|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | spørgsmål regning skoda Fabia Fra : Onix
 | 
 Dato :  23-04-05 20:00
 | 
 |  | Hej NG
 
 Måske I kan hjælpe lidt mht. en vurdering af om i synes service er dyrt på
 min bil, jeg må sige jeg blev en smule paff..........
 
 Data:. Skoda Fabia, benzin, 1.4 fra 2003, km 26.000
 
 Første gang jeg var til service for et år siden kostede det kr. 1800 inkl.
 moms, hvilket jeg synes var ok.
 
 Nu har den været til anden eftersyn ved 30.000 km / 2 års tjek. og regningen
 lyder på ca. 3.500 inkl. moms - er det ikke lidt pebret ? eller er det mig
 som ikke følger med priserne for sådan noget. Men synes det lyder voldsomt,
 jeg skriver lige ind hvad der er lavet jf. fakturaen:
 
 serviceeftersyn  kr. 969
 readiness-kode (hvad er det ?) kr. 204
 bremser for+bag renset ved service  kr. 561
 rustinspektion: u/b
 bremseanlæg udluftet, bremsevæske udskiftet kr. 204
 diverse materiale forbrug kr. 99,50
 miljøomkostning kr. 38,76
 oliefiler kr. 61,75
 miljøomkostning kr. 5,90
 kab. filter (hvad er det ?) kr. 128,25
 miljøomkostning kr. 9,00
 br. væske kr. 108,50
 olie 5W40 kr 358,89
 pære 12v21w kr. 12,65
 
 i alt kr. 2770,20
 moms 692,55
 Pris inkl. moms 3462,75
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian
 | 
 Dato :  23-04-05 21:23
 | 
 |  | 
 
 
 > bremser for+bag renset ved service  kr. 561
 
 hjul af og blæse med en tryklufter..
 
 > bremseanlæg udluftet, bremsevæske udskiftet kr. 204
 
 skrue udluftnings skrue ud og trykke på bremsepedal...
 
 > br. væske kr. 108,50
 
 der er vel en kopfuld...
 
 
 
 
 |  |  | 
  Joerlund (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Joerlund
 | 
 Dato :  23-04-05 21:28
 | 
 |  | Det lyder da ikke galt..... Måske ok pris med det der er blevet
 lavet/udskiftet...
 
 Min fader fik til samme service også udskiftet bremse kalibere m.m.  det
 blev da ca. 6000 kr.
 Og ja,,,,, Hvorfor skiftede de dem...   ( De påstod de var utættet )
 <<<<<<kab. filter (hvad er det ?) kr. 128,25>>>>>>   et er vist et filter på
 indsugning til kabine..
 Koster måske 20 øre at fremstille i den størrelse !! Samme filter sidder i
 luft indtag til styreskabe i industrien !
 Og kan købes i metermål !!!
 --
 Denne mail er checket med
 Norton Antivirus 2004.
 
 Med venlig hilsen
 Lasse Tolderlund Jørgensen
 joerlund-@mail.dk
 
 Fjern - i Email adresse. !
 "Onix" <vedikke@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:426a9b28$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Hej NG
 >
 > Måske I kan hjælpe lidt mht. en vurdering af om i synes service er dyrt på
 > min bil, jeg må sige jeg blev en smule paff..........
 >
 > Data:. Skoda Fabia, benzin, 1.4 fra 2003, km 26.000
 >
 > Første gang jeg var til service for et år siden kostede det kr. 1800 inkl.
 > moms, hvilket jeg synes var ok.
 >
 > Nu har den været til anden eftersyn ved 30.000 km / 2 års tjek. og
 > regningen lyder på ca. 3.500 inkl. moms - er det ikke lidt pebret ? eller
 > er det mig som ikke følger med priserne for sådan noget. Men synes det
 > lyder voldsomt, jeg skriver lige ind hvad der er lavet jf. fakturaen:
 >
 > serviceeftersyn  kr. 969
 > readiness-kode (hvad er det ?) kr. 204
 > bremser for+bag renset ved service  kr. 561
 > rustinspektion: u/b
 > bremseanlæg udluftet, bremsevæske udskiftet kr. 204
 > diverse materiale forbrug kr. 99,50
 > miljøomkostning kr. 38,76
 > oliefiler kr. 61,75
 > miljøomkostning kr. 5,90
 > kab. filter (hvad er det ?) kr. 128,25
 > miljøomkostning kr. 9,00
 > br. væske kr. 108,50
 > olie 5W40 kr 358,89
 > pære 12v21w kr. 12,65
 >
 > i alt kr. 2770,20
 > moms 692,55
 > Pris inkl. moms 3462,75
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kent Glerup (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Glerup
 | 
 Dato :  23-04-05 21:33
 | 
 |  | 
 
