Linux og win2000. Dual Boot?
Fra : Izeqb

Dato : 30-11-00 19:09

Hej gruppe...
Jeg håber at dette er det rette sted at stille dette spørgsmål, ellers må i
jo bare fute mig

jeg har windows2000 installeret på min maskine, og vil gerne installere red
hat linux på, også!

Laver LILO automatisk en dual boot, eller gælder det kun win9x ?

MVH.
hjalte

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 30-11-00 19:19

Ja, det kan LILO godt...

Fra : Martin A

Dato : 30-11-00 20:59

Du skal passe på at LILO ikke sletter
Mater boot record, så du ikke kan starte
windows. Det nemmeste er at lave en startdiskette
til linux og så ikke installere LILO.

Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 30-11-00 21:30

Den Thu, 30 Nov 2000 19:58:32 GMT skrev Martin A:
>Du skal passe på at LILO ikke sletter
>Mater boot record, så du ikke kan starte
>windows. Det nemmeste er at lave en startdiskette
>til linux og så ikke installere LILO.

Normalt er det da netop meningen at LILO skal ligge i MBR, og være
bootmanager. Men der er måske en fejl i W2K der gør at den ikke kan
klare at blive startet af en boot-manager? W95 og NT4.0 havde ingen
problemer.

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 30-11-00 23:50

Windows 2000 kan godt startes af lilo, ingen problemer der.

Fra : Tom Madsen

Dato : 30-11-00 21:33

W2K kræver at den bliver installeret inden for de første 8 Gb på harddisken
ellers virker 2000 ikke! Min anbefaling i dette tilfælde vil være at lade
LILO installere i /boot på linux partionen også lade en anden boot maneger
klare det f.eks. Boot Magic fra Power Quest.

Fra : Frederik Dannemare

Dato : 01-12-00 11:50

Izeqb wrote:

> [...]
> installere red hat linux på, også!
>
> Laver LILO automatisk en dual boot, eller gælder det kun win9x

LILO konfigurerer ikke automatisk en boot option for win2k, men
du kan tilføje den manuelt ved at redigere /etc/lilo.conf

Du tilføjer blot noget i retning af

other=/dev/hda1
label=win2k
table=/dev/hda

(antaget at win2k ligger på hda1).

Kør /sbin/lilo (må ikke melde om fejl), inden du genstarter.

--
Frederik Dannemare, Linux-World Danmark, www.linux-world.dk