Blodtryksmåler
Fra : Jørgen

Dato : 10-05-05 11:28

Er der nogen der har erfaring med de blodtryksmåler som Harald Nyborg
sælger.
Jeg har købt en, men synes den svinger meget fra måling til måling, selv
om de er taget lige efter hinanden.

Mvh Jørgen

Fra : C.S.G.

Dato : 10-05-05 18:19

Hej Jørgen jeg har også et omron fra tyskland til 500 kr, og den
bruger man på hospitaler osv..men den måler mig også op og ned, så ens
blodtryk er meget svingende. !!
Jeg er heller ikke blevet klov på det, også svinger den også når man
ligger ned og står op og har siddet og hvilet en del, også er den også
noget helt andet om morgenen, så jeg dropper nok snart at måle den, da
jeg mener at lægen skal fortælle mig det:)

Vh
e.c

Fra : Uffe Ravn

Dato : 10-05-05 22:33

"C.S.G." <cimbom@bolina.hsb.se> skrev

> [...]
> noget helt andet om morgenen, så jeg dropper nok snart at måle den, da
> jeg mener at lægen skal fortælle mig det:)

Som C.S.G. så rigtigt skriversvinger blodtrykket meget, og selv om 2
må¨linger bliver lavcet lige efterhinanden vil resultatet ikke blive det
samme.

Det er forresten vigtigt at du anbringer manchetten rigtigt, med pilen lige
ud for "midten" af albuen.
Sørg også for at manchetten ikke folder og glider i bøjelen der holder den
sammen.

Jeg har efterhånde afprøvet mange forskellige dog ikke den Harald Nyfix
sælger lige for tiden.

Min favorit er den jeg har nu, en lille Lifetech til håndledet til næsten
ingen penge i ALDI.
Den er stabil, retvisende, hurtig, og behagelig.

Derudover har den automatisk memory til ca. 50 målinger.

Dataene fra målingerne kan så overføres til computeren på et øjeblik, hvor
værdierne står sammen med dato og tid, lige til at printe ud og tage med til
lægen.
Skulle ens læge være af den tungnemme slags, jeg ved den slags findes!
Så kan også adskillige forskelles grafer fremstilles i det medfølgende
program.

Så med sådan en, er der ingen undskyldning for at din læge ikke kan følge
med i hvordan din blodtryk har det.

Skulle jeg endelig anbefale en anden form for blodtryksmåling, må¨det være
med stetoskop og manometer, eller er det bare mig der er gammeldags?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jørgen

Dato : 13-05-05 08:01

Uffe Ravn skrev:
> "C.S.G." <cimbom@bolina.hsb.se> skrev

Jeg er indforstået med at en svinger lidt
men 160/90
og 150-80
sidst   152/82
Så kan man påstå, at den 1. er en fejlmåling, og de 2 andre er inden for
et acc. område. Dette ville have været min påstand, hvis det ikke er
fordi, rytmen ligger der faktisk hver gang jeg måler

Jørgen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-05-05 13:32

Jørgen <js2@c.dk> wrote:

> [...]
>og 150-80
>sidst   152/82

>Så kan man påstå, at den 1. er en fejlmåling, og de 2 andre er inden for

Jeg ser ingen problemer i de tal....

Første blodtryksmåling vil næsten altid være højere end de
efterfølgende, og iøvrigt har den slags apparater en måleusikkerhed i
størrelsesorden 5 - 10 %...

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Søren Fisker

Dato : 13-05-05 07:53

Og så er det jo vigtigt, at du sidder fuldstændig stille, mens du blir målt.
Jeg har fået at vide af min læge, at det mest effektive er at tage 2
målinger lige efter hinanden og tage gennemsnit af de 2.
Søren