            > serviceeftersyn  kr. 969
 Forstår ikke denne helt.. Hvorfor ta'r de særskilt penge for bremseservice?
 Der er jo ikke skrevet materialer på ifbm. bremserne ?!?
 > readiness-kode (hvad er det ?) kr. 204
 Formentlig udlæsning af fejlkoder. Man skulle tro det var med i de 969,-
 > bremser for+bag renset ved service  kr. 561
 Tjah.. som før nævnt.
 > rustinspektion: u/b
 Heldigvis u/b! Efter vores 30k eftersyn spurgte jeg mekker'en om der var
 noget der skulle ses på forebyggende. Nej sagde han, alt så godt ud. Så
 spurgte jeg til et stenslag på førerdøren, med synlig galvanisering og en
 ret synlig bule indad (det sagde seriøst bang!). Men det havde han ikke lige
 bemærket.. Heller ikke tre næsten tilsvarende på venstre forskærm... Til
 grin!
 > bremseanlæg udluftet, bremsevæske udskiftet kr. 204
 Da bremsevæsken er påført længere nede, burde dette være med i de 969,-
 > diverse materiale forbrug kr. 99,50
 > miljøomkostning kr. 38,76
 > oliefiler kr. 61,75
 > miljøomkostning kr. 5,90
 Vel fair nok.
 > kab. filter (hvad er det ?) kr. 128,25
 Formentlig Pollen-filter til ventilationsanlægget.
 > miljøomkostning kr. 9,00
 > br. væske kr. 108,50
 > olie 5W40 kr 358,89
 > pære 12v21w kr. 12,65
 Fair nok, omend lidt dyr olie. På min havde de taget vist nok ca. 130,- pr
 liter.. Men ifølge værkføreren var det prisen på long-life olie. På
 smøresedlen var dog ikke nævnt long-life olie... hvilket den heller ikke
 skal have. Efter lidt telefonsamtaler kostede olie pludselig omkring 65,-
 pr. liter.
 > i alt kr. 2770,20
 > moms 692,55
 > Pris inkl. moms 3462,75
 Jeg bliver efterhånden ikke overrasket over noget fra Skoda's side, eller
 nærmere SMC.. De ber pr. telefon om en liste med de ting der skal ordnes på
 garanti. Man gennemgår listen med værkføreren. Man afhenter vognen og
 snakker med mekker'en, og spørger til de ting der skulle ordnes. Men det har
 han da ikke hørt noget om.. Man nævner sedlen på bagsædet, men den har han
 da ikke set på! Så mit knirkende instrumentbræt har jeg selv ordnet :) Iflg.
 værkføreren måtte kan regne med at det sagde lidt ved opvarmning/nedkøling.
 At  jeg nævnte at knirkelyden var der konstant, valgte han gentagne gange at
 overhøre. Amatører!
 Så kom jeg også af med lidt luft    Kent Glerup
            
             |  |  | 
  Jørgen M. Rasmussen (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  24-04-05 08:20
 | 
 |  | 
 "Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
 meddelelse
 
 >> readiness-kode (hvad er det ?) kr. 204
 >
 > Formentlig udlæsning af fejlkoder. Man skulle tro det var med i de 969,-
 >
 Alt hvad der lugter af "videnskab" SKAL koste penge, så kunden kan se hvor
 avnceret værkstedet er. I dag er det næsten std.udstyr i værktøjskassen, men
 fint skal det være ;)). Du har ret det burde bare være incl. og skjult i
 nogle af de andre post.
 
 
 Heller ikke tre næsten tilsvarende på venstre forskærm... Til
 > grin!
 >
 Man får hvad man betaler for ;). Og når der kommer rust, henviser de til der
 skal 1 være gennemtæring, læs; hul, 2. det skal være indefrakomne, så et
 stenslag som ikke er udbedret, gæls' ikke, hvis en "rustgaranti" skal dække
 ;)).
 
 > Jeg bliver efterhånden ikke overrasket over noget fra Skoda's side, eller
 > nærmere SMC..
 
 Jeg har været FÆRDIG med Skoda, SMC, i mange år, de er blevet så
 "storsnuddede" & snobbede :(. De har tjent de penge på mig de skulle, enten
 servicere jeg selv, incl. "rust-check", eller får en uautoriseret mekker til
 at gøre det. Alle service-bulletins bliver udsendt, så hvis han er
 samvittigsfuld er det lige så godt og billigere.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bjarne Just (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarne Just
 | 
 Dato :  24-04-05 10:52
 | 
 |  | 
 "Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote in message
 news:d4ebef$2q4f$1@newsbin.cybercity.dk...
 > > serviceeftersyn  kr. 969
 >
 > Forstår ikke denne helt.. Hvorfor ta'r de særskilt penge for
 bremseservice?
 > Der er jo ikke skrevet materialer på ifbm. bremserne ?!?
 >
 Som man kan se, så er der tale om faste priser (ingen timeløn) og man må gå
 ud fra at de 969 kr. er start-gebyret for eftersynet hvorefter de
 forskellige ting der skal laves igen koster faste priser. Det fremgår jo
 eksempelvis ikke om afmontering af hjul er en del af bremseservice eller en
 del af prisen for serviceeftersyn og derfor er det svært at sige, hvad
 beløbene dækker.
 Jeg kører selv Octavia TDI og har først prøvet et værksted, hvor de tog
 timeløn og senest et værksted, hvor de brugte faste priser. Begge gange har
 jeg fået lavet et stort service med skift af tandrem og alt hvad man kan
 forestille sig (motorolie, servoolie osv.) og selv om der var 2 år imellem
 de to service, så kostede de to services ca. 9000 (kan ikke lige huske de
 eksakte beløb).
 > > bremseanlæg udluftet, bremsevæske udskiftet kr. 204
 >
 > Da bremsevæsken er påført længere nede, burde dette være med i de 969,-
 >
 Det dækker igen over selve timelønnen for at gøre det. Kender ikke
 proceduren godt nok til at vurdere om det er dyrt.
 > > kab. filter (hvad er det ?) kr. 128,25
 >
 > Formentlig Pollen-filter til ventilationsanlægget.
 >
 Jeg har tidligere hørt om nogle, der ville spare dette filter væk, men
 pollenfilteret er også god til at holde støvet væk fra instrumentbordet.
 > Jeg bliver efterhånden ikke overrasket over noget fra Skoda's side, eller
 > nærmere SMC.. De ber pr. telefon om en liste med de ting der skal ordnes
 på
 > garanti. Man gennemgår listen med værkføreren. Man afhenter vognen og
 > snakker med mekker'en, og spørger til de ting der skulle ordnes. Men det
 har
 > han da ikke hørt noget om.. Man nævner sedlen på bagsædet, men den har han
 > da ikke set på! Så mit knirkende instrumentbræt har jeg selv ordnet :)
 Iflg.
 > værkføreren måtte kan regne med at det sagde lidt ved
 opvarmning/nedkøling.
 > At  jeg nævnte at knirkelyden var der konstant, valgte han gentagne gange
 at
 > overhøre. Amatører!
 >
 Hmm... det lyder som om du skulle skifte værksted. Jeg skiftede og blot den
 kendsgerning, at de havde damprenset motoren for at fjerne eventuel spild
 ved skift at servoolie og bremsevædske, gjorde at jeg var godt tilfreds (det
 var gratis da de jo tager faste priser). Samtidig gennemgik mekanikeren,
 hvad han havde lavet da jeg hentede bilen, hvilket jeg synes er lækkert.
 > Så kom jeg også af med lidt luft    >
 Det skal der også være plads til    Mvh,
 Bjarne Just
            
             |  |  | 
   Kent Glerup (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Glerup
 | 
 Dato :  24-04-05 16:26
 | 
 |  | Hej Bjarne :)
 
 > >
 > Som man kan se, så er der tale om faste priser (ingen timeløn) og man må
 gå
 > ud fra at de 969 kr. er start-gebyret for eftersynet hvorefter de
 > forskellige ting der skal laves igen koster faste priser. Det fremgår jo
 > eksempelvis ikke om afmontering af hjul er en del af bremseservice eller
 en
 > del af prisen for serviceeftersyn og derfor er det svært at sige, hvad
 > beløbene dækker.
 
 Er udemærket klar over hvorfor tingene er påført på denne måde. Jeg fnyser
 nok mest over den måde de prøver at dele udgiften ud. Jeg ville til enhver
 tid foretrække ét punkt med timeløn, og derefter en masse udspecificerede
 punkter med materialer.
 
 > Jeg kører selv Octavia TDI og har først prøvet et værksted, hvor de tog
 > timeløn og senest et værksted, hvor de brugte faste priser. Begge gange
 har
 > jeg fået lavet et stort service med skift af tandrem og alt hvad man kan
 > forestille sig (motorolie, servoolie osv.) og selv om der var 2 år imellem
 > de to service, så kostede de to services ca. 9000 (kan ikke lige huske de
 > eksakte beløb).
 
 Det koster når aut. værksted skifter tandrem!
 
