TeleDK Bredbånd: Er det Bredbånd?
Fra : Blacky

Dato : 28-05-01 14:34

Hej med jer.

Er bredbånd ikke defineret som mindst 2MBit i begge retninger?
Teledanmark tilbyder produkter fra 256/128kbit til 2048/512.

Er det ikke vildledende markedsføring?

Har skrevet en klage til fobrugerombudsmanden.

Er der evt. en, der har et link til en definition af bredbånd, gerne
en respekteret kilde.

Tak

Mvh
Morten

Fra : Simon Skals

Dato : 28-05-01 14:47

It seems Blacky wrote:
>Er bredbånd ikke defineret som mindst 2MBit i begge retninger?

Nej.

>Teledanmark tilbyder produkter fra 256/128kbit til 2048/512.

Ja.

>Er det ikke vildledende markedsføring?

Nej.

>Har skrevet en klage til fobrugerombudsmanden.

Nå.

>Er der evt. en, der har et link til en definition af bredbånd, gerne
>en respekteret kilde.

Der er ingen endegyldig definition.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Cubus

Dato : 28-05-01 14:59

> Er der evt. en, der har et link til en definition af bredbånd, gerne
> en respekteret kilde.

På Bredbandsbolagets hjemmeside kan man læse følgende:

Definitionen på bredbånd har længe været uklar. IT-Brancheforeningens
rapport 2001 definerer bredbånd som netværksforbindelser der har en
hastighed på 2 Mbit/s og derover.

http://www.bredbandsbolaget.dk/default.asp?visfil=hvad&knapfil=knap-under-hv
ad-er-bredband

--
Cubus

Fra : Hauge

Dato : 28-05-01 15:03

Hejsa

"Blacky" <mtl@dsr.kvl.dk> wrote in message
> Er bredbånd ikke defineret som mindst 2MBit i begge retninger?

D.v.s. at du ikke selv ved hvad det er..

> Har skrevet en klage til fobrugerombudsmanden.

Man må da håbe at du ikke har afsendt klagen, for så er der sq nogen der vil
grine ret meget ved forbrugerombudsmanden.

Mvh Hauge

Fra : Blacky

Dato : 28-05-01 15:45

On Mon, 28 May 2001 16:03:22 +0200, "Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk>
wrote:

>Man må da håbe at du ikke har afsendt klagen, for så er der sq nogen der vil
>grine ret meget ved forbrugerombudsmanden.
>
>Mvh Hauge

Nej Hauge, det er dig der er galt på den:

Jeg citerer IT-Brancheforeningens
rapport 2001:

I telesektoren har man igennem nogle år anset en kapacitet på 2 Mbit/s
for
grænsen til bredbånd. Hvad der er på 2 Mbit/s og derover betragtes som
bredbånd.
Til sammenligning kan nævnes, at et kraftigt traditionelt modem via en
telefonlinje kører med 56 kbit/s. En forbindelse med 2 Mbit/s giver
altså 35
gange større kapacitet.

Derfor: Der er ikke tale om bredbånd, og derfor er det vildledenden
markedsføring.

Men derfor kan det da godt ske at de vil grine, det ved jeg ikke, men
det er da ikke god markedsføring, vel Hauge?

Mvh

Morten

Fra : Simon Skals

Dato : 28-05-01 15:47

It seems Blacky wrote:
> [...]
>for
>grænsen til bredbånd. Hvad der er på 2 Mbit/s og derover betragtes som

Kommer IT-Brancheforeningen med nogle henvisninger til den/de
instanser i telesektoren, der er tale om?

>Derfor: Der er ikke tale om bredbånd, og derfor er det vildledenden
>markedsføring.

Hvem siger, at IT-Brancheforeningen bestemmer definitionen af
bredbånd?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 28-05-01 15:53

Blacky skrev:

> [...]
>
> Men derfor kan det da godt ske at de vil grine, det ved jeg ikke, men
> det er da ikke god markedsføring, vel Hauge?

