|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hjælp - min "nye" bil driller :-( Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  23-04-05 07:33
 | 
 |  | 
 
            Jeg har lige købt en Sierra 2,0i DOHC fra 1993 og den kører/kørte som en 
 drøm.
 Nu er der opstået det problem, at når bilen bliver varm, så begynder den at 
 sætte ud.
 Det er kun ved kørsel med konstant hastighed, at den begynder at hakke i det 
 og når den begynder at hakke, så accelerer jeg mig bare ud af det.
 Der er intet i vejen under acceleration.
 Hvad kan det være ?
 Jeg har skiftet følgende ud (med dele som jeg selv havde liggende hjemme):
 MAP sensor, tomgangsventil, tændrør, tændkabler, rotor og fordelerdæksel.
 Jeg har renset føleren ved krumtappen.
 Nogen som har et godt bud på hvad det kan være, inden jeg må gribbe til 
 lommerne og købe yderligere dele ?
 -- 
 Mvh  Per
www.perbeer.dk  - masser af Formel 1 videoer
 Mere end 7 GB video online 
            
             |  |  | 
  Olesen (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  23-04-05 07:55
 | 
 |  | 
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
 news:p_lae.50$yV5.29@news.get2net.dk...
 > Nogen som har et godt bud på hvad det kan være, inden jeg må gribbe til
 > lommerne og købe yderligere dele ?
 Aner det ikke, men min Polo gjorde det samme, konstant 80 og
 den hakkede med ganske korte udsættere.
 Under og over 80 var der aldrig problemer.
 Blev fixet med 4 nye ventiler + lidt sprit i tanken    |  |  | 
  Niels C. Grønlund \(~ (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels C. Grønlund \(~
 | 
 Dato :  23-04-05 08:22
 | 
 |  | 
 
            Min hyundai lavede noget lignende..
 Det var primært når jeg køtrte med en konstant hastighed på ca. 80 Km/t.
 Så tabte den først 1 cylender og så en til og Check engine lampen lyste.
 Ved 100 + Km/t intet problem.
 Det blev så værre og værre over et par måneder.
 Det var et tilstoppet Benzin filter.
 Niels
 "Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4269f12e$0$23091$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
 > news:p_lae.50$yV5.29@news.get2net.dk...
 >
 >
 >> Nogen som har et godt bud på hvad det kan være, inden jeg må gribbe til
 >> lommerne og købe yderligere dele ?
 >
 > Aner det ikke, men min Polo gjorde det samme, konstant 80 og
 > den hakkede med ganske korte udsættere.
 > Under og over 80 var der aldrig problemer.
 > Blev fixet med 4 nye ventiler + lidt sprit i tanken    >
 > 
            
             |  |  | 
   Per Beer Hansen (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  24-04-05 07:59
 | 
 |  | 
 
            Niels C. Grønlund (2500 Valby) wrote:
 > Min hyundai lavede noget lignende..
 >
 > Det var primært når jeg køtrte med en konstant hastighed på ca. 80
 > Km/t.
 > Så tabte den først 1 cylender og så en til og Check engine lampen
 > lyste.
 > Ved 100 + Km/t intet problem.
 >
 > Det blev så værre og værre over et par måneder.
 >
 > Det var et tilstoppet Benzin filter.
 Tanken med et tilstoppet filter har også strejfet mig.
 Det undrer mig bare (hvis det skulle være det) hvorfor jeg så bare kan give 
 mere gas og udsætterne forsvinder.
 Hvis filteret skulle være stoppet, så ville det jo også være stoppet ved 
 højere omdrejninger.
 Men jeg havde tænkt mig at skifte filteret alligevel, så det kunne jo være 
 at jeg var heldig og det var det    -- 
 Mvh  Per
www.perbeer.dk  - masser af Formel 1 videoer
 Mere end 7 GB video online 
            
             |  |  | 
  Ukendt (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  23-04-05 08:25
 | 
 |  | 
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse 
 news:p_lae.50$yV5.29@news.get2net.dk...
 > Jeg har lige købt en Sierra 2,0i DOHC fra 1993 og den kører/kørte som en 
 > drøm.
 > Nu er der opstået det problem, at når bilen bliver varm, så begynder den 
 > at sætte ud.
 > Det er kun ved kørsel med konstant hastighed, at den begynder at hakke i 
 > det og når den begynder at hakke, så accelerer jeg mig bare ud af det.
 > Der er intet i vejen under acceleration.
 > Hvad kan det være ?
 > Jeg har skiftet følgende ud (med dele som jeg selv havde liggende hjemme):
 > MAP sensor, tomgangsventil, tændrør, tændkabler, rotor og fordelerdæksel.
 > Jeg har renset føleren ved krumtappen.
 >
 > Nogen som har et godt bud på hvad det kan være, inden jeg må gribbe til 
 > lommerne og købe yderligere dele ?
 - Prøv at måle modstanden i tændspolen (koster ikke noget)     - Benzintrykregulator
 - Indsprøjtningsdyser som snøfter
 - Skifte vacumslanger  (meget vigtigt)
 - Måle lambdasonde (ca. 0.3V til 0.8V.....ca. hvert 10 sek. skal spændingen 
 kortvarigt gå på 0V.......måles i tomgang med VARM motor).
 Ellers skriv igen
 --
 Tom
            
             |  |  | 
  Per Beer Hansen (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  24-04-05 08:04
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 >
 > - Prøv at måle modstanden i tændspolen (koster ikke noget)     > - Benzintrykregulator
 > - Indsprøjtningsdyser som snøfter
 > - Skifte vacumslanger  (meget vigtigt)
 > - Måle lambdasonde (ca. 0.3V til 0.8V.....ca. hvert 10 sek. skal
 > spændingen kortvarigt gå på 0V.......måles i tomgang med VARM motor).
 Ud af det du skriver der, så har jeg tjekket samtlige vacuumslanger (meget 
 grundigt og flere gange).
 Hvis det skulle være noget af det andet, hvorfor så kun når den er varm ?
 I går var jeg i København hele dagen og kørte en del rundt (stille og 
 roligt - søndagsturagtigt    ) med ca. 50-70 km/t. og godt gennemvarm 
 maskine, der var der intet at mærke overhovedet.
 Først på hjemturen igen, der kom hakkeriet tilbage (den satte også ud på 
 vejen derind).
 Jeg har selv overvejet om det måske skulle være trykregulatoren eller måske 
 gas-spjælds-positions føleren.
 Ellers må jeg jo igang og måle det hele i gennem.
 -- 
 Mvh  Per
www.perbeer.dk  - masser af Formel 1 videoer
 Mere end 7 GB video online 
            
             |  |  | 
   Ukendt (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  24-04-05 09:36
 | 
 |  | 
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse 
 news:AxHae.12$4E1.8@news.get2net.dk...
 > Tom wrote:
 >>
 >> - Prøv at måle modstanden i tændspolen (koster ikke noget)     >> - Benzintrykregulator
 >> - Indsprøjtningsdyser som snøfter
 >> - Skifte vacumslanger  (meget vigtigt)
 >> - Måle lambdasonde (ca. 0.3V til 0.8V.....ca. hvert 10 sek. skal
 >> spændingen kortvarigt gå på 0V.......måles i tomgang med VARM motor).
 >
 > Ud af det du skriver der, så har jeg tjekket samtlige vacuumslanger (meget 
 > grundigt og flere gange).
 > Hvis det skulle være noget af det andet, hvorfor så kun når den er varm ?
 > I går var jeg i København hele dagen og kørte en del rundt (stille og 
 > roligt - søndagsturagtigt    ) med ca. 50-70 km/t. og godt gennemvarm 
 > maskine, der var der intet at mærke overhovedet.
 > Først på hjemturen igen, der kom hakkeriet tilbage (den satte også ud på 
 > vejen derind).
 > Jeg har selv overvejet om det måske skulle være trykregulatoren eller 
 > måske gas-spjælds-positions føleren.
 > Ellers må jeg jo igang og måle det hele i gennem.
 Den Kaskett som vi havde, havde 2 stk defekte trykregulatorer og den kørte 
 rigtig skod på samme måde som du beskriver. Så det KAN godt være 
 regulatoren.
 Men fejlen er ikke let at finde :o/
 --
 Tom
            
             |  |  | 
  Niels Bengaard (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  23-04-05 09:47
 | 
 |  | > Nogen som har et godt bud på hvad det kan være, inden jeg må gribbe til
 > lommerne og købe yderligere dele ?
 