 > > > kab. filter (hvad er det ?) kr. 128,25
 > >
 > > Formentlig Pollen-filter til ventilationsanlægget.
 > >
 > Jeg har tidligere hørt om nogle, der ville spare dette filter væk, men
 > pollenfilteret er også god til at holde støvet væk fra instrumentbordet.
 
 Jep! Og for sådan en høfeber plaget fyr som mig er det rent guld!
 
 > Hmm... det lyder som om du skulle skifte værksted. Jeg skiftede og blot
 den
 > kendsgerning, at de havde damprenset motoren for at fjerne eventuel spild
 > ved skift at servoolie og bremsevædske, gjorde at jeg var godt tilfreds
 (det
 > var gratis da de jo tager faste priser). Samtidig gennemgik mekanikeren,
 > hvad han havde lavet da jeg hentede bilen, hvilket jeg synes er lækkert.
 
 Jeg skifter også med sikkerhed! Ved bare ikke om det skal være til aut.
 værksted...
 Jeg har aldrig oplevet en gennemgang af regning/bil efter eftersyn. Jeg har
 altid selv måttet få fat i mekanikeren bagefter.
 
 MVH
 Kent Glerup
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jan W Nielsen (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  24-04-05 13:58
 | 
 |  | > Måske I kan hjælpe lidt mht. en vurdering af om i synes service er dyrt på
 > min bil, jeg må sige jeg blev en smule paff..........
 
 Det skal du ikke blive - de autoriserede værksteder er det nærmeste du
 kommer på røvere og bedragere, der ikke skal i fængsel. Dette er påvist et
 utal af gange - og fastprissystemet er bare endnu værre.
 
 > Nu har den været til anden eftersyn ved 30.000 km / 2 års tjek. og
 > regningen lyder på ca. 3.500 inkl. moms - er det ikke lidt pebret ?
 
 Bilen har regulært været under behandling i mindre end een time, hvis det er
 en rutineret Skoda-mekaniker, der har ført værktøjet. Dertil skal du lægge
 materialer for 3-400 kroner, hvad du selv ville kunne købe det til i Bilka
 mm.
 
 Manden med 7 års skoleuddannelse og 3½ mesterlære griber dybere i din
 tegnebog end en højesteretssagfører med næsten 20 års skoleuddannelse.
 
 > readiness-kode (hvad er det ?) kr. 204
 
 Nul-stilling af serviceindikator, tror jeg. Dette tager 23,6 sekund - 29
 sekunder, hvis du klumrer i det.
 
 Når jeg køber en fabriksny bil, vil det være yderst sjældent, at jeg kører
 sådan et sted hen med bilen.
 
 For det første er de ikke omhyggelige nok. For det andet skriver de
 fuldkommen urimelige fakturaer ud på de de mest håbløse små ting.
 
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kim Kristensen (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  24-04-05 23:05
 | 
 |  | 
 "Onix" <vedikke@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:426a9b28$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Hej NG
 >
 > Måske I kan hjælpe lidt mht. en vurdering af om i synes service er dyrt på
 > min bil, jeg må sige jeg blev en smule paff..........
 >
 > Data:. Skoda Fabia, benzin, 1.4 fra 2003, km 26.000
 >
 > Første gang jeg var til service for et år siden kostede det kr. 1800 inkl.
 > moms, hvilket jeg synes var ok.
 >
 > Nu har den været til anden eftersyn ved 30.000 km / 2 års tjek. og
 regningen
 > lyder på ca. 3.500 inkl. moms - er det ikke lidt pebret ? eller er det mig
 > som ikke følger med priserne for sådan noget. Men synes det lyder
 voldsomt,
 > jeg skriver lige ind hvad der er lavet jf. fakturaen:
 >
 > serviceeftersyn  kr. 969
 > readiness-kode (hvad er det ?) kr. 204
 > bremser for+bag renset ved service  kr. 561
 > rustinspektion: u/b
 > bremseanlæg udluftet, bremsevæske udskiftet kr. 204
 > diverse materiale forbrug kr. 99,50
 > miljøomkostning kr. 38,76
 > oliefiler kr. 61,75
 > miljøomkostning kr. 5,90
 > kab. filter (hvad er det ?) kr. 128,25
 > miljøomkostning kr. 9,00
 > br. væske kr. 108,50
 > olie 5W40 kr 358,89
 > pære 12v21w kr. 12,65
 >
 > i alt kr. 2770,20
 > moms 692,55
 > Pris inkl. moms 3462,75
 >
 >
 Jeg syntes det lyder som "midtimellem" dyrt og billigt, det er sgu' nok
 prisen. Dog vil syntes jeg at de 1800 kr. lyder dyrt hvis det bare er et
 skifte olie og filter service, men du ved sikkert selv hvad det omfatter.
 
 Med venlig hilsen Kim
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |