MS Windows
briani 27239
Win2000 og matrix printer
Fra : Denn!s H

Dato : 12-03-05 09:23

Hej

Jeg har et billetsystem der fungerede på win98.
Men var nød til at skifte bundkort m.m..

Nu bruger jeg win 2000.
Printeren er en oki microline 320 matrix. Driver er korrekt.

Når jeg printer billetter var der problemer med at den sidste først blev
printet efter 30 sek. dette blev løst ved kommandoen /usedosprn i den
bat -fil som kalder billetsystemets exe-fil.

Men når jeg printer rapporter på alm. A4 ark udskrives 3/4 af arket, så kan
jeg enten trykke på <Enter> eller vente 15 sekunder, på nær den sidste side,
der skal jeg trykke <Enter> for at afslutte.
I går rode jeg en del med porttyper i BIOS, men uden resultat. Har prøvet
mange indstillinger i Kontrolpanel -> Printere, men kan ikke afhjælpe
fejlen.

Er der en som kan hjælpe mig videre?

--
vh
Denn!s H

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 14:19

"Denn!s H" <@> skrev i

> Nu bruger jeg win 2000.
> Printeren er en oki microline 320 matrix. Driver er korrekt.
> Er der en som kan hjælpe mig videre?

Når jeg har haft den slags problemer, så finder jeg en anden printerdriver,
som kan emulere den givne printer. Mange af de gamle printere er jo ret ens,
og ofte emulerer de en kendt printer, som således har sat "standarden"

F.eks. har jeg en Brother laserprinter, hvor der er problemer med udskriften
med Brothers driver, men da printeren kan emulere en HP laserjet, så bruger
jeg denne driver, og den kører helt problemløst.

Så hvis du på nettet kan finde en printer, som er lavet til at emulere en
Oki printer, så kan du måske bruge denne driver..

Det var bare en ide...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 14:22

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

Har du evt manualen til din printer?

Det er nemlig ikke usandsynligt, at den f.eks. kan emulere en IBM printer,
som jo mere eller mindre var defacto standarden dengang.

Prøvt evt. at vælge forskellige gamle printerdrivere, som er indbygget i
windows. Det kan der jo ikke ske noget ved...

Claus

Fra : Denn!s H

Dato : 12-03-05 23:12

> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev
>

> Har du evt manualen til din printer?
Ja

> [...]
> Prøvt evt. at vælge forskellige gamle printerdrivere, som er indbygget i
> windows. Det kan der jo ikke ske noget ved...

Hej Claus

Det prøver jeg at eksperimentere videre med, tak.

--
vh
Denn!s H

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 12-03-05 17:49

"Denn!s H" <@> wrote in message
> [...]
> I går rode jeg en del med porttyper i BIOS, men uden resultat. Har
> prøvet mange indstillinger i Kontrolpanel -> Printere, men kan ikke

Det lyder som om dit billetsystem er et gammeldaws DOS-program.
Har du mulighed for at lave udskrift til fil i stedet for til printer,
og så bare sætte filnavnet til LPT1 (hvis du altså bruger parallel)?
Jeg formoder at der ingen problemer er hvis du skriver ud fra
almindelige Windows-programmer?

/klaus

Fra : Denn!s H

Dato : 13-03-05 10:06

"Klaus Jorgensen" <kj@no.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> og så bare sætte filnavnet til LPT1 (hvis du altså bruger parallel)?
> Jeg formoder at der ingen problemer er hvis du skriver ud fra

Hej Klaus

Ja det er et DOS program.
Nej jeg kan få billetprogrammet il at udskrivet til en vil - går ud fra det
er det du mener.

--
vh
Denn!s H

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 13-03-05 11:09

"Denn!s H" <@> wrote in message
> [...]
>>

> Ja det er et DOS program.
> Nej jeg kan få billetprogrammet il at udskrivet til en vil - går ud

Når DOS-programmer skriver ud til LPT1 og der samtidig er en Windows
driver der peger på LPT1, vil Windows spooleren opsamle udskriften og
sende den videre til printeren. Dette giver ofte problemer når
DOS-programmet skriver direkte til den fysiske enhed LPT1 fordi
Windows ikke ved hvornår DOS-programmet er færdig med en udskrift -
derfor bliver opstår der pause i udskriften. Hvis DOS-programmet
bruger udskrift til en fil ved navn LPT1, foregår det ved først at
åbne filen, derefter skrive til den, og så lukke den. Så ved Windows
at udskriften er færdig og sender det hele til printeren.

Man kan så prøve et par forskellige ting:
Fjerne Windows-driveren til printeren hvis man ikke udskriver fra
Windows, så vil udskrifter fra et DOS-program gå direkte til
printeren.
Hvis Windows-driveren skal bruges, kan man i driverens avancerede
indstillinger vælge "Udskriv direkte til printeren".

/klaus

Fra : Denn!s H

Dato : 13-03-05 20:26

> [...]
> Hvis Windows-driveren skal bruges, kan man i driverens avancerede
> indstillinger vælge "Udskriv direkte til printeren".

Har prøvet med Epson driver og IBM driver, men nej.
Billetprogrammet kan håndterer 8-10 forskellige printerer.
Vil dog lige prøve det med ikke at have nogen printer "installeret".

--
vh
Denn!s H

Fra : Denn!s H

Dato : 14-03-05 12:23

> "Klaus Jorgensen" <kj@no.spam> skrev i en meddelelse

virkede ikke at fjerne driveren.

Er blevet foreslået at opgradere til Win XP fra Win2000 da håndteringen af
print fra DOS program skulle foregå anderledes (?)
Så det prøver jeg nu.

--
vh
Denn!s H

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-03-05 12:50

"Denn!s H" <@> skrev

> Ja det er et DOS program.
> Nej jeg kan få billetprogrammet il at udskrivet til en vil - går ud fra
det
> er det du mener.

Den slags problemer kan måske også løses ved at sende en fil med "escape
sekvenser" (jeg kan ikke længere huske, hvad det hedder rigtigt) til
printeren. Det har jeg selv rodet meget med i gamle dage på nogle af Canons
laserprintere, som altid drillede.

Hvordan du sender disse sekvenser til printeren må fremgå af manualen.

Claus