MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Print af DOS-filer via USB
Fra : J. Hansen

Dato : 27-02-05 08:54

Har just købt en ThinkPad T42 og en portreplikator med et enkelt USB-stik.
Deri har jeg tilsluttet min printer. Men hvad gør jeg, når jeg skal
udskrive fra mine gamle dos-programmer? De kan ikke finde den.
Den gamle satte jeg op i kommandoprompten således:
"net use lpt1: \\jh-baerbar\hppsc2400 /persistent:yes"
men det fungerer ikke på den nye maskine. Kan/vil nogen hjælpe?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-02-05 09:31

Har du husket at dele printeren ?
/Hans

Fra : J. Hansen

Dato : 27-02-05 09:41

> Har du husket at dele printeren ?
> /Hans

Jo!
-/jh

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 27-02-05 17:19

> [...]

>"net use lpt1: \\jh-baerbar\hppsc2400 /persistent:yes"
>men det fungerer ikke på den nye maskine. Kan/vil nogen hjælpe?

Hvis du kører Win XP, så prøv følgende:

Åbn mappen Printere og faxenheder.

Højreklik på din printer.

Vælg Egenskaber -> Porte

Sæt checkmærker:
- først ved Aktiver printergruppering, dernæst ved porten LPT1:
(der er nok allerede checkmærke ved porten USB...)

Klik Anvend -> OK

Nu kan der udskrives til LPT1: fra DOS-programmet

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 27-02-05 17:53

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> wrote in
message news:nks321dopc0t7jv469ll3a4hdpb8q5sp8t@4ax.com...

> [...]
> (der er nok allerede checkmærke ved porten USB...)
> Klik Anvend -> OK
>
> Nu kan der udskrives til LPT1: fra DOS-programmet

Øhhh - den funktion gør da kun at udskriftsjob til samme printkø
bliver fordelt mellem to fysiske printere på USB og LPT1 alt efter
hvilken der er ledig???

/klaus

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 27-02-05 19:39

On Sun, 27 Feb 2005 17:52:34 +0100, "Klaus Jorgensen" <kj@no.spam>
wrote:

> [...]
>
>Øhhh - den funktion gør da kun at udskriftsjob til samme printkø
>bliver fordelt mellem to fysiske printere på USB og LPT1 alt efter

Javist - og da der ikke er nogen ledig (fysisk) printer på LPT1:,
udskrives der til printeren på USB-porten.
Det virker i hvert fald glimrende her hos mig

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : J. Hansen

Dato : 27-02-05 21:59

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
meddelelse news:6g4421hmcj9h9rdu807vhj26g7m8i33g12@4ax.com...

> [...]
> udskrives der til printeren på USB-porten.
> Det virker i hvert fald glimrende her hos mig

Tusinde tak!
Det virkede også her.

mvh
-/jh.

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 28-02-05 18:42

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> wrote in
message news:6g4421hmcj9h9rdu807vhj26g7m8i33g12@4ax.com...

> Javist - og da der ikke er nogen ledig (fysisk) printer på LPT1:,
> udskrives der til printeren på USB-porten.
> Det virker i hvert fald glimrende her hos mig

Av min arm, det virker jo. Jeg troede faktisk ikke at den grabbede
udskrifter til LPT1 hvis der ikke var en fysisk enhed til stede.

/klaus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-02-05 21:32

"Klaus Jorgensen" <kj@no.spam> skrev

> Av min arm, det virker jo. Jeg troede faktisk ikke at den grabbede
> udskrifter til LPT1 hvis der ikke var en fysisk enhed til stede.

Det gør den, fordi DOS har indbygget support til en generisk lineprinter.
Det er kun, hvis man har behov for at udskrive grafik, at man har brug for
en driver til en standard DOS printer, eller hvis printeren ikke
understøtter en generisk lineprinter. (jeg har glemt, hvad defacto
standarden hedder)

Claus