| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Hvilke støddæmpere? Kvalitet og komfort. Fra : Morten Vinding Niels~ | 
  Dato :  30-03-05 08:36 |  
  |   
            Har overvejet at skifte støddæmpere på Vectra'en nu det ser ud til at den
 kommer til at holde et par år mere.
 Er der nogen der kan sige noget om hvilke mærker der er gode og billige?
 
 Regner ikke med at ville ofre alverden på det, havde forstillet mig noget
 T.Hansen/Krogslund/Høyer noget, helst med gas men ikke for hårde, sådan en
 smule hårdere end org. evt.
 
 Nogen forslag?
 
 /Morten
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (30-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  30-03-05 16:52 |  
  |   
            
 "Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse 
 news:d2dkt1$1mm$1@postednews.klen.dk...
 > Har overvejet at skifte støddæmpere på Vectra'en nu det ser ud til at den
 > kommer til at holde et par år mere.
 > Er der nogen der kan sige noget om hvilke mærker der er gode og billige?
 >
 > Regner ikke med at ville ofre alverden på det, havde forstillet mig noget
 > T.Hansen/Krogslund/Høyer noget, helst med gas men ikke for hårde, sådan en
 > smule hårdere end org. evt.
 >
 > Nogen forslag?
 
 Tsvansen sælger Gabriel mærkevare støddæmpere som er meget gode.
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Roberto Saldo (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  31-03-05 07:26 |  
  |   
            Tom wrote:
 > "Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:d2dkt1$1mm$1@postednews.klen.dk...
 > 
 >>Har overvejet at skifte støddæmpere på Vectra'en nu det ser ud til at den
 >>kommer til at holde et par år mere.
 >>Er der nogen der kan sige noget om hvilke mærker der er gode og billige?
 >>
 >>Regner ikke med at ville ofre alverden på det, havde forstillet mig noget
 >>T.Hansen/Krogslund/Høyer noget, helst med gas men ikke for hårde, sådan en
 >>smule hårdere end org. evt.
 >>
 >>Nogen forslag?
 > 
 > 
 > Tsvansen sælger Gabriel mærkevare støddæmpere som er meget gode.
 
 Hvor gode er 'meget' sammenlignet med fex forkætrede Monroe?
 
 Havde Monroe på Asconaen og var godt tilfreds, men aner jo ikke hvordan andre dæmpere 
 opfører sig.
 
 Mvh
    Roberto
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Morten Vinding Svend~ (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Vinding Svend~ | 
  Dato :  31-03-05 07:54 |  
  |   
            "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:d2g4ng$en1$1@news.net.uni-c.dk...
 > >
 > > Tsvansen sælger Gabriel mærkevare støddæmpere som er meget gode.
 >
 > Hvor gode er 'meget' sammenlignet med fex forkætrede Monroe?
 >
 > Havde Monroe på Asconaen og var godt tilfreds, men aner jo ikke hvordan
 andre dæmpere
 > opfører sig.
 
 Det er præcist sådan nogen ting jeg gerne ville vide lidt mere om.
 Og hvordan er de i hårdhed, som fabrik eller lidt hårdere?
 
 Jeg overvede også Monroe, men syntes det er for meget at ofre på sådan en
 gammel spand.
 
 /Morten
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Roberto Saldo (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  31-03-05 08:34 |  
  |   
            Morten Vinding Svendsen wrote:
 > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 > news:d2g4ng$en1$1@news.net.uni-c.dk...
 > 
 >>>Tsvansen sælger Gabriel mærkevare støddæmpere som er meget gode.
 >>
 >>Hvor gode er 'meget' sammenlignet med fex forkætrede Monroe?
 >>
 >>Havde Monroe på Asconaen og var godt tilfreds, men aner jo ikke hvordan
 > 
 > andre dæmpere
 > 
 >>opfører sig.
 > 
 > 
 > Det er præcist sådan nogen ting jeg gerne ville vide lidt mere om.
 > Og hvordan er de i hårdhed, som fabrik eller lidt hårdere?
 > 
 > Jeg overvede også Monroe, men syntes det er for meget at ofre på sådan en
 > gammel spand.
 
