|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Var til syn Fra : Olesen
 | 
 Dato :  13-04-05 17:32
 | 
 |  | Så var den gamle til syn idag.
 
 Dumpet - betinget, dvs. jeg
 må køre til reparatør, som det hedder sig.
 
 Jeg blev dumpet på 2 punkter:
 
 1) Bremseslanger til forbremserne var
 monteret '½-omgang forkert', så de slog
 en halv krølle. Dêt kunne stresse slange,
 mente synsmanden, og det var ikke godt....
 
 2) For højt forureningsniveau.
 Max må vidst være 4.5 jeg lå
 nær de 7.
 
 Ellers var lygter, bremser, støddæmper,
 bremserør, udstødning, mangel på rust
 samt motorens udseende iorden. Ingen
 svedeture på blokken, hverken foroven
 eller på bundkarret. Styretøjet også ok.
 
 MEN, hvad og hvor gik det galt
 med forureningsniveauet ?
 Kan det være min autochoker,
 som 'står lidt åbent', selvom bilen
 er gennemvarm (kørte en go tur inden synet),
 eller dårlig indstillet tænding, eller benzin/luft-forhold ?
 Bilen har som bekendt ingen sensorer overhovedet.
 
 Kan et beskedent olieforbrug og tilhørende
 gamle 'paraplyer' ha' indvirkning på dêt ?
 Kan en kokset motor påvirke
 forurenings-tallet SÅ meget ?
 
 Jeg hælder selv lidt til kaburatoren
 eller chokeren, da det godt kan lugte
 lidt af benzin når bilen blir' pakeret
 og man skal ha' den startet igen, hvilket
 en sjælden gang kan foregå med den
 typiske lyd af en motor som får
 for meget benzin lige i startfasen...(3 cyl. i 1 sekundt).
 
 Jeg har bestilt tid hos mekanikeren, som
 endda ville ordne slangerne gratis (det var
 ham, som monterede dem ved synet for 4 år siden,
 sidste år blev de åbenbart blot overset..)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (13-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-04-05 17:50
 | 
 |  | 
 "Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse
 news:425d496c$0$23017$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Så var den gamle til syn idag.
 >
 > Dumpet - betinget, dvs. jeg
 > må køre til reparatør, som det hedder sig.
 >
 > Jeg blev dumpet på 2 punkter:
 >
 > 1) Bremseslanger til forbremserne var
 > monteret '½-omgang forkert', så de slog
 > en halv krølle. Dêt kunne stresse slange,
 > mente synsmanden, og det var ikke godt....
 >
 > 2) For højt forureningsniveau.
 > Max må vidst være 4.5 jeg lå
 > nær de 7.
 >
 > Ellers var lygter, bremser, støddæmper,
 > bremserør, udstødning, mangel på rust
 > samt motorens udseende iorden. Ingen
 > svedeture på blokken, hverken foroven
 > eller på bundkarret. Styretøjet også ok.
 >
 > MEN, hvad og hvor gik det galt
 > med forureningsniveauet ?
 
 Luftfilteret, eller at den bare skal stilles i kobberratoren
 
 > Kan det være min autochoker,
 > som 'står lidt åbent', selvom bilen
 > er gennemvarm (kørte en go tur inden synet),
 > eller dårlig indstillet tænding, eller benzin/luft-forhold ?
 
 Ja det kan man hurtigt se selv.
 Når motoren er varm kan man lige pille dækslet af luftfilterkassen, så skal
 spjældet i kaburatoren så fuldtændig lodret, ellers virker autochokeren
 ikke.
 
 Tænding tror jeg ikke på, den har elektronisk tænding så skulle det da være
 ufattelig dårlige tændrør.
 
 > Bilen har som bekendt ingen sensorer overhovedet.
 >
 > Kan et beskedent olieforbrug og tilhørende
 > gamle 'paraplyer' ha' indvirkning på dêt ?
 
 Nej
 
 > Kan en kokset motor påvirke
 > forurenings-tallet SÅ meget ?
 
 nej
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Olesen (13-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  13-04-05 20:03
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:425d4da3$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Ja det kan man hurtigt se selv.
 > Når motoren er varm kan man lige pille dækslet af luftfilterkassen, så
 skal
 > spjældet i kaburatoren så fuldtændig lodret, ellers virker autochokeren
 > ikke.
 Okay...så man kan ligefrem se om chokeren er gået
 'helt ind' ved at den skal stå lige ?
 Gælder det alle Sierra motorstørrelser med automatisk (bimetal ??) choker ?
 > Tænding tror jeg ikke på, den har elektronisk tænding så skulle det da
 være
 > ufattelig dårlige tændrør.
 Min har ikke elektronisk tænding, nærmest noget
 "old school" spole-noget..   |  |  | 
   Ukendt (13-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-04-05 20:20
 | 
 |  | 
 "Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse 
 news:425d6d0e$0$23088$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 > news:425d4da3$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >> Ja det kan man hurtigt se selv.
 >> Når motoren er varm kan man lige pille dækslet af luftfilterkassen, så
 > skal
 >> spjældet i kaburatoren så fuldtændig lodret, ellers virker autochokeren
 >> ikke.
 >
 > Okay...så man kan ligefrem se om chokeren er gået
 > 'helt ind' ved at den skal stå lige ?
 Ja så meget som spjældet nu kan åbne.
 > Gælder det alle Sierra motorstørrelser med automatisk (bimetal ??) choker 
 > ?
 Ja nå det ikke er dem med indsprøjtning så...
 >> Tænding tror jeg ikke på, den har elektronisk tænding så skulle det da
 > være
 >> ufattelig dårlige tændrør.
 >
 > Min har ikke elektronisk tænding, nærmest noget
 > "old school" spole-noget..   ALLE sierra'er har i flg. Ford elektronisk tænding. Men bevares der sidder 
 da stadig en gammeldags tændspole og strømfordeler.
 --
 Tom
            
             |  |  | 
    Olesen (14-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  14-04-05 16:51
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:425d70f1$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 
 > ALLE sierra'er har i flg. Ford elektronisk tænding. Men bevares der sidder
 > da stadig en gammeldags tændspole og strømfordeler.
 
 øh..ej forstået..elektrisk tænding, hvis
 det skal være..,o) sådan i sagens natur, hehe,
 men elektronisk tænding kræver vel
 en boks af en slags ECU i 2005-tale ?
 
 Hvis der er tale om noget så fint
 som 'elektronisk', hvem kan så
 forklare den forskel der må være
 på sådan een og så en moderne ECU.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (14-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-04-05 18:40
 | 
 |  | 
 "Olesen" <na@na.dk> skrev i en meddelelse
 news:425e9185$0$23016$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 > news:425d70f1$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 >> ALLE sierra'er har i flg. Ford elektronisk tænding. Men bevares der
 >> sidder
 >> da stadig en gammeldags tændspole og strømfordeler.
 >
 > øh..ej forstået..elektrisk tænding, hvis
 > det skal være..,o) sådan i sagens natur, hehe,
 > men elektronisk tænding kræver vel
 > en boks af en slags ECU i 2005-tale ?
 
 Boksen i en sierra, erstatter de gammeldags platiner.
 Fordelen er at bilen aldrig skal have stillet tænding og derfor er billigere
 at vedligeholde, samt har bedre brændstoføkonomi.
 
 ECU eller OBDII eller hvad de kalder dem, indeholder styringen til biler med
 indsprøjtning og det sidder ikke i din sierra.
 Ofte er den elektroniske tænding IKKE bygget ind i samme boks som selv
 motorstyringen. Det hæmger sammen med at de impulser der skal sendes ud til
 tændspolerne m.m. er det rene "gift" for motorstyringen. Der kan være så
 meget støj på tændingssignalerne at det driller resten af motorstyringen.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
      Per Beer Hansen (14-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  14-04-05 20:11
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 >
 > Boksen i en sierra, erstatter de gammeldags platiner.
 > Fordelen er at bilen aldrig skal have stillet tænding
 Det er ikke helt rigtigt.
 Det eneste du undgår med den elektroniske tænding, i en agmmel Sierra, er at 
 du ikke skal justere kamvinklen på platinerne.
 Tændingen skal stadig justeres som altid.
 > og derfor er
 > billigere at vedligeholde, samt har bedre brændstoføkonomi.
 >
 > ECU eller OBDII eller hvad de kalder dem, indeholder styringen til
 > biler med indsprøjtning og det sidder ikke i din sierra.
 På nogle Sierra 1'ere, der sidder der faktiskt en motorstyringsboks, blandt 
 andet på 1,6 Economy og på de senere 2,0 OHC'ere og der er med karburator.
 På en ganske almindelig "plain" Sierra 1 - 1600 OHC, der sidder transistor 
 tændingsmodulet i venstre forvange ude i motorrummet. Det er en lille sort 
 plastic boks omgivet af en alu-ramme.
 -- 
 Mvh  Per
www.perbeer.dk  - masser af Formel 1 videoer
 Mere end 7 GB video online 
            
             |  |  | 
       Ukendt (14-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-04-05 20:35
 | 
 |  | 
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
 news:jfz7e.1778$BW.1224@news.get2net.dk...
 > Tom wrote:
 >>
 >> Boksen i en sierra, erstatter de gammeldags platiner.
 >> Fordelen er at bilen aldrig skal have stillet tænding
 >
 > Det er ikke helt rigtigt.
 > Det eneste du undgår med den elektroniske tænding, i en agmmel Sierra, er
 > at du ikke skal justere kamvinklen på platinerne.
 > Tændingen skal stadig justeres som altid.
 
 Her er hvad Ford selv skriver i deres bruchure fra 1982 om Sierra:
 "Absolut vedligeholdelsesfri, elektronisk transistortænding på alle
 benzinmotorer. "
 Dette er gentaget i manualer og andet.
 Mine Sierra har ALDRIG fået justeret tænding, jeg har nøjes med at skifte
 tændrør.
 
 
 >> og derfor er
 >> billigere at vedligeholde, samt har bedre brændstoføkonomi.
 >>
 >> ECU eller OBDII eller hvad de kalder dem, indeholder styringen til
 >> biler med indsprøjtning og det sidder ikke i din sierra.
 >
 > På nogle Sierra 1'ere, der sidder der faktiskt en motorstyringsboks,
 > blandt andet på 1,6 Economy og på de senere 2,0 OHC'ere og der er med
 > karburator.
 
 Ja de har en ESC II boks. Jeg vil dog ikke kalde den en motorsyring, når man
 er i år 2005 og ser tilbage. Men rigtigt, Ford kaldte den en
 motorstyringsboks dengang.
 
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
        Per Beer Hansen (14-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  14-04-05 20:41
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 >
 > Her er hvad Ford selv skriver i deres bruchure fra 1982 om Sierra:
 > "Absolut vedligeholdelsesfri, elektronisk transistortænding på alle
 > benzinmotorer. "
 > Dette er gentaget i manualer og andet.
 > Mine Sierra har ALDRIG fået justeret tænding, jeg har nøjes med at
 > skifte tændrør.
 >
 Det eneste som den elektroniske tænding erstattede var jo netop platinerne. 
 Tændingstidspunktet skulle stadig indstilles.
 -- 
 Mvh  Per
www.perbeer.dk  - masser af Formel 1 videoer
 Mere end 7 GB video online 
            
             |  |  | 
         Ukendt (14-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-04-05 21:13
 | 
 |  | 
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse 
 news:DHz7e.1801$Nb1.762@news.get2net.dk...
 > Tom wrote:
 >>
 >> Her er hvad Ford selv skriver i deres bruchure fra 1982 om Sierra:
 >> "Absolut vedligeholdelsesfri, elektronisk transistortænding på alle
 >> benzinmotorer. "
 >> Dette er gentaget i manualer og andet.
 >> Mine Sierra har ALDRIG fået justeret tænding, jeg har nøjes med at
 >> skifte tændrør.
 >>
 >
 > Det eneste som den elektroniske tænding erstattede var jo netop 
 > platinerne. Tændingstidspunktet skulle stadig indstilles.
 Blev gjort på fabrikken og derefter aldrig mere, med mindre at man begynder 
 at pille i det    Som Ford pointerer så er det vedligeholdelsesfrit. De påstår endda er det 
 blev justeret med en laser på fabrikken (i deres reklamer)
 --
 Tom
            
             |  |  | 
          Uffe Ravn (14-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  14-04-05 22:52
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev
 
 > Som Ford pointerer så er det vedligeholdelsesfrit. De påstår endda er det
 > blev justeret med en laser på fabrikken (i deres reklamer)
 
 Lasere var jo også absolut hightech dengang.
 
 Idag er det svært at købe en pakke tyggegummi uden der er indblandet en
 laser.
 
 Mvh. Uffe Ravn
 
 
 
 
 |  |  | 
          Olesen (15-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Olesen
 | 
 Dato :  15-04-05 06:14
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:425ecec8$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 
 > Som Ford pointerer så er det vedligeholdelsesfrit. De påstår endda er det
 > blev justeret med en laser på fabrikken (i deres reklamer)
 
 Det står der faktisk også i min manual erindrer jeg nu..
 
 
 
 
 |  |  | 
          Per Beer Hansen (15-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  15-04-05 19:40
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 >
 > Blev gjort på fabrikken og derefter aldrig mere,
 Jamen alting på en bil bliver da (forhåbentligt) indtsillet fra fabrikken, 
 men derfor kan der jo nemt opstå tilfælde hvor det efterfølgende bliver 
 nødvendigt med en justering.
 > med mindre at man
 > begynder at pille i det    Ja prøv du bare at dreje fordeleren en halv omgang og så se om den selv 
 springer på plads igen    > Som Ford pointerer så er det vedligeholdelsesfrit.
 Jeg har set mange ting, som er blevet kaldt vedligeholdelsesfrit, men ingen 
 af tingene har været evighedsmaskiner, desværre.
 > De påstår endda er
 > det blev justeret med en laser på fabrikken (i deres reklamer)
 På andre (mest nyere) biler, der er der rigtigt nok ikke mulighed for at 
 justere tændingen (medmindre man roder i chippen), men på en Sierra 1 er det 
 altså en nødvendighed (nogen gange).
 -- 
 Mvh  Per
www.perbeer.dk  - masser af Formel 1 videoer
 Mere end 7 GB video online 
            
             |  |  | 
           Ukendt (15-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-04-05 20:24
 | 
 |  | 
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse 
 news:LTT7e.2034$mc6.1998@news.get2net.dk...
 > Tom wrote:
 >>
 >> Blev gjort på fabrikken og derefter aldrig mere,
 >
 > Jamen alting på en bil bliver da (forhåbentligt) indtsillet fra fabrikken, 
 > men derfor kan der jo nemt opstå tilfælde hvor det efterfølgende bliver 
 > nødvendigt med en justering.
 >
 >> med mindre at man
 >> begynder at pille i det    >
 > Ja prøv du bare at dreje fordeleren en halv omgang og så se om den selv 
 > springer på plads igen    >
 >> Som Ford pointerer så er det vedligeholdelsesfrit.
 >
 > Jeg har set mange ting, som er blevet kaldt vedligeholdelsesfrit, men 
 > ingen af tingene har været evighedsmaskiner, desværre.
 En Sierra har vel i gennemsnit en forventet levetid på 15 år og 250.000 Km.
 Det kan de også køre uden at man skal servicere kæde (DOHC), tænding og 
 hydrauliske ventiler (DOHC).
 At en ud af 1000 Sierra så måske kan finde på at knække en kæde el lign. gør 
 ikke at man skal skifte kæde i alle Sierra'er af den grund.
 Det samme med hydrauliske ventiler som også kan stilles.......men det er 
 generelt ikke nødvendigt i bilens levetid.
 --
 Tom
            
             |  |  | 
            Per Beer Hansen (15-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  15-04-05 21:19
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 >
 > En Sierra har vel i gennemsnit en forventet levetid på 15 år og
 > 250.000 Km. Det kan de også køre uden at man skal servicere kæde
 > (DOHC), tænding og hydrauliske ventiler (DOHC).
 > At en ud af 1000 Sierra så måske kan finde på at knække en kæde el
 > lign. gør ikke at man skal skifte kæde i alle Sierra'er af den grund.
 > Det samme med hydrauliske ventiler som også kan stilles.......men det
 > er generelt ikke nødvendigt i bilens levetid.
 Det er så bare ikke min erfaring, når vi snakker tændingsjustering på gamle 
 Sierra'er.
 Jeg har set rigtig mange, hvor tændingen har stået ad he*vede til og det 
 derfor var nødvendigt med en justering.
 Alting bliver jo slidt og f.eks fordelerns aksel og tandhjuls slidtage har 
 jo netop indvirkning på tændingstidspunktet.
 -- 
 Mvh  Per
www.perbeer.dk  - masser af Formel 1 videoer
 Mere end 7 GB video online 
            
             |  |  | 
             Ukendt (15-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-04-05 22:05
 | 
 |  | 
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse 
 news:TkV7e.2057$An.476@news.get2net.dk...
 > Tom wrote:
 >>
 >> En Sierra har vel i gennemsnit en forventet levetid på 15 år og
 >> 250.000 Km. Det kan de også køre uden at man skal servicere kæde
 >> (DOHC), tænding og hydrauliske ventiler (DOHC).
 >> At en ud af 1000 Sierra så måske kan finde på at knække en kæde el
 >> lign. gør ikke at man skal skifte kæde i alle Sierra'er af den grund.
 >> Det samme med hydrauliske ventiler som også kan stilles.......men det
 >> er generelt ikke nødvendigt i bilens levetid.
 >
 > Det er så bare ikke min erfaring, når vi snakker tændingsjustering på 
 > gamle Sierra'er.
 > Jeg har set rigtig mange, hvor tændingen har stået ad he*vede til og det 
 > derfor var nødvendigt med en justering.
 > Alting bliver jo slidt og f.eks fordelerns aksel og tandhjuls slidtage har 
 > jo netop indvirkning på tændingstidspunktet.
 hehe, så har det nok været nogle RIGTIG gamle baljer     Her er hvad haynes skriver i 1990 efter Sierra har været på markedet i 8 år:
 Note: During production the ignition timing is
 accurately set using a microwave process,
 and sealant is applied to the distributor clamp
 bolt. Because the electronic components
 require no maintenance, checking the ignition
 timing does not constitute part of the routine
 maintenance schedule, and the procedure is
 therefore only necessary after removal and
 refitting of the distributor. A timing light will be
 required for this procedure. For details of
 ignition timing adjustment in order to operate
 vehicles on unleaded petrol refer to the
 appropriate Section of this Chapter
 --
 Tom
            
             |  |  | 
 |  |