MS Windows
briani 27239
Partitionere harddisk på forhånd?
Fra : Olsen

Dato : 14-03-05 21:17

På min gamle mors Compaq 5476 computer skal jeg sætte ny harddisk (40GB) i.

Systemcd'en til computeren er med win98.

Kan den partitionere harddisken?

Eller kan jeg gøre det på forhånd hvis jeg smækker den på min XPpro som
slave?

Efter installering af systemfiler (og dermed også win98,desværre) vil jeg
indlæse XPpro. Herefter vil jeg slette win98.

Eller er der en bedre metode?

\Olsen

Fra : Egon Andersen

Dato : 14-03-05 22:40

Olsen wrote:
> [...]
>
> Efter installering af systemfiler (og dermed også win98,desværre) vil jeg
> indlæse XPpro. Herefter vil jeg slette win98.

Hvorfor ikke bare sætte den nye HD i maskinen og derefter installere
XPPro fra din WinXP-cd?
Hvorfor vil du rundt om win98, når du alligevel vil slette det bagefter?

Med venlig hilsen
Egon Andersen
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Eigil Sørensen

Dato : 14-03-05 22:44

Sæt harddisken i din mors computer, sæt XPen i cdrom drevet der er en boot
på XPen så installerer du bare og midt i det hele sætter du den nye harddisk
op.

eist@webspeed.dk

Fra : Pico

Dato : 14-03-05 23:10

Eigil Sørensen wrote:
> Sæt harddisken i din mors computer, sæt XPen i cdrom drevet der er en
> boot på XPen så installerer du bare og midt i det hele sætter du den
> nye harddisk op.

Det er en Compaq 5476 skriver han, er der ikke noget med at man skal
bruge Recovery cd'en for at få driverne til hardwaren ind, det der
Compaq kan være noget drilagtigt noget, men XP kan måske finde hardwaren
og installere driverne ?
Pico

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-03-05 00:33

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Recovery cd'en for at få driverne til hardwaren ind, det der Compaq kan
> være noget drilagtigt noget, men XP kan måske finde hardwaren og

Hvis han er heldig, er driverne i win xp. Compaq har ikke lavet nye drivere
siden win98
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?lc=en&lang=da&cc=dk&product=93377&dlc=da&sw_lang=13
Man kan også være heldig først at installere recovery cd.en og derefter lave
en opgradering til xp. Man skal altså ikke slette win 98 men simpelthen
opgradere. Så bibeholder den noget fra win98, og man kan så være heldig at
den bibeholder nogle drivere, som rent faktisk også virker bagefter.

Kurt

Fra : Ivan [7100]

Dato : 15-03-05 00:35

> [...]
> bruge Recovery cd'en for at få driverne til hardwaren ind, det der
> Compaq kan være noget drilagtigt noget, men XP kan måske finde hardwaren

Givetvis......alternativt burde driverne kunne findes i de såkaldte
"softpaqs", eller endnu bedre; ryk låget af maskinen og kig efter. Oftest
laves Scumpaq af billige standardkomponenter, hvortil driverne så kan findes
på de respektive hjemmesider.

Fra : Olsen

Dato : 15-03-05 11:24

"Ivan [7100]" <spørg@igruppen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Det er netop fordi det er en Compaq at jeg må gå den omvej. Ellers får jeg
ikke driverne med, ex til keyboardet.

Det er nu heller ikke noget der generer mig.
Måske den tror det er dualboot, men så kan jeg efterfølgende slette win98.

Ingen har svaret på om 98 partitionerer?
eller på spørgsmålet om jeg kan gøre det på forhånd?

Fra : Futte

Dato : 15-03-05 15:38

> Ingen har svaret på om 98 partitionerer?
> eller på spørgsmålet om jeg kan gøre det på forhånd?

Hej.
Nej Win.98 kan ikke partitionere, du skal have fat i en startdiskette, og
derfra køre fdisk.

Mvh Futte.

Fra : Pico

Dato : 16-03-05 00:11

Futte wrote:

> Hej.
> Nej Win.98 kan ikke partitionere, du skal have fat i en
> startdiskette, og derfra køre fdisk.

Hent evt en Win 98 startdiskette på bootdisk.com og fdisk og derefter
formatere hver enkelt partion du opretter. Du behøver ikke spekulere på
om det er den bootdisk der har den nye fdisk da grænsen er 64 Mb før den
nye er nødvendig.
Nu lyder det som om du har en XP der skal installeres, det burde da være
muligt at boote fra den og partionere, afbryde installationen og
derefter installere Win 98, seneere kan du så opgradere til XP, når den
spørger om du vil opgradere Win 98 siger du bare ja i stedet for at lave
dualboot hvor du senere skal hen og rode med boot.ini.
Nu er der vel min. 256 Mb RAM på din mors gamle Compaq ? Jeg mener de
blev solgt med helt ned til 64 og 128 Mb som bar meget dengang. XP kan
godt kørere med mindre end 256 Mb, men efterhånden som der indlæses
flere programmer bliver det lidt knebent og hastigheden går ned.
Jeg har en form for testmaskine stående med 196 Mb RAM og den kørere da
udemærket med XP, men bliver heller ikke brugt til seriøse opgaver, kun
til at teste forskellige programmer så jeg ikke sviner denne til.
Pico