"Ejerforeningen af udvalgte lejligheder på Islands Brygge"* anser
lejligheder på mindst 50 kvadratmeter og med kig ud over havnen (hvis man
læner sig max. to meter ud af vinduet) for herskabslejligheder. Derfor vil
jeg annoncere min lejlighed som dette, når den engang skal sælges.

* Indtil videre kun et medlem, mig.

Anders

Fra : Hauge

Dato : 28-05-01 15:56

Hejsa

> Nej Hauge, det er dig der er galt på den:

Nej, for du starter med at skrive at du ikke ved hvad bredbånd er, altså er
det dig der klager på et grundlag du ikke kender noget til (på det
tidspunkt).

> Jeg citerer IT-Brancheforeningens
> rapport 2001:

Jaja, men det var ikke hvad du skrev om i dit første indlæg.

> Derfor: Der er ikke tale om bredbånd, og derfor er det vildledenden
> markedsføring.

Hvem er det der bestemmer om et firma skal gå efter hvad een eller anden
tilfældig branceforening bliver enige om?

> Men derfor kan det da godt ske at de vil grine, det ved jeg ikke, men
> det er da ikke god markedsføring, vel Hauge?

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, og vil heller ikke, da de fleste
firmaer med IT nok ville kunne blive knaldet på vildledende markedsføringer
på mange andre punkter også.

Mvh Hauge

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-05-01 02:05

On Mon, 28 May 2001 16:44:55 +0200, Blacky <mtl@dsr.kvl.dk> wrote:

>Derfor: Der er ikke tale om bredbånd, og derfor er det vildledenden
>markedsføring.

Gider du ikke skrive en note til forbrugerombudsmanden angående
Bredbandsbolaget i samme forbindelse?

http://www.baren.dk.everyday.com.babeltech.dk.bums.dk/definition/
står der nemlig en definition på bredbånd. Det er et klart bevis på at
Bredbandsbolaget har vildledende markedsføring.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-05-01 10:19

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

> [...]
> står der nemlig en definition på bredbånd. Det er et klart bevis på at
> Bredbandsbolaget har vildledende markedsføring.

lol :)
Glem ikke gratis pizza og flatrate telefoni!

/Dennis

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 29-05-01 16:17

> lol :)
> Glem ikke gratis pizza og flatrate telefoni!

Gratis pizza har Peter skrevet om i sourcen.

Peter som altid kommer med saglige og uprovokerende indlæg.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-06-01 20:13

On Tue, 29 May 2001 03:05:04 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>På http://www.baren.dk.everyday.com.babeltech.dk.bums.dk/definition/
>står der nemlig en definition på bredbånd. Det er et klart bevis på at
>Bredbandsbolaget har vildledende markedsføring.

Jeg forunderes en del over den side, ville lige redigere i den, så den
skulle lige gemmes på min HDD, og så siger den pluskelig 176mbit og
ikke 191 mbit. Hvordan i den helvede kan den forskæld opstå, barefordi
man gemmer siden?

Og så under jeg mig, måske barefordi jeg ikke lige kender til div
koders betydning, men hvorfor kommer "Fir pizze ,,,,,,,,"
ikke med på siden?

<H1 style="FONT-SIZE: 80px">Bredbånd er på mindst 176mbit/sek! </H1>
<P style="FONT-SIZE: 5px">... og sådan er DET bare! </P><!-- Fri pizza
til folket! --><!-- Nåja, og flatrate telefoni...

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-06-01 20:19

On Wed, 06 Jun 2001 21:13:21 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> wrote:

> [...]
>skulle lige gemmes på min HDD, og så siger den pluskelig 176mbit og
>ikke 191 mbit. Hvordan i den helvede kan den forskæld opstå, barefordi

Skulle lige chekke om det er en konsikevent fejl, og nej, denne gang
blev det 156mbit, chekker lige igen,,, så faldt den til 127, hvad
fanden sker der?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-06-01 21:01

"Ivar Madsen" <news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> Skulle lige chekke om det er en konsikevent fejl, og nej, denne gang
> blev det 156mbit, chekker lige igen,,, så faldt den til 127, hvad
> fanden sker der?

Bredbånd defineres forskelligt alt efter læser samt vindretning.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-06-01 21:25

On Wed, 6 Jun 2001 22:01:04 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Bredbånd defineres forskelligt alt efter læser samt vindretning.

Det gik tilsedst op for mig, at det er en tilfældighedsgenerator han
har lavet,,,

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-05-01 15:25

Blacky wrote:

> Har skrevet en klage til fobrugerombudsmanden.

Har du også sendt den? Ellers så vent med at besvære ham med klagen
indtil du har fundet en officielt anerkendt definition på "bredbånd".
(Men jeg tror du får svært ved at finde nogen).

M.v.h.

Jonathan

--
jsp-hotel.dk tilbyder profesionelle webhoteller med bl.a. Resin JSP,
PHP, MySQL, SSH/Telnet adgang, rå log-filer, grafisk statistik og

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-05-01 16:05

Blacky <mtl@dsr.kvl.dk> writes:

>Er der evt. en, der har et link til en definition af bredbånd, gerne
>en respekteret kilde.

Næppe en respekteret kilde, men TDC's egen definition kan man læse i
annoncetillægget "Bredbånd derhjemme?". Her skriver de under overskriften
"Alle tale om bredbåndet - men hvad er det":

Bredbånd er en generel betegnelse for forbindelser, der kan
transportere data med stor hastighed - over 2 Mbit i sekundet.

Den definition er noget grotesk i sammenhæng med omtalte annoncetillæg
al den stund ingen af produkterne i annoncetillægget tilbyder
hastigheder over 2 Mbit/s.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 28-05-01 16:41

> [...]
>
> Den definition er noget grotesk i sammenhæng med omtalte annoncetillæg
> al den stund ingen af produkterne i annoncetillægget tilbyder

Har du en reference?

Hvis ovenstående er korrekt så synes jeg da bestemt der er et par stykker
der skylder "Blacky" en undskyldning, omend hans formulering var lidt
usikker.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-05-01 17:00

"Palle Hans Jensen" <diesel@lazy.dk> writes:

>Har du en reference?

Ja side 3 i det omtalte annoncetillæg fra TDC: "Bredbånd derhjemme".
Det var indlagt i Berlingske Tidende engang i sidste uge. Der er
tale om en 12 siders sag i avisformat.

Hele tillægget handler om produktet Tele Danmark Bredbånd|ADSL,
men man får altså selv aflivet påstanden om, at der er tale
om bredbånd.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 28-05-01 16:32

"Blacky" <mtl@dsr.kvl.dk> wrote in message
> Hej med jer.
>
> Er bredbånd ikke defineret som mindst 2MBit i begge retninger?

Sikkert af nogen.

> Teledanmark tilbyder produkter fra 256/128kbit til 2048/512.

Det var da rart for dem

> Er det ikke vildledende markedsføring?

Næh.

> Har skrevet en klage til fobrugerombudsmanden.

Offentlige ansatte har mere sjov end andre..

> Er der evt. en, der har et link til en definition af bredbånd, gerne
> en respekteret kilde.

Tjaeh, Tanenbaum og andre lignende typer med hang til skovmandsskjorter og
70erne definerer det som alt over 64Kbps. Deres definition er mindst ligeså
god som en tilfældig lille brancheforenings i et tilfældigt lille land.

--
Anders Ebbesen
How does an average guy like me become the number one lover man in his

Fra : -- kent --

Dato : 28-05-01 17:53

On Mon, 28 May 2001 17:32:22 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>
Anders Ebbesen wrote:

> [...]
>god som en tilfældig lille brancheforenings i et tilfældigt lille land.

En vanlig definition inom nätverksbranschen är

narrowband    < 64 kbit/s
wideband   > 64 kbit/s men mindre än 2 megabit/s
broadband   > 2 megabit/s

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-05-01 02:06

On Mon, 28 May 2001 18:52:45 +0200, -- kent -- <kent_r_kendt@yahoo.dk>
wrote:

>En vanlig definition inom nätverksbranschen är
>
>narrowband    < 64 kbit/s
>wideband   > 64 kbit/s men mindre än 2 megabit/s
>broadband   > 2 megabit/s

Dette er ment alvorligt: Er det geografisk betinget? Jeg har ikke
umiddelbart oplevet en sådan definition blive brugt i praksis blandt
netværksfolk i Danmark.

Fra : -- kent --

Dato : 29-05-01 05:28

On Tue, 29 May 2001 03:06:27 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>
Peter Brodersen wrote:

>Dette er ment alvorligt: Er det geografisk betinget? Jeg har ikke
>umiddelbart oplevet en sådan definition blive brugt i praksis blandt
>netværksfolk i Danmark.

Du finner definitionen bland annat i amerikansk nätverkslitteratur.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-05-01 04:50

On Tue, 29 May 2001 06:28:01 +0200, -- kent -- <kent_r_kendt@yahoo.dk>
wrote:

>Du finner definitionen bland annat i amerikansk nätverkslitteratur.

Okay, jeg er blot ikke umiddelbart stødt på den i det fremmedsprogede
litteratur, jeg har læst (men tak for svaret!). Bruges den i praksis,
eller er det "bare en definition"?

Fra : -- kent --

Dato : 30-05-01 06:29

Bara en definition...

Fra : Brian Høy

Dato : 28-05-01 18:32

Blacky <mtl@dsr.kvl.dk> wrote in message
> Er bredbånd ikke defineret som mindst 2MBit i begge retninger?
> Teledanmark tilbyder produkter fra 256/128kbit til 2048/512.

Først: Jeg er enig med dig.

Jeg mener først at det er er inden for det sidste års tid at de er begyndt
at omtale ADSL som bredbånd. Måske fordi det lyder godt i forbindelse med de
politiske planer om Danmark som førende IT nation, at kunne sige at 95 % af
danmark har adgang til bredbånd i 2002. (og det skader vel ikke med nogle
Plus-ord under en valgkamp)

Derudover lyder det også bedre for teleselskaberne at sige at de sælger
bredbånd, end at sige at de sælger hurtigt smalbånd. Havde det dog ikke
været for kommende valgkamp, hvor det ser ud til at regeringen har brug for
al mulig positiv omtale, ville der nok også havde været politiske protester
over at de sælger ADSL som bredbånd !!

men jeg mener at det STINKER at kalde ADSL for bredbånd. (specielt når man
først har prøvet egte 10Mbit adgang hjemme !!!)

Mvh. SoftMan

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-05-01 22:46

"Brian Høy" wrote:

> [...]
> al mulig positiv omtale, ville der nok også havde været politiske protester

Og opositionen undlader traditionen tro også at kritisere noget, som giver
regeringen positiv omtale?
- Hvordan i alverden får du dog kædet et privat (amerikansk ejet) firmas
navngivning af et produkt sammen med et kommende folketingsvalg?

M.v.h.

Jonathan

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 28-05-01 19:17

Blacky skrev:

> [...]
>
> Har skrevet en klage til fobrugerombudsmanden.
>
> Er der evt. en, der har et link til en definition af bredbånd, gerne

Helt ærligt. Folk, der ved, at _nogen_ definerer bredbånd som hastigheder
over 2Mbit, vil nok også vide, at det ikke er noget, som sælges som et
normalt standartprodukt i Danmark. Og de vil mindst læse sig igennem resten
af brocuren, før de bestiller noget.

Dem, der bestiller ADSL|Bredbånd og som ikke ved, at det ikke er "det
officielle bredbånd" de får, har ganske givet ingen idé om forskellen. For
dem er det de får "hurtigere end IDSN" og det er det jo også.

Der er ikke nogen, som bliver snydt her.

Se desuden:

http://www.cybercity.dk/pressemeddelelse/050901/

og

http://www.mobilixbusiness.com/ommobilix/navneskift/

Fra : Allan Holm

Dato : 29-05-01 09:04

> [...]
> over 2Mbit, vil nok også vide, at det ikke er noget, som sælges som et
> normalt standartprodukt i Danmark. Og de vil mindst læse sig igennem

Men de ved jo så også at det er direkte villedning, og at det ikke sælges
giver
vel ikke et firma ret til at "optage" ordet i deres sprogbrug?

> Dem, der bestiller ADSL|Bredbånd og som ikke ved, at det ikke er "det
> officielle bredbånd" de får, har ganske givet ingen idé om forskellen. For
> dem er det de får "hurtigere end IDSN" og det er det jo også.

Så det er ok at lyve hvis det ikke opdages?

> Der er ikke nogen, som bliver snydt her.

Kun forbrugerne! Og åbenbart de ansatte hos div. isp da de tager dette
meget personligt, hvilket jeg mener er helt overdrevet.
Firmaerne kunne leve op til folks forventninger og levere varen istedet
for at blæse dem op til noget de ikke er, er det da så flovt hvis man
ikke kan sige det er en bredbånds forbindelse?

MVH Allan
Der sidder på et net hvor hans 10Mbit netkort er flaske halsen[bredbånd TM]

Fra : Sten Gundersen

Dato : 28-05-01 21:10

Jeg kan kun give dig ret, det samme gælder i øvrigt også Cybercity.

Her er linket til telestyrelsen:

http://www.tst.dk/dk/publikationer/teletema22001/tt2_01_kap02.htm

Sten

Fra : Simon K.N

Dato : 28-05-01 22:24

"Blacky" <mtl@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Teledanmark tilbyder produkter fra 256/128kbit til 2048/512.
>
> Er det ikke vildledende markedsføring?
>
> Har skrevet en klage til fobrugerombudsmanden.

HELT ærligt!!! Er det ikke at gå i liige lovligt små sko at skrive til
ombudsmanden af den grund. Selvom din påstand skulle være rigtig, skulle man
da tro almindelige fornuftige mennesker havde andet at tage sig til i livet
end at råbe op over bagateller.
Om selskaberne kalder det Bredbånd, Speednet, Jordnøddesmør eller noget
helt fjerde er da ligegyldig så længe man får højhastigheds flatrate
internet til en overkommelig pris. Synes efterhånden der er lige lovligt
meget flueknepperi over sagen...

Slut herfra...

- Simon

Fra : Blacky

Dato : 28-05-01 23:14

On Mon, 28 May 2001 23:23:50 +0200, "Simon K.N"
<mrsmooth.nospam@privat.dk> wrote:

> [...]
>helt fjerde er da ligegyldig så længe man får højhastigheds flatrate
>internet til en overkommelig pris. Synes efterhånden der er lige lovligt

Rolig nu, Simon.

Det der oprindelig gjorde mig sur på TeleDk var,at de i et
annoncetillæg på 14 sider skrev side op og side ned om at de tilbyder
bredbånd, når det nu, efter deres egen definition _ikke_ kan kaldes
bredbånd. Det sådan lidt kejserens nye klæder, og en lidt for smart
måde at få nogle godtroende kunder (skal jeg nu vælge Cybercity ADSL
eller TeleDk's Bredbånd..?) Folk vælger jo bredbånd pga. navnet, de
hører det jo ustandseligt i medierne ....

Desuden synes jeg det er unfair makedsføring over for de firmaer, der
rent faktisk leverer bredbånd, det er lidt snylteragtigt, synes jeg.

Hvis der var en lidt mere fast definition af ordet bedbånd, så var min
sag nu udemærket, du kan sammenligne det med, at man ikke må kalde
Kærgården for smør, og læskedrik for saftevand osv.

Jeg var ikke klar over, at de andre ADSL-ISP'er også kalder deres
løsninger for bredbånd, ellers havde jeg holdt på tasterne...

Well, det var vist alt.

Mvh

Morten aka blacky

Fra : Simon K.N

Dato : 28-05-01 23:34

> Rolig nu, Simon.

Det er jeg også :))

> [...]
> eller TeleDk's Bredbånd..?) Folk vælger jo bredbånd pga. navnet, de
> hører det jo ustandseligt i medierne ....

Ja, men hvis de ikke ved hvad alternativet er så kan det jo såvidt være
ligegyldigt. En privatkunde vil da aldrig bare overveje en "legitim"
bredbånddsløsning til flere tusind ommåneden.

> Desuden synes jeg det er unfair makedsføring over for de firmaer, der
> rent faktisk leverer bredbånd, det er lidt snylteragtigt, synes jeg.

Nej for firmaer der rent faktisk har brug for en rigtig bredbåndsløsning ved
da godt hvad de skal ha.

> Hvis der var en lidt mere fast definition af ordet bedbånd, så var min
> sag nu udemærket, du kan sammenligne det med, at man ikke må kalde
> Kærgården for smør, og læskedrik for saftevand osv.

Ja, det er nok rigtig nok :)

> Jeg var ikke klar over, at de andre ADSL-ISP'er også kalder deres
> løsninger for bredbånd, ellers havde jeg holdt på tasterne...

De er sgu nogle frække hunde de teleselskaber, hva' ....hehe...

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-06-01 20:31

On Tue, 29 May 2001 00:13:45 +0200, Blacky <mtl@dsr.kvl.dk> wrote:

>Desuden synes jeg det er unfair makedsføring over for de firmaer, der
>rent faktisk leverer bredbånd, det er lidt snylteragtigt, synes jeg.

Hvis du med bredbånd her, mener forbindelser over 2Mbit, så er de
bedøvende ligeglade med hvad TDC kalder deres sølle forbindelse.
Da dem der køber forbibdelserne over 2Mbit har forstand på hvad de har
med at gøre, og hvis ikke de har forstand på det, så har de et forkert
arbejde, og deres arbejdsgiver er selv ude om at de ikke får hvad de
har brug for, men betaler for meget mere.
Hivnt: ADSL sælges ikke i DK som hurtiger end 2Mbit, skal man have
noget hurtiger, så skal man op i faste kredsløb, og det er mange gange
dyre. Så dyre at private ikke kan være med.

Fra : Birger Stanford Mond~

Dato : 29-05-01 23:26

Grunden til at det er vildledende er fx, at når almindelige brugere læser
artikler i avisen om at bredbånd åbner muligheder for at man kan se film
via. nettet (i VHS kvalitet i realtime) og meget andet, så er det ikke det
de får for deres 300-400 kr. om måneden. Til den opgave skal man i hvert
fald op i "ægte" 10Mbs og helst nogle gange mere.

Fra : Christen Stephansen

Dato : 29-05-01 23:56

> [...]
hvert
> fald op i "ægte" 10Mbs og helst nogle gange mere.

Det er vildt overdrevet!

Det er nok med 2 mbit, med den rette komprimering (mpeg f.eks.)

Problemet er dog, at der ikke er mange udbydere af streaming i DK. Ikke
hvad jeg ved af, i hvert fald. Nu er jeg ikke expert, hvad angår TCP/IP
osv., men der er vist noget med, at hvis der er en høj latency, kræver
det mere båndbredde. Har det ikke en vis indflydelse?

/Christen Stephansen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-05-01 08:30

"Christen Stephansen" <lucifer@jones.dk> skrev i en meddelelse
> der er vist noget med, at hvis der er en høj latency, kræver
> det mere båndbredde. Har det ikke en vis indflydelse?

Tja ADSL er jo designet til VoD og der har man netop prioriteret lav
bitfejlshyppighed over lav latency

Fra : Birger Stanford Mond~

Dato : 30-05-01 08:37

"Christen Stephansen" <lucifer@jones.dk> wrote in message
> [...]
> osv., men der er vist noget med, at hvis der er en høj latency, kræver
> det mere båndbredde. Har det ikke en vis indflydelse?

En film komprimeret med DivX på ca. halvanden time fylder 700-800 MB, hvis
det skal være i VHS kvalitet. Og DivX er ikke en dårlig komprimering.

Fra : John Hinge

Dato : 30-05-01 12:41

Birger Stanford Mondeo wrote:

> En film komprimeret med DivX på ca. halvanden time fylder 700-800 MB, hvis
> det skal være i VHS kvalitet. Og DivX er ikke en dårlig komprimering.

I forbindelse med streaming er det rasende uinteressant hvad filmen
fylder på serveren (ihvertfald set med brugerens øjne)
Det vigtige her er at filmen kan streames med en fornuftig bitrate.
Tag VideoCD som hvis jeg ellers husker nogenlunde korrekt var lavet
til en stream hastighed på 150Kbyte/sek (1x CD speed) det er jo
dog omkring 1000 kbit/sek... DivX som mange mennesker holder meget af
er jo bedre kvalitet end VCD(Mpeg1) og må derfor kræve lidt mere
af båndbredden.

Derudover er der jo det at DivX er en 'hacket' variant af en MS
MPeg 4 codec, som altså pt kun understøttes af filmz d00ds og det
er nok ikke det en seriøs udbyder af streamede medier vil anvende.

Og nej jeg ved godt at der er andre end slemme filmz d00ds der
sikkert sidder og lægger hele deres legale filmbibliotek ud som
DivX.. Det jeg tænker på her er commercielle udbydere.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Love hurts baby..." Spike, Buffy tVs

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-06-01 21:01

On Wed, 30 May 2001 13:40:34 +0200, John Hinge
<shayera_gimmenospam_@cutey.com> wrote:

>I forbindelse med streaming er det rasende uinteressant hvad filmen
>fylder på serveren (ihvertfald set med brugerens øjne)

Da der er tale om data der hentes, bruges, smides ud igen med det
samme, så er det underordnet hvad det fylder, men i denne diskusion,
kan vi bruge det til at se hvor hurtig en forbindelse man skal have,
for at kunne se det real-time,

> [...]
>dog omkring 1000 kbit/sek... DivX som mange mennesker holder meget af
>er jo bedre kvalitet end VCD(Mpeg1) og må derfor kræve lidt mere

Det er en nyere og kraftiger kompermering, så jeg vil sige nej, minder
båndbrede.

>Derudover er der jo det at DivX er en 'hacket' variant af en MS
>MPeg 4 codec, som altså pt kun understøttes af filmz d00ds og det
>er nok ikke det en seriøs udbyder af streamede medier vil anvende.

Så kunne de jo bare bruge MPeg2 codec,,, reslutatet er jo det samme,,,
Jeg har ikke lige noget link ved hånden, men f.eks. BigBrother har
sendt i ~256Kbit og det var overraskende godt, har set noget derfra
der var helt oppe i 500-600 Kbit, og det var overraskende tæt på TV
kvalitet, jeg sad og så det på mit TV, og fandt kvaliteten ganske
underholdende, nærmest fangende. (Alså den tekniske kvalitet, selve
udsendelsen var så som så)

Fra : Morten Boysen

Dato : 30-05-01 13:43

"Birger Stanford Mondeo" <rerstesdrtdrst@sdrtsredtsdrtsdret.com> wrote
in message news:Eq1R6.26$2U3.4809@news.get2net.dk...

> En film komprimeret med DivX på ca. halvanden time fylder 700-800 MB,
hvis
> det skal være i VHS kvalitet. Og DivX er ikke en dårlig komprimering.

800Mbit * 8bit/byte / (90min * 60sek/min) = 1,185Mbit/s.

Hvordan hænger ovenstående sammen med båndbredde på mindst 10Mbit/s?
2Mbit er nok til at se film i en udemærket kvalitet.

--
Morten Boysen