Vanvittige priser på medicin
Fra : Martin McFly

Dato : 07-05-05 04:34

Har en nær ven, som har fået medicin for noget psykisk over mange år.
Han fortalte mig i går, at han den dag betalte 1300kr(!!!) for 28 tabletter.
Det var åbenbart noget nyt. Var inde at se på medicinpriser.dk om han var
blevet snydt nede på apotheket.
Men den var go' nok. 1300kr. for 28 tabletter. Han fik ca. 400kr. tilskud
til dem.

De andre ting, han har fået, kostede 50 - 150 kr. Og det for mere end 28
piller.

Så her er mit spørgsmål: Hvordan i hulen h*lvede kan de #1 tillade sig at
tage så meget for det - og #2 hvad kan der dog være i de piller, der er så
dyrt?
Det hel er vel syntetisk fremstillet alligevel. Jow, de har sikkert lagt
noget forskning i det osv. Men næsten 50 kroner per tablet!?
Han sagde, at han ville være i stand til at betale for næste måned.
Nu havde han råd til én måned. Men hvordan kan en relativ fattig person i
fx. Afrika, Asian, eller endda Øst Europa, nogen sinde komme op med 1300kr
for bare én måned's forsyning af det stads?
Jeg håber godt nok, at han får det bedre af det.

Jeg er rystet.
En, der vil forsøge at forklare?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-05-05 07:32

"Martin McFly" <mart@noway.jose> wrote:

>Så her er mit spørgsmål: Hvordan i hulen h*lvede kan de #1 tillade sig at
>tage så meget for det - og #2 hvad kan der dog være i de piller, der er så
>dyrt?

Produktion og salg kan ikke ses i medicinpriserne. Det er omkostningerne
til udvikling og registrering der gør, at ny medicin ligger i et
astronomisk prisleje.

Der er desværre kun een til at betale omkostningerne: brugeren !!

> Men hvordan kan en relativ fattig person i
>fx. Afrika, Asian, eller endda Øst Europa, nogen sinde komme op med 1300kr
>for bare én måned's forsyning af det stads?

Det er også et reelt problem...

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-05-05 08:12

Martin McFly skrev:

> Men hvordan kan en relativ fattig person i fx. Afrika, Asian,
> eller endda Øst Europa, nogen sinde komme op med 1300kr

Det kan vedkommende heller ikke nødvendigvis. Jeg kender (kendte)
således mindst to personer i Zambia der døde af malaria fordi de
ikke havde råd til at søge læge eller betale for effektiv medicin.
Taler vi om dyrere medicin, som fx til livsforlængende behandling
af HIV/AIDS, er situationen endnu mere grel.

Hvad angår medicinpriserne herhjemme - og specifikt de 1.300 kr.
din ven betalte for sin medicin - skal man huske at der er noget
der hedder medicintilskud.

For personer over 18 år:

Hvis udgiften ikke overstiger 520 kr. inden for 1 år, ydes der
ikke tilskud.

Tilskuddet udregnes således:
50% tilskud af den del som overstiger 520 kr., men ikke 1.260 kr.
75% tilskud af den del som overstiger 1.260 kr., men ikke 2.950 kr.
85% tilskud af den del som overstiger 2.950 kr.

For personer under 18 år:

50% tilskud af beløb op til 1.260 kr.
Derefter er reglerne som for personer over 18 år.

Desuden kan Lægemiddelstyrelsen efter ansøgning fra den behandlende
læge bestemme at "tilskuddet til personer som lider af en vedvarende
eller kronisk sygdom, og som har et stort, varigt og fagligt vel-
dokumenteret forbrug af medicin, kan stige til 100% af den del af
egenbetalingen, som udgør mere end 3.805 kr. årligt. Dette svarer
til et køb af tilskudsberettiget medicin pr. år på 19.567 kr. for
personer over 18 år og 21.300 kr. for børn og unge"¹.

Hvis vi antager at din ven er over 18 år, betaler han således 900 kr.
for første pakke, 325 kr for anden pakke, 230 kr for tredje pakke og
195 kr for fjerde og efterfølgende pakke(r).

Nu skriver du ikke hvilket præparat der er tale om, men hvis din ven
skal fortsætte med behandlingen i længere tid, kunne han måske spørge
sin læge om der findes større pakninger af det pågældende præparat -
fx til tre måneders forbrug. Det giver ofte en billigere stykpris.

Mvh,

// Klaus

¹) Se fx <http://www.lmk.dk/(zpd4bs45dum0sk45rhrs3145)/Show.aspx?subdoc=andreinformationer_info&id=3886&docid=frameset>.
--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Martin McFly

Dato : 07-05-05 16:06

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> Hvis vi antager at din ven er over 18 år, betaler han således 900 kr.
> for første pakke, 325 kr for anden pakke, 230 kr for tredje pakke og
> 195 kr for fjerde og efterfølgende pakke(r).

OK, det, tror jeg ikke, han er/var klar over, at han ville få så meget mere
i tilskud næste gang.
Så er det jo næsten til at leve med.
Men jeg synes nu alligevel, tilskud eller ej, 1300kr for 28 piller!! Med
alle de bivrikninger, der var listet der, forbavser det mig, at de i det
hele taget må sælge det.

> [...]
> sin læge om der findes større pakninger af det pågældende præparat -
> fx til tre måneders forbrug. Det giver ofte en billigere stykpris.

Ah jeg kan ikke lige huske navnet. "Abylify" eller noget i den henretning.
Men i følge medicinpriser.dk er 28 stk. vist max. Man var da vist også nødt
til at sælge hus og bil, hvis man var tvumget til at punge ud for 3 måneders
forbrug på én gang. :)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-05-05 20:01

Martin McFly skrev:

> Men jeg synes nu alligevel, tilskud eller ej, 1300kr for 28 piller!

Ja, det er mange penge. Men måske sku' din ven være glad for at han
er ordineret tabletter à 10 eller 15 mg. Skulle han have dem på 30 mg
ville de koste 2.191 kr. for 28 tabletter.

> Ah jeg kan ikke lige huske navnet. "Abylify" eller noget i den hen-
> retning. Men i følge medicinpriser.dk er 28 stk. vist max.

Lægemiddelkataloget siger at 56 styks pr. pakning er det maximale man
kan købe. De koster 2.561 kr. for 56 tabletter, så mængderabatten er
til at overskue... Tabletterne hedder forresten "Abilify".

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-05-05 20:07

Martin McFly skrev:

> Med alle de bivrikninger, der var listet der, forbavser det mig,
> at de i det hele taget må sælge det.

For det første er det ikke sikkert at alle personer oplever alle,
eller blot en eller få af, bivirkningerne. For det andet skal det
sammenholdes med hvordan man har det hvis man ikke får medicinen.

Jeg kan se at Abilify er et antipsykotikum. Måske er svimmelhed,
søvnløshed, hovedpine, samt hvad der nu ellers er angivet af
hyppige bivirkninger for Abilify, at foretrække fremfor en psykose.
Det må patienten afgøre i samråd med sin læge.

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-05 10:25

> [...]

> noget forskning i det osv. Men næsten 50 kroner per tablet!?
> Han sagde, at han ville være i stand til at betale for næste måned.

At noget medicin er så dyrt er ikke usædvanligt.. Jeg får også noget medicin
af psykiske årsager, det koster ca. 20 kr pr tablet, jeg skal have to om
dagen..

Alt i alt, af receptpligtig medicin, bruger jeg vel for omkring 75 kr OM
DAGEN..

Jeg kunne forestille mig at noget af det der er med til at holde prisen oppe
kan være patenter på præparatet, samt dækning af alle de forskningsudgifter
der er lagt i fremstillingen af medicinen...

Så længe et firma har petant på et præparat kan de jo tage hvad det passer
dem, for så er der jo ikke konkurrence, men lige så snart patentet udløber
falder prisen markant, da der så pludselig er konkurrence...
Det kan ogs være en del af forklaringen, altså at patentet endnu ikke er
udløbet på det præparat som din ven får....

MVH Louise

Fra : Martin McFly

Dato : 07-05-05 16:08

"Louise" wrote:

> Alt i alt, af receptpligtig medicin, bruger jeg vel for omkring 75 kr OM
> DAGEN..

