| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Dækstørrelser og dæktryk ? Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  30-03-05 07:25 |  
  |   
            Hej NG.
 
 Starter med det sidste:
 
 Jeg har altid kørt med lidt højere tryk end anbefalet fra bilfabrikken, det
 har vel på være 2,2 - 2,4 bar, er det skidt eller godt med lidt højere tryk
 ?
 Hvor meget kan man øge det med fordel (hvis overhovedet) ? 10 % ?
 Det skal siges at dækkene pt. er 195/55-15
 
 Mht. dækstørrelse, hvordan kan man måle om fx. 205 bredde dæk kan være i
 hjulkassen ?
 Grunden til dette er at min bil er sænket, og jeg er lidt i tvivl om der er
 plads når man drejer helt ud.
 
 -- 
 mvh / regards
 
 Christian
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           JJ (30-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : JJ | 
  Dato :  30-03-05 14:05 |  
  |   
            Hej Christian.
 Hvis du går op i bredde skal du gå ned i højde. altså hvis du kører med 55 
 serie og med 195 i bredden skal du gå ned i 50 serie og 205 i bredden 
 således rullediameteren passer.
 Hvor meget luft er det fra fjederbenet og skærmkanten når du har monteret 
 195 mm brede dæk i forhold til 10 mm mere ?
 Dette gælder både for og bag og tænk også på, hvis du får to chicks på 
 bagsædet, kan dækkene så være i skærmkassen for skærmkanten..
 /J
 "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse 
 news:424a4649$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hej NG.
 >
 > Starter med det sidste:
 >
 > Jeg har altid kørt med lidt højere tryk end anbefalet fra bilfabrikken, 
 > det
 > har vel på være 2,2 - 2,4 bar, er det skidt eller godt med lidt højere 
 > tryk
 > ?
 > Hvor meget kan man øge det med fordel (hvis overhovedet) ? 10 % ?
 > Det skal siges at dækkene pt. er 195/55-15
 >
 > Mht. dækstørrelse, hvordan kan man måle om fx. 205 bredde dæk kan være i
 > hjulkassen ?
 > Grunden til dette er at min bil er sænket, og jeg er lidt i tvivl om der 
 > er
 > plads når man drejer helt ud.
 >
 > -- 
 > mvh / regards
 >
 > Christian
 >
 >
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (30-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  30-03-05 14:14 |  
  |   
            
"JJ" <annieogjesper@post.tele.dk> wrote in message
 news:424aa3de$0$73726$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hej Christian.
 > Hvis du går op i bredde skal du gå ned i højde. altså hvis du kører med 55
 > serie og med 195 i bredden skal du gå ned i 50 serie og 205 i bredden
 > således rullediameteren passer.
 Jeg tror de bliver for store, desuden så er bagdækkene 195, så det går nok
 ikke.
 > Hvor meget luft er det fra fjederbenet og skærmkanten når du har monteret
 > 195 mm brede dæk i forhold til 10 mm mere ?
 Stående stille på jorden, 10-15 mm mellem dækkant og skærmkant.
 > Dette gælder både for og bag og tænk også på, hvis du får to chicks på
 > bagsædet, kan dækkene så være i skærmkassen for skærmkanten..
 Hvis de to chicks ikke er af typer ala disse
 http://www.racefjerkrae.dk/specialklub/sussex/index.htm så er mine problemer
 sikkert større end skrabede skærmkasser   
Desuden er den sæknet mest foran, af gud ved hvilken grund.
 -- 
 mvh / regards
 Christian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           ct (30-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : ct | 
  Dato :  30-03-05 14:20 |  
  |   
            og tænk også på, hvis du får to chicks på
 > bagsædet, kan dækkene så være i skærmkassen for skærmkanten..
 
 DET kommer jo så an på hvor spændstige de er *G* 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (30-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  30-03-05 17:00 |  
  |   
            
 "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse 
 news:424a4649$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hej NG.
 >
 > Starter med det sidste:
 >
 > Jeg har altid kørt med lidt højere tryk end anbefalet fra bilfabrikken, 
 > det
 > har vel på være 2,2 - 2,4 bar, er det skidt eller godt med lidt højere 
 > tryk
 > ?
 
 Min instruktionsbog til mondeo siger at ved fuld last så skal der 2.8 bar i 
 baghjulene. Da jeg ikke gider køre til en tankstation og pumpe luft hver 
 gang der er 4 voksne i bilen så kører jeg ALTID med 2.8 bar.......jeg skal 
 ikke risikere at dækkene går i stykker ved 167 Km/t
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christian B. Andrese~ (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  31-03-05 07:33 |  
  |   
            
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
 news:424accf1$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
 > news:424a4649$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > > Hej NG.
 > >
 > > Starter med det sidste:
 > >
 > > Jeg har altid kørt med lidt højere tryk end anbefalet fra bilfabrikken,
 > > det
 > > har vel på være 2,2 - 2,4 bar, er det skidt eller godt med lidt højere
 > > tryk
 > > ?
 >
 > Min instruktionsbog til mondeo siger at ved fuld last så skal der 2.8 bar
 i
 > baghjulene. Da jeg ikke gider køre til en tankstation og pumpe luft hver
 > gang der er 4 voksne i bilen så kører jeg ALTID med 2.8 bar.......jeg skal
 > ikke risikere at dækkene går i stykker ved 167 Km/t
 Hvorfor ikke   
For at være på den sikre side er det vel så bedst at have det dæktryk som er
 specificeret ved fuld last, hvilket jeg også altid har gjort.
 -- 
 mvh / regards
 Christian
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jørgen M. Rasmussen (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  31-03-05 10:53 |  
  |   
            
 "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
 
 > For at være på den sikre side er det vel så bedst at have det dæktryk som 
 > er
 > specificeret ved fuld last, hvilket jeg også altid har gjort.
 >
 Det giver så ikke den optimale, største, anlægsflade mod vejbanen, og ujævnt 
 slid, bliver de ikke slidt mest på midten?.  Og dårligere komfort pga. de 
 hårde dæk. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Roberto Saldo (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Roberto Saldo | 
  Dato :  31-03-05 10:55 |  
  |   
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 > "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
 > 
 > 
 >>For at være på den sikre side er det vel så bedst at have det dæktryk som 
 >>er
 >>specificeret ved fuld last, hvilket jeg også altid har gjort.
 >>
 > 
 > Det giver så ikke den optimale, største, anlægsflade mod vejbanen, og ujævnt 
 > slid, bliver de ikke slidt mest på midten?.  Og dårligere komfort pga. de 
 > hårde dæk. 
 
 Jeg tror ikke man kan se en 0.1-0.2 bar forskel på slidtagen.
 
 Mvh
    Roberto
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Christian B. Andrese~ (31-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  31-03-05 11:07 |  
  |   
            
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message
 news:424bc844$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
 >
 > > For at være på den sikre side er det vel så bedst at have det dæktryk
 som
 > > er
 > > specificeret ved fuld last, hvilket jeg også altid har gjort.
 > >
 > Det giver så ikke den optimale, største, anlægsflade mod vejbanen, og
 ujævnt
 > slid, bliver de ikke slidt mest på midten?.  Og dårligere komfort pga. de
 > hårde dæk.
 
 Jeg har specielt lagt mærke til den noget dårligere komfort her efter jeg
 skiftede fra vinterdæk til sommerdæk.
 Mht. det med dæksliddet, jeg tror man skal noget over fuld last trykket for
 at det bliver ujævnt, men jeg ved det ikke.
 
 
 -- 
 mvh / regards
 
 Christian
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (01-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  01-04-05 16:11 |  
  |   
            
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:424bc844$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
 >
 >> For at være på den sikre side er det vel så bedst at have det dæktryk som 
 >> er
 >> specificeret ved fuld last, hvilket jeg også altid har gjort.
 >>
 > Det giver så ikke den optimale, største, anlægsflade mod vejbanen, og 
 > ujævnt slid, bliver de ikke slidt mest på midten?.  Og dårligere komfort 
 > pga. de hårde dæk.
 
 Det har absolut ingen indflydelse på sliddet, men i komforten kan man godt 
 ane lidt.
 Det ændrer dog ikke ved at ved max last så KAN 2,2 bar ved nogle biler være 
 ALLLT for lidt.
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Mogens (01-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens | 
  Dato :  01-04-05 16:17 |  
  |   
            On Fri, 1 Apr 2005 17:11:26 +0200, "Tom"
 <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 
 >Det har absolut ingen indflydelse på sliddet
 
 "Imponerende...", at et højere "forkert" lufttryk ingen indflydelse
 har på sliddet. Ford må kunne noget, ingen andre kan...
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (01-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  01-04-05 16:33 |  
  |   
            
 "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse 
 news:ddpq419bcourhhlokjm923c3efpe6r52ir@4ax.com...
 > On Fri, 1 Apr 2005 17:11:26 +0200, "Tom"
 > <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >
 >>Det har absolut ingen indflydelse på sliddet
 >
 > "Imponerende...", at et højere "forkert" lufttryk ingen indflydelse
 > har på sliddet. Ford må kunne noget, ingen andre kan...
 
  mine vinterdæk og sommerdæk har hele tiden kørt med min. 2.8 bar i hele 
 deres liv.
 Goodyear Ultragrip
 Goodyear Eagle F1
 
 De bliver slidt fuldstændig ens og ikke som "teoribøger" fortæller med at de 
 burde slides meget i midten.
 Om sagen er den samme med cykeldæk a'la 2CV skal jeg ikke udtale mig om
 
 Men da jeg kører med 205/50-15 og 185/xx-14 som er ca. det tråden her 
 startede med, så kan jeg godt bruge mine erfaringer.
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Christian B. Andrese~ (04-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ | 
  Dato :  04-04-05 07:59 |  
  |   
            
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
 news:424d69a6$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
 > news:ddpq419bcourhhlokjm923c3efpe6r52ir@4ax.com...
 > > On Fri, 1 Apr 2005 17:11:26 +0200, "Tom"
 > > <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 > >
 > >>Det har absolut ingen indflydelse på sliddet
 > >
 > > "Imponerende...", at et højere "forkert" lufttryk ingen indflydelse
 > > har på sliddet. Ford må kunne noget, ingen andre kan...
 >
 >  mine vinterdæk og sommerdæk har hele tiden kørt med min. 2.8 bar i hele
 > deres liv.
 > Goodyear Ultragrip
 > Goodyear Eagle F1
 >
 > De bliver slidt fuldstændig ens og ikke som "teoribøger" fortæller med at
 de
 > burde slides meget i midten.
 > Om sagen er den samme med cykeldæk a'la 2CV skal jeg ikke udtale mig om
 >
 > Men da jeg kører med 205/50-15 og 185/xx-14 som er ca. det tråden her
 > startede med, så kan jeg godt bruge mine erfaringer.
 
 Det tyder vel bare på at de 2.8 bar ikke er for højt dæktryk i forhold til
 den belastning de udsættes for.
 Jeg har nu set fænomenet flere gange.
 
 
 -- 
 mvh / regards
 
 Christian
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Ukendt (04-04-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  04-04-05 08:13 |  
  |   
            
 "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse 
 news:4250e5b2$0$178$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
 > news:424d69a6$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>
 >> "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
 >> news:ddpq419bcourhhlokjm923c3efpe6r52ir@4ax.com...
 >> > On Fri, 1 Apr 2005 17:11:26 +0200, "Tom"
 >> > <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >> >
 >> >>Det har absolut ingen indflydelse på sliddet
 >> >
 >> > "Imponerende...", at et højere "forkert" lufttryk ingen indflydelse
 >> > har på sliddet. Ford må kunne noget, ingen andre kan...
 >>
 >>  mine vinterdæk og sommerdæk har hele tiden kørt med min. 2.8 bar i hele
 >> deres liv.
 >> Goodyear Ultragrip
 >> Goodyear Eagle F1
 >>
 >> De bliver slidt fuldstændig ens og ikke som "teoribøger" fortæller med at
 > de
 >> burde slides meget i midten.
 >> Om sagen er den samme med cykeldæk a'la 2CV skal jeg ikke udtale mig om
 >>
 >> Men da jeg kører med 205/50-15 og 185/xx-14 som er ca. det tråden her
 >> startede med, så kan jeg godt bruge mine erfaringer.
 >
 > Det tyder vel bare på at de 2.8 bar ikke er for højt dæktryk i forhold til
 > den belastning de udsættes for.
 > Jeg har nu set fænomenet flere gange.
 
 Bilen vejer 1250 Kg, dertil kommer 2 personers vægt + 60 Kg til benzin og 20 
 Kg til værktøj + alt det vi handler.
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |