MS Windows
briani 27239
MS Virtual PC
Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-03-05 16:45

Har downloadet trial versionen af MS Virtual PC 2004 - og kan ikke
helt hitte ud af det.

Når man skal køre en en virtuel maskine - er det så meningen man selv
skal installere et styresystet (XP) i Virtual PC - skærmbilledet
booter og når jeg smider min XP-skive i programmet ser det ud til den
installerer et eller andet - men jeg blev pludselig en kylling da den
ville til at danne og formatere en partition - men er dette
fremgangsmåden?

Har googlet på dette emne - men uden held.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-03-05 17:29

Den 20-03-05 16.44 skrev Karsten Jensen følgende:

> Når man skal køre en en virtuel maskine - er det så meningen man selv
> skal installere et styresystet (XP) i Virtual PC

Ja.

> [...]
> installerer et eller andet - men jeg blev pludselig en kylling da den
> ville til at danne og formatere en partition - men er dette

Så længe det kun er i den virtuelle pc, der formateres, betyder det ikke
noget. Du skal tænke på, at den Windows, du installerer, tror den har en
hel computer og ikke bare et vindue. Installationsprocessen vil derfor
være fuldstændig magen til en almindelig installation.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-03-05 18:30

Karsten Jensen <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

> [...]
> installerer et eller andet - men jeg blev pludselig en kylling da den
> ville til at danne og formatere en partition - men er dette

Den "partition" er en containerfil på din HDD. Hvis du kigger efter på
disken i XP vil du kunne finde filen.

--
To me, a personal computer should be small, reliable, convenient to use
and inexpensive.

Steve Wozniak, creator of the Apple II, in BYTE Magazine, May 1977.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-03-05 20:41

Ok - takker for info - man bliver bare lige en anelse nervøs når man
ser det *GG*

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-03-05 20:47

BTW, - er det egentlig lovligt at installere sin XP virtuelt - skal
man i realiteten ikke have to licenser ?

Fra : jda^fx

Dato : 20-03-05 21:16

On Sun, 20 Mar 2005 20:46:36 +0100, Karsten Jensen raised his head in
dk.edb.system.ms-windows and came up with this:
> BTW, - er det egentlig lovligt at installere sin XP virtuelt - skal
> man i realiteten ikke have to licenser ?

Jeg har lige været i gang med at læse lidt i
microsoft.public.virtualpc og det skal man. Og hvis det er en OEM kan
man kun lave en maskine, og licensen er tabt hvis man sletter den.
Faktisk skal man have licenser til alle de maskiner man har, dvs 5
virtual machines til at teste 5 opsætninger = 5 licenser.
--
jda^fx
IT-Administrator:

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-03-05 21:24

On Sun, 20 Mar 2005 21:16:10 +0100, "jda^fx" <wh@tever.not> wrote:

> [...]
>Faktisk skal man have licenser til alle de maskiner man har, dvs 5
>virtual machines til at teste 5 opsætninger = 5 licenser.

Ikke forstået ????

Min XP er en OEM - vil det sige jeg IKKE kan installere den?

Hvordan læser du den nyhedsgruppe??

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-03-05 21:57

On Sun, 20 Mar 2005 21:23:41 +0100, Karsten Jensen
<k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote:

>Hvordan læser du den nyhedsgruppe??

fandt den på deres hjemmeside *S*

Fra : jda^fx

Dato : 20-03-05 21:58

On Sun, 20 Mar 2005 21:23:41 +0100, Karsten Jensen raised his head in
dk.edb.system.ms-windows and came up with this:

> Ikke forstået ????
>
> Min XP er en OEM - vil det sige jeg IKKE kan installere den?

Hvis du har en XP der er købt som OEM sammen med den (eller dele af)
maskine du sidder med, må du ikke installere den på andet. Hvis du
køber en ny OEM sammen med noget hardware kan du godt oprette en
virtual machine med den, men hvis du så sletter den på et tidspunkt,
så er det slut. Maskinen er slettet og OEM licenser er tilknyttet en
maskine. Hvis man køber dine licenser enkeltvis i almindeligt håndkøb
skal man 'bare' have en licens for hver VM. Der gælder nogle lidt
andre (og væsentligt mere indviklede) regler hvis man har volume
license

> Hvordan læser du den nyhedsgruppe??

Hvis ikke TDC har den, så kan den læses på
http://www.microsoft.com/windowsxp/expertzone/newsgroups/reader.mspx?dg=microsoft.public.virtualpc&lang=en&cr=US
men ellers så har sunsite http://news.sunsite.dk/ den også. I øvrigt
en fremragende newsserver til tekstgrupper og ganske gratis

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-03-05 22:09

On Sun, 20 Mar 2005 21:58:22 +0100, "jda^fx" <wh@tever.not> wrote:

ok - 10-øren faldt.....

Har nu taget chancen alligevel og installeret den - men er da lidt
nervøs over aktiveringen *S*

Skal jeg virkelig kun køre VPC med min gl. win98 *S*

Fra : jda^fx

Dato : 20-03-05 22:17

On Sun, 20 Mar 2005 22:09:11 +0100, Karsten Jensen raised his head in
> [...]
>
> ok - 10-øren faldt.....
>
> Har nu taget chancen alligevel og installeret den - men er da lidt

Det skal du nok ikke gøre. Hold dig til de 30 dage.

> Skal jeg virkelig kun køre VPC med min gl. win98 *S*

Hvis den ikke også er købt som OEM til en eller anden maskine som for
længst er bortgået

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-03-05 22:31

On Sun, 20 Mar 2005 22:17:18 +0100, "jda^fx" <wh@tever.not> wrote:

>Det skal du nok ikke gøre. Hold dig til de 30 dage.

Gør jeg også - kan slet ikke lige få den virtuelle maskine på nettet
*S*

mere irriterende er at jeg ikke lige kan få lavet noget shared
documents - har et program jeg godt lige vil prøve og teste inden et
køb - derfor VPC.......

>Hvis den ikke også er købt som OEM til en eller anden maskine som for
>længst er bortgået

Den 98-licens - den virker endnu *SS*

Fra : jda^fx

Dato : 20-03-05 22:39

On Sun, 20 Mar 2005 22:30:44 +0100, Karsten Jensen raised his head in
dk.edb.system.ms-windows and came up with this:

> Gør jeg også - kan slet ikke lige få den virtuelle maskine på nettet
> *S*
Vil den ikke genkende et netkort? Hvis du har TDC er det jo muligt at
du ikke har IP numre til det

> mere irriterende er at jeg ikke lige kan få lavet noget shared
> documents - har et program jeg godt lige vil prøve og teste inden et
> køb - derfor VPC.......

Når du er færdig med at installere det styresystem du vil have, så
skal du installere Virtual Michine Additions. Så får du mulighed for
at dele mapper og andet med din host PC

Fra : Karsten Jensen

Dato : 21-03-05 00:03

On Sun, 20 Mar 2005 22:39:08 +0100, "jda^fx" <wh@tever.not> wrote:

>Vil den ikke genkende et netkort? Hvis du har TDC er det jo muligt at
>du ikke har IP numre til det

Har ikke lige fundet ud af hvorfor den ikke går på nettet - men synes
at have læst et sted den burde kunne bruge den eksiterende
net-forbindelse.

>Når du er færdig med at installere det styresystem du vil have, så
>skal du installere Virtual Michine Additions. Så får du mulighed for
>at dele mapper og andet med din host PC

Ja, det fandt jeg ud af *SS* og nu behøver jeg så ikke gå på nettet -
kan bare trækker programmerne over i VPC.

Fra : jda^fx

Dato : 21-03-05 00:12

On Mon, 21 Mar 2005 00:03:10 +0100, Karsten Jensen raised his head in
dk.edb.system.ms-windows and came up with this:

> Har ikke lige fundet ud af hvorfor den ikke går på nettet - men synes
> at have læst et sted den burde kunne bruge den eksiterende
> net-forbindelse.

Den plejer nu at dukke op på netværket med sit eget netBIOS navn og
skal have sit eget IP nummer. Om man kan få den til at dele
forbindelse med hostmaskinen skal jeg ikke kunne sige, men hvis du
ligger under for de begrænsniger med at du kun må have en maskine på
så vil du få et problem.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-03-05 16:28

Det kan den hvis du vælger at bruge NAT.

Fra : jda^fx

Dato : 22-03-05 16:53

On Mon, 21 Mar 2005 16:27:36 +0100, Jens Peter Karlsen raised his head
in dk.edb.system.ms-windows and came up with this:
> Det kan den hvis du vælger at bruge NAT.

Præcis. For så har man jo stillet sit eget netværk top typisk med en
router der er DHCP med en range fra 192.168.1.2 og opad med subnet
255.255.255.0 Så er der jo også plads den den virtuelle kan få sit
eget navn og nummer

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-03-05 22:42

Den 20-03-05 22.09 skrev Karsten Jensen følgende:

> Har nu taget chancen alligevel og installeret den - men er da lidt
> nervøs over aktiveringen *S*

Får du problemer med den elektroniske aktivering, ringer du bare til det
gratis aktiveringsnummer. Jeg tror ikke, du får problemer med at få den
aktiveret den vej.

> Skal jeg virkelig kun køre VPC med min gl. win98 *S*

Det burde ikke være nødvendigt. Må man spørge, hvorfor du er
interesseret i at bruge Virtual PC med samme styresystem som både server
og klient?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Karsten Jensen

Dato : 21-03-05 00:06

On Sun, 20 Mar 2005 22:42:16 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Det burde ikke være nødvendigt. Må man spørge, hvorfor du er
>interesseret i at bruge Virtual PC med samme styresystem som både server
>og klient?

Ja, det må du da *S*. Jeg ville egentlig helst have to styresystemer
på min pc - men da jeg synes at VPC ser ud til at være en "lettere"
løsning (har heller ikke to XP-licenser eller 2K-licens).

Jeg ønsker kun at bruge VPC til at teste nogle programmer med - så jeg
ikke får min ikke-virtuelle windows inficeret med diverse mystiske
filer og registreringsstrenge i regedit.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-03-05 22:37

Den 20-03-05 21.16 skrev jda^fx følgende:

> Jeg har lige været i gang med at læse lidt i
> microsoft.public.virtualpc og det skal man. Og hvis det er en OEM kan
> man kun lave en maskine, og licensen er tabt hvis man sletter den.

Den holder garanteret ikke i byretten. Man kan med god ret argumentere,
at det er samme computer, altså dækker licensen - også selvom det er en
OEM-licens. En af fordelene ved en virtual-pc er for øvrigt, at det er
nemt at lave en backup af den.

> Faktisk skal man have licenser til alle de maskiner man har, dvs 5
> virtual machines til at teste 5 opsætninger = 5 licenser.

Det kan umuligt være et problem, at man har flere udgaver liggende.
Spørgsmålet er, om man må køre mere end en udgave af styresystemet
samtidig i henhold til licensbetingelserne. Og selv hvis
licensbetingelserne forbyder flere samtidige kørsler, vil jeg næsten
tro, at en domstol vil underkende det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær ti-fingersystemet med det gratis program SES Type.

Fra : jda^fx

Dato : 20-03-05 23:00

On Sun, 20 Mar 2005 22:37:09 +0100, Kim Ludvigsen raised his head in
> [...]
> at det er samme computer, altså dækker licensen - også selvom det er en
> OEM-licens. En af fordelene ved en virtual-pc er for øvrigt, at det er

Yes, you need a separate license. This license can be OEM as long as
it isn't the same license as the host computer. Also, an OEM license
can't be transferred, so you can't delete the first machine and use
the OEM install on a second virtual machine, as per the license

Yes - but it is tied to the original machine you installed it on, by
motherboard. Once you delete a virtual machine, you're throwing the
machine away, and when you create a new one, you have a brand new
computer. It's not really a question on whether you agree or not,
it's simply the way the license works ;)

> [...]
> samtidig i henhold til licensbetingelserne. Og selv hvis
> licensbetingelserne forbyder flere samtidige kørsler, vil jeg næsten

The poster does require a valid license for each VM they build. So
would require the second Windows XP license assuming they are not a
volume licensed customer; If they can use an OEM license for this -
They would be subject to the one time use license in that if that eve
deleted the VM the OEM license is gone forever.

Klippene er taget fra hvad Microsofts egne folk siger om emnet. Jeg
vil ikke gøre mig klog på hvad der vil komme ud af retssager hvis det
kommer der til. Men jeg synese der ser ud til at MS er ret bestemte i
deres holdning til spørgsmålet

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-03-05 00:50

Den 20-03-05 22.59 skrev jda^fx følgende:

> [...]
> computer. It's not really a question on whether you agree or not,
> it's simply the way the license works ;)

Den holder simpelthen ikke. Man har ikke en ny computer, man har en ny
virtual computer. Den rigtige computer er stadig den samme.

Og hvis man for eksempel har købt en OEM-Windows sammen med en mus er
det desuden den samme mus, der bruges i såvel vært som klient.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : jda^fx

Dato : 21-03-05 01:50

On Mon, 21 Mar 2005 00:50:14 +0100, Kim Ludvigsen raised his head in

Jeg tror jeg vil henlede opmærksomheden på det andet han sagde med at:

> [...]

Og så den sidste sætning: It's not a matter on whether you agree or
not...

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 22-03-05 00:07

jda^fx skrev:

> Og så den sidste sætning: It's not a matter on whether you agree or
> not...

MEN nu er det jo sådan at det er blevet kutyme at købe OEM Windows XP
licenser sammen men f.eks. en billig mus. Det betyder at licensen kun kan
bruges sammen med denne mus.

Hvis man man søger for at bruge den samme mus hele tiden - også når man
skifter til en virtuel PC - så holder de oprindelige dele af OEM-
licensaftalerne. At Windows XP så ikke engang kan leve op til MS's egne
krav, og at MS kommer med fortolkninger af deres egne regler, som ikke
lever op til deres egne regler... (suk)

Ingen tvivl om at den med musen ikke var tiltænkt, men holder den vand (det
må tiden jo vise), så har man enkel og billig løsning på OEM-licens-
problematikken

-------
Tomas

Fra : jda^fx

Dato : 22-03-05 16:57

On 21 Mar 2005 23:07:12 GMT, Tomas Christiansen raised his head in
> [...]
> licensaftalerne. At Windows XP så ikke engang kan leve op til MS's egne
> krav, og at MS kommer med fortolkninger af deres egne regler, som ikke

Lige meget hvad så tror jeg ikke at du må installere det samme system
mere end et sted. Det er vist heller ikke det der er tvivl om, men
mere det om en OEM dør når man sletter den virtuelle maskine eller ej.
Men det er ikke fordi jeg prøver at forsvare MS, jeg kan bare gentage
et uddrag af en meget lang diskussion med over 40 indlæg fra
nyhedsgruppen om virtuelle PC'er på MS hjemmeside.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 22-03-05 22:33

jda^fx skrev:
> [...]
> mere end et sted ... jeg kan bare gentage et uddrag af en meget lang
> diskussion med over 40 indlæg fra nyhedsgruppen om virtuelle PC'er på

Ja, det er i virkeligheden lidt svært, når det eneste man har at holde sig
til, er retningslinier som følger amerikansk og ikke dansk lovgivning.

-------
Tomas

Fra : jda^fx

Dato : 22-03-05 23:38

On 22 Mar 2005 21:32:55 GMT, Tomas Christiansen raised his head in
dk.edb.system.ms-windows and came up with this:

> Ja, det er i virkeligheden lidt svært, når det eneste man har at holde sig
> til, er retningslinier som følger amerikansk og ikke dansk lovgivning.

Og så accepterer man jo også en End User License Agreement når man
installerer. Det er den som der ikke er nogen der gider at læse, og
som man bare trykker ja eller accepter til uden at tage stilling til
hvad der står. Men det er jo under de betingelser man installerer
softwaren, og kan man ikke lide dem kan man jo bare lade være. Man kan
f.eks. også bruge virtual pc til at finde ud af, om Linux er noget man
vil gå videre med :¤)