|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Støjdæmpning af bil Fra : Lars L. Hansen
 | 
 Dato :  25-04-05 12:59
 | 
 |  | Jeg kunne godt tænke mig at støjdæmpe min bil. Jeg har kigget lidt og
 set at der blandt dæmpningsmaterialer findes resonansplade/blygummi og
 noget skumgummilignende materiale. Begge dele har klæbebagside så det
 nemt kan sættes fast.
 
 Men hvordan anvendes de to materialer optimalt?
 
 Det er f.eks. oplagt at man klæber resonansplade inden i dørene. Men
 hvad med skumgummimaterialet? Er der fare for at det suger fugt, med
 deraf følgende rustproblemer?
 
 Og hvad med:
 Torpedoplade?
 Motorrum?
 Bagagerum? (det er en stationcar)
 Tag?
 
 Hvordan gøres det bedst og mest effektivt? Al information, også i form
 af links til gør-det-selv-sites o.lign. modtages taknemmeligt.
 
 Mvh.
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-04-05 13:27
 | 
 |  | 
 "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:426cdb6d$0$79459$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg kunne godt tænke mig at støjdæmpe min bil. Jeg har kigget lidt og set 
 > at der blandt dæmpningsmaterialer findes resonansplade/blygummi og noget 
 > skumgummilignende materiale. Begge dele har klæbebagside så det nemt kan 
 > sættes fast.
 >
 > Men hvordan anvendes de to materialer optimalt?
 >
 > Det er f.eks. oplagt at man klæber resonansplade inden i dørene. Men hvad 
 > med skumgummimaterialet? Er der fare for at det suger fugt, med deraf 
 > følgende rustproblemer?
 >
 > Og hvad med:
 > Torpedoplade?
 > Motorrum?
 > Bagagerum? (det er en stationcar)
 > Tag?
 >
 > Hvordan gøres det bedst og mest effektivt? Al information, også i form af 
 > links til gør-det-selv-sites o.lign. modtages taknemmeligt.
 Jeg ved godt at andre har haft positive erfaringer med disse plader, så jeg 
 vil nøjes med kun at vidregive mine egne.
 Jeg klisterede hele min 1. Sierra til med disse plader. Både i dørene, 
 motorhjælmen, torpedostykke og masser af andre steder.
 Jeg var vildt skuffet over resultatet, det hjalp ikke så meget som 0,5 dB/A 
 (er målt), heller ikke på det rent lyttemæssige. Så rent psykologisk synes 
 jeg det var rigtig godt, ind til fruen sagde at det havde da ikke hjulpet 
 (og hun havde ret).
 JEG vil sige det er penge ud af vinduet.
 Men det er ganske sjovt med den psykologiske effekt. Jeg mente f.eks at 
 støjniveauet var meget lavere i min mondeo i forhold til hendes Sierra 92'. 
 Så vi tog en tur i hver bil for at måle forskellen. Den var 1 dB/A lavere i 
 min mondeo, så ikke det vild store    Historien vil vide at mondeo er født med ca. 12 mm "blygummi" i hele bunden 
 af bilen til at dæmpe støj
 --
 Tom
            
             |  |  | 
  Frederik (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frederik
 | 
 Dato :  25-04-05 14:11
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message 
 news:426ce1f8$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:426cdb6d$0$79459$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Jeg kunne godt tænke mig at støjdæmpe min bil. Jeg har kigget lidt og set 
 >> at der blandt dæmpningsmaterialer findes resonansplade/blygummi og noget 
 >> skumgummilignende materiale. Begge dele har klæbebagside så det nemt kan 
 >> sættes fast.
 >>
 >> Men hvordan anvendes de to materialer optimalt?
 >>
 >> Det er f.eks. oplagt at man klæber resonansplade inden i dørene. Men hvad 
 >> med skumgummimaterialet? Er der fare for at det suger fugt, med deraf 
 >> følgende rustproblemer?
 >>
 >> Og hvad med:
 >> Torpedoplade?
 >> Motorrum?
 >> Bagagerum? (det er en stationcar)
 >> Tag?
 >>
 >> Hvordan gøres det bedst og mest effektivt? Al information, også i form af 
 >> links til gør-det-selv-sites o.lign. modtages taknemmeligt.
 >
 >
 > Jeg ved godt at andre har haft positive erfaringer med disse plader, så 
 > jeg vil nøjes med kun at vidregive mine egne.
 >
 > Jeg klisterede hele min 1. Sierra til med disse plader. Både i dørene, 
 > motorhjælmen, torpedostykke og masser af andre steder.
 > Jeg var vildt skuffet over resultatet, det hjalp ikke så meget som 0,5 
 > dB/A (er målt), heller ikke på det rent lyttemæssige. Så rent psykologisk 
 > synes jeg det var rigtig godt, ind til fruen sagde at det havde da ikke 
 > hjulpet (og hun havde ret).
 > JEG vil sige det er penge ud af vinduet.
 >
 > Men det er ganske sjovt med den psykologiske effekt. Jeg mente f.eks at 
 > støjniveauet var meget lavere i min mondeo i forhold til hendes Sierra 
 > 92'. Så vi tog en tur i hver bil for at måle forskellen. Den var 1 dB/A 
 > lavere i min mondeo, så ikke det vild store    > Historien vil vide at mondeo er født med ca. 12 mm "blygummi" i hele 
 > bunden af bilen til at dæmpe støj
 >
 > --
 > Tom
 >
 >
 Lyd kan vel dæmpes frekvensmæssigt uden den store db-forskel.
 En høj tone ved 40 db kan være væsentligt mere generende end en dyb tone ved 
 50 db.
 Mvh.
 Frederik 
            
             |  |  | 
   Ukendt (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-04-05 23:07
 | 
 |  | 
 
 > Lyd kan vel dæmpes frekvensmæssigt uden den store db-forskel.
 >
 > En høj tone ved 40 db kan være væsentligt mere generende end en dyb tone
 > ved 50 db.
 
