Børnebidrag fra udlandet
Fra : Sune Salminen

Dato : 10-05-05 17:04

Hej

Jeg betaler børnebidrag til mine to døtre som bor hos deres mor.

Hvad sker der hvis jeg f.eks. flytter til Sydamerika?
De 2000 kroner jeg betaler nu, svarer til en månedsløn for en almindelig
arbejder i f.eks. Brasilien.

Den information jeg kan finde om det på nettet retter sig mest mod
bidragsmodtageren.

Er der nogen herinde der ved noget om det, eller ved hvor jeg kan læse
noget om det?

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Anja

Dato : 10-05-05 17:51

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bidragsmodtageren.
>
> Er der nogen herinde der ved noget om det, eller ved hvor jeg kan læse

Jeg ved ikke specielt meget om børnebidrag men min tidligere kæreste bor i
Gilbratar og han betaler normal bidrag til vores fælles barn.

Anja

Fra : Sune Salminen

Dato : 10-05-05 18:42

Anja wrote:
> [...]
>
> Jeg ved ikke specielt meget om børnebidrag men min tidligere kæreste
> bor i Gilbratar og han betaler normal bidrag til vores fælles barn.

Okay, men i Gibraltar er 1000 kroner (eller hvad der nu er
normalbidraget er til ét barn) jo ikke alverden hvis ellers man har et
ordentligt arbejde.
Han laver vel omkring 1500 G£ om måneden (det er gennemsnitslønnen
(2004) i Gibraltar), og 1000 danske kroner svarer til omkring 90 G£, så
det er jo ikke ret mange penge for ham.

Så dit svar hjælper mig ikke rigtig. Men tak alligevel!

-Sune

Fra : René

Dato : 10-05-05 19:51

Sune Salminen wrote:
> [...]
> bidragsmodtageren.
>
> Er der nogen herinde der ved noget om det, eller ved hvor jeg kan læse

Hej Sune

Du kan prøve CIS nr 11260 af 19/04/1982 (den er sikkert på www.retsinfo.dk)

I cirkulæreskrivelsen står: "
I sager om fastsættelse af bidrag til børns underhold har justitsministeriet
fulgt den praksis, kun at fastsætte bidraget under normalbidraget for
henholdsvis en fader eller en moder, når dette er begrundet i egen indtægt
hos barnet samt i de tilfælde, hvor barnet og den bidragsberettigede er
bosat i et land, hvor leveomkostningerne er væsentligt lavere end i Danmark.
"

Ombudsmanden henstiller til, i skrivelsen, at der fastsættes bidrag der er
lavere end normalbidraget når den bidragspligtige har en lav indkomst.
Bemærk at der i følge cirkulæreskrivelsen "kun" er nævnt: "hvor barnet og
den bidragsberettigede" ikke når den bidragspligtige bor i et land med lav
lønindkomst. Men det "burde" være realistisk at forvente et nedslag i
bidraget når indkomsten (og ikke det generelle lønniveau) er lav, uanset
opholdsland.

Der findes også en afgørelse (jeg mener at det var om en mor i Afrika, et
sted) hvor normalbidraget blev nedsat med henvisning til lave
indtægter/leveomkostninger i landet. Prøv at søge på Google. Enten er den
gengivet i Skarildhus (findes vist "stadig" på "civilretsdirektoratets"
hjemmeside) eller i TfA

/René

Fra : Sune Salminen

Dato : 10-05-05 20:42

René wrote:
> [...]

/snip

> [...]
> indkomst. Bemærk at der i følge cirkulæreskrivelsen "kun" er nævnt:
> "hvor barnet og den bidragsberettigede" ikke når den bidragspligtige

Ja, der står at hvis det var hende der flyttede til Brasilien med vores
børn kunne jeg komme ud for at skulle betale mindre.

Men det "burde" være realistisk at
> forvente et nedslag i bidraget når indkomsten (og ikke det generelle
> lønniveau) er lav, uanset opholdsland.

Ja, det burde det vel. Arghh det bliver noget rod at få arrangeret.

> [...]
> Enten er den gengivet i Skarildhus (findes vist "stadig" på
> "civilretsdirektoratets" hjemmeside) eller i TfA

Det ligner meget de andre ting jeg selv har fundet, det hele handler om
bidragsberettigede og ikke om bidragspligtige (mig .
Tror jeg tager forbi foreningen far på torsdag, det er jo lige om
hjørnet.

Er der nogle bidragspligtige fædre i udlandet der læser med her?

-Sune

Fra : René

Dato : 11-05-05 11:30

Sune Salminen wrote:

> /snip

> Ja, der står at hvis det var hende der flyttede til Brasilien med
> vores børn kunne jeg komme ud for at skulle betale mindre.

Både ja og nej. Der står at : "Folketingets ombudsmand sigtede herved til
tilfælde, hvor den bidragsberettigedes økonomiske forhold er så gode, at der
ikke reelt eksisterer noget behov for forskudsvis udbetaling af
normalbidraget, _og hvor den bidragspligtiges forhold omvendt er så dårlige,
at det er urealistisk at forestille sig, at denne *(den bidragspligtige --
Dig)* kan betale et normalbidrag._"

> Men det "burde" være realistisk at
>
> Ja, det burde det vel. Arghh det bliver noget rod at få arrangeret.

Nej egentligt ikke. Du skal skelne mellem det generelle lønniveau i
opholdslandet og din indkomst. Børnebidrag bliver fastsat efter _din_
indkomst, ikke andres. Så det er tallet på din årsopgørelse der er afgørende
for om du kan få nedsat normalbidraget.

Hvis du arbejder i udlandet, og fortsat er dansk statsborger, så er det din
årsindkomst der er afgørende, hvis du er statsborger i et andet land kan der
være enkelte kompetence spørgsmål om Statsamtets "ret" til at fastsætte
bidrag men det vil, sandsynligvis blive normalbidraget i bopælslandet.

_klip

> Tror jeg tager forbi foreningen far på torsdag, det er jo lige om
> hjørnet.

/René

Fra : Ghita Jallow

Dato : 11-05-05 12:24

"René" <news2004-2@eigaard.dk> skrev i en meddelelse

Børnebidraget fastsættes efter hvilket land barnet er bosat i.
Normalbidraget for barn bosat i Danmark kan såvidt jeg ved ikke nedsættes.
Det er kun forhøjet bidrag der kan. Hvis barnet selv har job der overstiger
3 gange normalbidraget på en måned kan kommunen nægte at udbetale det
forskudsvis.

Ghita

Fra : René

Dato : 11-05-05 19:41

Ghita Jallow wrote:
> "René" <news2004-2@eigaard.dk> skrev i en meddelelse
>
> Børnebidraget fastsættes efter hvilket land barnet er bosat i.

Børnebidrag er ikke en ret, det er en pligt. Derfor vil bidragspligten
,som udgangspunkt, skulle pålægges den bidragspligtige i det land
den bidragspligtige opholder sig (bor) og ikke det land barnet bor
i. (men ansøgningen sendes til Statsamtet i Danmark)

Det er i øvrigt det samme hvis begge bor i Danmark. Ansøgning om bidrag skal
sendes/behandles i det Statsamt den bidragspligtige bor. (dog ikke hvis der
behandles en sag om samvær i det Statsamt hvor barnet bor. Så er det barnets
Statsamt der behandler ansøgningen)

Det danske Statsamt kan ikke bestemme over statsborgere (den
bidragspligtige) i andre lande. Det følger af Hagerkonventionen,
Lugano-konventionen og/eller EF- Domskonventionen. Det skyldes at det er en
pligt som den bidragspligtige skal opfylde/pålægges og derfor er det
bopælslandet der har sanktionsrettighederne hvis der ikke betales. (ingen
sanktion uden først en afgørelse/dom i bopælslandet)

> Normalbidraget for barn bosat i Danmark kan såvidt jeg ved ikke
> nedsættes.

Det fremgår netop af CIS nr 11260 fra 1982 at normalbidraget kan reduceres i
forhold til den bidragspligtiges indtægt (uanset bopælsland)

>Det er kun forhøjet bidrag der kan. Hvis barnet selv har
> job der overstiger 3 gange normalbidraget på en måned kan kommunen
> nægte at udbetale det forskudsvis.

Kommunen kan slet ikke udbetale forhøjet bidrag. Kommunen kan "kun"
forudbetale normalbidraget. (LBK nr 909 §14)

Hvis barnet har en indtægt der er 3 gange højere kan bidraget bortfalde
(statsamtet - ikke kommunen)

/René

Fra : Sune Salminen

Dato : 15-05-05 11:59

René wrote:

/..en hel masse

Tak for hjælpen René.

-Sune

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 12-05-05 08:22

Sune Salminen wrote:
> Hej
>
> Jeg betaler børnebidrag til mine to døtre som bor hos deres mor.

Fortsæt endelig med det! det er jo dine børn.

> Hvad sker der hvis jeg f.eks. flytter til Sydamerika?

Hvis du ikke kan oppebære en løn der giver dig mulighed for at medvirke
til forsørgelse af dine børn må du jo blive hjemme.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Sune Salminen

Dato : 12-05-05 11:16

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Fortsæt endelig med det! det er jo dine børn.

Det har jeg da sandelig også tænkt mig.

> Hvis du ikke kan oppebære en løn der giver dig mulighed for at
> medvirke til forsørgelse af dine børn må du jo blive hjemme.

Du kender hverken mig, mine børn, min eks eller min personlige situation
i øvrigt godt nok til at kunne udtale dig på den måde.

-Sune

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 12-05-05 11:53

Sune Salminen wrote:

> Du kender hverken mig, mine børn, min eks eller min personlige situation
> i øvrigt godt nok til at kunne udtale dig på den måde.
>
> -Sune

Hvad for en måde?
Jeg udtaler mig om den kendsgerning at hvis du forestiller dig at leve
for en alm løn i Brasislien, så er det sansynligvis ikke muligt at
betale Børnebidrag, og derfor har jeg så den holdning at så må man
generelt træffe et andet valg, hverken mere eller mindre.

Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Sune Salminen

Dato : 12-05-05 13:32

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Hvad for en måde?

Hvad jeg "må" og ikke må.

> [...]
> betale Børnebidrag, og derfor har jeg så den holdning at så må man
> generelt træffe et andet valg, hverken mere eller mindre.

Tag du en snak med min eks om at træffe de rigtige valg.

-Sune

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 12-05-05 15:37

Sune Salminen wrote:

> Tag du en snak med min eks om at træffe de rigtige valg.
>
> -Sune

Hvorfor poster du spørgsmål her når det er hende der har svarene?

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Sune Salminen

Dato : 12-05-05 15:54

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Hvorfor poster du spørgsmål her når det er hende der har svarene?

Hun har ikke svar på de spørgsmål jeg poster her.

-Sune