Sprogrejser
Fra : Cat

Dato : 11-05-05 22:11

Vi har en datter på 12, der gerne vil forbedre sit engelsk. Er der
nogen, der har erfaringer med at sende deres 12-årige alene på
sprogrejse til England?

Vi har lidt kig på Eurostudy - er der nogen, der ved noget om foretagenet?

Tine

Fra : Holst

Dato : 11-05-05 22:27

Cat wrote:

> [...]
> sprogrejse til England?
>
> Vi har lidt kig på Eurostudy - er der nogen, der ved noget om foretagenet?

Jeg kender ikke Eurostudy overhovedet, men jeg var i sin tid selv af
sted med EF Sprogrejser. Og er forholdene hos Eurostudy sammenlignelig
med forholdene hos EF Sprogrejser, så er det altså ikke egnet til en
12-årig. Man er alt for meget "overladt til sig selv" med EF
Sprogrejser. Men har Eurostudy nogle sprogrejser, der er tilpasset
12-årige, så kan det jo være en mulighed. Men der er nok ikke mange
12-årige, som har lyst til at rejse til et fremmed land sammen med en
masse fremmede mennesker, og det antyder dit "alene" jo lidt. Send en
veninde med hende.

Fra : Cat

Dato : 11-05-05 22:30

Holst skrev:

> [...]
> 12-årige, som har lyst til at rejse til et fremmed land sammen med en
> masse fremmede mennesker, og det antyder dit "alene" jo lidt. Send en

Hun har faktisk explicit bedt om ikke at være sammen med danskere. De
fleste sprogskoler lader til at have specialkurser for de 10-14-årige.
Nogle af dem har også indkvartering hos værtsfamilier. Tror du, det
ville være bedre?

Vi kunne sådan set sagtens følge hende derover og hente hende - så mere
alene er hun ikke.

Tine

Fra : Holst

Dato : 12-05-05 08:24

Cat wrote:

> [...]
> fleste sprogskoler lader til at have specialkurser for de 10-14-årige.
> Nogle af dem har også indkvartering hos værtsfamilier. Tror du, det

Nu er det som sagt mange år siden jeg var af sted med EF Sprogrejser.
Dem, der var af sted dengang, var nok i alderen 14-17 år. Vi var
indkvarteret privat. Der er nok ingen tvivl om, at dem, der lærte mest
engelsk, var dem, der var indkvarteret som eneste dansker hos en
værtsfamilie. Os andre, der var indkvarteret sammen med andre danskere,
lærte nok noget mindre som sådan.

Problemet med dem, der var indkvarteret alene, var lidt, at de
indimellem manglede et "fast, dansk" holdepunkt. Det var ligesom trygt
at have en anden dansker at være sammen med.

Jeg ved ikke, hvordan Eurostudys værtsfamilier er, men EF Sprogrejsers
var ikke noget at skrive hjem om. Nogen af dem var rigtig gode - har jeg
hørt. Som oftest var det blot et sted, hvor man bor. Problemet er lidt,
at langt størstedelen af værtsfamilierne nok kommer fra underklassen, og
værtsfamilierne tjener vist meget godt på at have sprogrejseelever
boende (alt er jo relativt). Det er pengene, der er det interessante for
værtsfamilierne - ikke at have en udenlandsk sprogrejseelev boende.

Første gang jeg var af sted, var jeg af sted med en kammerat. Vi kom til
at bo hos en okay flink værtsfamilie. Min kammerat og jeg blev så
indkvarteret i værtsfamiliens soveværelse, og mand og kone flyttede så
ned i stuen og sov. Da der efter en uges tid kom en tysker (Mini
Hitler), som også skulle bo hos samme værtsfamilie, fik han datterens
værelse, og så måtte hun også flytte ned i stuen. Datteren var absolut
ikke begejstret for at have os sprogskoleelever boende. Familien var
okay, men havde ikke den store interesse i os.

Anden gang jeg var af sted, var jeg af sted af alene, men havde bedt om
at blive indkvarteret med en anden dansker. Da EF Sprogrejser vist fik
problemer med en værtsfamilier (sygdom måske), endte vi med at være tre
danskere indkvarteret hos dem. Vi fik så husets soveværelse, hvor der
var klemt en ekstra seng ind i hjørnet. Samtidig boede der to andre
sprogrejseelever hos dem i et andet værelse. Selv boede de nede i stuen.
Værtsfamilien var lidt ældre, så deres børn var flyttet hjemmefra. De
interesserede sig absolut ikke for os. Vi fik morgenmad og en
frokostpakke stukket i hånden, og selvom det ikke lige blev sagt
direkte, så kunne vi godt forstå, at vi ikke rigtig var velkommen førend
aftensmadstid, og efter aftensmad forventedes det vist også, at vi
forsvandt og først dukkede op, når vi skulle i seng.

Begge gange har jeg også oplevet, at nogle af mine sprogrejsekammerater
simpelthen måtte skifte værtsfamilie efter en uges tid, fordi første
værtsfamilie simpelthen var for dårlig. Og er det tilfældet, så er det
jo ikke rart at stå alene i et andet land.

Men på den anden side har jeg også hørt om nogen, som har haft nogle
rigtig fede værtsfamilier.

Et andet problem med dem, der boede alene, var, at når klokken var sent
om aftenen, så var de nødt til at gå alene hjem gennem nogle mere eller
mindre skumle distrikter.

Så er der andre muligheder end værtsfamilier, så ville jeg som
udgangspunkt undgå det til en 12-årig. Det kan selvfølgelig også være,
at Eurostudy har så meget kontrol med deres værtsfamilier, så det ikke
er noget problem.

Laver de kurser for 10-14-årige, så må det jo næsten var tilrettelagt
anderledes end EF Sprogrejsers kurser, der nok er rettet mod
14-18-årige. Man er jo ligesom nødt til at tage højde for, at det altså
er ret små børn, man har af sted.

Så umiddelbart synes jeg ikke, at du skal lade mine "skrækhistorier"
skræmme dig. For selvom værtsfamilierne hverken den ene eller det andet
år var noget at skrive hjem om, så havde jeg jo trods alt nogle rigtig
fede uger i England.

> Vi kunne sådan set sagtens følge hende derover og hente hende - så mere
> alene er hun ikke.

Nej, det værste er nok også den mellemliggende tid :)

Fra : MM

Dato : 12-05-05 07:32

"Cat" <ta@uu.dk> wrote in message
> Vi har en datter på 12, der gerne vil forbedre sit engelsk. Er der
> nogen, der har erfaringer med at sende deres 12-årige alene på
> sprogrejse til England?

Jeg var afsted som 16-årig - med EF Sprogrejser. Og som Holst skriver, så
var vi overladt meget til os selv. Der var vist også et junior kursus for
aldersgruppen yngre end os (ned til 12 år mener jeg) hvor der eftersignede
var mere opsyn.

Hvis det er hovedsagligt for at forberedre sprogfærdigheder, at hun vil
afsted, kan jeg virkelig anbefale at bo hos en værtsfamilie og sørge for at
kurset ikke kun er for danskere. Jeg tvivler på, hvor meget engelsk jeg
havde snakket, hvis jeg ikke havde gjort ovenstående.

Mette

Fra : Anita

Dato : 12-05-05 08:47

Cat wrote:
> [...]
> sprogrejse til England?
>
> Vi har lidt kig på Eurostudy - er der nogen, der ved noget om

Det firma kender jeg ikke. Men jeg har været i London med "Aspect". De har
skoler i mange byer i England.

Jeg boede ved en kanon værtsfamilie - dog ca. 45 minutter med "tuben" fra
skolen. De var af græsk afstamning havde 3 børn i forskellige aldre (meget
søde og velopdragne børn) og gad godt snakke med mig og de andre som boede
der. Man kunne endda få vasket sit tøj, hvis der var brug for det. (Jeg var
afsted i 4 uger).

Med Aspect er man også meget på egen hånd og man har ikke undervisning hele
dagen. De arrangerer dog ture rundt i byen hver dag.

Jeg ville helt klart vælge en mindre by end London til så ung en pige.
London er stor og det kan være en stor opgave at gennemskue
transportsystemet, selv for en voksen og relativt rejseerfaren pige som jeg.

Jeg ville også sikre mig at der er fællesaktiviteter arrangeret af skolen,
således hun ikke skal sidde og kede sig, eller tumle rundt på egen hånd når
skolen er slut.

Venligst Anita

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-05 11:56

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse news:fxuge.4839
> [...]
> England?
> Vi har lidt kig på Eurostudy - er der nogen, der ved noget om foretagenet?

Kender ikke Eurostudy - men der har netop i TV-Avisen været omtalt, hvordan
mange af den slags firmaer ikke har tjek på noget som helst. Mange
skrækhistorier om elendige forhold hos værtsfamilier - og sågar eksempler på
voldtægt.

Jeg siger ikke, at dette er normen.

Men synes helt generelt, at 12-årige ikke bør sendes ud i verden på egen
hånd. Modenhed varierer naturligvis, men hvis jeg skulle sætte en generel
grænse, ville jeg sige 15-16 år.