|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Diesel tuning Fra : Aardvark
 | 
 Dato :  03-05-05 22:44
 | 
 |  | Hej Gruppe.
 
 Så fik jeg endelig købt & monteret min powerboks på min Pug. 306 2.0
 HDI.
 Min foreløbige reaktion : WOW !
 
 Absolut mere NM..meget mere NM. Før var den røde meget død i visse
 områder af omdrej. spektrum (læs: turbo tøven mm.) men det er næsten
 elimineret.
 Hvad mere er, dens mellemaccelerationer er det voldsomste jeg endnu har
 oplevet med alle de biler jeg har ejet (har ejet en del 120+ hk
 biler..).
 
 Jeg har ikke testet topfart, som den gode bilist jeg er ;-D
 
 hvad jeg har testet, rent specifikt, er at den nok vil gå længere på
 literen, på nuværende første fulde tank med den nye boks, så har jeg
 rundet 470 km, og tankmåleren er ved ca. 65-70% fuld...på dette km tal
 ville den før jeg satte boksen i, være ved 50% fuld ca.
 
 Der er blevet lovet 28-30 HK mere, og ca 60 NM mere, og jeg tror til
 fulde at dette er hvad jeg har fået.
 
 Jeg nævner ikke hvor jeg har købt den, da jeg ikke er interesseret i at
 reklamere...dette var bare lidt førstehånds erfaringer.
 
 kan være andre har lignende eller helt anderledes oplevelser med diesel
 tuning, enten af HDI eller TDI'er...
 
 /Aard
 
 *** 2000'er Peugeot 306 2.0 HDI ***
 
 
 |  |  | 
  Jasper Norman (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jasper Norman
 | 
 Dato :  03-05-05 22:54
 | 
 |  | 
 
            Hehe.
 Jeg satte en gammel analog boks i min Seat Toledo 1.9 TDi. (VW motor). Og 
 jeg kan kun give dig ret... det er sgu som at få en ny bil. Det eneste 
 problem er, at jeg har oplevet en "træls" lyd fra motoren, men det er da 
 muligt at boksen er sat for højt. En anden ting vi nok skal gå lidt stille 
 med, er forurenningen... der komme da af og til en lille røgsky bagude ved 
 overhalinger    Men ved normal kørsel er det alle tiders at have de ekstra 
 kræfter og moment. Jeg havde en mekaniker bekendt til at rep. bilen... han 
 har selv en VW Bora 2.0 benzin.... han var vildt begejstret over trækket i 
 bilen, og mente at det var langt bedre end i hans, som egenligt er samme 
 motor, bare benzin!
 Men jeg må nu indrømme, at jeg ikke har oplevet en voldsom bedre økonomi....
 God fornøjelse.
 /Jasper
 -- 
 Husk at fjerne "FJERNES" i min e-mail adr.
 *** 
            
             |  |  | 
  Aardvark (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Aardvark
 | 
 Dato :  03-05-05 23:01
 | 
 |  | 
 
            "Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote in
 news:zpSde.650$uo6.516@news.get2net.dk: 
 > Hehe.
 > 
 > Jeg satte en gammel analog boks i min Seat Toledo 1.9 TDi. (VW motor).
 > Og jeg kan kun give dig ret... det er sgu som at få en ny bil. Det
 > eneste problem er, at jeg har oplevet en "træls" lyd fra motoren, men
 > det er da muligt at boksen er sat for højt. En anden ting vi nok skal
 > gå lidt stille med, er forurenningen... der komme da af og til en
 > lille røgsky bagude ved overhalinger    Men ved normal kørsel er det
 > alle tiders at have de ekstra kræfter og moment. Jeg havde en
 > mekaniker bekendt til at rep. bilen... han har selv en VW Bora 2.0
 > benzin.... han var vildt begejstret over trækket i bilen, og mente at
 > det var langt bedre end i hans, som egenligt er samme motor, bare
 > benzin! 
 > 
 > Men jeg må nu indrømme, at jeg ikke har oplevet en voldsom bedre
 > økonomi.... 
 > 
 > God fornøjelse.
 Hej Jesper.
 Glemte at fortælle, at min boks også er af den gamle analoge type, ville 
 starte forsigtigt og ikke lige kaste 4-5000 efter en digital boks, så 
 jeg købte en analog, brugt boks ret billigt.
 Vi får se med økonomien...kan først svare når jeg skal tanke igen...
 Mht. røgen...så har jeg ingen set..men ok har ikke gloet i bakspejlet på 
 motorvejen når jeg giver den noget at leve af, men kan prøve at kigge 
 (hvis jeg tør..)..
 men mht. det, så er forskellen på TDI og HDI tuning vist nok, at boksen 
 øger timing på pumpe/dyserne på TDI, men på HDI øger den (ret lidt) 
 trykket i Common-rail'en...
 Men jeg er ihvertfald tilfreds...det er ja..som du siger...en ny bil med 
 krudt i    /Aard
            
             |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  04-05-05 05:14
 | 
 |  | 
 
            Jasper Norman skriver:
 > 
 > Jeg havde en mekaniker bekendt til at rep. bilen... han
 > har selv en VW Bora 2.0 benzin.... han var vildt begejstret over trækket i
 > bilen, og mente at det var langt bedre end i hans, som egenligt er samme
 > motor, bare benzin!
 Nej, det er slet ikke samme motor, hans lider under ikke at have
 turbo.....
 Prøv at sammenlign med 1,8T i stedet (føj, den er dejlig, men går ikke
 20km/l).
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk      Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                 http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
   Brian (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  04-05-05 10:56
 | 
 |  | 
 
            Hejsa!
 Klaus D. Mikkelsen skrev:
 > Prøv at sammenlign med 1,8T i stedet (føj, den er dejlig, men går ikke
 > 20km/l).
 De har vist lavet flere versioner af 1.8T motoren ikke ?
 Den "gamle" med 150Hk, som der ihvertfald ligger i A4 fra
 slut 90'erne, er der sgutte meget spark i.
 Så foretrækker jeg nu 2 propper ekstra i motoren    /Brian 
            
             |  |  | 
    Jakob Jeppesen (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  04-05-05 11:33
 | 
 |  | 
 "Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:42789c28$0$79454$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hejsa!
 >
 > Klaus D. Mikkelsen skrev:
 >
 >> Prøv at sammenlign med 1,8T i stedet (føj, den er dejlig, men går ikke
 >> 20km/l).
 >
 > De har vist lavet flere versioner af 1.8T motoren ikke ?
 
 Jo - den samme motor har i Octavia RS 180hk og i AudiTT
 findes den i en udgave med 225hk (vistnok med en større
 turbo).
 
 /Jakob
 
 
 
 
 |  |  | 
     Henrik B. (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  04-05-05 11:51
 | 
 |  | 
 "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:4278a4eb$0$79455$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Jo - den samme motor har i Octavia RS 180hk og i AudiTT
 > findes den i en udgave med 225hk (vistnok med en større
 > turbo).
 
 Der er mig bekendt flere forskelle end blot turbo'en, i Audi TT.
 
 --
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
 
 
 
 
 |  |  | 
      Jakob Jeppesen (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen
 | 
 Dato :  04-05-05 14:07
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:4278a8fe$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4278a4eb$0$79455$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >> Jo - den samme motor har i Octavia RS 180hk og i AudiTT
 >> findes den i en udgave med 225hk (vistnok med en større
 >> turbo).
 >
 > Der er mig bekendt flere forskelle end blot turbo'en, i Audi TT.
 >
 
 Ganske givet - jeg kender bare ikke lige detaljerne.
 
 Alt andet lige er det vel den samme blok vi taler om i
 alle de nævnte biler.
 
 /Jakob
 
 
 
 
 |  |  | 
      Karsten Andersen (05-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  05-05-05 14:42
 | 
 |  | 
 
            Wed, 4 May 2005 12:50:51 +0200, skrev Henrik B., på 15 linier, i
 <4278a8fe$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :
 >
 >"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 >news:4278a4eb$0$79455$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >> Jo - den samme motor har i Octavia RS 180hk og i AudiTT
 >> findes den i en udgave med 225hk (vistnok med en større
 >> turbo).
 >
 >Der er mig bekendt flere forskelle end blot turbo'en, i Audi TT.
 2W eller 4W    -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
             |  |  | 
  Preben Riis Sørensen (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  03-05-05 23:04
 | 
 |  | 
 "Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev
 
 > hvad jeg har testet, rent specifikt, er at den nok vil gå længere på
 > literen, på nuværende første fulde tank med den nye boks, så har jeg
 > rundet 470 km, og tankmåleren er ved ca. 65-70% fuld...på dette km tal
 > ville den før jeg satte boksen i, være ved 50% fuld ca.
 
 Er der ikke lige en der kan forklare mig teorien bag, at man ved at
 accelerere mere og køre stærkere, skulle kunne spare brændstof?
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Aardvark (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Aardvark
 | 
 Dato :  03-05-05 23:06
 | 
 |  | 
 
            "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in news:4277f540$0$63689
 $edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
 > 
 > "Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev
 > 
 >> hvad jeg har testet, rent specifikt, er at den nok vil gå længere på
 >> literen, på nuværende første fulde tank med den nye boks, så har jeg
 >> rundet 470 km, og tankmåleren er ved ca. 65-70% fuld...på dette km 
 tal
 >> ville den før jeg satte boksen i, være ved 50% fuld ca.
 > 
 > Er der ikke lige en der kan forklare mig teorien bag, at man ved at
 > accelerere mere og køre stærkere, skulle kunne spare brændstof?
 > --
 Tror det rent teknisk er bedre forklaret på http://www.bokstuning.dk/ jeg som lægmand, fatter det heller ikke, fortæller bare min 
 erfaring...var egentlig ligeglad med den GAV mere, var tilfreds som det 
 var før...1000 km på en tank ved 80% motorvejs kørsel er ok for mig.
 /Aard
 *** Pug. 306 2.0 HDI ***
            
             |  |  | 
   Preben Riis Sørensen (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  03-05-05 23:29
 | 
 |  | 
 "Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev
 > > Er der ikke lige en der kan forklare mig teorien bag, at man ved at
 > > accelerere mere og køre stærkere, skulle kunne spare brændstof?
 > > --
 >
 > Tror det rent teknisk er bedre forklaret på http://www.bokstuning.dk/ Der er kun forklaret AT der er forbedret økonomi, men ikke hvordan dette
 skulle opstå.
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
            
             |  |  | 
    Aardvark (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Aardvark
 | 
 Dato :  03-05-05 23:35
 | 
 |  | 
 
            "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in news:4277fb2b$0$63654
 $edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
 > 
 > "Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev
 > 
 >> > Er der ikke lige en der kan forklare mig teorien bag, at man ved at
 >> > accelerere mere og køre stærkere, skulle kunne spare brændstof?
 >> > --
 >>
 >> Tror det rent teknisk er bedre forklaret på http://www.bokstuning.dk/ > 
 > 
 > Der er kun forklaret AT der er forbedret økonomi, men ikke hvordan 
 dette
 > skulle opstå.
 > --
 Hm, du har ret...men jeg oplever det jo..må være et mirakel.
 Ai tror mere det har noget at gøre med jeg personligt måske nu kan køre 
 en bestemt hastighed (fx. 130-135 i 130-zone) med lavere omdrej.tal...
 Nok min eneste..plausible forklaring. 
 /Aard
            
             |  |  | 
     phk (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : phk
 | 
 Dato :  04-05-05 03:23
 | 
 |  | 
 "Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
 news:Xns964C5DD3B887Aardvark@212.88.64.226...
 
 > Hm, du har ret...men jeg oplever det jo..må være et mirakel.
 > Ai tror mere det har noget at gøre med jeg personligt måske nu kan køre
 > en bestemt hastighed (fx. 130-135 i 130-zone) med lavere omdrej.tal...
 > Nok min eneste..plausible forklaring.
 
 De der bokse - de bliver da bedre og bedre. Nu ændrer de også på gearingen
 :)
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
      Karsten Andersen (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  04-05-05 06:26
 | 
 |  | Wed, 4 May 2005 04:23:27 +0200, skrev phk, på 17 linier, i
 <42783221$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :
 
 >
 >"Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
 >news:Xns964C5DD3B887Aardvark@212.88.64.226...
 >
 >> Hm, du har ret...men jeg oplever det jo..må være et mirakel.
 >> Ai tror mere det har noget at gøre med jeg personligt måske nu kan køre
 >> en bestemt hastighed (fx. 130-135 i 130-zone) med lavere omdrej.tal...
 >> Nok min eneste..plausible forklaring.
 >
 >De der bokse - de bliver da bedre og bedre. Nu ændrer de også på gearingen
 >:)
 Ja en griner får man da tit her.
 
 --
 MVH Karsten
 Horsens
 
 
 |  |  | 
  Basil (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Basil
 | 
 Dato :  04-05-05 05:05
 | 
 |  | Preben Riis Sørensen wrote:
 > "Aardvark" <AardvarkFJERNES@AardvarkFJERNES.dk> skrev
 >
 >> hvad jeg har testet, rent specifikt, er at den nok vil gå længere på
 >> literen, på nuværende første fulde tank med den nye boks, så har jeg
 >> rundet 470 km, og tankmåleren er ved ca. 65-70% fuld...på dette km tal
 >> ville den før jeg satte boksen i, være ved 50% fuld ca.
 >
 > Er der ikke lige en der kan forklare mig teorien bag, at man ved at
 > accelerere mere og køre stærkere, skulle kunne spare brændstof?
 
 Den tekniske forklaring kan jeg ikke, men når du har flere kræfter behøver
 du ikke knalde pedalen så langt ned for at opnå det samme.
 Hvis man kørte med pedalen i bund hele tiden, og også gør det, efter tuning,
 så forbedrer det sikkert ikke økonomien.
 Kai
 
 
 
 
 |  |  | 
   Brian (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  04-05-05 10:59
 | 
 |  | 
 
            Hejsa!
 Basil skrev:
 > Den tekniske forklaring kan jeg ikke, men når du har flere kræfter
 > behøver du ikke knalde pedalen så langt ned for at opnå det samme.
 Med mindre de ekstra kræfter opstår ved hjælp af ren luft, er den forklaring
 vist lidt søgt - eller hvad ?
 > Hvis man kørte med pedalen i bund hele tiden, og også gør det, efter
 > tuning, så forbedrer det sikkert ikke økonomien.
 Troede da alle her i gruppen havde digital speeder    /Brian 
            
             |  |  | 
   Preben Riis Sørensen (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  04-05-05 22:29
 | 
 |  | 
 "Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev
 > Den tekniske forklaring kan jeg ikke, men når du har flere kræfter behøver
 > du ikke knalde pedalen så langt ned for at opnå det samme.
 
 Næh men energien kommer fra forbrænding af olien, og hvis man kører præcist
 som før, mener jeg at det bedst tænkeligt opnåelige skulle være, at man kun
 lige holdt netop det samme forbrug, og ikke mindre.
 
 > Hvis man kørte med pedalen i bund hele tiden, og også gør det, efter
 tuning,
 > så forbedrer det sikkert ikke økonomien.
 
 Jo, det gør det da:  hos mekanikeren og tankstationen.
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    KASO (05-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  05-05-05 08:26
 | 
 |  | 
 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:42793eb5$0$63588$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev
 > > Den tekniske forklaring kan jeg ikke, men når du har flere kræfter
 behøver
 > > du ikke knalde pedalen så langt ned for at opnå det samme.
 >
 > Næh men energien kommer fra forbrænding af olien, og hvis man kører
 præcist
 > som før, mener jeg at det bedst tænkeligt opnåelige skulle være, at man
 kun
 > lige holdt netop det samme forbrug, og ikke mindre.
 >
 > > Hvis man kørte med pedalen i bund hele tiden, og også gør det, efter
 > tuning,
 > > så forbedrer det sikkert ikke økonomien.
 >
 > Jo, det gør det da:  hos mekanikeren og tankstationen.
 > --
 Uden personlige erfaringer, har jeg søgt lidt på emnet og fundet flg.:
 "Måling af brændstofforbrug viste kun små forskelle mellem de forskellige
 konfigurationer og varierede mellem lidt højere og lidt lavere forbrug end
 standardudgaven. "
 fra:
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2004/87-7614-115-2/html/ (Miljøministeriets rapport om chiptuning med måling på forskellige
 køretøjer)
            
             |  |  | 
    Henrik B. (05-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  05-05-05 14:12
 | 
 |  | 
 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:42793eb5$0$63588$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 
 > Næh men energien kommer fra forbrænding af olien, og hvis man kører
 > præcist
 > som før, mener jeg at det bedst tænkeligt opnåelige skulle være, at man
 > kun
 > lige holdt netop det samme forbrug, og ikke mindre.
 
 En dieselmotor er bl.a. et kompromis mellem forbrændingstemperatur og
 forurening. Desto højere forbrændingstemp, desto mere økonomisk, men
 samtidig mere forurenende.
 
 --
 ----------------------------------------------------------
 Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |