Ødelagt nerve - kan det laves?
Fra : Mureren

Dato : 09-05-05 14:02

Hejsa...

Jeg er "lidt sent ude", men håber der dukker nogle brugbare svar op.

I 1993 var jeg ude for en arbejdsulykke, og jeg fik skåret det meste af
venstre side af ansigtet op.
Der blev lappet og repareret en del, og jeg har sidenhen fået et par
plasticoperationer for at få tingene til at se nogenlunde normale ud.
Nerven der går "stråler" fra øret og ud i kinden (sådan husker jeg det
forklaret) blev skåret over ved ulykken, og jeg kan ikke smile el. lign. med
venstre mundvig, den hænger der bare.. Et par år efter fik jeg opereret en
sene fra låret ind i kinden, der skulle hjælpe med at trække mundvigen op,
men det hjalp så at sige ikke meget.
På daværende tidspunkt fik jeg at vide af lægerne at der ikke kunne gøres
mere, men det irriterer mig nu alligevel, derfor denne post.

Kan man med elektroder eller lignende genskabe de impulser der skal sendes
til den muskel der trækker mundvigen opad?

Er det for sent at gøre forsøget nu, også selvom man accepterer en ikke 100%
gendannelse?

Hvem laver den slags ting, og er det vanvittigt dyrt?
(det bliver jo nok en udgift jeg selv skal afholde, men det gør jeg gerne
for at få et smil igen!)

Hvad skal jeg søge på når jeg googler, for at blive klogere på det her?

Jeg er 33 år, og i alm. fysisk form, sygdomsfri, ikke allergisk overfor
noget, og er ikke bange for operationer.
Jeg har en sjælden gang oplevet at det ligesom "kilder" i mundvigen...lidt
som når ens arm eller ben har sovet, og man så retablerer blodtilstrømningen
igen...hvis det betyder noget.
Det er dog kun en gang hver 4. måned eller så...

På forhånd tak...
Mureren

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-05-05 15:53

Den 09-05-05 15.02 skrev Mureren følgende:

> [...]
>
> Kan man med elektroder eller lignende genskabe de impulser der skal sendes
> til den muskel der trækker mundvigen opad?

Jeg tror ikke, der er noget at gøre, ellers ville lægerne nok også have
forsøgt noget andet end nødløsningen med senen fra låret. Det sker at
den pågældende nerve springer af sig selv, og der heles den normalt igen
helt eller delvist i løbet af nogle måneder. Det der ikke bliver normalt
i løbet af den tid, bedres ikke - så vidt jeg da ved.

Men spørg endelig lægerne, det kan da være der er sket fremskridt siden
sidst.

Jeg føler med dig, jeg kan huske, hvor svært det for eksempel var at
drikke, da jeg havde ansigtslammelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.

Fra : Mureren

Dato : 09-05-05 22:29

> Jeg føler med dig, jeg kan huske, hvor svært det for eksempel var at
> drikke, da jeg havde ansigtslammelse.

Ja, det ser tåbeligt ud når man skal drikke af en hvilken som helst
"beholder"....helt over i den ene side af ansigtet, og så håbe på man ikke
spilder alt for meget

Er der en speciallæge man skal henvende sig til...jeg har ikke den store
fidus til min praktiserende læge :-|

Mvh.
Mureren

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-05-05 23:14

Den 09-05-05 23.28 skrev Mureren følgende:

> Er der en speciallæge man skal henvende sig til...jeg har ikke den store
> fidus til min praktiserende læge :-|

Godt spørgsmål. Jeg vil tro, at du skal i forbindelse med et hospital,
og at du derfor skal omkring din praktiserende læge først. Hvis du meget
gerne vil prøve at undgå din egen læge, kan du prøve at kontakte det
hospital, du i sin tid blev behandlet på. De kan måske umiddelbart
fortælle, om der er håb, og ellers kan de fortælle, om du kan komme til
direkte, eller om du skal have en henvisning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Andrew

Dato : 14-05-05 21:00

> I 1993 var jeg ude for en arbejdsulykke, og jeg fik skåret det meste af
> venstre side af ansigtet op.

Hej Murer

Af ren og skær nysgerrighed: hvad var det du kom ud for som skadede dit
ansigt så voldsomt som du har beskrevet?
Det er OK hvis du ikke vil svare...

Mvh Anders

Fra : Mureren

Dato : 15-05-05 20:44

> Hej Murer
>
> Af ren og skær nysgerrighed: hvad var det du kom ud for som skadede dit
> ansigt så voldsomt som du har beskrevet?
> Det er OK hvis du ikke vil svare...

Jeg var ansat som "montør" hos IBKA Industriservice. De lavede mangt og
meget, men jeg havde et job der hovedsagligt bestod af højtryksrensning...og
jeg mener virkelig HØJTRYK!
Selve maskinen fyldte en sættevogn, inkl. vandtank, og vi spulede med op til
2.500 atmosfæres tryk, og MASSER af vand..nogle gange fødet af to
brandhaner.
En dag gik det galt i en røggaskedel på Holstebro Kraftværk, og jeg skar det
meste af ansigtet i stykker...og var meget heldig at overleve, og faktisk
også heldig at kunne nøjes med de mén jeg har i dag...men derfor er det nu
generende alligevel.

Mvh.
Mureren