Soundblaster Live spørgsmål......
Fra : KE

Dato : 28-05-01 13:24

Hejsa NG

Jeg er den knap så heldige ejer af et Soundblaster Live lydkort...... Det
fungere egentlig upåklageligt, indtil for nylig hvor jeg bestemte mig for at
koble lyden ud over stereoanlæget.

Der er to udgange på mit kort (grøn som er 1 og sort som er 2) Jeg kan
sagtens have lyd i højttalerne ved computeren ved at sætte minijack stikket
i 1, men minijack stikket fra stereoen i 2 giver ingen lyd i stereoen.....
hvis man bytter om på dem, altså stereoen i 1 og højttalerne i 2 så er der
lyd i steoeren, men ingen lyd i højttalere..... jeg overvejer om det er en
defekt udgang på lydkortet, eller skal man bruge noget specielt for at kan
køre to udgange?

Derudover har jeg en digital out (gul) på lydkortet, hvad kan jeg bruge
denne til? Kunne jeg f.eks. koble min minidiscwalker dertil og kopiere
mp3/wave filer i digital kvalitet ind på den?

På selve kortet inden i kabinettet er der en Aux in, en CD in og en tad
(alle tre ens med det stik man normalt sætter fra cdrom til lydkort. Men mit
cdrom har en digital og en analog udgang (tror jeg det er). Pt. er cd in på
lydkort og analog på cdrom forbundet med standardledningen...... hvad er de
andre til?

Jeg håber der er nogle som kan besvare alle disse spørgsmål, eftersom jeg
ingen manual har til lydkortet.

--
Best Regards
Kim Eriksen

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 28-05-01 14:31

"KE" <kimkoruperiksen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> defekt udgang på lydkortet, eller skal man bruge noget specielt for at kan

Der er kun én alm. udgang på lydkortet. Den sorte udgang bruges hvis du har
4 højtalere koblet til lydkort som surround. Du kan bare købe en lille
minijack y-splitter eller hvad sådan en hedder. Altså hvor 1 minijack bliver
til 2.

> Derudover har jeg en digital out (gul) på lydkortet, hvad kan jeg bruge
> denne til? Kunne jeg f.eks. koble min minidiscwalker dertil og kopiere
> mp3/wave filer i digital kvalitet ind på den?

Bortset fra at det nok ikke er en optisk udgang som de fleste minidisc's
bruger. Hvis den er optisk kan du bare tilslutte din minidisc.
Man kan SVJV få en konverter der laver det eletriske signal optisk.
Hvis du har en forstærker med elektrisk digital ind kan du forbinde
lydkortet til forstærkeren vha. denne udgang.

--
Jimmy Nielsen

Fra : JK

Dato : 28-05-01 15:02

> [...]
> defekt udgang på lydkortet, eller skal man bruge noget specielt for at kan
[snip]

-havde samme "problem" med et SB 5.1 lydkort - her er der også 2 udgange, og
i manualen kan man næsten ikke rigtig læse hvad forskellen på de 2 udgange
sku' være.

nå, men det som hjalp mig, var at indstille mit lydkort som-om det havde 4
højtalere - dette 'åbnede' for lyden i dét stik, som ellers var dødt. -
indstillingen står derinde hvor man indstiller højtalere - 2 højtaler, 4
højtalere, soround sound (sikkert forkert stavet) osv. osv.

/JK

Fra : Frazk

Dato : 29-05-01 15:24

> [...]
> lyd i steoeren, men ingen lyd i højttalere..... jeg overvejer om det er en

Hvis du har installeret softwaren til dit SB live kort ., kan du i
startmenuen finde "Speaker Preset Setup" ., der inde kan du vælge "4
Speakers" ., og dermed kommer der samme signal ud til både det grønne stik
og det sorte stik på lydkortet ., Det virker fint her hos mig ..

Frazk .,