 Tja jeg fik skiftet alle 4 til Monroe Reflex i min 14 år gamle Ascona for 3500kr med moms 
 og løn. Det var alm. oliedæmpere.
 
 Det synes jeg ikke var for meget at ofre på comfort og sikkerhed.
 
 Det koster 10kilo at skifte dæmperne på min Toyota autoriseret, selv Monroe hos en alm 
 mekaniker kan ikke være så dyrt. Det er så dobbeltvirkende gasdæmpere.
 
 
 Mvh
    Roberto
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Morten Vinding Svend~ (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Vinding Svend~ | 
  Dato :  31-03-05 09:16 |  
  |   
            "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:d2g8m0$fk3$1@news.net.uni-c.dk...
 >
 > Tja jeg fik skiftet alle 4 til Monroe Reflex i min 14 år gamle Ascona for
 3500kr med moms
 > og løn. Det var alm. oliedæmpere.
 
 Og sikkert også kun enkelt virkende?
 Hvordan stiller sådan nogen Monroe (som for mig virker forældede), sig så i
 forhold til nogen billige gas dæmpere?
 
 > Det synes jeg ikke var for meget at ofre på comfort og sikkerhed.
 
 Nej det ville jeg måske også gerne ofre hvis jeg kunne få dobbelvirkende gas
 dæmpere for den pris.
 
 > Det koster 10kilo at skifte dæmperne på min Toyota autoriseret, selv
 Monroe hos en alm
 > mekaniker kan ikke være så dyrt. Det er så dobbeltvirkende gasdæmpere.
 
 Nej det ville vist være dumt at betale Toyota for det.
 
 Hvad er det egentlig præcist forskellen er på gas og olie? Jeg læste engang
 et eller andet sted, at den gamle historie om hårde gas-dæmpere ikke
 passede, men at forskellen slet ikke havde noget med hårdheden at gøre, men
 der i mod noget med skumdannelsen på olien.
 Nogen der kan udvide min begrænsede vidden på dette område?
 
 /Morten
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jørgen M. Rasmussen (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  31-03-05 10:04 |  
  |   
            
 "Morten Vinding Svendsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse
 
 , men at forskellen slet ikke havde noget med hårdheden at gøre, men
 > der i mod noget med skumdannelsen på olien.
 
 Du har fat i det, de er under tryk, så olien ikke skummer op og derved giver 
 mindre modstand- det er modst.i olien som dæmper.  Når man køber dem, er de 
 plomberet næsten sammenpresset, de monteres og plomben fjernes- de "udvider" 
 sig så de sidder i spænd, derfor kan de føles son en "hjælpefjeder". Når de 
 skal skiftes, skal man lukke trykket ud af dem først ved at bore et 1-1.5mm. 
 hul i dem. Hvis de ikke er så hærgede, at det allerede er væk ;). 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Roberto Saldo (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  31-03-05 10:11 |  
  |   
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > "Morten Vinding Svendsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse
 > 
 > , men at forskellen slet ikke havde noget med hårdheden at gøre, men
 > 
 >>der i mod noget med skumdannelsen på olien.
 > 
 > 
 > Du har fat i det, de er under tryk, så olien ikke skummer op og derved giver 
 > mindre modstand- det er modst.i olien som dæmper.  Når man køber dem, er de 
 > plomberet næsten sammenpresset, de monteres og plomben fjernes- de "udvider" 
 > sig så de sidder i spænd, derfor kan de føles son en "hjælpefjeder". Når de 
 > skal skiftes, skal man lukke trykket ud af dem først ved at bore et 1-1.5mm. 
 > hul i dem. Hvis de ikke er så hærgede, at det allerede er væk ;). 
 
 Hvordan tester man så dbv.gasdæmpere?
 Olien dæmper jo stadig som en alm dæmper selvom gassen så at sige er gået af ballonen :)
 
 Mvh
    Roberto
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jørgen M. Rasmussen (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  31-03-05 10:36 |  
  |   
            
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 
 > Hvordan tester man så dbv.gasdæmpere?
 > Olien dæmper jo stadig som en alm dæmper selvom gassen så at sige er gået 
 > af ballonen :)
 >
 Ja det gør man ;). Jeg har skiftet mine når olie begyndte at sive, men der 
 var §"#¤! tryk i dem, så det var frem med boremaskinen. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Morten Vinding Svend~ (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Vinding Svend~ | 
  Dato :  31-03-05 11:26 |  
  |   
            "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
 news:424bbcdb$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Du har fat i det, de er under tryk, så olien ikke skummer op og derved
 giver
 > mindre modstand- det er modst.i olien som dæmper.  Når man køber dem, er
 de
 > plomberet næsten sammenpresset, de monteres og plomben fjernes- de
 "udvider"
 > sig så de sidder i spænd, derfor kan de føles son en "hjælpefjeder". Når
 de
 > skal skiftes, skal man lukke trykket ud af dem først ved at bore et
 1-1.5mm.
 > hul i dem. Hvis de ikke er så hærgede, at det allerede er væk ;).
 
 Tak for den meget gode forklaring.
 
 Det vil altså sige at de er noget mere besværlige at montere eller hur?
 
 /Morten
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jørgen M. Rasmussen (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  31-03-05 16:15 |  
  |   
            
 "Morten Vinding Svendsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Det vil altså sige at de er noget mere besværlige at montere eller hur?
 >
 Narj, der er som andre, du skal bare have en bidetang med til plomben, det 
 plejer at være ståltråd. Det er værre når de skal af, sidst jeg prøvede det 
 var på P.pladsen midt i beboelsen, og jeg havde ingen aku-boremask ;). 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Morten Vinding Niels~ (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~ | 
  Dato :  31-03-05 20:29 |  
  |   
            "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message 
 news:424c13c7$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Narj, der er som andre, du skal bare have en bidetang med til plomben, det 
 > plejer at være ståltråd. Det er værre når de skal af, sidst jeg prøvede 
 > det var på P.pladsen midt i beboelsen, og jeg havde ingen aku-boremask ;).
 
 Jamen så tager jeg da gas, hvis ellers pris forskellen ikke er for stor.
 Som sagt er det vigtigt at de er dobbeltvirkende, og det er mit indtryk at 
 det er mest almindeligt ved gas dæmpere.
 
 Jeg regner ikke med at det bliver mig der skal pille dem af igen, hvis de 
 nogen sinde skal ;)
 
 /Morten 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Hans Kjærgaard (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Kjærgaard | 
  Dato :  31-03-05 10:32 |  
  |   
            On Thu, 31 Mar 2005 10:16:14 +0200, "Morten Vinding Svendsen"
 <mvn@image.dk> wrote:
 
 >Hvad er det egentlig præcist forskellen er på gas og olie? Jeg læste engang
 >et eller andet sted, at den gamle historie om hårde gas-dæmpere ikke
 >passede, men at forskellen slet ikke havde noget med hårdheden at gøre, men
 >der i mod noget med skumdannelsen på olien.
 >Nogen der kan udvide min begrænsede vidden på dette område?
 De er alt andet lige enes, forskellen kommer først tilsyne ved kraftig
 brug, så skummer oilen i oiledæmperen tidligere end oilen i
 gasdæmperen. Gassen lægger så at sige en dæmper på skumningen i
 dæmperen.
 Forskel i hårdhed afhænger mere af fabrikat end af gas/oile type.
 
 /Hans
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Morten Vinding Svend~ (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Vinding Svend~ | 
  Dato :  31-03-05 11:28 |  
  |   
            "Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:2ign41p0tg19mgej4ghjgpc0l4s9hce6kb@4ax.com...
 >
 > De er alt andet lige enes, forskellen kommer først tilsyne ved kraftig
 > brug, så skummer oilen i oiledæmperen tidligere end oilen i
 > gasdæmperen. Gassen lægger så at sige en dæmper på skumningen i
 > dæmperen.
 > Forskel i hårdhed afhænger mere af fabrikat end af gas/oile type.
 
 Så det vil sige, at med mindre jeg kører bilen hårdt over længere tid, vil
 jeg ikke mærke forskel?
 
 Hvordan med enkelt/dobbelt virkende? Er olie dæmpere som hovedregel ikke
 altid enkelt, mens gas er dobbelt, eller gælder det kun for de billige?
 
 /Morten
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jørgen M. Rasmussen (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  31-03-05 16:27 |  
  |   
            
 "Morten Vinding Svendsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Så det vil sige, at med mindre jeg kører bilen hårdt over længere tid, vil
 > jeg ikke mærke forskel?
 >
 Det er ikke sikkert du kan, men passagerer som har tendens til køresyge kan 
 ;). På min tidl. bil sad Girling gas-dæmpere da jeg overtog den, de blev 
 udskift. med alm. Gabriel da de læggede olie, straks blev børnene køresyg 
 når de var med, over skulderen med dem bagtil :(. I stedet blev montere 
 nogle Monroe gasdæmp., det hjalp. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Morten Vinding Niels~ (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~ | 
  Dato :  31-03-05 20:31 |  
  |   
            "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message 
 news:424c1685$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Det er ikke sikkert du kan, men passagerer som har tendens til køresyge 
 > kan ;). På min tidl. bil sad Girling gas-dæmpere da jeg overtog den, de 
 > blev udskift. med alm. Gabriel da de læggede olie, straks blev børnene 
 > køresyg når de var med, over skulderen med dem bagtil :(. I stedet blev 
 > montere nogle Monroe gasdæmp., det hjalp.
 
 Det har min kærste så, så det er ikke uinteresant (knægten er tilsyneladende 
 ligeglad, men han er også kun 1½år).
 
 Hvor købte du Monroe, og hvad var prisen?
 
 /Morten 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Jørgen M. Rasmussen (01-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  01-04-05 06:20 |  
  |   
            
 "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en 
 meddelelse
 
 > Hvor købte du Monroe, og hvad var prisen?
 >
 Det er nogle år siden, så prisen er ikke relevant mere :). Dengang hed 
 firmaet DAM-Østergaard, nu hedder det noget andet, Mekonomen ellerså'n. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Morten Vinding Svend~ (01-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Vinding Svend~ | 
  Dato :  01-04-05 06:49 |  
  |   
            "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
 news:424cd9c3$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Det er nogle år siden, så prisen er ikke relevant mere :). Dengang hed
 > firmaet DAM-Østergaard, nu hedder det noget andet, Mekonomen ellerså'n.
 
 Nåh ja men så tager jeg da bare fat i Merkonomen ;)
 
 Tak for hjælpen
 
 /Morten
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (01-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  01-04-05 16:09 |  
  |   
            
 "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse 
 news:d2g4ng$en1$1@news.net.uni-c.dk...
 > Tom wrote:
 >> "Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse 
 >> news:d2dkt1$1mm$1@postednews.klen.dk...
 >>
 >>>Har overvejet at skifte støddæmpere på Vectra'en nu det ser ud til at den
 >>>kommer til at holde et par år mere.
 >>>Er der nogen der kan sige noget om hvilke mærker der er gode og billige?
 >>>
 >>>Regner ikke med at ville ofre alverden på det, havde forstillet mig noget
 >>>T.Hansen/Krogslund/Høyer noget, helst med gas men ikke for hårde, sådan 
 >>>en
 >>>smule hårdere end org. evt.
 >>>
 >>>Nogen forslag?
 >>
 >>
 >> Tsvansen sælger Gabriel mærkevare støddæmpere som er meget gode.
 >
 > Hvor gode er 'meget' sammenlignet med fex forkætrede Monroe?
 
 De er så "gode" at jeg ikke kunne mærke forskel på Fords egne Motorcraft og 
 så Gabriel.
 Ved ikke hvad man ellers kan skrive om dem. De fungerer som de skal
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jørgen M. Rasmussen (01-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  01-04-05 18:24 |  
  |   
            
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 
 > De er så "gode" at jeg ikke kunne mærke forskel på Fords egne Motorcraft 
 > og så Gabriel.
 
 Gabriel plejer at være ok. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Claus Nygaard-Peders~ (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~ | 
  Dato :  31-03-05 16:15 |  
  |   
            "Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse
 news:d2dkt1$1mm$1@postednews.klen.dk...
 > Har overvejet at skifte støddæmpere på Vectra'en nu det ser ud til at den
 > kommer til at holde et par år mere.
 > Er der nogen der kan sige noget om hvilke mærker der er gode og billige?
 
 Jeg har kun godt at sige om Sachs. Skiftede selv til Sachs oliedæmpere på
 min Golf III for 1½ år siden og det kostede under 1800 dkk inkl. manchetter
 til forhjulene.
 
 Nåh ja og så 100 dkk til en fjerderklemme hos onkel Harald.
 
 Mvh
 Claus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Vinding Niels~ (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~ | 
  Dato :  31-03-05 20:34 |  
  |   
            "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message 
 news:424c13df$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > Jeg har kun godt at sige om Sachs. Skiftede selv til Sachs oliedæmpere på
 > min Golf III for 1½ år siden og det kostede under 1800 dkk inkl. 
 > manchetter
 > til forhjulene.
 
 Ja Sachs har jeg også hørt godt om, men hvor pokker finder du dem i DK?
 Hvad var grunden til at du valgte olie, pris? Er oliedæmperne også 
 dobbeltvirkende?
 
 De to ting jeg specielt gerne så en forbedring på, er sidevindsfølsomhed, og 
 krængning ved sving, specielt det sidste er slet, det er jo en "blødhatte 
 Opel" ;)
 
 /Morten 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Claus Nygaard-Peders~ (01-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~ | 
  Dato :  01-04-05 10:46 |  
  |  
 
            "Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
 meddelelse news:d2hjc6$qco$1@postednews.klen.dk...
 > "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> wrote in message
 > news:424c13df$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > >
 > > Jeg har kun godt at sige om Sachs. Skiftede selv til Sachs oliedæmpere
 på
 > > min Golf III for 1½ år siden og det kostede under 1800 dkk inkl.
 > > manchetter
 > > til forhjulene.
 >
 > Ja Sachs har jeg også hørt godt om, men hvor pokker finder du dem i DK?
 Jeg handlede her:  http://www.auto-part.dk/ men de burde kunne tages hjem af
 langt de fleste reservedelsforhandlere.
 > Hvad var grunden til at du valgte olie, pris?
 Originaldæmpere fra VW kostede 3900 dkk og selv om jeg stædig fastholdt at
 jeg ikke behøvede dem forgyldt i 24 karat guld var prisen stadig den samme.
 Min Golf III var fra fabrikken udstyret med Sachs oliedæmpere og det var
 grunden til mit valg.
 Hvis prisen var det afgørende hanvde jeg købt noget af det skrammel fra
 kinesiske juletræspyntfabrikker som T.Svansen sælger.
 > Er oliedæmperne også dobbeltvirkende?
 Jeg aner ikke hvad det vil sige at en støddæmper er dobbelt/enkeltvirkende.
 I min verden findes der gode støddæmpere og så dem man ikke køber.
 Her kan du læse mere om Sachs støddæmpere:
 http://www.zf-trading.de/direkt.php?link=owx_8_29828_1_6_0_00000000000000.html
I dette katalog kan du finde ud af hvilke typer fra Sachs sortiment der
 passer på din bil. Vectra er vist fra side 377 og frem:
 http://webcat.zf-trading.com/%5Cpdfkatalog%5C0032dapkw_004X__Z.pdf
> De to ting jeg specielt gerne så en forbedring på, er sidevindsfølsomhed,
 og
 > krængning ved sving, specielt det sidste er slet, det er jo en "blødhatte
 > Opel" ;)
 Spørgsmålet er om du ønsker nye dæmpere fordi de gamle er slidt op og du
 ønsker at bringe vognen tilbage i originalt trim eller om du ønsker den
 strammet op i forhold til originalt trim. Jeg gik efter at komme tilbage til
 original trim.
 Mvh
 Claus
 http://vwgolf.nygaard-pedersen.dk/
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |