Div. spørgsmål vol. 2
Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 16:01

***1.***
Jeg mangler desuden at kunne lave faneblade i mine forms. Jeg kan ikke finde
komponenten, men har jo efter al sandsynlighed bare ikke været dygtig nok
til at kigge efter.

***2.***
Jeg har nogle forms, hvor mængden af indhold fylder mere end formens
størrelse, hvorfor der er en veritikal scrollbar. Hvordan kan jeg få musens
rullehjul til at virke, så man denne kan scrolle op/ned?

Hvordan får jeg lidt "luft" mellem den nederste editboks og formens kant
uden at ændre formens størrelse i design mode?

Hvordan kan jeg give formen en minimumsbredde... Dvs. at den ikke kan gøres
mindre end en given størrelse?

Hvordan kan jeg undgå at formen "trækkes væk" fra indholdet, når den gøres
mindre? (Fx. en form med nogle labels og editbokse. (3 kolonner hvor labels
er i venstre kolonne og editboksene står ud for i kolonne 2 og 3) Når formen
gøres mindre, så er der ikke plads til dem alle længere). Det optimale vil
være, at editboksene har en fast bredde og mine labels kan variere dens
bredde afhængig af formens bredde. Hvis teksten i en labels ved minimering
kommer til at fylde mere end labelens bredde, kan labelen evt. gøres højere
i stedet for at få plads til teksten. Ved at ændre labels bredde (hvis det
er muligt) kan man derved undgå at der kommer en horisontal scrollbar.
Hmm... forvirrende, men udfordrende

***3.***
Hvordan sørger jeg for, at jeg kun kan indtaste tal mellem 0-10.000.000
(eksempelvis)

Fra : Harald

Dato : 16-05-05 11:28

"Hans Larsen" <Nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> finde
> komponenten, men har jo efter al sandsynlighed bare ikke været dygtig nok

Jeg kan da svare på et enkelt.
Den finder du under Win32 og den hedder PageControl.

/HK

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 19:35

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> "Hans Larsen" <Nospam> skrev i en meddelelse

> Jeg kan da svare på et enkelt.
> Den finder du under Win32 og den hedder PageControl.

Egentlig mange tak.

Men et undrende spørgsmål...

Den funktion minder / ligner på mange måder "Tabbed Notebook" under Win3,1

Hvad er forskellen her

Fra : Harald

Dato : 17-05-05 18:57

> Egentlig mange tak.
>
> Men et undrende spørgsmål...
>
> Den funktion minder / ligner på mange måder "Tabbed Notebook" under Win3,1
>
> Hvad er forskellen her

Tja, der er da bla. en del (læs: MANGE) flere events til PageControl og de
enkelte Sheets, desuden er der mange flere properties at rode i bla.
TabPosition som kan være top, bund, right eller left. Osv. osv.

/HK

Fra : Rune Simonsen

Dato : 19-05-05 01:13

On Wed, 11 May 2005 17:01:24 +0200, "Hans Larsen" <Nospam> wrote:

Hej. Ikke at jeg rigtig ved noget om de ting du spørger om, men et bud
har man vel altid :)

> Jeg har nogle forms, hvor mængden af indhold fylder mere end formens
> størrelse, hvorfor der er en veritikal scrollbar. Hvordan kan jeg få musens
> rullehjul til at virke, så man denne kan scrolle op/ned?

Det lyder mystisk, her hos mig gør den det automatisk uden der skal
gøres noget. Ellers er det vel noget med at fange FormMouseWheelDown
events på formen og så selv lave noget med at ændre
form1.VertScrollBar.Position.

> Hvordan får jeg lidt "luft" mellem den nederste editboks og formens kant
> uden at ændre formens størrelse i design mode?

Ændrer på den ved runtime via kode? form1.height := form1.height
+noget passende? Men hvorfor ikke bare ændre det i design mode?

> Hvordan kan jeg give formen en minimumsbredde... Dvs. at den ikke kan gøres
> mindre end en given størrelse?

form1.Constraints.MinWidth := noget passende? Kan også ændres under
design time i object inspektoren.

Hvis man ikke lige var så heldig at der var sådan en option kunne man
også fange et passende resize event og så give formen en passende
størrelse hvis brugeren havde gjort noget dumt.

> [...]
> i stedet for at få plads til teksten. Ved at ændre labels bredde (hvis det
> er muligt) kan man derved undgå at der kommer en horisontal scrollbar.

Det er vel noget med at fange nogle resize events for formen, se
hvordan størrelsen ser ud efter resize og så tilpasse størrelsen af de
forskellige komponenter efter dette.

> ***3.***
> Hvordan sørger jeg for, at jeg kun kan indtaste tal mellem 0-10.000.000
> (eksempelvis)

En nem metode: Fang et OnChance eller OnKeyPress event i din edit-box
og se på hvad det er for noget skrammel brugeren har indtastet. Om det
er et tal testes ved at løbe strengen igennem eller lave en
konvertering og fange en eventuelt exception. Om tallet har passende
størrelse kan du jo bare teste med > og <.

Hvis det er noget skidt input kan du jo bare slette det og eventuelt
vise en balladebox af en art.

Jeg kan i øvrigt anbefale "Delphi4 Programmering" af Per Amdal
Steffensen fra forlaget Systime, som kan svare på alle dine spørgsmål
og give dig værktøjer til at opstøve svarene på mange af dem der
dukker op senere. Men bare klø på - det bliver sjovere og sjovere jo
bedre man bliver :)

--

Rune Simonsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-05 22:58

"Rune Simonsen" <rrs@nospam.dolmer> skrev i en meddelelse
> [...]
> har man vel altid :)

> Det lyder mystisk, her hos mig gør den det automatisk uden der skal

Jeg har lige dobbelttjekket ved at oprette et nyt projekt... Den vil under
ingen omstændigheder som standard lade musens scroll hjul fungere i mine
projekter.Men ja... Det virker meget mystisk.

> Ellers er det vel noget med at fange FormMouseWheelDown
> events på formen og så selv lave noget med at ændre
> form1.VertScrollBar.Position.

Synes jeg heller ikke at få til at fungere, men vil lige lege lidt med det.

> Ændrer på den ved runtime via kode? form1.height := form1.height
> +noget passende? Men hvorfor ikke bare ændre det i design mode?

Problemet er, at jeg ikke kan få den til det. Problemet kommer, når min form
fylder mere end selve skærmens størrelse. Så kan jeg ikke få "luft" mellem
formens kant og mine labels/knapper. Det må jeg også prøve at lege lidt
med. Det er lidt tricky at forklare

> form1.Constraints.MinWidth := noget passende? Kan også ændres under
> design time i object inspektoren.

Tak. Det var der, den gemte sig

> [...]
> størrelse kan du jo bare teste med > og <.
>
> Hvis det er noget skidt input kan du jo bare slette det og eventuelt

Endnu engang tak for ovenstående.

> [...]
> og give dig værktøjer til at opstøve svarene på mange af dem der
> dukker op senere. Men bare klø på - det bliver sjovere og sjovere jo

Jeg har netop bestilt ovenstående bog, da den er anbefalet af flere.