MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
PC slukker af sig selv
Fra : banana drama

Dato : 22-02-05 02:46

Godmorgen/aften

For tre måneder siden begyndte min PC (W98 SE, processor AMD K6 1600+)
på mystisk vis at slukke af sig selv midt i et program. I begyndelsen
var det kun engang imellem, men efterhånden skete det mere og mere.

Det skete mest, når jeg lavede noget i forbindelse med til multimedia
(konvertering af mp3/wav eller redigering af avi/mpg), men det kunne
også forekomme andre gange. Når jeg konverterede en mp3 tilbage til wav,
skete det næsten altid: Midt i konverteringen slukkede computeren helt,
og for at tænde den igen var jeg nødt til at hive el-stikket ud i 2-3
sek og derefter trykke på tændknappen.

Jeg tjekkede for virus og spyware med 117 forskellige programmer, men
fandt kun "soft" spyware (trackcookies og lignende sager, der sagtens
kunne slettes) og slet ingen virus (bruger Norton Antivirus, som er
opdateret og virker fint). Jeg tjekkede også hele harddisken med
scandisk og defragmenterede den, men det hjalp ikke. Til sidst blev jeg
træt og skiftede motherboard, processor og kabinet inkl. strømforsyning
ud med noget nyt (igen AMD K6, denne gang 2200+). RAMmen og grafikkortet
er også skiftet ud - det eneste, der er tilbage, er 2 stk. 40 GB
harddiske, samt CD- og DVD-brænder og floppy driver, plus et par af de
kort, der sad i den gamle PC.

Jeg formaterede harddisken, der indeholdt systemet, installerede W98 SE
igen og efterhånden de fleste andre programmer. Alt syntes at gå godt,
men nu efter et par måneder er fejlen så småt ved at vende tilbage igen
også på dette nye motherboard - i dag kunne jeg gudhjælpemig ikke engang
scanne computeren for virus og bruge scandisk, for PC'en slukkede midt i
begge! Kun i fejlsikret tilstand er det lykkedes mig at scanne begge
harddsike for virus, og de var begge så virusfri som en koncentreret
vandopløsning af formaldehyd. Når jeg laver "lettere" opgaver (surfer på
nettet, tekstbehandling, filsøgning) er der til gengæld ingen fejl
(heller ikke i almindelig tilstand), selv om PC'en har været tændt i
flere timer.

Bemærk, at den nye PC har virket fejlfrit i 2 måneder og hardwaren har
været den samme hele tiden. Til sidst vil jeg gerne tilføje, at
BIOS-setup'en er så standard, som den kan være, kølerne virker OK, og
temperaturen på processor og motherboard er inden for de tilladte
grænser. Inden jeg kaster det hele ud ad vinduet, ville jeg gerne høre,
om der er andre, der har oplevet noget lignende, og jeg siger på forhånd
tak for al den hjælp, I måtte give mig.

BananaDrama

Fra : Martin Nielsen

Dato : 22-02-05 06:48

"banana drama" <bananadrama@NOSPAMmad.scientist.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Inden jeg kaster det hele ud ad vinduet, ville jeg gerne høre,
> om der er andre, der har oplevet noget lignende, og jeg siger på forhånd

Jeg tror det skyldes en fejl i din harddisk. Ved godt du skriver, at du har
kørt scandisk og defragmentering. Men hvis disken lider af en periodisk
fejl, kan det være svært at finde den. Jeg har tidligere oplevet maskiner,
som bare går ud. Problemet er blevet løst ved at skifte hd. Hvis du har en
anden, du kan prøve med, kan du under alle omstændigheder afprøve denne
mulighed.

Håber det giver pote.

Martin /Helsingør

Fra : banana drama

Dato : 22-02-05 15:44

Martin Nielsen wrote:

> [...]
> anden, du kan prøve med, kan du under alle omstændigheder afprøve denne

Tak for hjælpen, men jeg bliver faktisk mere og mere tilbøjelig til at tro, at
det er et softwareproblem, for hvis det var harddisken, hvorfor har det så
først vist sig efter 2 måneder?

Banana Drama

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 16:08

> [...]
> på mystisk vis at slukke af sig selv midt i et program. I begyndelsen
> var det kun engang imellem, men efterhånden skete det mere og mere.

osv osv....

For mig lyder det nu mest som et varmeproblem. Du skriver godt nok, at det
meste er skiftet, men har du ikke mulighed for at komme i nærheden af en
trykluft-pistol, og så gi' PSU og CPU-køler en tur ?

Den næste mistanke nærmer sig defekte lytter ( kondensatorer) på bundkort,
det kan godt være svært at konstatere med det blotte øje, kig efter
buler/sved.

mvh & GL
Ebbe

Fra : banana drama

Dato : 22-02-05 17:58

Ebbe wrote:

> [...]
>
> Den næste mistanke nærmer sig defekte lytter ( kondensatorer) på bundkort,
> det kan godt være svært at konstatere med det blotte øje, kig efter

Tak for forslagene. Det gamle bundkort havde rent faktisk "bulede"
kondensatorer, hvilket blev "diagnosticeret" ved første blik, da jeg tog den
åbne computer med mig ind i en butik. Da de så skiftede det hele ud fik jeg
ovenikøbet at vide, at der var fejl både på bundkortet og på processoren.

Det, der lyder underligt, er, at jeg skulle få denne fortrinsvis sjældne fejl
på et helt nyt bundkort efter bare et par måneder. Kan drevene være årsag til
fejl i lytter? Det har jeg svært ved at tro, men selvfølgelig bliver jeg nødt
til at åbne kabinettet og lave en visuel kontrol, hvis det hele bliver ved.
Husk også på, at maskinen ser ud til at virke normalt i fejlsikret tilstand,
og hvis det var kondensatorernes skyld, ville den da også gå ned dér. Det er
derfor, jeg i første omgang vil tjekke for softwareproblemer. Ved du, om der
findes utilities, der løbende overvåger, hvad der sker i samtlige moduler og
laver en logfil? På denne måde ville jeg kunne åbne filen, efter at PC'en er
gået ned, og se nøjagtigt, hvor den stoppede.

Mvh
Banana Drama

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 19:42

> [...]
er
> gået ned, og se nøjagtigt, hvor den stoppede.

Hmmmm, Win98 ?? Er der ikke en dr.watson indbygget ? Jeg mener det, men det
er længe siden jeg har kørt den version, måske en venlig sjæl der kigger med

Jeg hælder nu osse mere til varme, din(e) harddisk(e) tror jeg ikke på, der
kunne selvfølgelig osse være noget sjov med en driver, det kunne forklare
hvorfor den gerne vil køre i fejlsikret... Tilstået, hjernen knager, men
resultatet udebli'r... Sorry

mvh
Ebbe