 Er der ikke noget med, at den er så ny at den gemmer fejlkoder, som kan
 aflæses på en lysdiode i motorrummet i nærheden af batteriet??
 Det var da et sted at starte.
 
 Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per Beer Hansen (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  24-04-05 08:05
 | 
 |  | 
 
            Niels Bengaard wrote:
 >
 > Er der ikke noget med, at den er så ny at den gemmer fejlkoder, som
 > kan aflæses på en lysdiode i motorrummet i nærheden af batteriet??
 > Det var da et sted at starte.
 Der sidder godt nok et stik, men det sidder ved tændspolen (modsatte side af 
 batteri).
 Men jeg har aldrig målt fejlkoder på sådan en svend før.
 -- 
 Mvh  Per
www.perbeer.dk  - masser af Formel 1 videoer
 Mere end 7 GB video online 
            
             |  |  | 
   Ukendt (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  24-04-05 09:43
 | 
 |  | 
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse 
 news:wyHae.13$ZF1.7@news.get2net.dk...
 > Niels Bengaard wrote:
 >>
 >> Er der ikke noget med, at den er så ny at den gemmer fejlkoder, som
 >> kan aflæses på en lysdiode i motorrummet i nærheden af batteriet??
 >> Det var da et sted at starte.
 >
 > Der sidder godt nok et stik, men det sidder ved tændspolen (modsatte side 
 > af batteri).
 > Men jeg har aldrig målt fejlkoder på sådan en svend før.
 Det kan gøres med en lysdiode plus en modstand samt Haynes udmærkede 
 beskrivelse af fejlkoderne. Tager bare lidt at lære at "tyde" koderne når 
 den blinker    Tror bare ikke den vil melde fejl hvis det kun er sådan lidt hakkeri. Men 
 selvfølgelig hvis det er Lambdasonden så skal den nok melde fejl. Denne 
 sonde kan også lave fejlen.
 Da min sonde var i stykker hakkede motoren også ind imellem, men den tog så 
 også vildt mange omdrejninger i tomgang.....noget med 2.500 RPM, men sonden 
 var også total defekt (= 0V hele tiden).
 --
 Tom
            
             |  |  | 
  KubikH (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KubikH
 | 
 Dato :  23-04-05 12:24
 | 
 |  | 
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse 
 news:p_lae.50$yV5.29@news.get2net.dk...
 > Jeg har lige købt en Sierra 2,0i DOHC fra 1993 og den kører/kørte som en 
 > drøm.
 > Nu er der opstået det problem, at når bilen bliver varm, så begynder den 
 > at sætte ud.
 > Det er kun ved kørsel med konstant hastighed, at den begynder at hakke i 
 > det og når den begynder at hakke, så accelerer jeg mig bare ud af det.
 > Der er intet i vejen under acceleration.
 > Hvad kan det være ?
 > Jeg har skiftet følgende ud (med dele som jeg selv havde liggende hjemme):
 > MAP sensor, tomgangsventil, tændrør, tændkabler, rotor og fordelerdæksel.
 > Jeg har renset føleren ved krumtappen.
 >
 > Nogen som har et godt bud på hvad det kan være, inden jeg må gribbe til 
 > lommerne og købe yderligere dele ?
 >
 > -- 
 > Mvh  Per
 > www.perbeer.dk  - masser af Formel 1 videoer
 > Mere end 7 GB video online
 Hej Peer
 Billigt og hurtigt:
 Start med at kigge efter en luftlækage, f. eks vakuumslanger mm.
 Helt tilbage fra de glade PV 544 dage, har jeg haft en 3 - 4 biler, med 
 samme symptomer.
 Det har været løse karburatorer, vacuumslanger til bremseservo osv.
 Mvh
 Niels 
            
             |  |  | 
  Per Beer Hansen (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  24-04-05 08:06
 | 
 |  | 
 