Wow... det var ikke så lidt endda.
Hvordan søren får du råd til det? Giver "Danmark" også tilskud til medicin?
(Altså udover det alm. tilskud fra staten)

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-05 17:20

> Wow... det var ikke så lidt endda.
> Hvordan søren får du råd til det? Giver "Danmark" også tilskud til
> medicin? (Altså udover det alm. tilskud fra staten)

Jeg er så heldig at jeg er medlem af "danmark", og får 100% tilskud derfra
til det medicin som er tilskudsberetiget fra det offentlige. Det medicin der
ikke er tilskudsberettiget fra det offentlige giver "danmark" 50% til. Det
er fx sovemedicin, og visse typer smertestillende...

Men det er jo kun hvos man er så heldig at være medlem af "danmark".

Lousie

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-05-05 16:15

Martin McFly skrev den 07-05-2005 05:34:
> [...]
> fx. Afrika, Asian, eller endda Øst Europa, nogen sinde komme op med 1300kr
> for bare én måned's forsyning af det stads?

Tja: Darwin ville nok formulere det i retning af:
Det kan de heller ikke. De forbliver ubehandlede.

I de fattigste lande, så vil personer med sindslidende sygdomme jo
udstødt af lokalsamfundet.
Evt. dør personen allerede i en tidlig alder, så vedkommende slet ikke
oplever at blive sindslidende i en senere alder, da vedkommende jo er død.
Naturen har jo sin helt egen "metode" at tage sig af sygdomme.
At vi mennesker er istand til at udvikle medicin der "snyder" naturen,
tja det kan man så prise sig lykkelig for i den vestlige verden.

Et økonomisk perspektiv ville være:
Betalingsvilligheden og -muligheden for medicin er større i den vestlige
verden.
Og det bliver naturligvis udnyttet.
At betalingsmuligheden også bliver understøttet af - her i Danmark - af
ganske betragtelige økonomiske tilskud fra statskassen, jamen det giver
jo også priserne et nyk i opadgående retning. Simpel mikroøkonomi, så
at sige. Andre vil nok kalde det erhvervsstøtte.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Ole

Dato : 19-05-05 15:28

On Sat, 07 May 2005 17:15:01 +0200, Carsten Riis <.@.> wrote:

Mon ikke også sindslidelser er et udpræget "velfærds"problem.

Jeg lider selv af en årelang depression, som jeg ikke kan komme ud af,
og jeg er ret sikker på at jeg ikke var faldet i den, hvis mit liv
primært handlede om at overleve og skabe det mest nødvendige for at
opnå en acceptabel tilværelse.

Fra : Lyrik

Dato : 08-05-05 03:41

"Martin McFly" <mart@noway.jose> skrev i en meddelelse
> Har en nær ven, som har fået medicin for noget psykisk over mange år.
> Han fortalte mig i går, at han den dag betalte 1300kr(!!!) for 28
> tabletter.
++++++++++++++++++++++
Jeg prøvede at regne gramprisen ud for noget psykofarmaka. den var-hold nu
fast -100 gange dyrere end 24 karat guld!

Forbrugerne klandrer aldrig priserne. det hedder altid:"Det er fordi de har
bekostet en dyr udvikling"!
Men 100 X dyrere end 24 karat rent guld?
Det ligger i deres patentretigheder! Ingen må konkurrere med dem så længe de
har patentet.
Tænk hvis folk som lavede en mp3spiller tog 100.000 kroner for den "Fordi de
havde bekostet en dyr udvikling"!
Næh disse produkter kommer der hurtigt konkurrence på. Medicinfabrikkerne
har særstilling med deres 10 årige patenter.

De udnytter folks nød og kunne rettelig sagsøges for ågervirkssomhed!
Men den sag er der ingen som har råd til at føre!

Hilsen
Jens

Fra : Ragnar

Dato : 08-05-05 17:55

Lyrik wrote:

> [...]
> Næh disse produkter kommer der hurtigt konkurrence på. Medicinfabrikkerne
> har særstilling med deres 10 årige patenter.