 Ja, men som jeg skrev så var der ingen effekt ved at montere pladerne.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars L. Hansen (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars L. Hansen
 | 
 Dato :  25-04-05 14:43
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 > Jeg klisterede hele min 1. Sierra til med disse plader. Både i dørene, 
 > motorhjælmen, torpedostykke og masser af andre steder.
 Hvilke plader? Blygummi/asfaltplade/resonansplade eller skumgummiplade?
 De plader der forhandles hos TSvansen er fra Nordisk Akustik, og så vidt 
 jeg kan se er effekten dokumenteret. F.eks. 10mm skumplade har en 
 absorbtionsfaktor på 0,2@250Hz og 0,5@500Hz:
http://www.nordisk-akustik.dk/html_dk/prod12.html Mvh.
            
             |  |  | 
   Ukendt (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-04-05 23:10
 | 
 |  | 
 "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:426cf3d3$0$79457$14726298@news.sunsite.dk...
 > Tom wrote:
 >
 >> Jeg klisterede hele min 1. Sierra til med disse plader. Både i dørene, 
 >> motorhjælmen, torpedostykke og masser af andre steder.
 >
 > Hvilke plader? Blygummi/asfaltplade/resonansplade eller skumgummiplade?
 Nogle jeg købte ved Als Motor for mange år siden. De var selvklæbende på 
 bagsiden.
 > De plader der forhandles hos TSvansen er fra Nordisk Akustik, og så vidt 
 > jeg kan se er effekten dokumenteret. F.eks. 10mm skumplade har en 
 > absorbtionsfaktor på 0,2@250Hz og 0,5@500Hz:
 > http://www.nordisk-akustik.dk/html_dk/prod12.html >
 Et er teori hvad man kan måle i et laboratorie, noget andet er ude i en bil 
 hvor støjen kommer fra hjul, fra motor, fra udstødning, fra vinden osv osv.
 --
 Tom
            
             |  |  | 
  Lars L. Hansen (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars L. Hansen
 | 
 Dato :  25-04-05 14:50
 | 
 |  | Tom wrote:
 
 > Jeg klisterede hele min 1. Sierra til med disse plader. Både i dørene,
 > motorhjælmen, torpedostykke og masser af andre steder.
 > Jeg var vildt skuffet over resultatet, det hjalp ikke så meget som 0,5 dB/A
 > (er målt), heller ikke på det rent lyttemæssige. Så rent psykologisk synes
 > jeg det var rigtig godt, ind til fruen sagde at det havde da ikke hjulpet
 > (og hun havde ret).
 > JEG vil sige det er penge ud af vinduet.
 
 Der er jo også andre forhold der spiller ind. Man kan nævne dækmontering
 og vejens overflade. Asfaltplader dæmper vistnok også ringere ved lave
 temperaturer end ved højere. Var alle faktorer de samme ved målingerne,
 både før og efter monteringen af dæmpning?
 
 Mvh.
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-04-05 23:12
 | 
 |  | 
 "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:426cf583$0$79461$14726298@news.sunsite.dk...
 > Tom wrote:
 >
 >> Jeg klisterede hele min 1. Sierra til med disse plader. Både i dørene,
 >> motorhjælmen, torpedostykke og masser af andre steder.
 >> Jeg var vildt skuffet over resultatet, det hjalp ikke så meget som 0,5
 >> dB/A (er målt), heller ikke på det rent lyttemæssige. Så rent psykologisk
 >> synes jeg det var rigtig godt, ind til fruen sagde at det havde da ikke
 >> hjulpet (og hun havde ret).
 >> JEG vil sige det er penge ud af vinduet.
 >
 > Der er jo også andre forhold der spiller ind. Man kan nævne dækmontering
 > og vejens overflade. Asfaltplader dæmper vistnok også ringere ved lave
 > temperaturer end ved højere. Var alle faktorer de samme ved målingerne,
 > både før og efter monteringen af dæmpning?
 
 Ja
 Sådan en gammel balje af en Sierra 1.6/2.0 1982, er ikke bare at støjdæmpe.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jørgen M. Rasmussen (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  25-04-05 16:38
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 > Jeg var vildt skuffet over resultatet, det hjalp ikke så meget som 0,5 
 > dB/A (er målt), heller ikke på det rent lyttemæssige.
 Det er forskelligt om lydbilledet ændres, og det er lidt af et 
 detektivarbejde at finde lydkilderne, det er heller  ikke sikkert lydtrykket 
 ændres af den grund. Bilens aerodynamik er  jo fx. ikke ændret.
 > Så vi tog en tur i hver bil for at måle forskellen. Den var 1 dB/A lavere 
 > i min mondeo, så ikke det vild store    Det har ikke noget med psyk.effekt at gøre. Der er et andet lydbillede. 3 dB 
 svare til en halvering/fordobling, så en dæmpning på 1 kan man godt høre.
 > Historien vil vide at mondeo er født med ca. 12 mm "blygummi" i hele 
 > bunden af bilen til at dæmpe støj
 >
 der kan du se, tror du Fård har anbragt det der som ballast ;)). 
            
             |  |  | 
   Martin Petersen (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Petersen
 | 
 Dato :  25-04-05 20:40
 | 
 |  | Jørgen M. Rasmussen - j.m.rasmussen.tabort@os.dk
 426d0e94$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
 skrev følgende:
 >
 > Det har ikke noget med psyk.effekt at gøre. Der er et andet
 > lydbillede. 3 dB svare til en halvering/fordobling, så en dæmpning på
 > 1 kan man godt høre.
 
 I praksis opfatter det menneskelige øre 10 dB som en fordobling/halvering.
 Så 1 dB er næppe hørbart. Medmindre der er sket et frekvensskift.
 
 --
 Martin Petersen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-04-05 23:14
 | 
 |  | 
 >> Så vi tog en tur i hver bil for at måle forskellen. Den var 1 dB/A lavere 
 >> i min mondeo, så ikke det vild store    >
 > Det har ikke noget med psyk.effekt at gøre. Der er et andet lydbillede. 3 
 > dB svare til en halvering/fordobling, så en dæmpning på 1 kan man godt 
 > høre.
 Det vil jeg så påstå man ikke kan.
 og da slet ikke når der går et par timer fra den ene afprøvning til den 
 næste.
 >> Historien vil vide at mondeo er født med ca. 12 mm "blygummi" i hele 
 >> bunden af bilen til at dæmpe støj
 >>
 > der kan du se, tror du Fård har anbragt det der som ballast ;)).
 Næh men forskellen på mondeo og de lidt "nyere" Sierra'er er nu ikke voldsom 
 stor
 --
 Tom
            
             |  |  | 
    Ukendt (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-04-05 06:16
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 
 | og da slet ikke når der går et par timer fra den ene afprøvning til den
 | næste.
 |
 Det hedder "tilvænning", når man først bemærker og senere ikke. Der sker
 det. at når du dæmper nogle dele af støjbilledet, virker andre destomere
 gennemtrængende, been there, når der ikke er flere steder at klæbe på
 skifter man motorophæng og begynder at just udst. så den hænger frit :)).
 Det er et projekt at gå igang med at støjdæmpe bilen, man bliver aldrig
 færdig, før den er HELT tavs. Det mest omfattende jeg har hørt om, var en
 Kadett som blev strippet FULDSTÆNDIGT i kabinen, så blev der brændt tagpap
 fast på alle flader, og bilen monteret igen, det skulle være ret effektivt
 :).
 
 
 
 
 |  |  | 
   Uffe Bærentsen (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  26-04-05 09:07
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
 news:426d0e94$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Det har ikke noget med psyk.effekt at gøre. Der er et andet lydbillede. 3
 > dB svare til en halvering/fordobling, så en dæmpning på 1 kan man godt
 > høre.
 
 En ændring på 3 dB er netop den mindste ændring der kan høres.
 At de så svarer til en fordobling eller halvering af effekten, er en anden
 sag.
 Så den med at høre 1 dB ændring, er mere psykologisk.
 
 
 
 
 --
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC
 
 
 
 
 |  |  | 
    Henrik Nielsen (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen
 | 
 Dato :  26-04-05 10:50
 | 
 |  | "En ændring på 3 dB er netop den mindste ændring der kan høres"
 
 Netop, og derfor arbejder man også med "3dB-grænser" i bl.a.
 højtalerkonstruktion....
 
 
 --
 Mvh.
 Henrik
 
 Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Torben Simonsen (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Simonsen
 | 
 Dato :  26-04-05 09:44
 | 
 |  | 
 
            "Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> writes:
 > "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:426d0e94$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >> Det har ikke noget med psyk.effekt at gøre. Der er et andet lydbillede. 3 
 >> dB svare til en halvering/fordobling, så en dæmpning på 1 kan man godt 
 >> høre.
 >
 > En ændring på 3 dB er netop den mindste ændring der kan høres.
 Nej. Se f.eks. følgende side:
http://www.audioholics.com/techtips/roomacoustics/HumanHearingAmplitude.php (afsnittet om JND og DL ("Just Noticeable Difference" og "Difference Limen")
 Jeg har selv afprøvet det, og jeg kan uden problemer høre variationer på
 1 dB i pink noise ved et SPL på 70-80 dB.
 -- 
 -- Torben.
            
             |  |  | 
   Ukendt (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-04-05 17:51
 | 
 |  | 
 "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:87wtqqq660.fsf@biograferne.dk.invalid...
 > "Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> writes:
 >
 >> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
 >> news:426d0e94$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>
 >>> Det har ikke noget med psyk.effekt at gøre. Der er et andet lydbillede. 
 >>> 3
 >>> dB svare til en halvering/fordobling, så en dæmpning på 1 kan man godt
 >>> høre.
 >>
 >> En ændring på 3 dB er netop den mindste ændring der kan høres.
 >
 > Nej. Se f.eks. følgende side:
 >
 > http://www.audioholics.com/techtips/roomacoustics/HumanHearingAmplitude.php >
 > (afsnittet om JND og DL ("Just Noticeable Difference" og "Difference 
 > Limen")
 >
 > Jeg har selv afprøvet det, og jeg kan uden problemer høre variationer på
 > 1 dB i pink noise ved et SPL på 70-80 dB.
 > Jeg har selv afprøvet det, og jeg kan uden problemer høre variationer på
 > 1 dB i pink noise ved et SPL på 70-80 dB.
 og hvor ofte sidder man og lytter til pink noise?
 Som udgangspunkt er det 3 dB/A (vejret) som gælder for det mindste ændring 
 man kan høre:
 at selvsamme grund anvendes de 3 dB/A når feks. frekvensgangen på en 
 højtaler, forstærker og lign. opgives  (f.eks 20-20.000 Hz).
 Frekvensgangen er når lydtrykket er faldet 3 dB/A i både øvre og nedre 
 område.
 De 3 dB/A har været gældende som de facto standard i så mange år og det er 
 så gennemsyret i alt med lyd, at de folk der påstår de kan høre 1 dB/A nok 
 ikke er den almindelige lytter.
 Samme kan man sige om frekvensgangen at "normalt" kan man høre fra 20-20.000 
 Hz. Men jeg har skam også læst HiFi-blade hvor lyttepanelet angivelig skulle 
 være i stand til at høre 25.000 Hz eller mere. Folkene må jo nærmest have 
 baby ører, da man med tiden mister evnen til at høre de høje toner. For mit 
 eget vedkommende har jeg svært ved at høre over 18.000 Hz nu, så skal der 
 godt nok knald på lydtrykket for at jeg kan fornemme noget lyd over de 
 18.000 Hz
 Ved hjælp af formler som 20 x log(P1/P2) kan man så regne sig frem til at 
 der skal dobbelt effekt til at øge lydtrykket med 3 dB/A, derfor taler mange 
 om en fordobling af lydtrykket. Jeg finder det MEGET misvisende at sige en 
 fordobling af lydtrykket, det ville være mere rigtigt at kalde det en 
 fordobling af effekten som for det "normale" menneske er den mindste ændring 
 der kan registreres.
 De 3 dB/A er som et gennemsnit i hele det hørbare frekvensområde ved 
 forskellige lydtryk og med blandede signaler, som kan være lige fra Sinus 
 til forskelligt musik og til tale.
 Jeg tror ikke evolutionen har ændret SÅ meget på det menneskelige øre siden 
 jeg lærte om det, således at vi generelt kan regne med 1 dB/A som værende en 
 ny standard for lyd.
 Endvidere kan jeg oplyse at den menneskelige tale pr. definition går fra 300 
 Hz til 3.000 Hz. Dette ligger til grund for den begrænsede lydkvalitet vi 
 har i vores telefoner (også i dag). Men her kan man godt høre at der mangler 
 lidt diskant i forhold til real-life. Man har dog i tidernes morgen vedtaget 
 at man kan høre og forstå en samtale hvis frekvensgangen går fra 300-3.000 
 Hz ved telefoni.
 Lyd er et område jeg har arbejdet meget med før i tiden, når vi skulle 
 reducere støj på vores hydraulikpumper m.m. Så jeg har leget meget med 
 Brüel&Kjær lydudstyr plus vibrationssensorer, i lyddøde rum.
 Vi har også brugt simulationssoftware som forstærker de svingninger som 
 sensorene kan registrere. Dette er helt vildt godt hvis man vil se HVOR 
 svingningerne er størst og hvor man skal afstive en konstruktion for at 
 reducere støjen. Software kunne i princpiiet også bruges til bil, hvor man 
 kan montere sensorer på karossen og så måle hvor konstruktionen svinger og 
 så begynde at afstive dørpaneler osv. Men der skal mere end held til at lave 
 væsentlige reduktioner i støjen i en bil, da både vinduer, taget, døre osv 
 osv svinger ud og ind og dermed virker som er stor højtaler for støjen.
 Det kan beskæftige ingeniører i årevis at nå bare en 4-5 dB/A støjreduktion, 
 men man er bedre hjulpet i dag via computere der kan simulere støj ud fra 
 reelle målinger.
 --
 Tom
 --
 Tom
            
             |  |  | 
    Jørgen M. Rasmussen (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  26-04-05 18:39
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 Men der skal mere end held til at lave
 > væsentlige reduktioner i støjen i en bil, da både vinduer, taget, døre osv
 > osv svinger ud og ind og dermed virker som er stor højtaler for støjen.
 
 Held&held, jeg vil nu sige stædighed. Men hvis det er ens hobby at
 pilleroderave er det et godt projekt, og du lære din bil at kende ind&ud ;).
 
 > Det kan beskæftige ingeniører i årevis at nå bare en 4-5 dB/A
 > støjreduktion,
 
 Det der virkelig "batter", er nok installeret ab. fabrik, så du jagter
 "decimalerne" :). Igen er det forskl. fra bil til bil, jeg har haft held med
 at gøre VW's forhadte 1.8V20 AGN-motor udholdelig, men det har kostet "grå
 hår"- og limo-tavs bliver den aldrig :)).
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-04-05 19:25
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:426e7c99$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 > Men der skal mere end held til at lave
 >> væsentlige reduktioner i støjen i en bil, da både vinduer, taget, døre 
 >> osv osv svinger ud og ind og dermed virker som er stor højtaler for 
 >> støjen.
 >
 > Held&held, jeg vil nu sige stædighed. Men hvis det er ens hobby at 
 > pilleroderave er det et godt projekt, og du lære din bil at kende ind&ud 
 > ;).
 >
 >> Det kan beskæftige ingeniører i årevis at nå bare en 4-5 dB/A 
 >> støjreduktion,
 >
 > Det der virkelig "batter", er nok installeret ab. fabrik, så du jagter 
 > "decimalerne" :). Igen er det forskl. fra bil til bil, jeg har haft held 
 > med at gøre VW's forhadte 1.8V20 AGN-motor udholdelig, men det har kostet 
 > "grå hår"- og limo-tavs bliver den aldrig :)).
 hehe, jeg kørte for nogen tid siden med en ven som havde en Golf 1 diesel. 
 Jeg var MILDEST talt rystet over så hæslig sådan en VW kan larme, klapre 
   Men den motor du omtaler kender jeg ikke lige
 --
 Tom
            
             |  |  | 
      Jørgen M. Rasmussen (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  26-04-05 20:22
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 >
 > hehe, jeg kørte for nogen tid siden med en ven som havde en Golf 1 diesel.
 > Jeg var MILDEST talt rystet over så hæslig sådan en VW kan larme, klapre
 
 Den har nogle år og evt. km. på bagen, standarden var en anden dengang og
 den bliver ikke ikke bedre med alderen. Jeg har det på samme måde når der
 køre en gl. Sierra el Æske'lort forbi. Fård har aldrig været gode til det
 med motorer, nu er de begyndt at købe dem ude i byen :)).
 
 > Men den motor du omtaler kender jeg ikke lige
 >
 Jo du gør, det er den samme som sider i G.GTI 1.8Turbo, Passat 1.8
 turbo...... bare uden turbo. Og da den er designet til at blive
 tvangsfodret, er den ved at "kløjs" i det når den selv skal spise- og det
 giver uheldige resonanser- og VW erstattede den med en gl. facelifted
 2.0-8ventiler. Efter sigende skulle det være fordi der foregår noget
 "efterforbrænding" i udst.manifolden?, jeg ved ikke om det er rigtigt, men
 efter jeg har dæmpet og lavet om på indsugningen så den får noget mere
 "bundtræk", gider jeg end ikke overveje at skifte :))).
 
 
 
 
 |  |  | 
       Carsten Hjorth (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Hjorth
 | 
 Dato :  26-04-05 20:43
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
 news:426e94aa$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 >>
 >> hehe, jeg kørte for nogen tid siden med en ven som havde en Golf 1
 >> diesel. Jeg var MILDEST talt rystet over så hæslig sådan en VW kan larme,
 >> klapre
 >
 > Den har nogle år og evt. km. på bagen, standarden var en anden dengang og
 > den bliver ikke ikke bedre med alderen. Jeg har det på samme måde når der
 > køre en gl. Sierra el Æske'lort forbi. Fård har aldrig været gode til det
 > med motorer, nu er de begyndt at købe dem ude i byen :)).
 >
 >> Men den motor du omtaler kender jeg ikke lige
 >>
 > Jo du gør, det er den samme som sider i G.GTI 1.8Turbo, Passat 1.8
 > turbo...... bare uden turbo. Og da den er designet til at blive
 > tvangsfodret, er den ved at "kløjs" i det når den selv skal spise- og det
 > giver uheldige resonanser- og VW erstattede den med en gl. facelifted
 > 2.0-8ventiler. Efter sigende skulle det være fordi der foregår noget
 > "efterforbrænding" i udst.manifolden?, jeg ved ikke om det er rigtigt, men
 > efter jeg har dæmpet og lavet om på indsugningen så den får noget mere
 > "bundtræk", gider jeg end ikke overveje at skifte :))).
 
 Du skal bare ha motoren på langs.. i A4 og passat har man ikke de problemer,
 det har noget med udformningen af udstødningsmanifold at gøre, og derfor at
 den ikke gør det med turbo..
 Men den modif er vel lidt længere end de fleste vil gå.
 
 /Carsten
 
 
 
 
 |  |  | 
        Jørgen M. Rasmussen (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  26-04-05 21:02
 | 
 |  | 
 "Carsten Hjorth" <carstenhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 
 og derfor at
 > den ikke gør det med turbo..
 
 Langs el. ej, den samme bil har ingen støj probs med turbo. Hvad der
 forårsager de uheldige vibrationer, ved jeg som skrevet ikke. Men VW opgav
 at producere den uden turbo i pgl. modeller.
 
 > Men den modif er vel lidt længere end de fleste vil gå.
 >
 Ved det :). Bla derfor opgav VW, det er billigere og simplere at forære en
 turbo væk, hvis du forstår? :).
 
 
 
 
 |  |  | 
       Kim Voss Schrader (27-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Voss Schrader
 | 
 Dato :  27-04-05 00:08
 | 
 |  | Hej!
 
 Jørgen M. Rasmussen wrote:
 ....
 > Den har nogle år og evt. km. på bagen, standarden var en anden dengang og
 > den bliver ikke ikke bedre med alderen. Jeg har det på samme måde når der
 > køre en gl. Sierra el Æske'lort forbi. Fård har aldrig været gode til det
 > med motorer, nu er de begyndt at købe dem ude i byen :)).
 
 Tja, Zetec-motorerne er da fine nok. De har endda fået fin kritik i div.
 anmeldelser...
 
 Min tikker ihvertfald slet ikke (den sidder i en Escort fra '96).
 
 --
 Mvh, Kim Voss Schrader
 
 
 |  |  | 
  Torben Simonsen (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Simonsen
 | 
 Dato :  26-04-05 22:04
 | 
 |  | 
 
            "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:
 > "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk.invalid> skrev i en meddelelse 
 > news:87wtqqq660.fsf@biograferne.dk.invalid...
 >>
 >> http://www.audioholics.com/techtips/roomacoustics/HumanHearingAmplitude.php >>
 >> (afsnittet om JND og DL ("Just Noticeable Difference" og "Difference 
 >> Limen")
 >>
 >> Jeg har selv afprøvet det, og jeg kan uden problemer høre variationer på
 >> 1 dB i pink noise ved et SPL på 70-80 dB.
 >
 > og hvor ofte sidder man og lytter til pink noise?
 Støjspektret i en bil kan rent psykoakustisk godt sammenlignes med
 pink noise. Der er selvfølgelig peaks i spektret ved forskellige
 frekvenser, men som udgangspunkt er det noget forholdsvis bredbåndet
 støj med både lavfrekvente (vejstøj) og højfrekvente (vindstøj)
 komponenter.
 > Som udgangspunkt er det 3 dB/A (vejret) som gælder for det mindste ændring 
 > man kan høre:
 Nej. Ved lydtryk nogenlunde langt over høretærsklen ligger DL et
 pænt stykke under 3 dB - uanset om lyden er pink noise, rene sinusser
 eller forskellige former for "blandet støj". Artiklen af Reisz fra 1928,
 som refereres til på ovennævnte side, brugte rene sinus-toner, og Reisz
 nåede frem til et DL på omkring 1 dB. Nyere artikler (Toole & Olive)
 kommer frem til, at det menneskelige øre under særlige forhold kan
 detektere variationer helt ned til 0,25 dB.
 Læs ovennævnte side og læs også gerne de artikler, der refereres til.
 Eller endnu bedre: Lav selv eksperimentet. Det er ikke svært at lave
 en wav-fil med et eller andet signal, som skifter f.eks. 1 dB op og
 ned i niveau og så afprøve, om man kan høre disse niveau-skift.
 > at selvsamme grund anvendes de 3 dB/A når feks. frekvensgangen på en 
 > højtaler, forstærker og lign. opgives  (f.eks 20-20.000 Hz).
 > Frekvensgangen er når lydtrykket er faldet 3 dB/A i både øvre og nedre 
 > område.
 Det skyldes ikke psykoakustiske forhold, men derimod at 3 dB rent
 regnemæssigt er et oplagt tal at bruge, netop fordi 3 dB svarer til
 halvering/fordobling af effekt. Et førsteordens filter (6 dB/oktav)
 vil netop være rullet af med 3 dB ved afskæringsfrekvensen. De 3 dB
 er med andre ord et praktisk tal at bruge rent matematisk, men det
 har ingen relation til den menneskelige hørelse.
 > De 3 dB/A har været gældende som de facto standard i så mange år og det er 
 > så gennemsyret i alt med lyd, at de folk der påstår de kan høre 1 dB/A nok 
 > ikke er den almindelige lytter.
 Jo, det er den almindelige lytter. De artikler, der refereres til på
 ovennævnte side, anvender testpaneler af mennesker med helt gennemsnitlig
 hørelse.
 > Ved hjælp af formler som 20 x log(P1/P2) kan man så regne sig frem til at 
 > der skal dobbelt effekt til at øge lydtrykket med 3 dB/A, derfor taler mange 
 > om en fordobling af lydtrykket. Jeg finder det MEGET misvisende at sige en 
 > fordobling af lydtrykket, det ville være mere rigtigt at kalde det en 
 > fordobling af effekten som for det "normale" menneske er den mindste ændring 
 > der kan registreres.
 Det er ganske rigtigt misvisende at sige, at 3 dB svarer til en fordobling
 af lydtrykket. Lydtrykket (målt i Pa) fordobles nemlig ved en forøgelse
 af SPL med 6 dB. Lydintensiteten (målt i W/m²) fordobles derimod ved
 en forøgelse af SPL med 3 dB. Men begge dele er ganske ligegyldige
 i forbindelse med, hvad det menneskelige øre kan registrere. Der er
 jo ikke noget "magisk" ved lige netop en fordobling af den modtagne
 effekt i øret, som gør at dette skulle være den mindste ændring, der
 kan registreres.
 > De 3 dB/A er som et gennemsnit i hele det hørbare frekvensområde ved 
 > forskellige lydtryk og med blandede signaler, som kan være lige fra Sinus 
 > til forskelligt musik og til tale.
 Kan du referere til artikler, som underbygger den påstand?
 > Jeg tror ikke evolutionen har ændret SÅ meget på det menneskelige øre siden 
 > jeg lærte om det, således at vi generelt kan regne med 1 dB/A som værende en 
 > ny standard for lyd.
 Som allerede nævnt så nåede Reisz allerede i 1928 frem til et resultat
 med et DL på 1 dB for en blandet gruppe af forsøgspersoner, som lyttede
 til rene sinus-toner, så det er ikke nogen "ny standard".
 -- 
 -- Torben.
            
             |  |  | 
   Lars L. Hansen (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars L. Hansen
 | 
 Dato :  26-04-05 22:07
 | 
 |  | Torben Simonsen wrote:
 [SNIP FAKTA]
 > Som allerede nævnt så nåede Reisz allerede i 1928 frem til et resultat
 > med et DL på 1 dB for en blandet gruppe af forsøgspersoner, som lyttede
 > til rene sinus-toner, så det er ikke nogen "ny standard".
 
 w0rd!
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (27-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-04-05 00:35
 | 
 |  | 
 "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:87sm1dqmhg.fsf@biograferne.dk.invalid...
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:
 >
 >> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk.invalid> skrev i en meddelelse
 >> news:87wtqqq660.fsf@biograferne.dk.invalid...
 >>>
 >>> http://www.audioholics.com/techtips/roomacoustics/HumanHearingAmplitude.php >>>
 >>> (afsnittet om JND og DL ("Just Noticeable Difference" og "Difference
 >>> Limen")
 >>>
 >>> Jeg har selv afprøvet det, og jeg kan uden problemer høre variationer på
 >>> 1 dB i pink noise ved et SPL på 70-80 dB.
 >>
 >> og hvor ofte sidder man og lytter til pink noise?
 >
 > Støjspektret i en bil kan rent psykoakustisk godt sammenlignes med
 > pink noise. Der er selvfølgelig peaks i spektret ved forskellige
 > frekvenser, men som udgangspunkt er det noget forholdsvis bredbåndet
 > støj med både lavfrekvente (vejstøj) og højfrekvente (vindstøj)
 > komponenter.
 Pink noise svarer ca. til en radio som står kun og modtager støj. 
 Lydbilledet i en bil er ganske anderledes. Det er særligt de lavfrekvente 
 lyde der dominerer.
http://medi.uni-oldenburg.de/download/docs/paper/Entwickler-Forum_2003/RAiner%20Martin2.pdf Side 27 viser frekvensspektret for en bil. Aner ikke hvilken og ved hvilken 
 hastighed osv.
 Motorstøjen ved de 500 Hz er overvejende dominerende. Den højfrekvente støj 
 falder ret hurtigt med 20 - 30 dB/A hvilket er ganske meget.
 >> Som udgangspunkt er det 3 dB/A (vejret) som gælder for det mindste 
 >> ændring
 >> man kan høre:
 >
 > Nej. Ved lydtryk nogenlunde langt over høretærsklen ligger DL et
 > pænt stykke under 3 dB - uanset om lyden er pink noise, rene sinusser
 > eller forskellige former for "blandet støj". Artiklen af Reisz fra 1928,
 > som refereres til på ovennævnte side, brugte rene sinus-toner, og Reisz
 > nåede frem til et DL på omkring 1 dB. Nyere artikler (Toole & Olive)
 > kommer frem til, at det menneskelige øre under særlige forhold kan
 > detektere variationer helt ned til 0,25 dB.
 Man kan finde eksempler på både 1 dB/A og 3 dB/A. VIGTIGT i denne sammenhæng 
 er at forstå at vores hørelse er ulienar og med store variationer. Ved 
 lavfrekvente lyde skal man meget højere op, hvilket de fleste hjemmesider på 
 nettet "Glemmer" eller også ved de ikke bedre.
 (Jeg kunne sammenligne det med at min mondeo ned af Kassel bakkerne KAN køre 
 ca. 33 Km/L benzin som et særligt forhold. Et mere reelt billede er at tage 
 er grovt gennemsnit som er 13-14 Km/l.)
 > Læs ovennævnte side og læs også gerne de artikler, der refereres til.
 > Eller endnu bedre: Lav selv eksperimentet. Det er ikke svært at lave
 > en wav-fil med et eller andet signal, som skifter f.eks. 1 dB op og
 > ned i niveau og så afprøve, om man kan høre disse niveau-skift.
 Du kan da prøve dette link hvis du vil snakke pink noise.
http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/dB.html Her kan man sagtens høre 1 dB/A. Det er man kan høre 1dB/A skyldes at støjen 
 indeholder lige så meget højfrekvent som lavfrekvent,
 Minder disse lyde om at køre i bil?
 >> at selvsamme grund anvendes de 3 dB/A når feks. frekvensgangen på en
 >> højtaler, forstærker og lign. opgives  (f.eks 20-20.000 Hz).
 >> Frekvensgangen er når lydtrykket er faldet 3 dB/A i både øvre og nedre
 >> område.
 >
 > Det skyldes ikke psykoakustiske forhold, men derimod at 3 dB rent
 > regnemæssigt er et oplagt tal at bruge, netop fordi 3 dB svarer til
 > halvering/fordobling af effekt. Et førsteordens filter (6 dB/oktav)
 > vil netop være rullet af med 3 dB ved afskæringsfrekvensen. De 3 dB
 > er med andre ord et praktisk tal at bruge rent matematisk, men det
 > har ingen relation til den menneskelige hørelse.
 Så må jeg straks klage til min Tutor på universitet....det må være noget vås 
 han har lært mig    >> De 3 dB/A har været gældende som de facto standard i så mange år og det 
 >> er
 >> så gennemsyret i alt med lyd, at de folk der påstår de kan høre 1 dB/A 
 >> nok
 >> ikke er den almindelige lytter.
 >
 > Jo, det er den almindelige lytter. De artikler, der refereres til på
 > ovennævnte side, anvender testpaneler af mennesker med helt gennemsnitlig
 > hørelse.
 Måske vi taler om 2 forskellige ting.
 >> De 3 dB/A er som et gennemsnit i hele det hørbare frekvensområde ved
 >> forskellige lydtryk og med blandede signaler, som kan være lige fra Sinus
 >> til forskelligt musik og til tale.
 >
 > Kan du referere til artikler, som underbygger den påstand?
 Actually, the just- noticeable-difference varies from
 0.1 dB to about 5 dB, depending on bandwidth, frequency, program
 material, and the individual
http://www.acoustics.hut.fi/teaching/S-89.320/KA6b.pdf
http://www.mccofnsw.org.au/a/117.html.
http://www.environmental.co.uk/Reports/Report10.htm According to Alan M. Richards in his book Basic Experimentation in 
 Psychoacoustics, the jnd is 3 to 7 dB or more at low intensities (say, 5 dB 
 above an individual's threshold of hearing), depending on the frequency. In 
 general, the jnd for low frequencies at low intensities is greater than it 
 is for higher frequencies at low intensities, although this is not a linear 
 relationship. For example, the jnd is 3 dB for frequencies between 1 and 4 
 kHz at 5 dB above threshold, but it is 5 dB for 10 kHz at 5 dB above 
 threshold. The jnd is 8 dB for 35 Hz at 5 dB above threshold.
http://www.ci.milpitas.ca.gov/citydept/planning/general_plan/appendix_d.pdf Outside of the laboratory, a 3-dB change is considered a just-noticeable 
 difference.
 Jeg kan finde lige så mange artikler der siger at man sagtens kan høre 1 
 dB/A. Så vil jeg også vælge at sige at min bil kan køre 33 Km/l. Begge dele 
 fortæller lige meget eller lige lidt.
 --
 Tom
            
             |  |  | 
    Lars L. Hansen (27-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars L. Hansen
 | 
 Dato :  27-04-05 13:39
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 > Pink noise svarer ca. til en radio som står kun og modtager støj. 
 Nej, det er hvid støj / white noise.
 > Lydbilledet i en bil er ganske anderledes. Det er særligt de lavfrekvente 
 > lyde der dominerer.
 Ja, som f.eks. pink noise eller brown noise:
http://ccms.ntu.edu.tw/~karchung/Phonetics%20II%20page%20sixteen.htm > http://medi.uni-oldenburg.de/download/docs/paper/Entwickler-Forum_2003/RAiner%20Martin2.pdf > Side 27 viser frekvensspektret for en bil. Aner ikke hvilken og ved hvilken 
 > hastighed osv.
 Det fremgår ikke klart om det er energispektret for tale eller for 
 bilstøj der vises. Men det er nok bilstøjen.
 ....
 > Du kan da prøve dette link hvis du vil snakke pink noise.
 > http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/dB.html > Her kan man sagtens høre 1 dB/A. Det er man kan høre 1dB/A skyldes at støjen 
 > indeholder lige så meget højfrekvent som lavfrekvent,
 > Minder disse lyde om at køre i bil?
 Jeg tror du sludrer. Dit eget artikelforslag 
 (http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/dB.html)  angiver at dBA er en målestok, 
 hvor der korrigeres for ørets forskellige følsomheder ved forskellige 
 frekvenser. Det er således nemmere at opfatte en ændring på 1 dB (ikke 
 en dbA) ved 1000 Hz end ved 100 Hz.
 Du citerer jo også selv:
 > Actually, the just- noticeable-difference varies from
 > 0.1 dB to about 5 dB, depending on bandwidth, frequency, program
 > material, and the individual
 HejHej
            
             |  |  | 
  Torben Simonsen (27-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Simonsen
 | 
 Dato :  27-04-05 14:48
 | 
 |  | 
 
