Den
> gemmer alle ind/ud mails (har 1000Mb) og er gratis.

Kan jeg få ftp til at fungere uden at kunne forwarde porte til min
arbejds-PC???

Lars

Fra : Calle.

Dato : 28-03-05 15:43

Lars HT wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> wrote in message
> Kan jeg få ftp til at fungere uden at kunne forwarde porte til min
> arbejds-PC???

Ja normalt er der åbnet for at kunne hente på en FTP, da mange profesionelle
jo også har en sådan kørende. Jeg har selv www.cerberus.com kørende på min
alm. PC, uden at mærke den er der.
Den har kørt uden fejl siden jeg installerede den, og det er længe siden.
Samtidig er den nem at sætte op for en uerfaren også. Har du en router på
der hjemme skal du bare lige åbne port 21 i den.
--
Calle.

Fra : Lars HT

Dato : 28-03-05 16:34

> [...]
> Samtidig er den nem at sætte op for en uerfaren også. Har du en router på
> der hjemme skal du bare lige åbne port 21 i den.

Jeg har netop Cerberus kørende hjemme, med åben port i min hjemme-router,
men det jeg spørger om er om den (Cerberus) kan køre på min Studie-PC, hvor
jeg jo netop ikke kan åbne for porte i routeren?

Lars

Fra : Anders Lund

Dato : 28-03-05 17:37

Lars HT wrote:
> Jeg har netop Cerberus kørende hjemme, med åben port i min hjemme-router,
> men det jeg spørger om er om den (Cerberus) kan køre på min Studie-PC, hvor
> jeg jo netop ikke kan åbne for porte i routeren?

Det kan den ikke. Du skal have nogen til at åbne en forbindelse til fra
eller til din studie PC. Da du ikke kan styre routeren ved din studie
PC, er det ikke muligt at få forbindelser TIL den. Derfor bliver din
studie PC nød til at oprette en forbindelse ud af huset.
Mihcael Rasmussen har et forslag til dette, hvilket indebære en SSH server.

Fra : Lars HT

Dato : 28-03-05 19:48

> [...]
> er det ikke muligt at få forbindelser TIL den. Derfor bliver din studie PC
> nød til at oprette en forbindelse ud af huset.

Ja sådan har det også hele tiden været i mit hoved. Jeg blev bare lidt i
tvivl efter Calles indlæg.

> Mihcael Rasmussen har et forslag til dette, hvilket indebære en SSH
> server.

Jeg vil prøve at installere en SSH-server og prøve om det fungerer!

Foreløbigt tak for hjælpen - til alle!

Lars

Fra : Calle.

Dato : 28-03-05 20:29

Anders Lund wrote:

> [...]
> studie PC nød til at oprette en forbindelse ud af huset.
> Mihcael Rasmussen har et forslag til dette, hvilket indebære en SSH
Han kan vel bare kontakte sin FTP derhjemme via explorer.
--
Calle.

Fra : Anders Lund

Dato : 28-03-05 21:09

Calle. wrote:

> Han kan vel bare kontakte sin FTP derhjemme via explorer.

Læs hvad han skriver. Han vil sætte en FTP server op på sine studie PC.
Han kan ikke kontakte sin studie PC fra sin hjemme PC.

Den anden vej kan han sikkert godt.

Fra : Calle.

Dato : 28-03-05 21:30

Anders Lund wrote:

> Læs hvad han skriver. Han vil sætte en FTP server op på sine studie
> PC. Han kan ikke kontakte sin studie PC fra sin hjemme PC.
>
> Den anden vej kan han sikkert godt.
Jeps, men det kan vel være lige meget hvor FTPen står, nå bare man har
adgang til den. Her hos mig fungerer det da fint
--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 28-03-05 20:28

Lars HT wrote:
> [...]
> hjemme-router, men det jeg spørger om er om den (Cerberus) kan køre
> på min Studie-PC, hvor jeg jo netop ikke kan åbne for porte i
Hvorfor vil du have den bægge steder, det er da nok, hvis du har forbindelse
til en!
Du kan ikke have en FTP kørende på skolens server.
--
Calle.

Fra : Lars HT

Dato : 28-03-05 20:34

> Hvorfor vil du have den bægge steder, det er da nok, hvis du har
> forbindelse til en!
> Du kan ikke have en FTP kørende på skolens server.
> --

Jamen! Det er jo fordi, jeg har behov for at sidde hjemme og arbejde på min
studie-PC en gang imellem! Når børnene er syge og sådan!

Lars

Fra : Calle.

Dato : 28-03-05 20:39

Lars HT wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> wrote in message

> Jamen! Det er jo fordi, jeg har behov for at sidde hjemme og arbejde
> på min studie-PC en gang imellem! Når børnene er syge og sådan!

Det kan du ikke via en FTP. det tillader dig bare adgang til dine
filer/dokumenter, som du så kan bearbejde med de programmer du har på den PC
du sidder ved.
--
Calle.

Fra : Lars HT

Dato : 28-03-05 20:51

> Det kan du ikke via en FTP. det tillader dig bare adgang til dine
> filer/dokumenter, som du så kan bearbejde med de programmer du har på den
> PC du sidder ved.
> --

Nu må du ikke misforstå mig, men...
....jeg har jo aldrig forestillet mig, at en ftp-server hverken kunne give
mig adgang til min Studie-PC eller at den løste mit behov. Det er jo dig,
som har foreslået ftp.

Det er bare fordi, at det lyder som om, at det er mig, som har villet ftp.
Det mener jeg ikke, at det er.

Men tak for bidraget alligevel!

Lars

Fra : Calle.

Dato : 28-03-05 21:28

Lars HT wrote:
> [...]
> er jo dig, som har foreslået ftp.
>
> Det er bare fordi, at det lyder som om, at det er mig, som har villet

Tror ikke helt du forstår bruget af en FTP. På den kan du gemme alle dine
opgaver, dukumenter mm. Er du hjemme henter du bare direkte på din PC, og er
du på skolen henter du de dokumenter du skal bruge hjemme via FTPen. På den
måde kan du arbejde med de samme ting begge steder.
En anden mulighed er jo en stor USB harddisk.
--
Calle.

Fra : Lars HT

Dato : 28-03-05 21:58

> [...]
> den måde kan du arbejde med de samme ting begge steder.
> En anden mulighed er jo en stor USB harddisk.

Jeg har ikke brug for ftp, men en "Remote Desktop"-løsning!

Lars

Fra : Calle.

Dato : 28-03-05 22:03

Lars HT wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> wrote in message
>
> Jeg har ikke brug for ftp, men en "Remote Desktop"-løsning!

Ja gør som du vil, jeg ved bare du bliver træt af det i længden, da det er
langsommere.
--
Calle.

Fra : Lars HT

Dato : 28-03-05 22:14

> Ja gør som du vil, jeg ved bare du bliver træt af det i længden, da det er
> langsommere.
> --

Havde det bare været 3-4 worddokumenter, var din løsning helt fin. Problemet
er, at jeg arbejder med op til 20 forskellige programmer, komplicerede
datastrukturer og makroer mm. Har desuden brug for at søge litteratur i
databaser, som kun kan tilgås via min studie-PC.

Derfor kan jeg ikke bruge ftp!

VH Lars

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-03-05 22:39

"Calle." <fake@fake.fake> writes:

> Ja gør som du vil, jeg ved bare du bliver træt af det i længden, da det er
> langsommere.

Fjernskrivebord i Windows XP fungerer faktisk godt, selv over en sløv
forbindlese. Sidder man på samme lokalnet kan man godt glemme at man
egetnlig er på en anden maskine - dette har været inklusiv
skærmintentivt programmeringsarbejde.

Jeg har været meget positivt overrasket.

Det kører også tåleligt over en husmandsadsl.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Calle.

Dato : 29-03-05 10:32

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
> skærmintentivt programmeringsarbejde.
>
> Jeg har været meget positivt overrasket.
>
> Det kører også tåleligt over en husmandsadsl.
Jeps, men han skal ind over skolens net, hvor der kan være adskillige andre
der er på nettet samtidig. Jeg kan da heller ikke forestille mig, at folk
kan lade være med at drille når de se han er på sin PC. Det kræver jo også
at han har sin helt egen PC på skolen, så en anden ikke bruger den når han
ikke er der.
--
Calle.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-03-05 10:40

"Calle." <fake@fake.fake> writes:

> [...]
> at han har sin helt egen PC på skolen, så en anden ikke bruger den når han

Der blev nævnt noget om at være hjemme pga børn. Jeg formoder derfor
at Lasse befinder sig på en højere læreanstalt - disse har
sædvanligvis god forbindelse. Herudover blev der sagt "min studiePC" -
det er almindelig kotume at man i forbindelse med afgangsopgaver får
tildelt sin egen maskine og sit eget skrivebord.

Hvorfor skulle voksne mennesker drille hinanden med at man faktisk
laver et relevant stykke arbejde?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Calle.

Dato : 29-03-05 10:42

> [...]
> tildelt sin egen maskine og sit eget skrivebord.
>
> Hvorfor skulle voksne mennesker drille hinanden med at man faktisk
Det er vi enige om, men sådan er hverdagen desværre ikke
--
Calle.

Fra : Lars HT

Dato : 29-03-05 11:22

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk> wrote in message
> "Calle." <fake@fake.fake> writes:
>

> Jeg formoder derfor
> at Lasse befinder sig på en højere læreanstalt - disse har
> sædvanligvis god forbindelse.

Fuldstændigt rigtigt!

> Herudover blev der sagt "min studiePC" -
> det er almindelig kotume at man i forbindelse med afgangsopgaver får
> tildelt sin egen maskine og sit eget skrivebord.

Det er min egen PC (købt og betalt) på lånt skrivebord. Ingen andre benytter
den.

> Hvorfor skulle voksne mennesker drille hinanden med at man faktisk
> laver et relevant stykke arbejde?

Netop!

Lars

Fra : Calle.

Dato : 29-03-05 10:47

Lars HT wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> wrote in message
>
> Jeg har ikke brug for ftp, men en "Remote Desktop"-løsning!

Kom lige i tanke om at du jo bare kunne have VNC-service kørende på studien
Pc'en med "-noconsole -connect >din private IP<" switchene tilslået. Og
hjemme har du VNC kørende i listening mode. Det eneste det kræver er at du
har port 5500 åbnet derhjemme.

--
Calle.

Fra : Lars HT

Dato : 29-03-05 11:23

> [...]
> tilslået. Og hjemme har du VNC kørende i listening mode. Det eneste det
> kræver er at du har port 5500 åbnet derhjemme.

Gider du forklare det lidt mere detaljeret??

Lars

Fra : Calle.

Dato : 29-03-05 11:43

Lars HT wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> wrote in message

> Gider du forklare det lidt mere detaljeret??

Installer VNC på begge pcere.
på skolen starter du den med de switche jeg har nævt. Evt sætte den til at
programmet på et bestemt tidspunkt (når du går hjem) så er du fri for at
huske det.
hjemme har du VNC til at køre Listenmode (kan vælger i start menuen)
så vil skole Pc'en automatisk conecte dig (den IP du har indtastet) Hvis du
ikke har fast IP skal du lige lave in dyndns konto (gratis)
Hvis du har 2 PCere hjemme så leg lidt med det, så du ikke skal fare frem og
tilbage indtil du har forstået hvordan det kører.
Jeg har et link liggende på familie & vennes skrivebord der automatisk
overfører deres PC til min hvis de trykker på det. Fordelen er lige netop at
det ikke konflikter med routere hos dem. Og hos mig er det bare at have port
5500 åbnet i routeren (For at de må sende ind til mig)
Kører perfekt. Skal ikke i bilen for at hjælpe længere, medmindre de har
problemer med at komme på nettet.
læs evt her. http://www.realvnc.com/documentation.html
--
Calle.

Fra : Lars HT

Dato : 29-03-05 15:05

> [...]
> port 5500 åbnet i routeren (For at de må sende ind til mig)
> Kører perfekt. Skal ikke i bilen for at hjælpe længere, medmindre de har

Okay, det lyder jo lovende!

Tak fra Lars

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-03-05 21:00

Lars HT wrote:
> Det er jo fordi, jeg har behov for at sidde hjemme og arbejde
> på min studie-PC en gang imellem! Når børnene er syge og sådan!

Har du spurgt IT-administrationen på skolen om de har en sådan
mulighed implementeret?
- De skoler jeg har gået på har fx haft en Citrix løsning installeret,
hvor man gennem en browser kan logge sig på skolens server
og anvende de programmer osv. der er installeret.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Lars HT

Dato : 28-03-05 21:55

> [...]
> hvor man gennem en browser kan logge sig på skolens server
> og anvende de programmer osv. der er installeret.

Kender godt Citrix.
Hjemmearbejdsplads tilbydes desværre kun ansatte!

Lars

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-03-05 13:41

"Lars HT" <aslaktoke@yahoo.danmark> writes:

> [...]
> porte til min PC eller få hjemmearbejdsplads-ordning som studerende.
> Hvordan kan jeg sætte VNC op, så jeg kan arbejde hjemmefra?

Kan din studiepc se din hjemmemaskine?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Lars HT

Dato : 28-03-05 14:27

> Kan din studiepc se din hjemmemaskine?

Ja, jeg bruger Radmin til at fjernstyre min hjemme-PC fra Studie-PC´en!

Lars

Fra : Calle.

Dato : 28-03-05 15:44

Lars HT wrote:
> "Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk> wrote in message

> Ja, jeg bruger Radmin til at fjernstyre min hjemme-PC fra
> Studie-PC´en!
Er det ikke et betalings program, eller er det freeware?
Jeg har nemlig hørt det omtalt nogle gange, uden dog at have prøvet det.
--
Calle.

Fra : Lars HT

Dato : 28-03-05 16:37

> Er det ikke et betalings program, eller er det freeware?
> Jeg har nemlig hørt det omtalt nogle gange, uden dog at have prøvet det.
> --

Ja, Radmin er et betalings-program, som jeg købte engang i tidernes morgen
(før jeg kendte til den gratis VNC). Det kører dog fantastisk godt og
inkluderer også en filoverførsels-del.

Lars

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-03-05 20:33

> Ja, jeg bruger Radmin til at fjernstyre min hjemme-PC fra Studie-PC´en!

Du kan sætte en ssh-server op hjemme som du kan forbinde dig til fra
din studiepc med ssh.

Ved at konfigurere denne ssh-forbindelse korrekt, kan du lave en
porttunnel fra din hjemmemaskine til studiemaskinen som giver det du
ønsker. Du kan endda få komprimeret dine pakker, hvilket ofte giver
noget ekstra.

I dit sted ville jeg sikre mig at den IT-ansvarelige er indforstået og
at det er i orden du gør det. Omgåelse af firewalls kan give problemer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-03-05 21:06

"Lars HT" <aslaktoke@yahoo.danmark> wrote:

>Er det muligt at fjernstyre en PC igennem en router, som jeg ikke har adgang
>til at forwarde porte i?

Intet er umuligt for den som har viljen og evnerne

Når computeren sidder bag en router du ikke har adgang til, kan den ikke
kontaktes udefra - Derfor kommer du til at gøre 'det omvendt'....

Du opsætter en SSH server et-eller-andet sted ude på internettet -
Derefter installerer du en SSH-client på computeren der skal
fjernstyres. SSH-clienten kalder op til SSH-serveren. Og med port
forwarding / reverse forwarding kan du fjernstyre computeren, ikke bare
fra SSH-serveren men fra hvilken som helst computer der kan 'se'
SSH-serveren....

Typisk er SSH-serveren en linux maskine i 24/7/365 drift på en ADSL
linie med fast ip-adresse. Men der er intet i vejen for at bruge en
windows maskine med cygwin / ssh.

Maskinen der skal fjernstyres er vel typisk en windows maskine - igen
med cygwin / ssh. Er det en XP vil man typisk reverse forwarde port 3389
og bruge fjernskrivebordet til fjernstyringen. Med ældre windows version
er VNC en oplagt mulighed....

For mere info check:

www.openssh.org
www.realvnc.org

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-03-05 21:10

> [...]

med cygwin / ssh. Er det en XP vil man typisk reverse forwarde port 3389
og bruge fjernskrivebordet til fjernstyringen. Med ældre windows version

www.cygwin.com
www.realvnc.org

<mlr>

Fra : Lars HT

Dato : 27-03-05 22:39

"Michael Rasmussen" <mic@No_Spamdou.dk> wrote in message

> Intet er umuligt for den som har viljen og evnerne

Gisp!

> Når computeren sidder bag en router du ikke har adgang til, kan den ikke
> kontaktes udefra - Derfor kommer du til at gøre 'det omvendt'....

Det havde jeg tænkt på som en metode! Yes!

> Du opsætter en SSH server et-eller-andet sted ude på internettet -

Hvor, f.eks.?

> [...]
> med cygwin / ssh. Er det en XP vil man typisk reverse forwarde port 3389
> og bruge fjernskrivebordet til fjernstyringen. Med ældre windows version

Der røg jeg af!

> For mere info check:
>
> www.openssh.org
> www.cygwin.com
> www.realvnc.org

Uha!

Har du et par mere konkrete tips til at få det til???

Lars

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 28-03-05 07:53

On Sun, 27 Mar 2005 23:39:06 +0200, "Lars HT"

>Det havde jeg tænkt på som en metode! Yes!

>Hvor, f.eks.?

Det kunne f.eks være hjemme hos dig selv

Principielt behøver du bare tænde din PC derhjemme, installere CYGWIN
og starte SSH-serveren. Eneste krav er at hjemmecomputeren kan 'ses'
fra internettet, dvs i praksis bør du have en ADSL forbindelse med
fast ip-adresse.

<mlr>

Fra : Lars HT

Dato : 28-03-05 10:49

<Madhatter@dk.invalid> wrote in message

> [...]
> og starte SSH-serveren. Eneste krav er at hjemmecomputeren kan 'ses'
> fra internettet, dvs i praksis bør du have en ADSL forbindelse med

Okay!
Jeg har godt nok ikke fast IP, men i praksis får jeg dog altid tildelt den
samme (igennem 2 år).
Hvis jeg så opretter SSH-serveren på min egen PC - og via opsætning af min
egen hjemme router gør serveren synlig på nettet. Hvad så, hvis jeg slukker
min hjemme PC - Opretter min arbejds-PC så selv forbindelsen igen, når jeg
tænder for hjemme-PC´en?

Lars

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 28-03-05 12:18

On Mon, 28 Mar 2005 11:49:19 +0200, "Lars HT"
> [...]

>min hjemme PC - Opretter min arbejds-PC så selv forbindelsen igen, når jeg

Nope, SSh vil ikke umiddelbart genoprette forbindelsen.

Men det løser du med en simpel script fil. Jeg har på min arbejds pc
et script der kalder SSH-serveren hvert 3. minut indtil der er 'hul
igennem'

#!/bin/bash
while
sleep 3m;
do
echo starter SSH;
ssh 'min ssh-server' -N;
echo SSH afsluttet;
done

Fra : Lars HT

Dato : 05-04-05 22:29

> [...]
Jeg har på min arbejds pc
> et script der kalder SSH-serveren hvert 3. minut indtil der er 'hul

Nu tror jeg sgu, at der er hul igennem!
Hvordan er det, at du fyrer ovennævnte batch af? Gider du forklare lidt
nærmere?

Lars

Fra : Lars HT

Dato : 28-03-05 22:22

> [...]
> med cygwin / ssh. Er det en XP vil man typisk reverse forwarde port 3389
> og bruge fjernskrivebordet til fjernstyringen. Med ældre windows version

Jeg har nu installeret CygWin, hvilket gik uden problemer. Har startet den
op via skrivebords-genvejen, og nu står den og blinker! Hvad så???

Har været inde på www.openssh.org og fundet en ftp i Belgien, men jeg
forstår ikke hvad det er for filer, jeg har brug for at downloade og hvordan
jeg håndterer dem!

Kan du guide mig lidt her?

Lars

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 29-03-05 10:06

On Mon, 28 Mar 2005 23:22:05 +0200, "Lars HT"
<aslaktoke@yahoo.danmark> wrote:

>Jeg har nu installeret CygWin, hvilket gik uden problemer. Har startet den
>op via skrivebords-genvejen, og nu står den og blinker! Hvad så???

Ok, du har installeret cygwin og sidder nu med en terminal hvor du kan
afvikle unix / linux programmer

Men bare for at være helt sikker på hvor du er: Skriver du f.eks

ls

som svarer til dos kommandoen dir skulle du gerne få en oversigt over
dit home director ?!

>Har været inde på www.openssh.org og fundet en ftp i Belgien, men jeg
>forstår ikke hvad det er for filer, jeg har brug for at downloade og hvordan
>jeg håndterer dem!

Du skal ikke hente noget her, men manualen (specielt ssh_config og
sshd_config) er vældig god at få forstand af....

>Kan du guide mig lidt her?

Gerne - openssh ligger allerede i cygwin, men du har måske ikke
installeret den del. Prøv lige om kommandoen

ssh

fungerer, ellers lukker du lige cygwin ned, hopper ind på

www.cygwin.com

og kalder installationsprogrammet igen. Når du kommer frem til 'Setup
- Select Packages' hopper du net til '+net' og sikrer dig at
'openSSH: The OpenSSH server and client programs' installeres i nyeste
version (som nok er 3.9p1-3

På hjemmemaskinen skal du have konfigureret og startet serveren, på
studie maskinen er det clienten der skal konfigureres og startes.

Jeg skal komme med forslag til konfigurations filer sidst på dagen...

<mlr>

Fra : Lars HT

Dato : 29-03-05 11:35

> [...]
>
> På hjemmemaskinen skal du have konfigureret og startet serveren, på
> studie maskinen er det clienten der skal konfigureres og startes.

Tak, det var lige det, som skulle til!
Nu starter Servicen op med commandoen "ssh" - dvs. at der listes en oversigt
over parametre!
Hvordan kommer jeg videre med opsætningen på min hjemme-PC (Serveren).

Studie-PC'en må jeg se på i morgen - jeg (og børnene) er nemlig syge idag!
Men hvis Min hjemme PC kunne sættes op idag, kunne jeg prøve at tilgå den
fra Studiet i morgen. Ellers har jeg jo Radmin, så jeg kan rette den til og
teste fra min studie-PC.

Tak for hjælpen så langt!

Lars

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 29-03-05 12:19

On Tue, 29 Mar 2005 12:35:04 +0200, "Lars HT"
> [...]

>over parametre!
>Hvordan kommer jeg videre med opsætningen på min hjemme-PC (Serveren).

På hjemmemaskinen er det serveren

/usr/sbin/sshd

der skal startes. Herefter lytter serveren efter forbindelser på port
22.

Nu burde du så kunne starte en ny cygwin terminal og kontakte
serveren med kommandoen

ssh localhost

Jeg kan dog ikke gennemskue din(windows) opsætning - Det skal sikkert
rettes noget i konfigurationsfilen 'sshd-config' inden det fungerer...

> [...]
>fra Studiet i morgen. Ellers har jeg jo Radmin, så jeg kan rette den til og

Hvis studiemaskinen kører XP Pro vil jeg anbefale Fjernskrivebordet -
Det er genial løsning...

Alternativt er VNC er god løsning som jeg selv anvender i stor stil.

Radmin kan formentlig også bruges - jeg kender bare ikke programmet,
og ved ikke hvilken port det bruger. Men hvis du ved det, burde det
ikke give problemer...

Iøvrigt ville det være praktisk hvis du har 2 maskiner hjemme - For så
kan hele opsætning prøves af i praksis inden du åbner din router for
forbindelser udefra....

<mlr>

Fra : Lars HT

Dato : 29-03-05 15:23

> [...]
>

> På hjemmemaskinen er det serveren
>
> /usr/sbin/sshd
>
> der skal startes. Herefter lytter serveren efter forbindelser på port

Når jeg prøver med "§ sshd" får jeg: "bash: sshd: Command not found"

> Jeg kan dog ikke gennemskue din(windows) opsætning - Det skal sikkert
> rettes noget i konfigurationsfilen 'sshd-config' inden det fungerer...

Det er lidt "Hard Core" det her, eller..???

> [...]
>
> Radmin kan formentlig også bruges - jeg kender bare ikke programmet,
> og ved ikke hvilken port det bruger. Men hvis du ved det, burde det

Jeg kender Radmins port - og kan frit ændre den
Men er det meningen, at VNC, Fjernskrivebord eller Radmin stadig skal bruges
til den konkrete fjernkontrol?

> Iøvrigt ville det være praktisk hvis du har 2 maskiner hjemme - For så
> kan hele opsætning prøves af i praksis inden du åbner din router for
> forbindelser udefra....

Jeg kan vha. Radmin Fjernstyre min hjemme-PC fra min studie-PC, så det er
der ikke de store problemer i!

Hvordan er det iøvrigt sikkerhedsmæssigt med CygWin???

Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-03-05 17:38

>Når jeg prøver med "§ sshd" får jeg: "bash: sshd: Command not found"

Jeg var lidt hurtig her. For inden du går meget videre skal sshd lige
opsættes - Hop ind i cygwin terminalen og kør kommandoen

ssh-host-config

Bemærk at du på skal svare på yes/no med hele ordet, ikke bare y eller n

Hvis du vælger at installere sshd som 'service' behøver du ikke tænke så
meget mere på serveren, så kører den automatisk, men ellers kaldes den
via:

/usr/sbin/sshd

og ikke bare

sshd

- - - - -

Når server er oppe at køre, checker du at den fungerer ved at køre
kommandoen:

ssh localhost

eller

ssh <hjemmecomputerens ip-adresse>

Her skulle server meget gerne svare noget i retning af:
<dit navn>@localhost's Password:

Og kommer du med det rigtige password logges du på (Men da det er samme
maskine kan du nok ikke se forskel)....

- - - - -

Herefter er det så'n set bare at definere en virtuel server i din
router, så kan du nå hjemme computeren fra studiet - Men vent lige med
det til senere....

>Det er lidt "Hard Core" det her, eller..???

Det i hvert fald 'unix like' - men bare rolig, du behøver ikke blive
unix haj. Du skal kun have ssh op at køre...

>Jeg kender Radmins port - og kan frit ændre den
>Men er det meningen, at VNC, Fjernskrivebord eller Radmin stadig skal bruges
>til den konkrete fjernkontrol?

Der er mange muligheder - Men jeg vil da anbefale at du bruger ssh som
'transport protocol' over routere / firewall / internet, og så iøvrigt
arbejder i VNC, Radmin eller fjernskrivebordet.

Med fjernskrivebordet bliver det fuldstændig som at sidde ved studie
computeren -

>Jeg kan vha. Radmin Fjernstyre min hjemme-PC fra min studie-PC, så det er
>der ikke de store problemer i!
>

>Hvordan er det iøvrigt sikkerhedsmæssigt med CygWin???

Cygwin er 'bare' en 'oversætter' der gør at du kan afvikle en række
standard unix programmer under Windows....

Det du kommer til at anvende er (open)SSH - og den er sikker. Der er en
effektiv adgangskontrol og dine data transporteres i krypteret form over
nettet.

<mlr>

Fra : Lars HT

Dato : 29-03-05 23:10

> "Lars HT" <aslaktoke@yahoo.danmark> wrote:

"View running services" står sshd til "Starting pending"!

Hvad gør jeg så?

Opstart af PC er iøvrigt blevet ca. 30 sek. langsommere - er det det?
Hvordan afinstallerer jeg det evt. igen?

Lars

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 30-03-05 09:20

On Wed, 30 Mar 2005 00:09:48 +0200, "Lars HT"
<aslaktoke@yahoo.danmark> wrote:

>"View running services" står sshd til "Starting pending"!

Det var mystisk - alle de maskiner jeg har installeret sshd på, har
fungeret uden videre...

>Hvad gør jeg så?

Nu ved jeg faktsik ikke hvilken windows version du kører....

I xp hopper du ind i 'kontrolpanel' -> 'Administration' ->
'Computeradministration' -> 'Tjenester'.

Når du har fundet den relevante tjeneste kan den de-aktiveres...

>Opstart af PC er iøvrigt blevet ca. 30 sek. langsommere - er det det?

Jep, der er formentlig et problem i sshd_config, og opstarten pauserer
indtil sshd laver time-out.

- - - -

Du skal have lokaliseret fejlen:

Hop ind i cygwin og kør kommandoen

/usr/sbin/sshd -t

Det afvikler sshd i testmode hvor den kun checker opsætning, men ikke
starter rigtig op. Vent tilbage hertil med outputtet.

<mlr>

Fra : Lars HT

Dato : 30-03-05 10:16

> [...]
>
> Det afvikler sshd i testmode hvor den kun checker opsætning, men ikke
> starter rigtig op. Vent tilbage hertil med outputtet.

Kommer her:

Could not load host key: /etc/ssh_host_key
Could not load host key: /etc/ssh_rsa_key
Could not load host key: /etc/ssh_host_dsa_key
Disabling protocol version 1. Could not load host key
Disabling protocol version 2. Could not load host key
sshd: no hostkeys available -- exiting.

Skal jeg bare fjerne og gen-installere (har allerede disablet den som
tjeneste)?

