| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Ang. debatten om en diesel kan være sports~ Fra : Henrik B. | 
  Dato :  06-04-05 09:22 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Knudsen (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Knudsen | 
  Dato :  06-04-05 09:54 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  06-04-05 15:33 |  
  |  
 
            > Altså - hvis det nu skulle være - så kunne jeg nok godt "nøjes"
 >  http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=288707
Læg mærke til denne sætning fra artiklen:
 "For det første er der 286 heste, og når det er dieselslagsen, bliver det 
 yderst magtfuldt"
 Som jeg har skrevet utallige gange til de, der ikke har forstået, hvad en 
 moderne dieselmotor kan:
 150 diesel hk leverer i en bil reelt mere power end 150 benzin-hk.
 (På trods af at en hk som fysisk størrelse jo blot er én hk)
 /Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Henrik B. (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  06-04-05 16:38 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4253f2cf$0$304$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > 150 diesel hk leverer i en bil reelt mere power end 150 benzin-hk.
 Nej, men den yder ofte 50% mere moment grundet turbo'en.   
-- 
 --------------------------------
 Oliebrændere er til opvarmning! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jan W Nielsen (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  06-04-05 16:45 |  
  |  
 
            >> 150 diesel hk leverer i en bil reelt mere power end 150 benzin-hk.
 > Nej, men den yder ofte 50% mere moment grundet turbo'en.   
Jo - den yder mere power - der er som følge af momentet hypper til rådighed 
 over hele spektret, som man kører i.
 ....men nu ønsker jeg ikke at oplive de lange tråde om moment igen..   
/Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Henrik B. (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  06-04-05 17:04 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:425403d6$0$291$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Jo - den yder mere power - der er som følge af momentet hypper til 
 > rådighed over hele spektret, som man kører i.
 2000 - 3000 rpm?   )
 -- 
 --------------------------------
 Oliebrændere er til opvarmning! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Jan W Nielsen (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  06-04-05 17:18 |  
  |  
 
            >> Jo - den yder mere power - der er som følge af momentet hypper til 
 >> rådighed over hele spektret, som man kører i.
 > 2000 - 3000 rpm?   )
 Ja, men jo også fra 3-4.000 o/min.
 Man kan sige, at en moderne diesel ikke har den effekttildsvarendes 
 benzinmotors svaghed fra 1600-4000 o/min - men at den trækker som 
 besinmotoren fra 4-6.000 o/min - bare hele tiden.
 Dét er sgu da genialt   
/Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Claus Nygaard-Peders~ (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~ | 
  Dato :  06-04-05 18:53 |  
  |  
 
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 news:42540b6b$0$291$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Man kan sige, at en moderne diesel ikke har den effekttildsvarendes
 > benzinmotors svaghed fra 1600-4000 o/min - men at den trækker som
 > besinmotoren fra 4-6.000 o/min - bare hele tiden.
 >
 > Dét er sgu da genialt   
Arh spar nu lidt på superlativerne Jan!
 Hvis man sætter turbo på en benzinmotor får man de samme fordele. Stort
 moment over et bredt omdrejningsområde.
 Det er ikke brændstoffet der gør det men derimod lavtryksturboen.
 Mvh
 Claus
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Jan W Nielsen (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  06-04-05 19:36 |  
  |  
 
            > Arh spar nu lidt på superlativerne Jan!
  
> Hvis man sætter turbo på en benzinmotor får man de samme fordele. Stort
 > moment over et bredt omdrejningsområde.
 Men ikke lige så meget moment - på  en 150 hk benzin-turbo - som en 150 hk 
 diesel.
 > Det er ikke brændstoffet der gør det men derimod lavtryksturboen.
 Jeg forholder mig blot til bilerne, som de kan købes i dag.   
/Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Henrik B. (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  07-04-05 09:20 |  
  |   
            
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42542bde$0$273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 >> Hvis man sætter turbo på en benzinmotor får man de samme fordele. Stort
 >> moment over et bredt omdrejningsområde.
 >
 > Men ikke lige så meget moment - på  en 150 hk benzin-turbo - som en 150 hk 
 > diesel.
 
 Jo sgu' da. Det er kun et spørgsmål om hvad bilproducenterne begrænser 
 momentet til. F.eks. har VW bevidst valgt at holde det under 300 Nm på deres 
 1,8T-motor, for at spare gearkassen.
 
 -- 
 --------------------------------
 Oliebrændere er til opvarmning! 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Jan W Nielsen (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-04-05 09:26 |  
  |   
            > Jo sgu' da. Det er kun et spørgsmål om hvad bilproducenterne begrænser 
 > momentet til. F.eks. har VW bevidst valgt at holde det under 300 Nm på 
 > deres 1,8T-motor, for at spare gearkassen.
 
 Hvorfor tror du det..?
 
 ....og de har da gearkasser, der kan klare mosten uden problem...både fra 
 sugebenzin-hylden og fra diesel-hylden.
 
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Henrik B. (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  07-04-05 10:10 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4254ee80$0$263$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Jo sgu' da. Det er kun et spørgsmål om hvad bilproducenterne begrænser 
 >> momentet til. F.eks. har VW bevidst valgt at holde det under 300 Nm på 
 >> deres 1,8T-motor, for at spare gearkassen.
 >
 > Hvorfor tror du det..?
 >
 > ...og de har da gearkasser, der kan klare mosten uden problem...både fra 
 > sugebenzin-hylden og fra diesel-hylden.
 Det er et spørgsmål om vægt og omkostninger. Det er væsentlig dyrere at 
 fremstille en gearkasse der kan holde til meget moment. Bare spørg Saab.   
-- 
 --------------------------------
 Oliebrændere er til opvarmning! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   John Sahl (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  07-04-05 09:33 |  
  |  
 
            Henrik B. wrote:
 > Jo sgu' da. Det er kun et spørgsmål om hvad bilproducenterne begrænser
 > momentet til. F.eks. har VW bevidst valgt at holde det under 300 Nm
 > på deres 1,8T-motor, for at spare gearkassen.
 Arh, Henrik der er vist ingen tvivl om, at på momentsiden
 vinder dieseltrækkerne over benzinerne.
 P.S. En af mine makkeres sidste måling på hans 1372ccm
 benzinmotor med turbo viste 325Hk men kun 352Nm...
 Det er den gule Punto GT som lige har været i Vmax hvor
 den havde 263Hk..
 -- 
 John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland   
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia
 www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Henrik B. (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  07-04-05 10:12 |  
  |   
            
 "John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4254f01d$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 
 >> momentet til. F.eks. har VW bevidst valgt at holde det under 300 Nm
 >> på deres 1,8T-motor, for at spare gearkassen.
 >
 > Arh, Henrik der er vist ingen tvivl om, at på momentsiden
 > vinder dieseltrækkerne over benzinerne.
 
 Ikke når vi snakker turboladet. Som sagt, så kan man vælge det moment man 
 ønsker. Det er udelukkende et spørgsmål om hardware (turbolader) og 
 software-opsætning.
 
 > P.S. En af mine makkeres sidste måling på hans 1372ccm
 > benzinmotor med turbo viste 325Hk men kun 352Nm...
 
 Og? Min benzin'er siger standard (målt) 200 Hk / 370 Nm
 
 -- 
 --------------------------------
 Oliebrændere er til opvarmning! 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     John Sahl (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  07-04-05 10:51 |  
  |  
 
            Henrik B. wrote:
 > Og? Min benzin'er siger standard (målt) 200 Hk / 370 Nm
 Dine 370Nm er jo opnået pga kombinationen af turbo og dine
 2, 3 liter motorvolumen, ikk?   
-- 
 John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland   
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia
 www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                      Henrik B. (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  07-04-05 11:15 |  
  |   
            
"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42550269$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Henrik B. wrote:
 >> Og? Min benzin'er siger standard (målt) 200 Hk / 370 Nm
 >
 > Dine 370Nm er jo opnået pga kombinationen af turbo og dine
 > 2, 3 liter motorvolumen, ikk?   
Nope. 2,3 lavtrykker med samme turbo og motorvolumen yder 170 Hk / 260 Nm.
 Altså alt sammen et spørgsmål om opsætning.   
-- 
 --------------------------------
 Oliebrændere er til opvarmning! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                       John Sahl (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  07-04-05 11:37 |  
  |  
 
            Henrik B. wrote:
 > Altså alt sammen et spørgsmål om opsætning.   
Nej, mest om tryk.
 -- 
 John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland   
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia
 www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                        Henrik B. (08-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  08-04-05 09:35 |  
  |   
            
"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42550d4d$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Henrik B. wrote:
 >> Altså alt sammen et spørgsmål om opsætning.   
>
 > Nej, mest om tryk.
 Og motorstyring.   
Aero'en med samme motor har 225 Hk / + 20 Nm. Men med en anden snurre.
 -- 
 --------------------------------
 Oliebrændere er til opvarmning! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                      Jan W Nielsen (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-04-05 23:18 |  
  |  
 
            > er jo opnået pga kombinationen af turbo og dine
 > 2, 3 liter motorvolumen, ikk?   
....og hvor meget moment har en diesel med 200 hk..?
  
/Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                       Henrik B. (08-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  08-04-05 09:36 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4255b154$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> er jo opnået pga kombinationen af turbo og dine
 >> 2, 3 liter motorvolumen, ikk?   
>
 > ...og hvor meget moment har en diesel med 200 hk..?
 Igen - det er et spørgsmål om opsætning.   
-- 
 --------------------------------
 Oliebrændere er til opvarmning! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                        Jan W Nielsen (08-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  08-04-05 09:44 |  
  |  
 
            > Igen - det er et spørgsmål om opsætning.   
Jeg forholder mig blot til bilerne, som de kan købes...   ))
 (Der går virkelig ord-krig i den, når vi først kommer igang.. ha-ha..)
 /Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Thomas Strandtoft (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft | 
  Dato :  07-04-05 16:40 |  
  |  
 
            John Sahl wrote:
 > Arh, Henrik der er vist ingen tvivl om, at på momentsiden
 > vinder dieseltrækkerne over benzinerne.
 > 
 > P.S. En af mine makkeres sidste måling på hans 1372ccm
 > benzinmotor med turbo viste 325Hk men kun 352Nm...
 Hvor meget moment har en 1372ccm turbodiesel da?
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 < http://www.carftp.com> - a library of car videos.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     John Sahl (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  07-04-05 16:51 |  
  |  
 
            Thomas Strandtoft wrote:
 > Hvor meget moment har en 1372ccm turbodiesel da?
 Aner det faktisk ikke, diesel eksisterer ikke i min verden   
-- 
 John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland   
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia
 www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                      Thomas Strandtoft (08-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft | 
  Dato :  08-04-05 13:41 |  
  |  
 
            John Sahl wrote:
 > > Hvor meget moment har en 1372ccm turbodiesel da?
 > 
 > Aner det faktisk ikke, diesel eksisterer ikke i min verden   
Jeg er også fløjtende kold..
 Jeg synes bare tit at "dieseljublerne" glemmer at fortælle at
 deres elskede motorer ofte er nogle ordentlige bamser med stort
 slagvolumen, højt ladetryk og intercooler, med de betingelser er
 det ikke underligt der er masser af moment. Sammenligner man så
 med en af de få benzinmototrer der er bygget efter samme opskrift,
 det kunne fx. være Saab's 2.3 motorer med det høje ladetryk, så er
 forskellen i moment pludselig ikke rigtigt til at få øje på..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 < http://www.carftp.com> - a library of car videos.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                       Henrik B. (09-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  09-04-05 14:09 |  
  |   
            
"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse 
 news:42567BE5.1B3FBF84@carftp.com...
 > Jeg synes bare tit at "dieseljublerne" glemmer at fortælle at
 > deres elskede motorer ofte er nogle ordentlige bamser med stort
 > slagvolumen, højt ladetryk og intercooler, med de betingelser er
 > det ikke underligt der er masser af moment. Sammenligner man så
 > med en af de få benzinmototrer der er bygget efter samme opskrift,
 > det kunne fx. være Saab's 2.3 motorer med det høje ladetryk, så er
 > forskellen i moment pludselig ikke rigtigt til at få øje på..
 Netop. Jeg griner også ofte af det moment de oliebrændere kører rundt med. 
  