Nu er det sådan, at et lægemiddel kræver væsentlig mere dokumentation og
forskning end en mp3-afspiller. Det tager i gennemsnit 12-15 år fra man
finder et stof, der kunne blive et lægemiddel til man kan få det på
markedet. Den lange process for at udvikle og teste stoffet koster for
et lægemiddel omkring 500 millioner euro. Hertil skal ligges de penge
til udvikling af hundredvis af andre stoffer lægemiddelfirmaet har
forøgt at udvikle og teste og som måske først er fejlet 8-10 år.
Alle disse penge til forskning skal hentes hjem igen på det præparat et
lægemiddelfirma får på markedet. Og det skal gøres i den relativt korte
periode firmaet har patent på produktet. Det er nemlig sådan med patent,
at det gives på stoffet når man har fundet det helt i starten af
processen. Og da patentet kun varer 20 år og de første 12-15 år er brugt
på udvikling, så er der ikke lang tid at hente de penge hjem i igen.
Det er meget fint med generisk medicin og at de kan sælge det billigt..
Generiske firmaer har heller ikke brugt penge på forskningen og skal
derfor bare have produktions- og evt. markedsføringsomkostninger ind
igen. For ja, selve produktet er ikke nødvendigvis specielt dyrt at
fremstille, men hvis vi fortsat vil have nye produkter på markedet,
bliver firmaerne nødt til at få deres penge til forskning ind igen.

> De udnytter folks nød og kunne rettelig sagsøges for ågervirkssomhed!
> Men den sag er der ingen som har råd til at føre!

Så kunne du vil ligeså godt sagsøge læger for at tage penge for deres
livsnødvendige behandling. Medicinalindustrien er altså slet ikke så
ond, som du formår at gøre den til. De udvikler medicin som gør mange
folks liv væsentligt bedre og endog gør visse folk istand til
overhovedet at leve.

Mvh Ragnar

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-05-05 18:02

Ragnar skrev den 08-05-2005 18:55:

> [...]
> lægemiddelfirma får på markedet. Og det skal gøres i den relativt korte
> periode firmaet har patent på produktet.

Hvis det var så satans dyrt at fremstille medicin, så ville man nok ikke
kunne hive flere milliarder hjem i overskud år efter år. Vi taler ikke i
omsætning, men i overskud. Dvs. når alle omkostninger er trukket fra.

Det er ikke uden grund, at man på aktiemarkederne - så vidt jeg er
orienteret - har klassificeret medicinalfirmaerne som: investeringer med
god afkast.

Fra : Ragnar

Dato : 08-05-05 18:37

> Hvis det var så satans dyrt at fremstille medicin, så ville man nok ikke
> kunne hive flere milliarder hjem i overskud år efter år. Vi taler ikke i
> omsætning, men i overskud. Dvs. når alle omkostninger er trukket fra.

Udviklingspriserne for et lægemiddel er desværre ikke noget jeg har
opdigtet, hvis det var det du hentydede til. De store overskud, de store
medicinalfirmaer trækker hjem skal jo ligeledes bruges til ny forskning
og til at dække den gamle forskning. Men jeg vil heller ikke fremstille
medicinalbranchen som fattigrøve. Bestemt ikke, men det kræver også en
enorm kapital at igangsætte nye projekter. Specielt som kravene for et
nyt lægemiddel blivere højere og højere. Der kommer mange færre
lægemidler på markedet i dag end for 10 år siden. Dette skyldes i flere
tilfælde, at firmaet er bange for at arbejde videre på et produkt, hvis
det ikke kan godkendes senere hen og hvis indikationsvinduet ikke er
bredt nok til at pengene kan komme ind igen. Derfor ser lægemidler mod
mere sjældne sygdomme sjældent dagens lys, mens der kommer adskillige
lægemidler mod f.eks. højt kolesteorol, højt blodtryk, psykiske lidelser
og andre store sygdomme. Det er ofte rent underskud at fremstille et
lægemiddel til en sygdom, som måske 1 ud af 100.000 lider af. Specielt,
hvis der så kommer generika efter patentet er udløbet. En skam for
folkesundheden, men der er desværre ingen, der vil udvikle et præparat,
som betyder firmaets økonomiske fallit. Man kan så håbe, at de firmaer,
der trækker rigtig store underskud hjem, ville forbarme sig en dag og
forske i sjældne sygdomme, med med stigende konkurrence fra generisk
medicin, kommer det næppe til at ske.

> Det er ikke uden grund, at man på aktiemarkederne - så vidt jeg er
> orienteret - har klassificeret medicinalfirmaerne som: investeringer med
> god afkast.

Det skal jeg så ikke kunne udtale mig om, men medicin er en forholdsvis
sikker branche - efterspørgslen vil ihvertfald altid være der - og vi
kan vel også være tilfredse med, at vi i Danmark har nogle firmaer, der
giver godt afkast.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-05-05 07:57

klip

Undtaget medicinalfirmaerne

> [...]
>ond, som du formår at gøre den til. De udvikler medicin som gør mange
>folks liv væsentligt bedre og endog gør visse folk istand til

Jeg er på grådens rand, må de også til at indstille
krydstogterne, hvordan vil de så informere lægerne ?
mon der kan skaffes luksushoteller nok
mvh Ebbe

Fra : Lyrik

Dato : 08-05-05 03:58

> [...]
> tage så meget for det - og #2 hvad kan der dog være i de piller, der er så
++++++++++++++++++++++++++
Ja og hvad betaler en dansk aidspatient for den medicin som en neger kan
klare for 2 kroner om dagen?

Hilsen
Jens

Fra : Crazy Camilla

Dato : 08-05-05 12:02

> [...]
> tage så meget for det - og #2 hvad kan der dog være i de piller, der er så

Hej.

Abilify er et helt nyt produkt på markedet. Der er brugt mange penge fra
firmaets side på først at udvikle dette produkt og derefter at reklamere for
det, og derfor er prisen højere. Desuden har firmaet der producerer dem
stadigt patent på dem, hvilket betyder at konkurrerende firmaer ikke kan
lave efterligninger og presse priserne.
I modsætning til med ældre præparater, hvor patenterne er udløbet.

Desuden synes jeg ikke at det er specielt dyrt, i forhold til udbyttet, da
jeg ved at Abilify har betydet en virkelig stor forbedring af livskvaliteten
for mange skizofrene patienter, fordi det er et af de første præparater der
har en virkelig effektiv virkning på de såkaldt negative symptomer ved
skizofreni.

Din ven skal henvende sig til sin sagsbehandler hos kommunen, for at få
tilskud til medicinen. Der er forskellige regler, afhængigt af om din ven
f.eks. modtager førtidspension eller ikke.

Endvidere skal han henvende sig til sin læge/psykiater og tale med
vedkommende om at få tilskud, der gives til kronisk syge med højt
medicinforbrug, såkaldt kroniker-bevilling. Men dette søger man
almindeligvis først når patienten har fået midlet i en periode, og man er
sikker på det har den ønskede effekt.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Lyrik

Dato : 08-05-05 22:59

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> livskvaliteten for mange skizofrene patienter, fordi det er et af de
> første præparater der har en virkelig effektiv virkning på de såkaldt
Jeg kender nogle som har prøvet det og har fået det værre!
Den beroligende virkning er meget mindre end ved andre af de nye produkter,
så hvis det er den virkning man efterspørger, skal man holde sig fra
Abilify.

Hilsen
Jens

Fra : Crazy Camilla

Dato : 09-05-05 14:16

"Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den beroligende virkning er meget mindre end ved andre af de nye
> produkter, så hvis det er den virkning man efterspørger, skal man holde

Hej.

Abilify er IKKE et beroligende middel.
Det er et middel imod psykoser.

Abilify har især virkning på de såkaldt negative symptomer, som især er
fremtrædende ved den type af skizofreni der kaldes herbefren skizofreni, det
er symptomer som f.eks. sløvhed - træghed - initiativløshed - passivitet -
sprogfattigdom - kontaktbesvær - manglende fremdrift og interesse - tom
eller formålsløs adfærd - indsynken i sig selv - social tilbagetrækning og
lignende. Det er de symptomer, der var årsag til at skizofreni tidligere
blev kaldt (ungdoms-)sløvsind.

Men den medicin, der tidligere har været at finde på markedet, har ikke haft
nogen særlig god virkning på denne type symptomer.

Til gengæld har den "gamle" medicin haft god effekt til de skizofrene
patienter, der overvejende er plagede af såkaldt positive symptomer som
f.eks. hallucinationer (at patienten f.eks. hører stemmer, eller ser eller
mærker ting som ikke findes), vrangforestillinger og lignende, og til de
patienter som er meget voldsomme eller maniske.

Der har med andre ord været en meget stor patientgruppe, som indtil nu ikke
har været særligt godt hjulpet rent medicinsk.

Nu har man med Abilify fået et nyt produkt, der netop kan være med til at
give disse mennesker en mere tålelig tilværelse.

Jeg kender p.t. ca. 15 mennesker som får Abilify, og allerede nu -
forholdsvis kort tid efter produktet er kommet på markedet - har jeg oplevet
rigtig mange glædelige oplevelser, bl.a. har jeg en bekendt som efter mange
år som førtidspensionist pludselig er blevet i stand til at arbejde igen.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Lyrik

Dato : 10-05-05 19:16

> [...]

> oplevet rigtig mange glædelige oplevelser, bl.a. har jeg en bekendt som
> efter mange år som førtidspensionist pludselig er blevet i stand til at

+++++++++++++++++++++++++++
Tak for din fine udredning Camilla!

Det viser hvor vigtigt det er at kende sin egen patientgruppe.

Hilsen
Jens

Fra : Crazy Camilla

Dato : 10-05-05 23:43

> Tak for din fine udredning Camilla!
>
> Det viser hvor vigtigt det er at kende sin egen patientgruppe.
>
> Hilsen
> Jens

Hej.

Hvordan skulle den forstås???

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Lyrik

Dato : 11-05-05 00:05

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> "Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> skrev i en meddelelse

> Hej.
>
> Hvordan skulle den forstås???
>
> Med venlig hilsen Camilla.
++++++++++++++++++++++++
Forstås?
Du har jo lige skrevet om "negative" og "positive" symptomer, hvor Abilify
var for dem med negative symptomer.
Jeg talte om dem som havde brug for den beroligende effekt, altså dem med
det du kalder "positive" symptomer.
De sidste ville ikke, som de første have god effekt af Abilify.
Ingen konflikter, det var kun ros til din udredning.

Hilsen
Jens

Fra : Crazy Camilla

Dato : 11-05-05 14:33

> [...]
> De sidste ville ikke, som de første have god effekt af Abilify.
> Ingen konflikter, det var kun ros til din udredning.

Hej.

Ok, så er jeg med... blev bare lidt småparanoid *g* fordi jeg ikke helt
forstod hvad du mente. Negative symptomer kaldes sådan, fordi der i de
fleste tilfælde er tale om at patienten mister færdigheder som han/hun havde
før - det kan dog også være at patienten aldrig har udviklet disse
færdigheder.

Positive symtomer kaldes positive fordi der er tale om at en ny tilstand
opstår, som man ikke har oplevet før, altså noget der føles som om det
bliver påført.

Men det er lidt nogle underlige ord at bruge, for ærligt talt tror jeg ikke
det føles særligt positivt (i betydningen rart/godt) at have såkaldt
positive symptomer.
De såkaldt positive symptomer kaldes også for produktive symptomer.

Nogle mennesker med skizofreni har flest positive symtomer, andre har flest
negative symptomer, og en tredje gruppe (vel nok de fleste af patienterne)
har en blanding af begge dele, eller perioder hvor det ene er mest tydeligt,
og andre perioder hvor det andet er mest tydeligt.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Jørgen

Dato : 10-05-05 11:37

> Jeg er rystet.
> En, der vil forsøge at forklare?

Jeg vil ikke, men her er virkelig en god grund til at melde sig ind i
DANMARK.

Man kan bare starte i basis gruppen og når man så får brug for det
vælger man den gruppe der passer bedst.
Jeg selv fik noget Hel..... dyrt mave medicin 1 ca 15 år, Startprisen
var vistnok 1200 kr for en mdr.. forbrug efter tilskud..
Min pris kr.0.00 takket være danmark.

Så se at blive medlem inden i bliver syge, det er en meget god forsikring

Mvh
Jørgen

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-05-05 22:21

Jørgen skrev den 10-05-2005 12:37:

> Jeg vil ikke, men her er virkelig en god grund til at melde sig ind i
> DANMARK.

Nej, det kan man ikke.

Når man er syg, så kan man ikke melde sig ind i Danmark.
Det skal man gøre mens man er rask.

--
mvh Carsten Riis, grp5-medlem pt. en "dårlig forretning" for mig.