Kan lokaltid laves til servertid i javascr~
Fra : Anders Boll

Dato : 10-05-05 18:58

Hej gruppe...

I fortsættelse af tidligere spørgsmål om validering af
selectboks, fik jeg en rigtig udmærket forklaring af hr. Lasse
Reichstein Nielsen, og er derfor kommet videre, endda noget
videre; Nu validerer selectboksen som den skal. Så tusind tak for
den hjælp.

...Lige bortset fra den problemstilling, at brugerens computer-ur
kan være stillet forkert.

Så tænker jeg: Kan det da ikke lade sig gør, at lave en eller
anden form for variabel eller hvad det nu må være for en
størrelse, som evt. via et lille .asp-script kunne fortælle mit
javascript hvad klokken er på serveren, når selectboksen
valideres?

Se gerne min referenceside her: www.katgrafik.dk/exp2
(Prøv evt. at rette din egen computers tid og se hvad der sker.)

De bedste hilsner
Anders Boll

PS til Lasse Reichstein Nielsen: Beklager at jeg ikke har svaret
dig i gruppen, men jeg kunne af uforklarlige grunde ikke poste
mine kommentarer. Der manglede simpelthen den knap, som jeg
skulle 'poste' på.
Koden til den funktion stod pludselig i tekstfeltet, hvor jeg
skulle svare.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kristian Thy

Dato : 10-05-05 19:55

Anders Boll wrote:
> [...]
> størrelse, som evt. via et lille .asp-script kunne fortælle mit
> javascript hvad klokken er på serveren, når selectboksen

Jo da. Prøv at google efter xmlhttprequest, eller se eventurlt på nogle
af de populære links her: http://del.icio.us/tag/xmlhttprequest

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Anders Boll

Dato : 10-05-05 21:57

Kristian Thy wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Jo da. Prøv at google efter xmlhttprequest, eller se eventurlt på nogle
> af de populære links her: http://del.icio.us/tag/xmlhttprequest

Hej Kristian

Spændende link som jeg skal kigge noget mere på. Tak!

Bedste hilsen Anders Boll

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-05-05 21:04

Anders Boll <infonospam@katgrafik.dk> writes:
> Så tusind tak for den hjælp.

Så lidt :)

> ..Lige bortset fra den problemstilling, at brugerens computer-ur
> kan være stillet forkert.

Det sker jo :)

> [...]
> størrelse, som evt. via et lille .asp-script kunne fortælle mit
> javascript hvad klokken er på serveren, når selectboksen

Det er noget besværligt at lave en forbindelse til serveren når man
skal validere input (og det ødelægger helt idéen med
klientside-validering, da man så lige så godt bare kan sende det hele
over på serveren med det samme). Klientside-validering laves jo netop
for at spare brugeren for en tur til serveren, hvis man allerede på
klienten kan se en fejl. (Husk, serveren skal *altid* validere
alligevel).

Den nemme måde er at give tidspunktet med når siden bliver hentet.
Så ved man hvad servertiden er. Desværre kan man jo have siden åben
i en times tid inden man trykker submit, og så er den information
jo forældet.

Hvis man så husker hvad *browserens* systemtid er når siden loades, så
kender man jo (ca.) forskellen mellem server-tid og klient-tid, og så
kan man senere regne baglæns.

Så, uden at kunne ASP, så noget i stil med:
----

<script type="text/javascript">
// udføres når siden loades.
var serverTime = new Date("<?= ...noget der skriver dato/tid-streng... ?>");
var clientTme = new Date();
var diffTime = serverTime.getTime() - clientTime.getTime();
</script>
----

og så senere, der hvor man skal bruge systemtiden, lægger man
forskellen til klienttiden igen, og får den tilsvarende servertid:

---
var limDate = new Date(); // klient-systemtid
limDate.setTime(limDate.getTime() + diffTid); // NY! - server-systemtid
limDate.setMinutes(limDate.getMinutes() + delta); // delta efter systemtid
---

> jeg kunne af uforklarlige grunde ikke poste mine kommentarer. Der
> manglede simpelthen den knap, som jeg skulle 'poste' på. Koden til
> den funktion stod pludselig i tekstfeltet, hvor jeg skulle svare.

Det er her man indskyder en opfordring til at bruge en rigtig
nyhedslæser, og ikke et web-interface, til at læse nyhedsgrupper.
Det gør bare livet nemmere :)

Held og lykke!
/L

Fra : Anders Boll

Dato : 10-05-05 22:45

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> var serverTime = new Date("<?= ...noget der skriver dato/tid-streng... ?>");

...ja, så den ser sådan ud :

var serverTime = new Date("<?= Now() ?>");

> var limDate = new Date(); // klient-systemtid
> limDate.setTime(limDate.getTime() + diffTid); // NY! - server-systemtid
> limDate.setMinutes(limDate.getMinutes() + delta); // delta efter systemtid

...og den sidste her: 'limDate og delta' - hvad var det lige det var?

...Men hvad så, så skal det her vel rettes...:

if ((numTime >= 1100) && (form1.Afh....

> Det er her man indskyder en opfordring til at bruge en rigtig
> nyhedslæser, og ikke et web-interface, til at læse nyhedsgrupper.
> Det gør bare livet nemmere :)

Har det noget med RSS-Feeds at gøre?

Bedste hilsen
Anders Boll

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-05-05 10:05

Nej. Se evt. beskrivelsen her: <http://usenet.dk/info/newsreader.html>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-05-05 21:08

> ..og den sidste her: 'limDate og delta' - hvad var det lige det var?

Det var det samme som jeg skrev i det første forslag i indlægget
med Message-ID <3bswkyme.fsf@hotpop.com>

> ..Men hvad så, så skal det her vel rettes...:
>
> if ((numTime >= 1100) && (form1.Afh....

Jep, som tidligere foreslået :)

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-05-05 21:21

Anders Boll wrote:

> ..Lige bortset fra den problemstilling, at brugerens computer-ur
> kan være stillet forkert.

Det kan serverens ur faktisk også være. Den server, hvor hjemmesideskolen
ligger, har været ca. 10 minutter foran i nogle måneder. Jeg har bare ikke
gidet gøre vrøvl over det, for jeg har ikke noget funktionelt problem med
det.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Anders Boll

Dato : 10-05-05 22:06

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Det kan serverens ur faktisk også være.

Ja, det har jeg nu også oplevet. Men jeg er nu også af den opfattelse, at
'server-drengene' som har hosttingcentrene, at de vel har noget autoupdate
på 'frøkken klokken'.

Hvad skal vi ellers regne med.

Bedste hilsner
Anders Boll