Lars

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 30-03-05 10:39

On Wed, 30 Mar 2005 11:16:09 +0200, "Lars HT"

> [...]
>sshd: no hostkeys available -- exiting.

>Skal jeg bare fjerne og gen-installere (har allerede disablet den som

Af en-eller-anden grund er configurations programmet ikke afsluttet
korrekt.

Hop ind i cygwin igen, kør igen kommandoen

sshd-host-config

husk at skive yes eller no, ikke bare y eller n. Når den spørger om
sshd skal installeres som service svarer du 'nej'. Ellers får du 2
sshd tjenester.

Check igen konfigurationen med

/usr/sbin/sshd -t

Hvis den er ok denne gang, kan du aktivere tjenesten. Og så burde sshd
serveren fungere - uden 30 sekunders forsinkelse af boot processen

<mlr>

Fra : Lars HT

Dato : 30-03-05 11:02

> [...]
>
> husk at skive yes eller no, ikke bare y eller n. Når den spørger om
> sshd skal installeres som service svarer du 'nej'. Ellers får du 2

Jeg får aldrig et spørgsmål om jeg ønsker at installere den som service!
Spørgsmål om jeg vil overskrive eksisterende /etc/ssh_config filen -
Jeg svarer ja!
Spørgsmål om jeg vil overskrive eksisterende /etc/sshd_config filen -
Jeg svarer ja!
Spørgsmål: Should privilege separation be used? - Jeg svarer ja!

Cygwin svarer nu med:
Generating /etc/sshd_config file.
Host configuration finished. Have fun!

Det er alt!

> Check igen konfigurationen med
>
> /usr/sbin/sshd -t

Giver samme fejl-meddelelser som før!

Lars

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 30-03-05 12:11

On Wed, 30 Mar 2005 12:02:10 +0200, "Lars HT"
<aslaktoke@yahoo.danmark> wrote:

>Spørgsmål: Should privilege separation be used? - Jeg svarer ja!

Den her er lidt tricky - prøv at svare nej her...

og prøv så

/usr/sbin/sshd -t

- - - -

Det er vel en XP du kører ?!

Fra : Lars HT

Dato : 30-03-05 12:39

> Den her er lidt tricky - prøv at svare nej her...
>

> og prøv så
>
> /usr/sbin/sshd -t

Giver desværre samme resultat!

> - - - -
>
> Det er vel en XP du kører ?!

Det er det!

Tror jeg prøver at fjerne alt - genstarte - installere CygWin fra nyt og
prøve om det hjælper! Men det bliver ikke lige nu!

Vender tilbage - tak for hjælpen så langt!

Lars

Fra : Lars HT

Dato : 03-04-05 23:25

<Madhatter@dk.invalid> wrote in message
> On Wed, 30 Mar 2005 12:02:10 +0200, "Lars HT"
> <aslaktoke@yahoo.danmark> wrote:

Hej igen!

Jeg fandt denne side (http://pigtail.net/LRP/printsrv/cygwin-sshd.html), som
i detaljer beskriver, hvordan det gøres!

Kunne dog i første omgang ikke få det til at virke alligevel, men på en
underside fandt jeg svaret: Installationen skal foretages for alle brugere
for at det virkede hos mig! Desuden skulle nogle system-variable sættes og
ændres!

Anyway - nu kører servicen og jeg kan fra min Hjemme-PC (den som også kører
servicen) forbinde til Serveren via internettet igennem port 22 - så må jeg
bare se, om det også reelt virker udefra!

Hvis jeg så får det til, hvordan kører jeg så remote via f.eks. VNC?

Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-04-05 22:47

"Lars HT" <aslaktoke@yahoo.danmark> wrote:

>Hej igen!

Ok, troede efterhånden at du havde opgivet projektet

> [...]
>servicen) forbinde til Serveren via internettet igennem port 22 - så må jeg
>bare se, om det også reelt virker udefra!

Serveren kører - fint nok...

>Hvis jeg så får det til, hvordan kører jeg så remote via f.eks. VNC?

Så skal vi kigge på ssh-clienten på studiet - Her installerer du igen
cygwin med ssh.
Og så tilføjer du noget der ligner nedenstående linier til din opsætning
i 'cygwin/etc/ssh_config'

(bemærk ssh_config, ikke sshd_config !!!!)

<--- klip --->

#
# Forbindelsen til din ssh-server på hjemmemaskinen
#

Host               hjem
User               <dit brugernavn hjemme>
HostName            <Din WAN IP-adresse hjemme>
Port               22
ServerAliveInterval         60
ServerAliveCountMax         10
TCPKeepAlive            no
GatewayPorts            yes

# Adgang til min egen SMTP server, det er ikke al post arbejdsgiveren
skal se
LocalForward 25         localhost:25
# Adgang til min MySql server på Hjemmemaskinen
LocalForward 3308         localhost:3306
# Adgang til VNC (root)
LocalForward 5903          localhost:5903
# Adgang til VNC (michael)
LocalForward 5904         localhost:5904
# Adgang til XP's fjernskrivebord på hjemmelokalnettet
LocalForward 10010         192.168.1.100:3389

# Webserver på studiemaskinen
RemoteForward 20000         localhost:80
# En anden lokal webserver
RemoteForward 20010         <anden lokal ip-adresse>:80
# En VNC-server på studiet
RemoteForward 20020         <ip-adresse>:5800
# En eksterm web-server
RemoteForward 20030         <ip-adresse på et bibliotek>:80
RemoteForward 20050         <ip-adresse på noget andet>:80
RemoteForward 20060         <ip-adresse>:5900
RemoteForward 20070         <arbejds pc>:3389
RemoteForward 20080         <anden pc på arbejdet>:3389

#
# Slut på opsætning
#

<--- klip --->

Starter du herefter ssh-clienten med kommandoen:

ssh hjem

vil ssh forwarde alle de definerede porte

Ovenstående er klippet fra min egen opsætning. Den betyder at jeg fra
arbejdet har adgang til post-, mysql-, vnc-servere samt XP
fjernskrivebord på mit hjemme netværk.

Bruger jeg f.eks 'forbindelse til fjernskrivebordet' med adressen
'localhost:10010' får jeg forbindelse til hjemmemaskinen.

Hjemmefra har jeg adgang til et par lokale web-servere på arbedet. Men
også adgang til et par biblioteket (de 'ser' arbejdspladsens ip-adresse,
ikke min hjemme ip-adresse). Og selvfølgelig fjernskrivebordet på min
arbejdsmaskine.

Her bruger jeg 'forbindelse til fjernskrivebordet' med adressen
'localhost:20070' får jeg forbindelse til hjemmemaskinen.

Opsætningen skal selvfølgelig rettes til så den passer til dine
forhold....

- - - - - - - -

Bemærk:

Firewall'en på studiet har muligvis lukket for port 22, så ssh-clienten
ikke kan få forbindelse. I så fald kan du anvende en anden port som
f.eks telnet (port 23), http (port 80) eller lignende. Bare ret
opsætningen i routeren og ssh-config.

Nogle gange kan ssh-clienten 'tabe forbindelsen' - derfor er det klogt
at starte ssh-clienten med en script som nedenstående der genetablerer
forbindelse efter et par minutter. Gem det følgende i en fil du kalder
'hjem.sh':

<--- klip --->

#!/bin/bash
echo Starter hjem.sh;
while
echo - Venter 3 minutter;
sleep 3m;
do
echo Starter SSH;
ssh hjem -N;
echo SSH afsluttet;
done

<--- klip --->

Hop ind i cygwin, og videre til der du har lagt 'hjem.sh' filen, og
start den med:

../hjem.sh

Så burde det fungere - God fornøjelse.....

<mlr>

<mlr>

Fra : Lars HT

Dato : 06-04-05 22:59

> Ok, troede efterhånden at du havde opgivet projektet

Sygdom, du ved!

> [...]
> done
>
> <--- klip --->
>
> Hop ind i cygwin, og videre til der du har lagt 'hjem.sh' filen, og

Det må jeg se på - imorgen bliver det nok! Vender tilbage!

> Så burde det fungere - God fornøjelse.....

Tak skal du ha' og tak for hjælpen!

Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-04-05 23:04

> [...]

>servicen) forbinde til Serveren via internettet igennem port 22 - så må jeg
>bare se, om det også reelt virker udefra!

Lige et par bemærkinger om sikkerhed....

SSH er et meget sikker protokol hvor al transport er krypteret, men den
beskytter selvfølgelig ikke mod brugerens egen dumhed

Inden du åbner ssh-serveren (eller rettere routeren) for forbindelser
fra internettet, skal du være 100% sikker på at du ikke har en åben
gæstekonto, administrator konto uden kodeord eller lignende på
computeren. For i så fald kan enhver ude på nettet få fuld adgang til
dit lokalnet....

Det er måske klogt at placere et par velvalgte ALLOWUSERS og DENYUSERS i
sshd_config for ikke at løbe nogen risiko.

En anden og meget sikker løsning er at logge på med 'nøgler' og
forhindre logon med brugernavn / password med en velplaceret
PASSWORDAUTHENTICATION NO - Check dokumentationen til ssh-keygen

<mlr>

<mlr>

Fra : Lars HT

Dato : 08-04-05 07:36

"Lars HT" <aslaktoke@yahoo.danmark> wrote in message

> <Madhatter@dk.invalid> wrote in message
>>

> Hej igen!
>
> Jeg fandt denne side (http://pigtail.net/LRP/printsrv/cygwin-sshd.html),
> som i detaljer beskriver, hvordan det gøres!

Hej igen - tråden er blevet lidt stor og uoverskuelig, så jeg laver lige en
ny!

Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-04-05 07:57

"Lars HT" <aslaktoke@yahoo.danmark> wrote:

>Hej igen - tråden er blevet lidt stor og uoverskuelig, så jeg laver lige en
>ny!

Udmærket....

<mlr>