            "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:
 > Pink noise svarer ca. til en radio som står kun og modtager støj. 
 Mjah, pink noise er det samme som 1/f-støj. Men støjstypen er efter min
 mening ikke så vigtig. Det væsentligste er, hvor langt signalet befinder
 sig over høretærsklen.
 > Lydbilledet i en bil er ganske anderledes. Det er særligt de lavfrekvente 
 > lyde der dominerer.
 > http://medi.uni-oldenburg.de/download/docs/paper/Entwickler-Forum_2003/RAiner%20Martin2.pdf > Side 27 viser frekvensspektret for en bil. Aner ikke hvilken og ved hvilken 
 > hastighed osv.
 Hmm, som jeg læser figuren, så er det vist nærmere et talespektrum optaget
 i en bil.
 > Motorstøjen ved de 500 Hz er overvejende dominerende. Den højfrekvente støj 
 > falder ret hurtigt med 20 - 30 dB/A hvilket er ganske meget.
 Det er lidt misvisende, at du hægter et "A" på alle dine dB-tal. Man kan
 ikke sige, at den højfrekvente støj falder med et vist antal dB(A).
 Vægtningskurverne "A" og "C" anvendes jo netop til at lave et vægtet
 gennemsnit for hele det hørbare frekvensområde.
 > Man kan finde eksempler på både 1 dB/A og 3 dB/A.
 Det er rigtigt nok.
 > VIGTIGT i denne sammenhæng 
 > er at forstå at vores hørelse er ulienar og med store variationer. Ved 
 > lavfrekvente lyde skal man meget højere op, hvilket de fleste hjemmesider på 
 > nettet "Glemmer" eller også ved de ikke bedre.
 Jeg synes ikke, at de fleste hjemmesider glemmer hørelsens ulinearitet.
 De fleste hjemmesider, jeg har kunnet finde, som omtaler JND for lydniveau,
 har også et afsnit om Fletcher-Munson equal loudness contours.
 > Du kan da prøve dette link hvis du vil snakke pink noise.
 > http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/dB.html Ja, den side fandt jeg også.
 > Her kan man sagtens høre 1 dB/A. Det er man kan høre 1dB/A skyldes at støjen 
 > indeholder lige så meget højfrekvent som lavfrekvent,
 Det skyldes også, at man afspiller lyden, så den ligger et pænt stykke
 over høretærsklen. Prøv at skrue ned for dine computerhøjttalere, så
 lyden kun lige er hørbar. Så er det pludselig ikke så nemt at høre
 springene på 1 dB længere.
 > Minder disse lyde om at køre i bil?
 I psykoakustisk sammenhæng er der ikke den store forskel.
 >> Det skyldes ikke psykoakustiske forhold, men derimod at 3 dB rent
 >> regnemæssigt er et oplagt tal at bruge, netop fordi 3 dB svarer til
 >> halvering/fordobling af effekt. Et førsteordens filter (6 dB/oktav)
 >> vil netop være rullet af med 3 dB ved afskæringsfrekvensen. De 3 dB
 >> er med andre ord et praktisk tal at bruge rent matematisk, men det
 >> har ingen relation til den menneskelige hørelse.
 >
 > Så må jeg straks klage til min Tutor på universitet....det må være noget vås 
 > han har lært mig    Måske.
 > Actually, the just- noticeable-difference varies from
 > 0.1 dB to about 5 dB, depending on bandwidth, frequency, program
 > material, and the individual
 >
 > http://www.acoustics.hut.fi/teaching/S-89.320/KA6b.pdf Grafen på side 7 i dette PDF-dokument viser, at man både for white noise
 og for en ren 1 kHz tone skal ned på lydtryksniveauer under 20 dB, før
 JND stiger til over 2 dB.
 > http://www.mccofnsw.org.au/a/117.html. Motorcycle Council of NSW?
 > http://www.environmental.co.uk/Reports/Report10.htm En støjmåling i en kirke? Man må forvente, at støjkilderne i en sådan
 måling er forholdsvis "stille" i forhold til støjen inde i en bil.
 > According to Alan M. Richards in his book Basic Experimentation in 
 > Psychoacoustics, the jnd is 3 to 7 dB or more at low intensities (say, 5 dB 
 > above an individual's threshold of hearing), depending on the frequency. In 
 > general, the jnd for low frequencies at low intensities is greater than it 
 > is for higher frequencies at low intensities, although this is not a linear 
 > relationship. For example, the jnd is 3 dB for frequencies between 1 and 4 
 > kHz at 5 dB above threshold, but it is 5 dB for 10 kHz at 5 dB above 
 > threshold. The jnd is 8 dB for 35 Hz at 5 dB above threshold.
 Det er netop, hvad jeg har skrevet hele tiden. Jeg startede mit første svar
 med at skrive, at 1 dB var en hørbar forskel, når man befandt sig et pænt
 stykke over høretærsklen. I ovenstående afsnit taler man om lydtryksniveauer
 på 5 dB over høretærsklen, hvilket er *meget* stille. I en almindelig
 stille dagligstue ligger baggrundsstøjen vel omkring 50 dB over høretærsklen,
 og i en bil ved normal landevejshastighed er vi vel oppe på 60-70 dB over
 høretærsklen eller måske mere.
 Jeg vil fastholde, at for bilstøj ved 60-70 dB(A) vil en niveauændring
 på 1 dB være hørbar. Det vil være en meget lille forskel, men den vil
 lige netop være hørbar for de allerfleste mennesker med normal hørelse.
 -- 
 -- Torben.
            
             |  |  | 
   Ukendt (27-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-04-05 18:16
 | 
 |  | 
 
 > Jeg vil fastholde, at for bilstøj ved 60-70 dB(A) vil en niveauændring
 > på 1 dB være hørbar. Det vil være en meget lille forskel, men den vil
 > lige netop være hørbar for de allerfleste mennesker med normal hørelse.
 
 Hvis du forudsætter at de 1 dB er på HELE frekvensspektret, hvilket ikke vil
 være tilfældet med nævnte plader af blygummi osv. De kan måske tage lidt af
 toppen på nogle enkelte frekvenser (sikkert i det høje område).
 
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peter Weis (27-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  27-04-05 19:50
 | 
 |  | Tom wrote:
 
 > Hvis du forudsætter at de 1 dB er på HELE frekvensspektret, hvilket ikke vil
 > være tilfældet med nævnte plader af blygummi osv. De kan måske tage lidt af
 > toppen på nogle enkelte frekvenser (sikkert i det høje område).
 
 Som en første tilnærmelse kan du godt regne med at hele spektret bliver
 dæmpet.
 Blygummiet vil gøre pladerne tungere og dermed bidrage til at sænke
 resonansfrekvensen. Alt over resonansfrekvensen vil blive dæmpet så godt
 som lige meget.
 Kun hvis de kraftigste dele af støjspektret ligger under
 resonansfrekvensen vil dæmpningen ikke have effekt.
 
 mvh
 Peter
 
 
 |  |  | 
   Peter Weis (27-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  27-04-05 19:54
 | 
 |  | 
 
            Torben Simonsen wrote:
 > Det skyldes også, at man afspiller lyden, så den ligger et pænt stykke
 > over høretærsklen. Prøv at skrue ned for dine computerhøjttalere, så
 > lyden kun lige er hørbar. Så er det pludselig ikke så nemt at høre
 > springene på 1 dB længere.
 Hvis lydene lige akkurat er hørbare og du skruer 1 dB ned, så er de ikke 
 hørbare længere. Den forskel kan da godt høres    mvh
 Peter
            
             |  |  | 
  Torben Simonsen (27-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Simonsen
 | 
 Dato :  27-04-05 19:07
 | 
 |  | "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> writes:
 
 >> Jeg vil fastholde, at for bilstøj ved 60-70 dB(A) vil en niveauændring
 >> på 1 dB være hørbar. Det vil være en meget lille forskel, men den vil
 >> lige netop være hørbar for de allerfleste mennesker med normal hørelse.
 >
 > Hvis du forudsætter at de 1 dB er på HELE frekvensspektret, hvilket ikke vil
 > være tilfældet med nævnte plader af blygummi osv. De kan måske tage lidt af
 > toppen på nogle enkelte frekvenser (sikkert i det høje område).
 
 Du har ganske ret i, at blygummi i en bil ikke dæmper over hele det
 hørbare frevkensspektrum. Jeg er dog ikke så sikker på, at blygummi
 især dæmper i det høje frekvensområde. Virkningen af at klæbe
 blygummi på diverse plader i bilen beror på, at massen af blygummiet
 ændrer på pladernes egensvingninger, således at de ikke er så tilbøjelige
 til at "synge med" ved bestemte resonansfrekvenser. Rigtigt placeret
 vil blygummi kunne dæmpe disse resonanser med rigtigt mange dB, men hvor
 meget, dette så betyder for det samlede støjbillede, kommer helt an på,
 hvad der i første omgang var de dominerende komponenter i støjbilledet.
 
 Støj er en kompliceret ting. Det samlede A-vægtede støjniveau siger
 langtfra alt om, hvor "irriterende" en støj er. En ændring, som flytter
 lidt rundt på støjkomponenterne, så de bliver mere jævnt fordelt over
 frekvensspektret, kan godt gøre støjen mere behagelig at lytte til,
 selvom det samlede A-vægtede støjniveau er stort set uændret. Men det
 er altsammen en anden snak. Min oprindelige grund til at hoppe ind i
 denne tråd var påstanden om, at alle ændringer på under 3 dB kunne
 ignoreres, fordi de ikke var hørbare, og det er ikke korrekt.
 
 --
 -- Torben.
 
 
 |  |  | 
  Kim Kristensen (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  25-04-05 15:20
 | 
 |  | 
 "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:426cdb6d$0$79459$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg kunne godt tænke mig at støjdæmpe min bil. Jeg har kigget lidt og
 > set at der blandt dæmpningsmaterialer findes resonansplade/blygummi og
 > noget skumgummilignende materiale. Begge dele har klæbebagside så det
 > nemt kan sættes fast.
 >
 > Men hvordan anvendes de to materialer optimalt?
 >
 > Det er f.eks. oplagt at man klæber resonansplade inden i dørene. Men
 > hvad med skumgummimaterialet? Er der fare for at det suger fugt, med
 > deraf følgende rustproblemer?
 >
 > Og hvad med:
 > Torpedoplade?
 > Motorrum?
 > Bagagerum? (det er en stationcar)
 > Tag?
 >
 > Hvordan gøres det bedst og mest effektivt? Al information, også i form
 > af links til gør-det-selv-sites o.lign. modtages taknemmeligt.
 >
 > Mvh.
 Jeg har ikke selv erfaring med disse plader, men der står noget om det her
http://www.stiften.dk/artikel:aid=210956 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
  Jørgen M. Rasmussen (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  25-04-05 16:24
 | 
 |  | 
 "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 
 > set at der blandt dæmpningsmaterialer findes resonansplade/blygummi og
 > noget skumgummilignende materiale.
 
 Jeg har med held brugt begge dele til at fjerne resonanser. Indkøbt hos
 H.Nyborg.
 
 gulvet/skærmkasser blyg.
 
 > Og hvad med:
 > Torpedoplade?
 
 Blyg./skum i motorrum
 
 > Motorrum?
 
 min fronthjem var dæmpet ab. fabrik. Ellers giv den blyg.
 
 > Bagagerum? (det er en stationcar)
 
 gulvet blyg.
 
 > Tag?
 >
 Jeg har soltag, ellers tyndt filt under himmelen.
 
 > Hvordan gøres det bedst og mest effektivt?
 Det er forskl. fra bil til bil hvad skal skilles ad hvordan. Tæppet i
 kabinen løsnede jeg i siderne så jeg kunne arb. under det. Det optimale
 ville være at  tage sæder, himmelen ud.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Carsten Lorenzen (27-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Lorenzen
 | 
 Dato :  27-04-05 01:25
 | 
 |  | Der er kommet en masse spændende læsning i denne tråd, men jeg synes der
 mangler noget meget vigtigt!
 
 Jeg har også selv oplevet at blygummi ikke holder meget støj ude! Men det
 gør det der skumgranulat til gengæld MEGET. Så hvis det er støjen udefra du
 vil have mindre af så er det sagen at bruge, bare ikke fugtige steder.
 
 Men blygummi er nu en god sag alligevel, jeg synes det giver meget i bas
 området, og jeg går da ud fra du tænker på lyden siden du skriver i
 bilstereo afdelingen...
 
 Ang. alle de andre tråde med lydtryk etc. så er hvad jeg har læst og selv
 prøvet:
 
 0,5-1 dB mindst hørbare forandring i lydtryk.
 3 dB fordobling af effekt og tydelig lydtryksændring.
 9-12 dB fornemmelse af "dobbelt" så højt.
 
 Så jeg mener ikke 3 dB er mindst hørbare forandring!
 
 Mvh. Carsten
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |