Ekstra RAM i bærbar
Fra : Birger Stanford Mond~

Dato : 28-05-01 15:44

Jeg har en nyere toshiba laptop med kun 64 MB RAM. 64 ekstra koster 1000 kr.
hvis man køber af toshiba. Kan man ikke bruge noget standard RAM?

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 28-05-01 17:49

"Birger Stanford Mondeo" <rerstesdrtdrst@sdrtsredtsdrtsdret.com> skrev i en
meddelelse news:EutQ6.135$va2.14876@news.get2net.dk...
> Jeg har en nyere toshiba laptop med kun 64 MB RAM. 64 ekstra koster 1000
kr.
> hvis man køber af toshiba. Kan man ikke bruge noget standard RAM?

Du kan højst sandsynligt bruge standard RAM. Jeg har med succes installeret
128MB PQI SO-DIMM 144pins RAM fra PRC-data i min IBM Thinkpad 600X. Hvis
ikke det virker har du 14 dages fuld returret hos PRC-data, så det koster
kun fragten at prøve. Det bør dog virke...

--
Jimmy Nielsen

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 28-05-01 19:46

Jimmy har helt ret! alm. 144pins SO-DIMM virker fint i en Toshiba.

Mvh. Brian

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 29-05-01 06:11

Okay.

DVS at jeg i min nye Dell bærbare kan smidde alm ram i? jeg troede man
skulle have nogle specielle ram til bærbare.

Er der nogen der har prøvet det med en dell?

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 28-05-01 22:18

"Lasse Stig Thomsen" <lasse@tt-trading.spam.dk> skrev i en meddelelse
> Okay.
>
> DVS at jeg i min nye Dell bærbare kan smidde alm ram i? jeg troede man
> skulle have nogle specielle ram til bærbare.

Ikke helt almindelige RAM... Det skal sikkert være 144pins SO-DIMM RAM. Men
kig i din manual og tjek det.

--
Jimmy Nielsen

Fra : Birger Stanford Mond~

Dato : 29-05-01 10:55

KLIP
> Jimmy har helt ret! alm. 144pins SO-DIMM virker fint i en Toshiba.

OK. Så behøver jeg ikke at give 4x markedsprisen hos Toshiba.
Der er vist 3 slots i min og en af dem er optaget af en 64MB blok. Jeg tror
at den maksimale samlede størrelse er omkring 320 MB har jeg set på deres
hjemmeside. Kan jeg bare smide i hvad jeg har lyst til, så der fx er 2x 64MB
eller 1x64MB + 1x128MB eller 3x64MB?

En mobile Celeron (coppermine) - hvilken bushastighed skal rammen have? Jeg
har kigget på edbpriser.dk - kan jeg ikke ligeså godt give 13 kr. ekstra og
få 133MHz?

Kan jeg selv gøre det? Er det besværligt eller farligt i forhold til en
stationær PC?

Jeg synes at min laptop er ret sløv. Vil de ekstra RAM gøre stor forskel
også bare når jeg ikke rigtig har nogen programmer åbne men bare skal køre
WinME's grafiske tingeltangel? Er harddisken ikke også med til at gøre den
sløv? Vil fx et spil som Counter Strike køre væsentlig bedre?

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 29-05-01 16:28

"Birger Stanford Mondeo" <rerstesdrtdrst@sdrtsredtsdrtsdret.com> skrev i en
meddelelse news:JlKQ6.92$h23.5079@news.get2net.dk...
> [...]
> at den maksimale samlede størrelse er omkring 320 MB har jeg set på deres
> hjemmeside. Kan jeg bare smide i hvad jeg har lyst til, så der fx er 2x

Ja, det kan du godt, men der er ingen grund til at smide 2x64 i nu, da du så
ikke har mere plads hvis du vil opgradere på et senere tidspunkt. Smid
hellere 1x128 med det samme.

> [...]
Jeg
> har kigget på edbpriser.dk - kan jeg ikke ligeså godt give 13 kr. ekstra

Det gjorde jeg med min Thinkpad 600X der kører 100MHz på bussen. Virker
fint.

> Kan jeg selv gøre det? Er det besværligt eller farligt i forhold til en
> stationær PC?

Ja, det er ret let. Se i manualen hvordan. På min er det faktisk lettere end
på en stationær computer, da man ikke behøves at trykke hårdt for at sætte
dem i soklen.

> [...]
> WinME's grafiske tingeltangel? Er harddisken ikke også med til at gøre den
> sløv? Vil fx et spil som Counter Strike køre væsentlig bedre?

Jeg synes det hjælper ret meget selvom man kun har få programmer åbne. Jeg
vil ikke tro at du får en højere fps i counter-strike, men det vil nok loade
hurtigere og du vil undgå store hak i spillet der opstår fordi den skal
loade et eller andet.
Jeg synes helt klart at det er pengene værd at smide 128MB ekstra i. Det
koster jo under 500 kr!!

--
Jimmy Nielsen