            KubikH wrote:
 >
 > Billigt og hurtigt:
 > Start med at kigge efter en luftlækage, f. eks vakuumslanger mm.
 > Helt tilbage fra de glade PV 544 dage, har jeg haft en 3 - 4 biler,
 > med samme symptomer.
 > Det har været løse karburatorer, vacuumslanger til bremseservo osv.
 Alt hvad der hedder vacuum slanger og rør, de er blevet tjekket og dobbelt 
 tjekket, desværre uden at finde nogen utætheder    -- 
 Mvh  Per
www.perbeer.dk  - masser af Formel 1 videoer
 Mere end 7 GB video online 
            
             |  |  | 
  Leif Nielsen (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leif Nielsen
 | 
 Dato :  24-04-05 19:27
 | 
 |  | 
 
            Du kunne overveje at skifte hele skidtet ud med noget som ikke er lavet af Ford.
 Måske noget fransk fra PSA...   Leif Nielsen
            
             |  |  | 
  Per Beer Hansen (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  24-04-05 19:36
 | 
 |  | 
 
            Leif Nielsen wrote:
 > Du kunne overveje at skifte hele skidtet ud med noget som ikke er
 > lavet af Ford.
 >
 > Måske noget fransk fra PSA...   Hmm, nej ellers tak    -- 
 Mvh  Per
www.perbeer.dk  - masser af Formel 1 videoer
 Mere end 7 GB video online 
            
             |  |  | 
   Psypher (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Psypher
 | 
 Dato :  25-04-05 19:53
 | 
 |  | 
 "
 > Leif Nielsen wrote:
 >> Du kunne overveje at skifte hele skidtet ud med noget som ikke er
 >> lavet af Ford.
 >>
 >> Måske noget fransk fra PSA...   Så får han da først problemer......
 --
 Regards Psypher
 CBR954RR Fireblade '02
http://www.dfmc.dk/?id=562 --
 Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
 Den har indtil videre sparet mig for at få 72 spam-mails.
 Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
 Hent den gratis her: www.spamfighter.dk |  |  | 
    Uffe Bærentsen (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  26-04-05 01:05
 | 
 |  | 
 "Psypher" <ask@for.it> skrev i en meddelelse 
 news:426d3c67$0$707$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >>> Måske noget fransk fra PSA...   >
 > Så får han da først problemer......
 Enig!
 Men så ved han i det mindste, hvor problemerne kommer fra.
 -- 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC 
            
             |  |  | 
  Lasse Langwadt Chris~ (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Langwadt Chris~
 | 
 Dato :  26-04-05 13:27
 | 
 |  | "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message news:<p_lae.50$yV5.29@news.get2net.dk>...
 > Jeg har lige købt en Sierra 2,0i DOHC fra 1993 og den kører/kørte som en
 > drøm.
 > Nu er der opstået det problem, at når bilen bliver varm, så begynder den at
 > sætte ud.
 > Det er kun ved kørsel med konstant hastighed, at den begynder at hakke i det
 > og når den begynder at hakke, så accelerer jeg mig bare ud af det.
 > Der er intet i vejen under acceleration.
 > Hvad kan det være ?
 > Jeg har skiftet følgende ud (med dele som jeg selv havde liggende hjemme):
 > MAP sensor, tomgangsventil, tændrør, tændkabler, rotor og fordelerdæksel.
 > Jeg har renset føleren ved krumtappen.
 >
 > Nogen som har et godt bud på hvad det kan være, inden jeg må gribbe til
 > lommerne og købe yderligere dele ?
 
 skud i tågen,- lambda sonden er dårlig og viser konstant fed blanding.
 Med varm motor og konstant hastighed kører lambda reguleringen og vil
 blive ved med at skrue ned for blandingen, fordi den tror den er for
 fed, indtil den er så mager at motoren ikke længere ka' køre.
 Når du så accelererer kører du midlertidigt uden lambda regulering og
 istedet på en tabel som passer nogenlunde, så motoren kører fint igen.
 
 -Lasse
 
 
 |  |  | 
 |  |