| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Vægt og tophastighed Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  28-04-05 21:05 |  
  |   
            Kære folkens
 
 Jeg har drøftet et emne med en bekendt - nemlig bilens vægts betydning for 
 tophastigheden.
 
 Min opfattelse er sammenfattet her nedenfor - er der noget, som jeg har 
 misforstået..?
 
 En Passat fra 2003 med 100 hk er langt tungere end en Polo med samme motor 
 og samme 100 hk.
 
 
 
 Den har et større front-areal, fordi den er højere og bredere. Dette 
 frontareal skal som bekendt flytte en masse luft, når bilen kører med fuld 
 hastighed på motorvejen.
 
 
 
 Alligevel har den store, tunge Passat med sin større vægt og sit større 
 frontareal en højere tophastighed end Poloen. (191 km/t i forhold til 188 
 km/t)
 
 
 
 Dette er der kun een markant årsag til: CW-værdien er lavere på Passat, end 
 den er på Polo.
 
 
 
 CW-værdien er et udtryk for, hvor let vinden glider på langs af karosseriet, 
 og netop denne faktor er den, der har den største betydning for 
 tophastigheden for en bil med for eksempel 100 hestekræfter. Om bilen vejer 
 800 kg, eller om den vejer 1100 kg betyder ikke ret meget, så længe vejen 
 går ligeud, og man ikke skal køre op over en bakke.
 
 
 
 Der hvor vægten for alvor betyder noget er i acceleration - og i særdeleshed 
 ved lav hastighed, hvor vinden endnu ikke spiller nogen meget stor rolle. 
 Vindmodstand stiger som bekendt helt vildt, når hastigheden går i vejret.
 
 
 
 Opsummeret kan man sige: Vægten trykker bilen ned i ASFALTEN. Vindmodstanden 
 trykker bilen ned i FART.
 
 
 
 /Jan W Nielsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Weis (28-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Weis | 
  Dato :  28-04-05 21:36 |  
  |   
            Jan W Nielsen wrote:
 
 > Opsummeret kan man sige: Vægten trykker bilen ned i ASFALTEN. Vindmodstanden 
 > trykker bilen ned i FART.
 
 Vægten betyder også inerti. Passaten vil derfor have en noget sløvere 
 acceleration.
 
 mvh
 Peter
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (29-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  29-04-05 08:56 |  
  |   
            > Vægten betyder også inerti. Passaten vil derfor have en noget sløvere
 > acceleration.
 
 Helt enig - det var derfor jeg skrev:
 
 "Der hvor vægten for alvor betyder noget er i acceleration - og i
 særdeleshed
 ved lav hastighed, hvor vinden endnu ikke spiller nogen meget stor rolle."
 
 /Jan W Nielsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Peter Weis (29-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Weis | 
  Dato :  29-04-05 15:07 |  
  |  
 
            Jan W Nielsen wrote:
 > Helt enig - det var derfor jeg skrev:
 Du glemte det i konklusionen.
 Jeg nærmer mig jo den alder, hvor man koncentrerer mig om executive 
 summary   
mvh
 Peter
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jan W Nielsen (29-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  29-04-05 20:25 |  
  |  
 
            > Jeg nærmer mig jo den alder, hvor man koncentrerer mig om executive
 > summary   
Ahhhh....
 (Er det så senil demens - eller almindelig alderdomsbetinget svækkelse?)
 *stikker hurtigt af*
  
/Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Peter Weis (30-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Weis | 
  Dato :  30-04-05 08:48 |  
  |   
            Jan W Nielsen wrote:
 
 > *stikker hurtigt af*
 
 Uha, 1453 km/t i Vectra'en?
 Jeg opgiver på forhånd en eftersættelse.
 
 mvh
 Peter
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lasse Rønlev (28-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lasse Rønlev | 
  Dato :  28-04-05 21:44 |  
  |   
            Uden på nogen måde at være ekspert KUNNE der jo også være noget i:
 
  - Gearingen - De to biler har måske ikke samme omdrejningstal ved samme 
 hastigned/gear?
  - Småting, som f.eks. hjulbredden?
 
  - Umiddelbart skal man jo accellerere for at opnå en hastighed - Derfor må 
 vægten vel på en eller anden måde også have noget med tophastigheden at 
 gøre?
 
 Bare et par tanker kort fra hovedet
 Lasse
 
 
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4271418b$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Kære folkens
 >
 > Jeg har drøftet et emne med en bekendt - nemlig bilens vægts betydning for 
 > tophastigheden.
 >
 > Min opfattelse er sammenfattet her nedenfor - er der noget, som jeg har 
 > misforstået..?
 >
 > En Passat fra 2003 med 100 hk er langt tungere end en Polo med samme motor 
 > og samme 100 hk.
 >
 >
 >
 > Den har et større front-areal, fordi den er højere og bredere. Dette 
 > frontareal skal som bekendt flytte en masse luft, når bilen kører med fuld 
 > hastighed på motorvejen.
 >
 >
 >
 > Alligevel har den store, tunge Passat med sin større vægt og sit større 
 > frontareal en højere tophastighed end Poloen. (191 km/t i forhold til 188 
 > km/t)
 >
 >
 >
 > Dette er der kun een markant årsag til: CW-værdien er lavere på Passat, 
 > end den er på Polo.
 >
 >
 >
 > CW-værdien er et udtryk for, hvor let vinden glider på langs af 
 > karosseriet, og netop denne faktor er den, der har den største betydning 
 > for tophastigheden for en bil med for eksempel 100 hestekræfter. Om bilen 
 > vejer 800 kg, eller om den vejer 1100 kg betyder ikke ret meget, så længe 
 > vejen går ligeud, og man ikke skal køre op over en bakke.
 >
 >
 >
 > Der hvor vægten for alvor betyder noget er i acceleration - og i 
 > særdeleshed ved lav hastighed, hvor vinden endnu ikke spiller nogen meget 
 > stor rolle. Vindmodstand stiger som bekendt helt vildt, når hastigheden 
 > går i vejret.
 >
 >
 >
 > Opsummeret kan man sige: Vægten trykker bilen ned i ASFALTEN. 
 > Vindmodstanden trykker bilen ned i FART.
 >
 >
 >
 > /Jan W Nielsen
 >
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Preben Riis Sørensen (28-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  28-04-05 21:59 |  
  |   
            
 "Lasse Rønlev" <spamlasse@roenlev.dk> skrev i en meddelelse
 news:42714b29$0$79459$14726298@news.sunsite.dk...
 > Uden på nogen måde at være ekspert KUNNE der jo også være noget i:
 >
 >  - Gearingen - De to biler har måske ikke samme omdrejningstal ved samme
 > hastigned/gear?
 >  - Småting, som f.eks. hjulbredden?
 >
 >  - Umiddelbart skal man jo accellerere for at opnå en hastighed - Derfor
 må
 > vægten vel på en eller anden måde også have noget med tophastigheden at
 > gøre?
 >
 > Bare et par tanker kort fra hovedet
 
 Vægten har ikke andet at sige for tophastigheden, end den ringe procentdel,
 rullemodstanden forøges.
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (29-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  29-04-05 08:59 |  
  |  
 
            >  - Gearingen - De to biler har måske ikke samme omdrejningstal ved samme
 > hastigned/gear?
 Jo, der er ikke noget problem her.   
>  - Umiddelbart skal man jo accellerere for at opnå en hastighed - Derfor
 må
 > vægten vel på en eller anden måde også have noget med tophastigheden at
 > gøre?
 Dén logik følger vel en "hyperbel", eller hvad fa´en det nu hedder. (For
 længe siden, jeg gik i gym).
 Altså - vægten vil blot have betydning for, hvor hurtigt, man vil nå
 hastigheden.
 Man kan sige, at så længe der er overskudsenergi (mere effekt end modstan),
 så vil denne overskudsenergi kunne skubbes ind i den masse/vægt, som bilen
 har. Hvis vægten er stor, så vil det tage længe tid, før der sker en
 udligning mellem overskudsenergien og den tiltagende modstand.
 Altså - det eneste vægten betyder er, hvor længe der går, inden bilen når
 sin tophastighed.
 /Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           EjS (28-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : EjS | 
  Dato :  28-04-05 22:14 |  
  |   
            KLIP <det hele>
 
 Generelt: Du har fuldstændig ret.
 
 
 Det er alene bilens vindmodstand der har betydning for tophastigheden.
 
 Hvordan det føles i praksis er en anden sag da en tungere vægt vil resultere
 i en forøget tilbagelagt strækning før bilen når tophastigheden. Det kan
 være svært under ikke optimale vejforhold (begynder at gå op ad bakke, sving
 osv.).
 
 Efterhånden som bilen nærmer sig tophastigheden aftager den kraft der kan
 accelererer bilen markant. Uden at forsøge at opskrive eksakte ligninger vil
 jeg tro at man med endog meget god tilnærmelse kan beskrive "systemet" (tid
 / hastighed) som løsningen til en overdæmpet anden ordens
 differentialligning, dvs. accelerationen aftager eksponentielt for til sidst
 at blive nul (selvom den rent matematisk aldrig bliver det) hvormed
 tophastigheden i grænsetilfældet (dvs. efter uendelig lang tid) kommer
 vilkårlig tæt på "x" antal km/t.
 
 I praksis bliver bilen forstyrret af vejens forløb og vindstød ligesom
 vindmodstanden aldrig kan udregnes uden usikkerheder - det gør at
 tophastigheden må bestemmes eksperimentelt.
 
 Derudover findes der selvfølgelig lejer, dvs. rullemodstand. Den modstand
 kan normalt inddeles i 3 typer af friktion hvor alle typer findes i lejer
 etc.
 
 - Stiction, som er en statisk modstand der skal overvindes før man kan få
 bevægelse. Det har noget med materialers elektriske overfladeegenskaber at
 gøre.
 
 - Tør friktion, en friktion kommer af overfladers bevægelser mod hinanden og
 som er hastighedsuafhængig.
 
 - Viskøs friktion, en friktion der ligeledes kommer af overfladers bevægelse
 mod hinanden men hvor stoffets tilstandsform eller egenskaber gør at der kan
 dannes turbulente hvirvler (eks. væsker) der gør friktionen
 hastighedsafhængig. Forefindes i ganske lille grad i lejer...
 
 Hmm - er der flere ting... Sikkert!
 
 MVH EjS
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Rander (28-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rander | 
  Dato :  28-04-05 22:40 |  
  |  
 
            Thu, 28 Apr 2005 22:05:27 +0200 brugte Jan W Nielsen 52 linier på at
 fortælle dette til dk.fritid.bil:
 >Jeg har drøftet et emne med en bekendt - nemlig bilens vægts betydning for 
 >tophastigheden.
 [...]
 Uden decideret at vide noget om det vil jeg mene at moment også har noget
 at sige, ihvertfald i acceleration. Det betyder nok ikke helt så meget som
 vindmodstand når bilen nærmer sig de 190...
 -- 
 Lars Rander       ** Pil ikke ved min adresse **       :(){ :&:& };:
 http://rander.dk (temporarily down!)
 Hvis zebraerne løb den modsatte vej, ville løverne blive trampet ihjel. (Mikal Rode)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Kristensen (29-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Kristensen | 
  Dato :  29-04-05 00:57 |  
  |   
            
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 news:4271418b$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Kære folkens
 >
 > Jeg har drøftet et emne med en bekendt - nemlig bilens vægts betydning for
 > tophastigheden.
 >
 > Min opfattelse er sammenfattet her nedenfor - er der noget, som jeg har
 > misforstået..?
 >
 > En Passat fra 2003 med 100 hk er langt tungere end en Polo med samme motor
 > og samme 100 hk.
 >
 >
 >
 > Den har et større front-areal, fordi den er højere og bredere. Dette
 > frontareal skal som bekendt flytte en masse luft, når bilen kører med fuld
 > hastighed på motorvejen.
 >
 >
 >
 > Alligevel har den store, tunge Passat med sin større vægt og sit større
 > frontareal en højere tophastighed end Poloen. (191 km/t i forhold til 188
 > km/t)
 >
 >
 >
 > Dette er der kun een markant årsag til: CW-værdien er lavere på Passat,
 end
 > den er på Polo.
 >
 >
 >
 > CW-værdien er et udtryk for, hvor let vinden glider på langs af
 karosseriet,
 > og netop denne faktor er den, der har den største betydning for
 > tophastigheden for en bil med for eksempel 100 hestekræfter. Om bilen
 vejer
 > 800 kg, eller om den vejer 1100 kg betyder ikke ret meget, så længe vejen
 > går ligeud, og man ikke skal køre op over en bakke.
 >
 >
 >
 > Der hvor vægten for alvor betyder noget er i acceleration - og i
 særdeleshed
 > ved lav hastighed, hvor vinden endnu ikke spiller nogen meget stor rolle.
 > Vindmodstand stiger som bekendt helt vildt, når hastigheden går i vejret.
 >
 >
 >
 > Opsummeret kan man sige: Vægten trykker bilen ned i ASFALTEN.
 Vindmodstanden
 > trykker bilen ned i FART.
 >
 >
 >
 > /Jan W Nielsen
 >
 >
 Det lyder rigtigt, hvis jeg sammenligner min sedan med den tilsvarende h/b
 er forskellen (h/b i parentes):
 
 0-100 - 11,0 (10,8) sekunder
 Tophastighed - 182 (177) km/t
 
 Min vejer 25 kg mere end h/b, er 1 cm højere og 27 cm længere (ellers samme
 mål og dækstørrelse) og gearingen i topgear er ens. CW kan jeg ikke finde,
 men det må være den øgede længde og/eller formen der giver bedre aerodynamik
 og dermed højere tophastighed.
 
 PS. Vindmodstanden kan vel også være med til at trykke bil ned i asfalten nå
 hastigheden er høj nok og dermed øge vægten og reducere frontarealet, den
 skulle jo helst ikke blive løftet af vinden.
 
 Med venlig hilsen Kim
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Esben (29-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Esben | 
  Dato :  29-04-05 08:18 |  
  |   
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4271418b$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Dette er der kun een markant årsag til: CW-værdien er lavere på Passat, 
 > end den er på Polo.
 >
 > CW-værdien er et udtryk for, hvor let vinden glider på langs af 
 > karosseriet, og netop denne faktor er den, der har den største betydning 
 > for tophastigheden for en bil med for eksempel 100 hestekræfter. Om bilen 
 > vejer 800 kg, eller om den vejer 1100 kg betyder ikke ret meget, så længe 
 > vejen går ligeud, og man ikke skal køre op over en bakke.
 
 CW-værdien skal vel ganges med det projekterede frontareal, for at man kan 
 finde den reelle vindmodstand.
 
 --
 Esben 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (29-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  29-04-05 08:55 |  
  |   
            > CW-værdien skal vel ganges med det projekterede frontareal, for at man kan
 > finde den reelle vindmodstand.
 
 Lige nøjagtig...!
 
 /Jan W Nielsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas Strandtoft (01-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft | 
  Dato :  01-05-05 13:04 |  
  |  
 
            Jan W Nielsen wrote:
 > CW-værdien er et udtryk for, hvor let vinden glider på langs af karosseriet,
 > og netop denne faktor er den, der har den største betydning for
 > tophastigheden for en bil med for eksempel 100 hestekræfter. 
 Du bør justere det til CW værdien gange frontarealet, ikke kun
 CW'en.. Såhudt jeg visker er frontarelet ikke med selve CW
 værdien..
 > Om bilen vejer
 > 800 kg, eller om den vejer 1100 kg betyder ikke ret meget, så længe vejen
 > går ligeud, og man ikke skal køre op over en bakke.
 ...eller accelere, bremse eller dreje..
 > Der hvor vægten for alvor betyder noget er i acceleration - og i særdeleshed
 > ved lav hastighed, hvor vinden endnu ikke spiller nogen meget stor rolle.
 Jep. Vægten betyder også noget når du skal om hjørner eller
 bremse, primært fordi dækkene udsættes for større kræfter med en
 tung bil og derfor har større risiko for at slippe..
 > Vindmodstand stiger som bekendt helt vildt, når hastigheden går i vejret.
 Ja, det er noget med kvadratet på hastigheden.
 > Opsummeret kan man sige: Vægten trykker bilen ned i ASFALTEN. Vindmodstanden
 > trykker bilen ned i FART.
 Jep.
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 < http://www.carftp.com> - a library of car videos.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (01-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  01-05-05 17:08 |  
  |  
 
            > Du bør justere det til CW værdien gange frontarealet, ikke kun
 > CW'en.. Såhudt jeg visker er frontarelet ikke med selve CW
 > værdien..
 Det er korrekt - men nu har en Polo jo ikke et større fronareal end en 
 Passat - tværtimod. .   
> ..eller accelere, bremse eller dreje..
 Nedbremsning eller sving har ikke så meget med tophastighed at gøre - og det 
 var dét, jeg skrev om..   
....men jeg tror nok, vi er enige hele vejen igennem..   
/Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Thomas Strandtoft (02-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft | 
  Dato :  02-05-05 20:48 |  
  |  
 
            Jan W Nielsen wrote:
 > > ..eller accelere, bremse eller dreje..
 > 
 > Nedbremsning eller sving har ikke så meget med tophastighed at gøre - og det
 > var dét, jeg skrev om..   
Nedbremsning har du nok ret i, men hvorfor vil du ikke kombinere
 sving og topfart, det er da kun et spørgsmål om svingets
 beskaffenhed..   
Lidt i den dur, så har jeg engang prøvet en Nissan der ikke havde
 fartafhængig servostyring gennem en motorvejsrondel i høj fart,
 det var dælme skummelt. Jeg kunne vælge mellem for lidt eller for
 meget styring og en komplet umulig balance. Det er ikke noget jeg
 ønsker at prøve igen..
 > ...men jeg tror nok, vi er enige hele vejen igennem..   
Jep..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 < http://www.carftp.com> - a library of car videos.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Thomas (02-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas | 
  Dato :  02-05-05 21:33 |  
  |   
            > Lidt i den dur, så har jeg engang prøvet en Nissan der ikke havde
 > fartafhængig servostyring gennem en motorvejsrondel i høj fart,
 > det var dælme skummelt. Jeg kunne vælge mellem for lidt eller for
 > meget styring og en komplet umulig balance. Det er ikke noget jeg
 > ønsker at prøve igen..
 
 Nej - har prøvet det samme i en Skoda Octavia RS.  Det er vildt ubehagelig, 
 da man kun skal se på rettet før den drejer :(
 
 -- 
 Thomas Krath 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jan W Nielsen (03-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  03-05-05 16:27 |  
  |  
 
            > Nej - har prøvet det samme i en Skoda Octavia RS.  Det er vildt
 ubehagelig,
 > da man kun skal se på rettet før den drejer :(
 Kan man nu ikke lide styre-glade biler..?
  
Pjat til side - jeg forstår stadig ikke din og Mogens store skepsis overfor
 Ovtavia RS, der jo altid har fået ros for dens køregenskaber....men jeg har
 ikke selv prøvet den endnu, så jeg holder lav profil, indtil jeg har..   
/Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Thomas (03-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas | 
  Dato :  03-05-05 17:47 |  
  |  
 
            > Pjat til side - jeg forstår stadig ikke din og Mogens store skepsis
 > overfor Ovtavia RS, der jo altid har fået ros for dens
 > køregenskaber....men jeg har ikke selv prøvet den endnu, så jeg
 > holder lav profil, indtil jeg har..   
Prøv med en fart UAFHÆNGIG servo - så finder du hurtig ud af hvorfor.  Bilen 
 støjer også helt vildt i hjulkasserne.
 -- 
 Thomas Krath 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Jan W Nielsen (03-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  03-05-05 21:14 |  
  |   
            > Prøv med en fart UAFHÆNGIG servo - så finder du hurtig ud af hvorfor. 
 > Bilen støjer også helt vildt i hjulkasserne.
 
 Det har de fleste biler - altså fartuafhængig servo - har de ikke..?
 
 Hvad med Cossie´en..?
 
 /Jan W Nielsen>
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Thomas Strandtoft (05-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft | 
  Dato :  05-05-05 07:43 |  
  |  
 
            Thomas wrote:
 > Nej - har prøvet det samme i en Skoda Octavia RS.  Det er vildt ubehagelig,
 > da man kun skal se på rettet før den drejer :(
 Jeg har kun prøvet sådan en RS'er på en snoet landevej og der var
 ikke noget at sætte fingeren på. Motorvejskørsel har jeg det jo
 med at overlade til andre (alle tosserne der ikke kan finde ud af
 at dreje men hellere vil holde i kø..   ), så motorvejsrondellen
 indgik ikke i mit "testmateriale" for RS'en.
 Noget andet er så, at jeg ikke lige forstår hvad man skal med en
 servo så snart farten er over 15-20 km/t. Jeg har altid kørt biler
 uden servo, og ja, de kan være tunge ved stilstand/lave
 hastigheder, men så snart bilen blot har nået lidt over
 fodgængertempo savner jeg ikke en servo. I mine øjne bør
 fabrikanterne sætte servoen i OFF når man er "væk fra
 parkeringspladsen"..   
-- 
 Hygge..
 Thomas
 < http://www.carftp.com> - a library of car videos.
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |