Rengøring af akvarie
Fra : Thomas

Dato : 10-05-05 18:52

Hejsa

Jeg får her i ugen et akvarie, som har stået ubrugt på mine forældres
loft i en del år... Jeg vil naturligvis give det en god skrubbetur inden
det bliver taget i brug. Derfor vil jeg lige spørge jer til råds.

Jeg ved naturligvis at enhver slags sæbe er bandlyst til rengøring af
akvarier. Men en bekendt har anbefalet mig, at købe nogen skure-
svampe, og så ellers give det en tur med varmt vand og knofedt, til det
er rent.

Derefter kan jeg tørre det af i noget sprit - og så naturligvis lade det
stå i noget tid, så spritten kan fordampe, før jeg gør mere...

Nu vil jeg så lige høre, om det skal skylles eller noget, efter det har fået
med lidt sprit, eller om det er ligegyldigt...

Ang. Sten i bunden :

Jeg regner med at købe en sæk sten, til at lægge i bunden - når man køber
dem hos dyrehandleren, er de så lige til at smide i? Eller skal de også
rengøres? Og i så fald, hvordan gøres det så bedst? Jeg har hørt noget om,
at man kan bruge lidt eddike, og kogende vand - Nogen tips til hvordan jeg
gør det??

Mvh. Thomas

Fra : Hobi

Dato : 10-05-05 20:18

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> akvarier. Men en bekendt har anbefalet mig, at købe nogen skure-
> svampe, og så ellers give det en tur med varmt vand og knofedt, til det

Det meste af det, som gør akvariet "snavset" er kalkbelægninger. Disse
fjernes nemmest med eddike, overstrøet med alm. salt. Lad det trække 1-2
minutter, og da kan skrabe det af med en akvarieskraber eller en skraber til
keramiske kogeplader.

> [...]
> om,
> at man kan bruge lidt eddike, og kogende vand - Nogen tips til hvordan jeg

Det er nok, at skylle gruset grundigt med rigeligt vand.

Mvh
Hobi

Fra : Per W.

Dato : 10-05-05 22:31

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEmail.dk> skrev i melding
> [...]
> akvarier. Men en bekendt har anbefalet mig, at købe nogen skure-
> svampe, og så ellers give det en tur med varmt vand og knofedt, til det

Har selv brukt klor til dette og synes det fungerer fint.

/Per W.

Fra : Thomas B

Dato : 11-05-05 17:35

> [...]
> Hejsa
>
> Men en bekendt har anbefalet mig, at købe nogen
> skure-svampe, og så ellers give det en tur med varmt

Det er også en fin nok ide. de alm grydesvampe uden sæbe er gode. Til
akvarie bruger dem selv til at fjerne alger på forruden med.

> Derefter kan jeg tørre det af i noget sprit - og så
> naturligvis lade det
> stå i noget tid, så spritten kan fordampe, før jeg gør
> mere...

Jeg bruger selv acetone til at rengøre glasset med.
jeg plejer selv at fylde akvariet med vand og vaske ruderne en sidste gang
med en gryde svamp. tømmer vandet ud. Smider bundlaget i fylder vand i igen
for at lade akvariet stå og modne lidt. sætte en lille pumpe fyldt op med
viltervat i for at nuppe det skidt der kommer.
samt sætter selve filtret på som skal virke som biofilter.

> Ang. Sten i bunden :
>
> Jeg regner med at købe en sæk sten, til at lægge i bunden - når man køber
> dem hos dyrehandleren, er de så lige til at smide i? Eller skal de også
> rengøres?

Det er en god ide lige at skylde stenene lidt. Da der godt kan være noget
støv i posen. Jeg tog en ny gulvspand borede en masse 2-3 mm huller i bunden
af spanden og lidt op af siderne. smed bruseren ned imellem stenene og lod
vandet løbe til det var rent vand der kom ud.

Hvis du er i nærheden af Aalborg. så har jeg en massen akvarie grus (ca. 80
kg) som jeg ikke bruger. Akvastabil grus

Mvh. Thomas.

Fra : Karsten Frederiksen

Dato : 16-05-05 10:24

Fra : Karsten Frederiksen

Dato : 16-05-05 10:26

> [...]
>kogende vand - Nogen tips til hvordan jeg
>gør det??
>
>Mvh. Thomas skylstene i vand ikke putte nådet i vandet skyl dem
en gang