Finneråd
Fra : Alexia

Dato : 11-05-05 14:25

Mine fisk har finneråd, hvad har i erfaring med af medicin som hjælper?

regner med at købe medicinen senere idag, så et hurtigt råd ville være godt!

mvh. Alexia

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 18:29

Alexia wrote:
> [...]
> hjælper?
> regner med at købe medicinen senere idag, så et hurtigt råd ville

Finneråd er noget med dårlig vandkvalitet - så du kan starte med et kraftigt
vandskifte - her er lidt læsestof:

http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=51

Ellers er Google et fint sted - her en søgning på finneråd og behandling:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=finner%C3%A5d+behandling&meta=

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Alexia

Dato : 11-05-05 20:37

> Finneråd er noget med dårlig vandkvalitet - så du kan starte med et
> kraftigt vandskifte - her er lidt læsestof:

Tak for det...

- Et andet ret stort problem er at mine fisk samtidig har fiskedæber, og på
den ene side betyder det jo at jeg skal give dem medicin og ikke skifte
vandet og aå alligevel betyder det at jeg skal skifte en masse vand for at
redde fisken fra finneråd.

Jeg har jo to akvarier, hvor jeg har renset alt ud i det gamle.. det har
kørt siden lørdag og der er det jo friskt vand... burde jeg putte fiskene
over i det store akvarie istedet.. det er jo forholdsvis nyt friskt vand?

mvh. Alexia

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 11-05-05 20:39

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i en meddelelse
> Mine fisk har finneråd, hvad har i erfaring med af medicin som hjælper?
>
> regner med at købe medicinen senere idag, så et hurtigt råd ville være
> godt!
>
> mvh. Alexia

Du kommer da ud for lidt af hvert Alexia.... surt.
Jeg kender ikke noget til finneråd (heldigvis) så jeg kan desvære ikke
hjælpe på lige det område.

Jeg synes at kunne huske at du for lang tid siden beskrev dit akvarie og at
det ikke var så lidt fisk du havde i - i et ikke særligt stort akvarie. Du
må undskylde hvis jeg husker forkert. Mange fisk på lidt plads = meget
fiskemøg = dårlig vandkvalitet.

Du kan event. tage det følgende som en slags tjek liste hvis du vil
filosofere over om der er noget der kunne være gået skævt undervejs.
Som du sikkert har læst her flere gange er det sværere at få balance i et
lille akvarie end i et stort. Mange anbefaler at min starter med min. 100 l.
Når akvariet er fyldt med grus, sten, planter, vand e.t.c. skal det gerne
stå i 2-3 uger (med pumpen igang) uden fisk, for at den bakteriekultur der
renser vandet kan dannes. Ydermere er der en tommelfinger regel omkring hvor
mange fisk man kan have i tanken. Jeg kan desværre ikke huske hvordan den
lød men det var noget med x centimeter fisk per liter vand. Du kan jævnligt
tage en vandkvalitetstest - sådan noget med nitrat, nitrit, ph, hårdhed osv.
for at følge med i hvordan vandet er. Forskellige fisk har forskellige
tollerancer over de nævnte værdier.

Good luck :-]
MvHans

Fra : Alexia

Dato : 11-05-05 20:58

Mange tak for indlægget, men jeg vil virkelig ikke mene jeg har "overtrådt"
reglen for antal fisk i et akvarium... mener reglen er 1 cm fx pr liter
vand.. og jeg har haft noget der ligner 25 cm fisk i alt.. :) .. da jeg fik
nye fisk i sendte jeg de to store væk.. og det var kun 4 små plattyer der
kom i..

Tror du tænker på den gang hvor jeg gik fra en bowle til 15 liter og nu til
54 liter... regner også med at fordoble på et tidspunkt.. men fisk og udstyr
er ret dyre egentlig.. :)

nå nok om det.. :) men tak for det alligevel da.. :)

Fra : Mian

Dato : 12-05-05 08:03

To Pyrostorm you listen! ........ (ku ikk lade være i disse SW-tider )

>Mange fisk på lidt plads = meget fiskemøg = dårlig vandkvalitet.

Min kæreste har selv haft de samme problemer. Hun har et akvarie på 100
Litter med masser af fisk og det førse halve år havde hun også problemer med
Finneråd og fiskedræber. Jeg vil lige sige at når man først har fået
finneråd i akvariet så er det sku ikke til at komme af med. Vi prøvede med
alt muligt medicin og det hjalp intet der blev ved med at være sygdomme i
akvariet. Nå men til hendes fødselsdag købte jeg en EHEIM-pumpe som tager
550 litter i time og det hjalp. Fiskene's sygdomme forsvandt langsomt. Om
det var pumpens effekt eller hvad der skete ved jeg ikke med sikkerhed. Men
mit råd er enten at skære ned på fiskebestanden eller købe en støre pumpe.

Så hvor mange litter tager din pumpe i timen. Det kunne måske hjælpe med en
støre pumpe. Hvor ofte skifter du vand. Hvis der er en del fisk i akvariet
så kunne det måske hjælpe med at skifte vand ofte.

Et lille tip Når du behandler for fiskedræber så hæv temperaturen til ca. 32
grader. Det plejer at hjælpe for mig.

Mvh Michael

Fra : Alexia

Dato : 12-05-05 11:29

slørhaler kan ikke holde til temperaturer over 26 grader, så det sidste er
nok ikke en god ide.. :) jeg har to pumper den ene tager 450 l/h og den
anden tager 5 l/min .. den sidstnævnte kan jeg ikke bruge til mit 54 liters
(selvom det var den der fulgte med akvariet) for den ødelægger mine
slørhalers haler...

Skifter ca 35% vand hver uge.. jeg har i alt haft 10 fisk i mit gamle
akvair, er nu nede på 3, men jeg vil på ingen måde mene jeg havde for
mange.. :)

Fra : Pizzabager

Dato : 12-05-05 13:44

> [...]
>
> Skifter ca 35% vand hver uge.. jeg har i alt haft 10 fisk i mit gamle
> akvair, er nu nede på 3, men jeg vil på ingen måde mene jeg havde for

Nu synes jeg stadig ikke slørhaler burde være sammen med de andre fisk men
nok om det..

jeg startede for nogen år siden med et 54 L og fik også sygdom osv hele
tiden.. Skal jeg være ærlig synes jeg slet ikke 54 L egner sig til flere end
2 fisk.. har ikke hørt om andet end problemer med de små akvarier..

Efter jeg skiftede til et 128L gik det meget bedre, nu fik jeg kun sjældent
sygdom.

Så købte jeg en JBL Cristal Profi 250, spandpumpe/filter 700L/timen (også
lagde så samtidig bundfilter i som pumpen sugede igennem) og siden da har
jeg ikke haft nogen sygdom i akvariet overhoved.. (bortset fra et total
vandskift da jeg flyttede, der døde nogen scalare, men tror ikke nogen fisk
har godt af et 100% vandskift)

fordele ud over det, ved et 128L skal du ikke skifte vand så tit.. jeg
skifter ca 1/3 hver 14dag/3uge..

fordele ved Spandpumpen/filter, tjaa den skal ikke renses særlig tit.. min
er lige blevet renset, og jeg har haft den siden september, har haft åbnet
den en gang før for at kigge men den var ikke beskidt..

Ud over større akvarie, og større pumpe, har jeg ingen gode råd.. tror
desværre sygdom er en ting man ikke kan undgå i et lille akvarie..

Kasper

Fra : BC

Dato : 12-05-05 17:45

> Skal jeg være ærlig synes jeg slet ikke 54 L egner sig
> til flere end 2 fisk.. har ikke hørt om andet end problemer med de
> små akvarier..

det er jeg så ikke enig i, men de kræver lidt mere arbejde, og det
er et spørgsmål om at vælge de rigtige arter, jeg kører selv med flere
54 L akv, uden probs

> [...]
> scalare, men tror ikke nogen fisk har godt af et 100% vandskift)
>
> fordele ud over det, ved et 128L skal du ikke skifte vand så tit.. jeg

afhænger igen af mængden af fisk og arter

> fordele ved Spandpumpen/filter, tjaa den skal ikke renses særlig
> tit.. min er lige blevet renset, og jeg har haft den siden september,
> har haft åbnet den en gang før for at kigge men den var ikke beskidt..

enig

> Ud over større akvarie, og større pumpe, har jeg ingen gode råd.. tror
> desværre sygdom er en ting man ikke kan undgå i et lille akvarie..

jo sagtens, lige så nemt som, et stort akv.
du kan ligeså nemt få sygdom i det store

mht til dit problem, vil jeg anbefale dig at låne eller købe
politikens akvariebog, der står en opskrift på rodalon kur
det har hjulpet mig de få gange jeg har haft det. typisk
når jeg har fået nye fisk ind
du skal bare være opmærksom på at det er en barsk kur
for rodalon er det rene gift hvis du overdoserer,
har du ikke mulighed for at få fat i den, kan jeg godt skanne
og maile opskriften til dig

mvh Brian

Fra : BC

Dato : 12-05-05 17:48

BC wrote:
> [...]
> for rodalon er det rene gift hvis du overdoserer,
> har du ikke mulighed for at få fat i den, kan jeg godt skanne

var selvfølgelig møntet på Alexia

mvh Brian