-- 
 --------------------------------
 Oliebrændere er til opvarmning! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                        Jan W Nielsen (09-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  09-04-05 15:14 |  
  |  
 
            >> Jeg synes bare tit at "dieseljublerne" glemmer at fortælle at
 >> deres elskede motorer ofte er nogle ordentlige bamser med stort
 >> slagvolumen, højt ladetryk og intercooler, med de betingelser er
 >> det ikke underligt der er masser af moment.
 Men hestekræft for hestekræft - der er diesel nu stadig at foretrække - alt 
 taget med i betragtningen.   
>> Sammenligner man så
 >> med en af de få benzinmototrer der er bygget efter samme opskrift,
 >> det kunne fx. være Saab's 2.3 motorer med det høje ladetryk, så er
 >> forskellen i moment pludselig ikke rigtigt til at få øje på..
 Her er opgivelser i OFFIELLE standard tal for diesel:
 Alfa: 160 Nm pr ltr slagvolumen
 BMW: 165-187 Nm pr ltr slagvolumen.
 Citroën: 170 Nm pr ltr slagvolumen
 VAG: 175 Nm pr ltr slagvolumen (Ny TDi 2,0)
 > Netop. Jeg griner også ofte af det moment de oliebrændere kører rundt med. 
 >   
Mnjahh - en ny Saab 9-5 Aero, som vel er moment-kongen, har 160 Nm pr ltr 
 slagvolumen i OFFICIELLE tal - så selv den kan ikke være med..    ...og så 
 skal vi jo huske på, at benzinerne som regel altså ikke smider momentet 
 allerede ved 1800 o/min.
 /Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                         BJ (09-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  09-04-05 15:17 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4257e2fb$0$267$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 KLIP
 > Mnjahh - en ny Saab 9-5 Aero, som vel er moment-kongen, har 160 Nm pr ltr 
 > slagvolumen i OFFICIELLE tal - så selv den kan ikke være med..    ...og 
 > så skal vi jo huske på, at benzinerne som regel altså ikke smider momentet 
 > allerede ved 1800 o/min.
 Mmmjaaannjaaa:
 En sekscylindret 2.9 liter benzin-rækkemotor, bemærkelsesværdig smidig og 
 med overvældende styrke. Motoren stiller sit fulde omdrejningspotentiale 
 (380 Nm) til rådighed fra bare 1.800 o/min, og fortsætter derefter med at 
 trække hele vejen gennem omdrejningsområdet. Dobbelte turboladere og 
 variabel knastakselindstilling på indsugningssiden understøtter den 
 fremragende ydelse. Lav indre friktion og variabel knastakselindstilling på 
 udstødningssiden er med til at lægge låg på brændstofforbruget og sikre, at 
 motoren klarer de skrappe europæiske 2005 emissionskrav.
 PS: Min Volvo T6 er kun på 2.8 liter...  
-- 
 Bjørn J. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                          Klaus D. Mikkelsen (09-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  09-04-05 16:58 |  
  |  
 
            BJ skriver:
 > 
 > En sekscylindret 2.9 liter benzin-rækkemotor, bemærkelsesværdig smidig og
 > med overvældende styrke. Motoren stiller sit fulde omdrejningspotentiale
 > (380 Nm) til rådighed fra bare 1.800 o/min, og fortsætter derefter med at
 > trække hele vejen gennem omdrejningsområdet.
 Samme effektforhold som en A3 1,8T med 180 HK
 Og ja, jeg har prøvet en A6 med 1,8T motoren og 4 hjulstræk i
 nordsverige.
 Vi skulle ud til 6 vindmøller der står ved Kiruna i langngtfandenivold
 oppe nordpå. Vi startede med at have en V70 med rigeligt heste og
 forhjulstræk, men opad stejle bakker i sne er den altså ikke glad for.
 Jeg endte med at måtte forcere dem i bakgear.
 A6 1,8T var en del sjovere, antispin fra og så noget pedal, så gik det
 fremad. Og på landevejen er der sku noget mere kørekomfort i en A6 end i
 en V70....
 For resten kan man godt lave hjulspin og dreje rundt om sig selv i en
 bil med 4-hjulstræk, man skulle jo prøve, så ind på en parkeringsplads
 og så køre lidt i cirkler......
 Første gang vi var deroppe, kørte vi i kedelig toyota 4 hjulstrækker med
 2 snescootere der kunne transportere os resten af vejen   
Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
     Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                           BJ (10-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  10-04-05 00:40 |  
  |   
            
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:4257FB88.EF24B307@du.kan.finde.den...
 
 KLIP
 
 > A6 1,8T var en del sjovere, antispin fra og så noget pedal, så gik det
 > fremad. Og på landevejen er der sku noget mere kørekomfort i en A6 end i
 > en V70....
 
 Jeg har da både prøvet og kørt på glat bane i en 4x4 S80.
 
 Det er en helt anden bil.
 
 -- 
 Bjørn J. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                          Jan W Nielsen (09-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  09-04-05 17:06 |  
  |  
 
            > PS: Min Volvo T6 er kun på 2.8 liter...  
135 Nm pr ltr slagvolumen..   ))
 (Men den ér nu lækker alliwl)
  
/Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                           Thomas Strandtoft (09-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft | 
  Dato :  09-04-05 20:59 |  
  |  
 
            Jan W Nielsen wrote:
 
 > > PS: Min Volvo T6 er kun på 2.8 liter...  
> 
 > 135 Nm pr ltr slagvolumen..   ))
 Så tag den Punto John snakkede om, 352Nm fra 1372ccm, det giver
 256Nm/l..   
-- 
 Hygge..
 Thomas
 < http://www.carftp.com> - a library of car videos.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                            Jan W Nielsen (09-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  09-04-05 21:57 |  
  |  
 
            > Så tag den Punto John snakkede om, 352Nm fra 1372ccm, det giver
 > 256Nm/l..   
Ok - jeg går hen og lægger mig..   
/Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                           BJ (10-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  10-04-05 00:36 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4257fd15$0$285$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 KLIP
 > 135 Nm pr ltr slagvolumen..   ))
 .... og de nævnte oliefyr og en del flere fra samme skuffe kan bare komme an.
 De har jo ikke en chance...  
-- 
 Bjørn J. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                            Jan W Nielsen (10-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  10-04-05 08:18 |  
  |  
 
            > ... og de nævnte oliefyr og en del flere fra samme skuffe kan bare komme 
 > an.
 > De har jo ikke en chance...  
Vi ringer fluks efter 535d´eren..   
/Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                             BJ (10-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  10-04-05 12:08 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4258d2ee$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 KLIP
 > Vi ringer fluks efter 535d´eren..   
Her har man lært det med 2 ladere.
 Tænk sig hvis alle benzin-turbo-potter enten blev leveret med kompressor 
 eller 2 mindre turboladere..  )
 -- 
 Bjørn J. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                              Jan W Nielsen (10-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  10-04-05 14:43 |  
  |  
 
            > Her har man lært det med 2 ladere.
 Jep..   
> Tænk sig hvis alle benzin-turbo-potter enten blev leveret med kompressor 
 > eller 2 mindre turboladere..  )
 Jep - uha-uha..   
Gad vide i grunden, hvornår Opels Vectra power-diesel kommer til salg i 
 butikkerne..?
 /Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                              Ukendt (10-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  10-04-05 14:57 |  
  |   
            
"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42590906$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:4258d2ee$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > KLIP
 >
 >> Vi ringer fluks efter 535d´eren..   
>
 > Her har man lært det med 2 ladere.
 >
 > Tænk sig hvis alle benzin-turbo-potter enten blev leveret med kompressor 
 > eller 2 mindre turboladere..  )
 Så var der da slet ingen der gad købe diesel mere......økonomi eller ej
 --
 tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                               BJ (10-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  10-04-05 15:00 |  
  |   
            
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:425930aa$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 KLIP
 >> Tænk sig hvis alle benzin-turbo-potter enten blev leveret med kompressor 
 >> eller 2 mindre turboladere..  )
 >
 > Så var der da slet ingen der gad købe diesel mere......økonomi eller ej
 Nope.
 -- 
 Bjørn J. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                         Henrik B. (11-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  11-04-05 10:12 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4257e2fb$0$267$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Mnjahh - en ny Saab 9-5 Aero, som vel er moment-kongen, har 160 Nm pr ltr 
 > slagvolumen i OFFICIELLE tal - så selv den kan ikke være med..    ...og 
 > så skal vi jo huske på, at benzinerne som regel altså ikke smider momentet 
 > allerede ved 1800 o/min.
 Igen, hvornår de smider Nm, er et spørgsmål om opsætning. Min gør ved 1800 
 rpm, En 9-5 Aero gør ved 1800 rpm, Bjørns gør ved 1800 rpm. o.s.v. Igen er 
 man påpasselig p.g.a. gearkasserne (spørg Bjørn    )
 -- 
 --------------------------------
 Oliebrændere er til opvarmning! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                          BJ (11-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  11-04-05 13:37 |  
  |   
            
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:425a3f68$0$73709$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 KLIP
 > Igen, hvornår de smider Nm, er et spørgsmål om opsætning. Min gør ved 1800 
 > rpm, En 9-5 Aero gør ved 1800 rpm, Bjørns gør ved 1800 rpm. o.s.v. Igen er 
 > man påpasselig p.g.a. gearkasserne (spørg Bjørn    )
 Den flækker da ikke et topstykke ved det..  )
 -- 
 Bjørn J. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Christensen (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christensen | 
  Dato :  07-04-05 05:21 |  
  |  
 
            >
 > 150 diesel hk leverer i en bil reelt mere power end 150 benzin-hk.
 >
 Bare rolig Jan - jeg holder med dig! Jeg tror aldrig nogensinde jeg får en 
 benzin igen....i hvert fald ikke før den kan være mægtig stærk (3,0 R6, 231 
 HK med propel foran, bagpå og på siden). Det er nok urealistisk, så derfor 
 holder jeg mig til turbodiesel - ligesom dig    
Momentet er simpelthen for lækkert, og man skal jo ikke helt op i ddet røde 
 felt før den går amok - og det er jo derfor det er brugbart i det daglige...
 *dukker sig for diverse Saab'er, 1,8T'ere og 2,0 TFSI'ere, der kommer 
 flyvende gennem forummet*    
/ f christensen
 320d Touring -02 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jan W Nielsen (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-04-05 08:23 |  
  |  
 
            >> 150 diesel hk leverer i en bil reelt mere power end 150 benzin-hk.
 > Bare rolig Jan - jeg holder med dig! Jeg tror aldrig nogensinde jeg får en 
 > benzin igen....i hvert fald ikke før den kan være mægtig stærk (3,0 R6, 
 > 231 HK med propel foran, bagpå og på siden). Det er nok urealistisk, så 
 > derfor holder jeg mig til turbodiesel - ligesom dig    
Jeg lever desværres stadig med en sugebenzinbil - men jeg har haft 
 fornøjelsen af at køre i mange moderne dieselbiler.
 Det jeg helst ville have af alle, tror jeg nok er en voldsomt kraftig 
 benzinmotor - der kunne levere det samme - men den slags har det jo med at 
 koste fuldkommen vildt - på indkøb og drift.
 ....og så skal man altså også op i noget højere maksimal-effekt - for ellers 
 har den jo ikke den overarm, der skal til.   
> *dukker sig for diverse Saab'er, 1,8T'ere og 2,0 TFSI'ere, der kommer 
 > flyvende gennem forummet*    
Jeg ér holdt op med at dukke mig..   
/Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  07-04-05 08:41 |  
  |   
            
> Det jeg helst ville have af alle, tror jeg nok er en voldsomt kraftig 
 > benzinmotor - der kunne levere det samme - men den slags har det jo med at 
 > koste fuldkommen vildt - på indkøb og drift.
 >
 > ...og så skal man altså også op i noget højere maksimal-effekt - for 
 > ellers har den jo ikke den overarm, der skal til.   
>
 >> *dukker sig for diverse Saab'er, 1,8T'ere og 2,0 TFSI'ere, der kommer 
 >> flyvende gennem forummet*    
>
 > Jeg ér holdt op med at dukke mig..   
Audi, VW, Seat, SAAB, Fiat og en del andre lavede da også turbo-benziner som 
 er til at betale.
 --
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Henrik B. (07-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  07-04-05 09:21 |  
  |   
            
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:4254e3f9$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Jeg ér holdt op med at dukke mig..   
>
 > Audi, VW, Seat, SAAB, Fiat og en del andre lavede da også turbo-benziner 
 > som er til at betale.
 Og som kan køre 15 km/l.   
-- 
 --------------------------------
 Oliebrændere er til opvarmning! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Per Beer Hansen (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Beer Hansen | 
  Dato :  06-04-05 10:08 |  
  |  
 
            Henrik B. wrote:
 > Jeg tror at det summeres meget godt op hér, hvad bl.a. Mogens K.
 > mener, når han snakker om usportslige dieselbiler:
 >  http://www.bilbasen.dk/nyheder/BilTest/show_article.asp?id=708
>
 > Så lær' det: ----
 >                      /
 Ikke fordi jeg hverken er for eller imod sportslige dieseler, men den 
 artikel du linker til handler da (IMHO) mere om en dårligt opsat undervogn 
 end den gør om en usportslig motor.
 Citat start:
 "Men en hård undervogn gør det ikke i sig selv, og Polo har et problem med 
 at overføre kraften til underlaget. Den har ingen stampetendenser. Når 
 kraften bliver for stor, spinder den bare. Især i sving savner man vejgreb, 
 fordi understyringen er notorisk og hurtig bliver voldsom. Styretøjet er 
 også uinspirerende og bagvognen er lagt helt død. "
 Citat slut.
 Men der går nok et par år, førend de kører med diesellaer i Formel 1   
-- 
 Mvh  Per
 www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
 Mere end 7 GB video online 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik B. (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  06-04-05 10:46 |  
  |   
            
 "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4HN4e.39$Cs6.16@news.get2net.dk...
 
 > Ikke fordi jeg hverken er for eller imod sportslige dieseler, men den 
 > artikel du linker til handler da (IMHO) mere om en dårligt opsat undervogn 
 > end den gør om en usportslig motor.
 
 Citat start:
 "130 hestes turbodieselmotor gør Polo til en raket - men ikke til en GTi
 
 Kan en diesel være en sportsvogn? Svaret må være nej. Motorsportshistorien 
 kender i hvert fald få (om nogen) eksempler på succesfulde racerbiler med 
 dieselmotor. I teorien burde det kunne lade sig gøre, men i praksis virker 
 det ikke."
 
 -- 
 --------------------------------
 Oliebrændere er til opvarmning!
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Per Beer Hansen (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Beer Hansen | 
  Dato :  06-04-05 10:49 |  
  |  
 
            Henrik B. wrote:
 >
 > Citat start:
 > "130 hestes turbodieselmotor gør Polo til en raket - men ikke til en
 > GTi
 > Kan en diesel være en sportsvogn? Svaret må være nej.
 > Motorsportshistorien kender i hvert fald få (om nogen) eksempler på
 > succesfulde racerbiler med dieselmotor. I teorien burde det kunne
 > lade sig gøre, men i praksis virker det ikke."
 Jo jo, men hvis du læser længere nede i artiklen, så får du jo netop 
 forklaringen på hvorfor det ikke virker (i Polo'ens tilfælde).
  
-- 
 Mvh  Per
 www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
 Mere end 7 GB video online 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jan W Nielsen (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  06-04-05 15:35 |  
  |  
 
            > Citat start:
 > "130 hestes turbodieselmotor gør Polo til en raket - men ikke til en GTi
 > Kan en diesel være en sportsvogn? Svaret må være nej. Motorsportshistorien 
 > kender i hvert fald få (om nogen) eksempler på succesfulde racerbiler med 
 > dieselmotor. I teorien burde det kunne lade sig gøre, men i praksis virker 
 > det ikke."
 Ovenstående argumentation er reelt nonsens - den ville falde for enhver 
 bedømmelse i en argumentations-analyse.
 Se andet sted i denne tråd hvorfor.   
/Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jakob Holm Hansen (22-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob Holm Hansen | 
  Dato :  22-04-05 13:42 |  
  |  
 
            On Wed, 6 Apr 2005 16:34:42 +0200, "Jan W Nielsen"
 <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
 >> Citat start:
 >> "130 hestes turbodieselmotor gør Polo til en raket - men ikke til en GTi
 >> Kan en diesel være en sportsvogn? Svaret må være nej. Motorsportshistorien 
 >> kender i hvert fald få (om nogen) eksempler på succesfulde racerbiler med 
 >> dieselmotor. I teorien burde det kunne lade sig gøre, men i praksis virker 
 >> det ikke."
 >
 >Ovenstående argumentation er reelt nonsens - den ville falde for enhver 
 >bedømmelse i en argumentations-analyse.
 >
 >Se andet sted i denne tråd hvorfor.   
>
 >/Jan W Nielsen 
 >
 Well, der er jo slet ingen argumentation....
 Det var det først jeg tænkte da jeg sad og læste artiklen igennem.
 Det er så rigtigt at han svagt kommer ind på noget med undervognen
 senere i artiklen, men det har jo intet med motoren at gøre...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Jan W Nielsen (24-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  24-04-05 14:03 |  
  |  
 
            >>Ovenstående argumentation er reelt nonsens - den ville falde for enhver
 >>bedømmelse i en argumentations-analyse.
 >>Se andet sted i denne tråd hvorfor.   
> Well, der er jo slet ingen argumentation....
 Enig.
 > Det var det først jeg tænkte da jeg sad og læste artiklen igennem.
 > Det er så rigtigt at han svagt kommer ind på noget med undervognen
 > senere i artiklen, men det har jo intet med motoren at gøre...
 Enig.
 /Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  06-04-05 15:33 |  
  |   
            > Ikke fordi jeg hverken er for eller imod sportslige dieseler, men den 
 > artikel du linker til handler da (IMHO) mere om en dårligt opsat undervogn 
 > end den gør om en usportslig motor.
 
 "Dårligt" er er forkert ord - det er et spørgsmål om stil - ikke kvalitet.
 
 Som truet med i et andet sted i denne gruppe i dag, så skriver jeg lige et 
 indlæg om hvorfor.
 
 /Jan W Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas H. (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas H. | 
  Dato :  06-04-05 10:33 |  
  |   
            
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:42539c09$0$73773$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Jeg tror at det summeres meget godt op hér, hvad bl.a. Mogens K. mener,
 når
 > han snakker om usportslige dieselbiler:
 >  http://www.bilbasen.dk/nyheder/BilTest/show_article.asp?id=708
Øøøh mon ikke nærmere problemet er at 310 Nm er alt for meget i en let
 forhjulstrækker?
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (06-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  06-04-05 15:30 |  
  |  
 
            > Jeg tror at det summeres meget godt op hér, hvad bl.a. Mogens K. mener, 
 > når han snakker om usportslige dieselbiler:
 Når Mogens Knudsen (og nogle andre) taler/skriver, så handler det som regel 
 om, at sportslige biler skal tage mange omdrejninger på motoren, og at 
 sportslige biler skal lyde som benzinmotor altid har gjort det.
 Man kan så spørge sig selv, om denne definition er den rigtige.
 Personligt mener jeg, at en "sportslig" bil enten er en, der faktisk 
 præsterer sportsligt (omgangstider på en bane) eller en bil, der udpræget 
 LIGNER en sportsvogn, som for eksempel en Mazda MX5. Det er de eneste to 
 definitioner, der er reelt belæg for, hvis man ser på ordets betydning 
 gennem tiden - alt andet er "snak og personlige holdninger".
 Disse kan for så vidt være gode nok - men holdninger er holdninger og ikke 
 mere.
 >  http://www.bilbasen.dk/nyheder/BilTest/show_article.asp?id=708
Bilmagasinets chef har mange gange sagt, at deres anmeldelser SKAL være 
 subjektive - men at deres tests skal være objektive. Dermed menes, at 
 konceptet for artiklerne er, at der nøgternt vurderes, hvad bil kan og ikke 
 kan, og at skribenten derefter kommer med en holdning til bilen.
 Idet man læser artiklerne, skal man dermed være i stand til at afkode, hvor 
 skribenten gør hvad. Derefter kan man jo så selv danne sig sine holdninger - 
 ud fra en samlet betragtning - og ikke bare kritikløst lappe en tilfældig 
 skribents HOLDNINGER i sig som sine egne.
 Jeg hæfter mig på den holdningsmæssige side ved følgende:
 "Den dynamiske underholdning udebliver" - Dynamik betyder bevægelse - mon 
 han er træt af, at bilen ikke også styrer med bagvognen - nogen som 
 almindelige biler efter min mening ikke bør gøre..?
 Jeg tror lige, jeg vil kaste et indlæg om min sidste bemærkning.
 /Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |