MS Windows
briani 27239
Slå en harddisk delt i to samme til een.
Fra : Søren Blom

Dato : 20-03-05 18:44

hej

Har en ældre bærbar med Windows 98 installeret. Harddisken på maskinen er
delt i to, det skal jeg have lavet om kun at være een disk, hvorefter der
skal installeres ny OS på maskinen, så det gør ikke noget at indholdet på de
to diske bliver slettet, men hvordan gør jeg?
Der er ikke samtidig diskette drev og cd drev på maskine, men enten eller,
samt at jeg har en Windows 98 opstartsdisk.
Forklar det gerne trin for trin.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-03-05 18:50

Søren Blom skrev:
> samt at jeg har en Windows 98 opstartsdisk.

Hvis det er sådan en almindelig win98-bootdisk, så start med den, kør så
fdisk, slet de partitioner der er på harddisken, og opret så en ny partition

Ellers kan en bootdisk hentes fra www.bootdisk.com

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Søren Blom

Dato : 20-03-05 19:03

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev
> Hvis det er sådan en almindelig win98-bootdisk, så start med den, kør så
> fdisk, slet de partitioner der er på harddisken, og opret så en ny
> partition

Jamen hvordan gør jeg det, det er jo en masse forskellige DOS kommandoer som
jeg ikke kender.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-03-05 19:15

Søren Blom skrev:
> Jamen hvordan gør jeg det, det er jo en masse forskellige DOS kommandoer som
> jeg ikke kender.

Nu er det læge siden jeg selv har prøvet det, men jeg fandt lige denne
www.wintip.dk/guides/fdisk/ som jeg kan forsøge at beskrive ud fra

Boot fra Disketten
Skriv fdisk
vælg 3 og slet en partition
gør det en gang til
vælg 1 og opret en partition (primær partition) med al harddiskens plads
vælg 2 og angiv den aktive partition

Kig endelig på linket, for det er altså et godt et.

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 20-03-05 19:35

> Jamen hvordan gør jeg det, det er jo en masse forskellige DOS kommandoer
> som jeg ikke kender.

Prøv at se på http://support.microsoft.com/kb/q255867/#3 . Det er en masse
læsestof. Lidt lettere tilgængelig er nok
http://www.computerhope.com/sfdisk1.htm .

Filsystemet, du skal vælge, er enten FAT32 eller NTFS. Jeg vil anbefale
FAT32, men mange andre herinde vil anbefale NTFS. Det siges, at WinXP kører
bedst på NTFS. NTFS giver bedre mulighed for at lægge adgangsbegrænsninger
på filer, men det er ikke en kryptering, så det virker lidt som låsen på en
toiletdør. Andre kan sikkert sige en masse mere om forskellene og
fordele/ulemper mellem de to filsystemer.

Jeg kører selv FAT32 på alle partitions og har WinXP som eneste styresystem.
Jeg har aldrig haft noget, der ligner problemer, på grund af valg af
filsystem. Den primære grund til, at jeg kører FAT32, er netop, at det er
lettere at få adgang til filerne, hvis styresystemet går ned.

Under installation af f.eks. WinXP vil du blive tilbudt at ændre FAT32 til
NTFS, hvis du har valgt at installere på en FAT32-partition. Det er ikke
nødvendigt at ændre, men mange (andre end mig) vil sikkert anbefale dig at
gøre det.

Jeg ser lige, at Ivan har fundet en god guide og bekrevet, hvordan du kommer
igennem fdisk på fornuftig vis, så det vil jeg undlade.

Så jeg vil blot minde om, at det skal være en primær partition, hvis der
skal ligge et styresystem (F.eks. Windows) på det.

God fornøjelse.

- Mickel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-03-05 19:23

Den 20-03-05 18.44 skrev Søren Blom følgende:

> delt i to, det skal jeg have lavet om kun at være een disk, hvorefter der
> skal installeres ny OS på maskinen, så det gør ikke noget at indholdet på de
> to diske bliver slettet, men hvordan gør jeg?

Hvilket nyt OS? De fleste kan vist klare det ønskede i forbindelse med
installationen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstrem dyr kaffemaskine.