hård ventetid
Fra : Mimi

Dato : 28-05-01 15:48

Hej
Jeg vil bare lige spørge alle jer der er gravide, om det bare er mig der
er underlig, eller forekommer den sidste tid også jer ret lang? Jeg har
tre uger igen, og håber bare sådan på at føde lidt før tiden, da dagene
snegler sig afsted. Jeg kan snart ikke vente længere, selvom jeg også er
ret nervøs, da det er det første barn. Er det kun mig der har det sådan?
Og er det blot skrøner at man kan gøre noget for at fremskynde fødslen,
eller har nogle erfaringer med dette? Eller skal man lade barnet selv
bestemme hvornår den vil ud, og bare se tiden an?
Hilsen den utålmodige

Fra : Bess

Dato : 28-05-01 16:22

"Mimi" <yeah@right.com> wrote in message
> [...]
> eller har nogle erfaringer med dette? Eller skal man lade barnet selv
> bestemme hvornår den vil ud, og bare se tiden an?

Hej Mimi
Jeg *er* ikke gravid, men har da været flere gange, så jeg håber at det
er i orden at jeg også svarer .

Jeg har også været usigelig utålmodig hver gang, så du er ikke underlig
(eller også har jeg også været underlig . Når jeg gik på gaden og så
mødre med barnevogne tænkte jeg: nej, hvor er de heldige, de er allerede
"på den anden side". Jeg er hver gang gået langt over tiden. Ved den
sidste (17 dage over tiden), "klagede" jeg min nød til jordemoderen og
hun sagde bare: jamen så må I jo hjem og gøre noget ved det ?!? Jeg
spurgte ikke om hvad vi kunne gøre, men har senere fået det at vide:
mandens sæd indeholder vefremkaldende stoffer! Jordemoderen sagde
desuden også til mig at jeg ikke skulle være så utålmodig for som hun
sagde med et smil: der er jo aldrig nogen der er blevet derinde.

Du skal forresten ikke være nervøs, det er en skøn oplevelse og
personalet har ved mine fødsler bare været så søde og hjælpsomme. Det
gør ondt, javist, men smerterne er til at holde ud (med lidt
hjælpemidler måske). Der er selvfølgelig masser af "skrækhistorier", men
der er nok pyntet på de fleste og i langt langt de fleste tilfælde er
det ganske ukompliceret.

mvh
Bess

Fra : Henriette

Dato : 28-05-01 19:31

Mimi <yeah@right.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B12651C.4784AC00@right.com...
> Hej
> Jeg vil bare lige spørge alle jer der er gravide, om det bare er mig der
> er underlig, eller forekommer den sidste tid også jer ret lang?

Nej, du er vist ikke det mindste underlig - jeg havde det på præcis samme
måde.

> Og er det blot skrøner at man kan gøre noget for at fremskynde fødslen,
> eller har nogle erfaringer med dette?

Om det er skrøner eller ej, er vist ikke til at sige. Men - i mandens sæd er
der bla. prostaglandiner som fremmer livmoderens sammentrækninger, ligesom
der ved stimulation af brystvorterne bliver frigivet et hormon, oxytocin.
Dette fremmer også livmoderens sammentrækninger - som du vil mærke når du
får efterveer i forbindelse med amningen efter fødslen.

Der skulle også blive frigivet nogle "gode" stoffer ved orgasme, så der er
vist ikke så meget andet at gøre....I må igang.

Du skal tilgengæld ikke til at løbe på trapper osv., det trætter kun!

God fornøjelse - om det virker eller ej, må tiden jo så vise...

Eller skal man lade barnet selv
> bestemme hvornår den vil ud, og bare se tiden an?

Under alle omstændigheder bliver det jo svært at vide om det er dine
anstrengelser eller barnets der bliver skyld i at det kommer ud...

> Hilsen den utålmodige

Held og lykke.

----
Henriette

Fra : R. Ilsøe

Dato : 28-05-01 22:05

Nej du er ikke underlig!! Jeg var ved den 1. ekstremt utålmodig... Lige til
jeg nåede terminsdatoen. Så vart jeg bare overbevist om at jeg skulle gå med
maven resten af livet og havde faktisk affundet mig med det! *G* Jeg gik 6
dage over der. Med nummer to var jeg utålmodig som jeg vd ikke hvad og
allerede 3 uger før termin begyndte vi at køre på grusvej, jeg udnyttede
dagligt min kæreste og jeg gravede og knoklede osv. -Jeg gik 16 dage
over!!!!! Her 3. gang (Fødte 2. maj) var jeg knap så utålmodig da vi havde
en masse ting at ordne omkring terminen... Jo, jeg var utålmodig, men
praktisk set ville jeg gerne at hun ventede til efter 1. Maj... og det gjore
hun jo. Det blev til 6-8 dage over termin alt efter om man går efter
udregnet eller scannet termin..

Så fik du vist svar på dine spørgsmål... også angående hvad man kan gøre.

Der løber i øvrigt rygter om at jo mere utålmodig man er jo længere går
man... Det passede i hvert fald godt på mig.

Held og lykke. Skriver du lige når vidunderet er kommet til vernde??

Rinie Isløe
Mor til
Casper 3½ år
Christin (knap) 2¼ år
Nanna født 2.5.01

Fra : Mimi

Dato : 29-05-01 07:51

Hej og tak for alle svar
Rart at vide at det ikke er mig der er underlig. Efter jeres beretninger lader
det til jeg godt kan indstille mig til at gå over tiden. Er der slet ikke nogen
herinde der har født før tiden?
Jeg er nu ikke så nervøs for fødslen. Jeg har sådan en indstilling at det skal
jeg sgu nok komme igennem, og så får jeg jo tilmed noget godt ud af det.
Og selvfølgelig skal jeg nok skrive, når den lille kommer til verden.
knus fra Mimi

Fra : Helle

Dato : 29-05-01 07:42

Hej Mimi

.. Efter jeres beretninger lader
>det til jeg godt kan indstille mig til at gå over tiden. Er der slet ikke
nogen
>herinde der har født før tiden?
..
>knus fra Mimi

Ved min den første gik jeg 10 dage over tiden, nr. 2 kom 1 uge før tiden -
og jeg var slet ikke klar. Jeg havde regnet med at gå over tiden igen - og
havde planlagt en masse jeg skulle lave i de sidste par uger. Bla. sy en ny
senge-rand, babytæppe osv. Stoffet har jeg liggende endnu, og nu er han
altså 4 år ......

Nyd tiden - det varer rigtig, rigtig længe, før du igen har tid til dig
selv. Hyg dig, læs bøger, lav evt. mad og brød som du kan fryse ned - det
vil du være rigtig glad for at kunne tø op igen om nogle uger. Tiden føles
lang, men lige pludselig står du midt i det hele - og det er altså en
overvældende og lidt kaotisk tid, især med det første barn.

Mange hilsner og held og lykke.

Helle

Fra : Mimi

Dato : 29-05-01 09:22

Hej igen
Dejligt at høre at det faktisk også er muligt at føde før tid.
Jeg ved skam godt at jeg skal nyde den sidste tid uden det store ansvar jeg
pludselig får, men nu er det sådan at jeg har været sygemeldt de sidste 4-5
mdr. så derfor har jeg faktisk allerede fyldt fryseren til randen med
hjemmebag, læst alverdens bøger, og hygget mig gevaldigt, så nu synes jeg at
tiden godt snart må være inde. Havde jeg kun haft de normale 8 ugers orlov
inden fødsel, ville jeg nok heller ikke være så utålmodig som jeg er.
Iøvrigt har jeg lige et spørgsmål mere. Skrøner siger at sidder graviditeten
foran på maven bliver det en dreng. Sidder det over det hele bliver det en
pige. Har det noget på sig, eller er det blot en skrøne?
knus fra Mimi

Fra : Henriette

Dato : 29-05-01 09:44

Mimi <yeah@right.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B135C2F.D9F088C4@right.com...
.. Skrøner siger at sidder graviditeten
> foran på maven bliver det en dreng. Sidder det over det hele bliver det en
> pige. Har det noget på sig, eller er det blot en skrøne?

Det er vel igen ikke til at sige om det har noget på sig eller ej...
Meeeen man kan vist roligt sige at det sad over det hele på mig - og jeg fik
en pige. Min søsters mave lignede en fodbold, og hun fik en dreng....

> knus fra Mimi

Henriette

Fra : R. Ilsøe

Dato : 29-05-01 10:32

> Skrøner siger at sidder graviditeten
> foran på maven bliver det en dreng. Sidder det over det hele bliver det en
> pige. Har det noget på sig, eller er det blot en skrøne?

Skrøne!!!

Med Casper:
Det sad over det hele... Jeg to' 18 kg. på (Havde tabt dem 3 mdr. efter
fødslen!

Med Christina:
Det sad lige på maven som en fodbild. Jeg to' 6-7 kg. på og vejede 1 kg.
mindre efter fødslend end før jeg blev gravid.

Med Nanna:
En god blanding af Casper og Christina's graviditet. To' 12 kg. på og det
sad mest foran, men også lidt rundt om siderne.

Altså, en skrøne!

Glæder mig til at høre du har født. Jeg kan godt forstå hvis du går og
bliver lidt små-skør!

Har du læst Harry Potter bøgerne?? Ellers kan jeg anbefale dig at gå i krig
med dem. De er vidunderlige!!

Rinnie Ilsøe

Fra : Mimi

Dato : 29-05-01 11:43

Hej igen
Det lyder til atr jeg absolut ikke kan regne ud hvad køn det bliver. Alle folk
tror det bliver en dreng, da det sidder lige frem på maven, og kun lidt i
siderne, men det kan vi åbentbart ikke tro på. Det kunne nu blive sjovt at det
blev en pige, så vi snød dem allesammen, som er så sikre på det bliver en dreng.
Ikke en eneste tror det bliver en pige, og jeg selv har ingen fornemmelse.
Jeg har ikke læst Harry Potter. Måske skulle jeg starte på det, for at få tiden
til at gå.
knus fra Mimi

Fra : R. Ilsøe

Dato : 29-05-01 12:06

> Jeg har ikke læst Harry Potter. Måske skulle jeg starte på det, for at få
tiden
> til at gå.
> knus fra Mimi

De er geniale... Specielt hvis man kan li' eventyr. Der er mange sjove
detaljer i!! Jeg nåede at læse de 3 af bøgerne på 14 dage... Så snart
ungerne sov sad jeg bare dybt begravet med næsen i bøgerne. De er helt
fantastiske. Jeg er ved at læse dem for 2. gang nu... Næste gang bliver for
at læse højt for ungerne!

Rinnie

PS. Med Casper snød vi også alle. Alle troede det blev en pige, men hun
havde søreme en tap! *G*

Fra : Heini Guttesen

Dato : 29-05-01 12:24

Hej Mimi

Tre uger til termin, siger du? Så tidligt kan det også lade sig gøre at
føde. Jeg fødte i uge 37+0, uden nogle "øvelser" eller andet for at sætte
det i gang.
Og jeg skulle ha' en dreng, det var sikkert, jeg havde en stor, flot mave
foran, men havde faktisk tabt mig på balder og røv m.m. Alle gættede på
dreng, og det var også min egen sikre fornemmelse. Ud kom så den dejligste -
Ronja! Hun var ligegodt en overraskelse, -men sikken én

Held og lykke med den store oplevelse, der venter dig

Mette, mor til Ronja - født 18/1 2001

Fra : Mimi

Dato : 29-05-01 17:37

Hej Mette
Fik du nogle forvarsler om at du skulle føde så tidligt, eller skete det bare
lige pludselig uden nogen før-fornemmelse?
Knus fra Mimi

Fra : Heini Guttesen

Dato : 30-05-01 18:41

Hej igen Mimi

Nej, jeg fik ingen forvarsler. Faktisk havde jeg forventet at gå over tiden,
dels fordi "det gør man jo" som førstegangsfødende, dels fordi min mor er
gået over tiden ved alle sine fire graviditeter.
Ronja var vurderet til at være forholdsvis stor, og så sent som uge 30 blev
jeg scannet for at udelukke tvillinger. Min egen teori er derfor, at hun kom
ud, da hun ikke havde mere plads (hun vejede 3530 g ved fødslen, og jeg
er ret lille).
Fødslen startede med sivende vangafgang, men jeg fik først veer 1½ døgn
senere. Rart nok, for så havde jeg lidt tid til at indstille mig på, at det
altså var nu, og ikke om en måned.

Knus fra Mette

Fra : Henriette

Dato : 29-05-01 08:35

--

Mimi <yeah@right.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B1346C5.DCD541D2@right.com...
> [...]
lader
> det til jeg godt kan indstille mig til at gå over tiden. Er der slet ikke

Jeg fødte faktisk hele fem dage før tiden. Og det var i hvert fald ikke på
grund af hverken lagengymnastik - jeg var alene på det tidspunkt - eller på
grund af andre aktiviteter - jeg havde nemlig også en kraftig bækkenløsning.

> Og selvfølgelig skal jeg nok skrive, når den lille kommer til verden.

Det bliver spændende at høre...
> knus fra Mimi

----
Henriette

Fra : Milea

Dato : 29-05-01 14:25

Du er ikke underlig *G*
Selvfølgelig bliver man utålmodig, når man glæder sig usigeligt, og det er
uanset om det er nr. 1 eller 3.

Jeg er gået over tiden med alle mine 3 piger.
Nr.1 -5 dage over, nr. 2 -8 dage over, og nr 3 gik jeg 6 dage over.

Ang. 'skrønen', med at maven har den og den form ved pige og
dreng..tjaa...ved de 2 første sad maven ens..dvs. fordelt på mave og røv.
Ved nr 3 var vi overbevist om, at det var en dreng..jeg så ud somom at jeg
havde slugt en fodbold.*G*

Min sidste graviditet var også en del anderledes, havde mange flere
graviditets-symptomer, lige fra søvnløshed, til blodnæse

Dog tror jeg også, at min 3. grad. var anderledes, da jeg ventede mig med
min nye mand *S*

Uanset hvad jeg har gjort, for at føde, har intet hjulpet, så ja, barnet
kommer når det er klar til at komme ud *S*

Mvh. Ulla

Mor til:
Mie 231293
Lea 170896