Firefox og onChange
Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 11-05-05 22:59

Hej,

Håber der er nogen der kan hjælpe med en løsning til dette lille
problem.

Jeg har lavet en lille demo som findes her:
http://www.dynabyte.dk/jstest1.html

En meget simpel side der kommer med en alert når der vælges noget nyt
i en listbox. Dette virker fint i IE og Opera, men i Firefox virker
det kun hvis musen bruges. Bruger jeg piletasterne til at navigere op
og ned, så kommer der ingen onChange.

Gør jeg derimod listboksen til 2 eller flere linier høj, så virker
piletasterne pludselig som de skal i Firefox.
En demo af dette kan ses her:
http://www.dynabyte.dk/jstest2.html

Hvordan kommer jeg nemmest ud over det lille problem?

pft.

/Jesper

Fra : Benny Nissen

Dato : 12-05-05 07:25

Jesper Juul-Mortensen wrote:

> [...]
> i en listbox. Dette virker fint i IE og Opera, men i Firefox virker
> det kun hvis musen bruges. Bruger jeg piletasterne til at navigere op

Jo, du skal bare trykke på 'enter' når du har valgt den du vil bruge. Så
kommer onChange hendelsen fint med.

--
Benny

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 12-05-05 10:39

On Thu, 12 May 2005 08:25:15 +0200, Benny Nissen <news@bennynissen.dk>
wrote:

>Jo, du skal bare trykke på 'enter' når du har valgt den du vil bruge. Så
>kommer onChange hendelsen fint med.

Ja, eller skifte fokus til et andet form element virker også har jeg
fundet ud af.

Men hvis vi antager jeg har en anden listboks der udfyldes på baggrund
af det valgte i den førte listboks, så vil brugeren ikke kunne se
nogen ændring eller vælge fra den anden listboks før denne bruger
musen, trykker enter eller fjerner fokus.
Og det er ikke holdbart - så sidder brugeren og bladrer listen igennem
og tror han ikke har fundet det rette element endnu, da det ønskede
resultat uderbliver fra den anden listboks.

Udover det, i min bog, er en fundementalt forkert opførsel af en
listboks i Windows, så undrer det mig, at den korrekte virkning kommer
hvis blot jeg ændrer størrelsen på feltet.

/Jesper

Fra : Benny Nissen

Dato : 12-05-05 11:02

Jesper Juul-Mortensen wrote:

> Udover det, i min bog, er en fundementalt forkert opførsel af en
> listboks i Windows, så undrer det mig, at den korrekte virkning kommer
> hvis blot jeg ændrer størrelsen på feltet.

Ikke helt enig.

Hvis du bruger tasturgenveje til de forskellige programmer (f.eks. ALT +
v for View) får du menu'en frem og kan bruge piletasterne op og ned. Det
er først når du trykker på enter, at funktionen bliver udført.

Men du har ret i, at den ikke burde virke med en større listbosk, som
den gør.

Nå, men kan du ikke bruge en anden eventhandler ? F.eks. onKeyUp (eller
onKeyDown).

--
Benny

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 12-05-05 12:05

On Thu, 12 May 2005 12:02:12 +0200, Benny Nissen <news@bennynissen.dk>
wrote:

>Hvis du bruger tasturgenveje til de forskellige programmer (f.eks. ALT +
>v for View) får du menu'en frem og kan bruge piletasterne op og ned. Det
>er først når du trykker på enter, at funktionen bliver udført.

Du må ikke sammenligne menuer og listbokse - de fungerer ikke ens. Vi
er enige i din beskrivelse af en menu, men det er ikke sådan en
almindelig listboks opfører sig.

>Nå, men kan du ikke bruge en anden eventhandler ? F.eks. onKeyUp (eller
>onKeyDown).

En listboks har kun onChange, onBlur og onFocus som eventhandlere.

Men jeg har da lige forsøgt at bruge en onKeyDown og det lader til at
virke i både IE, Opera og Firefox, så de hænger sig åbenbart ikke
synderligt i, at en sådan event ikke tilhører en listboks?!

/Jesper

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 13-05-05 16:44

On Thu, 12 May 2005 13:05:00 +0200, Jesper Juul-Mortensen
<na@na.invalid> wrote:

>Men jeg har da lige forsøgt at bruge en onKeyDown og det lader til at
>virke i både IE, Opera og Firefox, så de hænger sig åbenbart ikke
>synderligt i, at en sådan event ikke tilhører en listboks?!

Det lader til at virke fint, selvom det egentlig ikke burde.

Det må blive løsningen - takker for hjælpen, Benny.

/Jesper

Fra : Gilbert Steffen

Dato : 22-06-05 19:15

Cannot understand this. I'm sorry.