Herpes spørgsmål.
Fra : L. Jensen

Dato : 06-05-05 07:07

Hej Gruppe,

Jeg har været inde og studere forskellige forsk. hjemmesider om Herpes men
der er ingen af dem jeg har set som svarer præcist på følgende spørgsmål.

Er HSV1 og HSV2 virussen den samme bare forskellige steder på kroppen
eller
er der tale om 2 typer virusser og hvad er forskellen, ud over at den ene
primært er forkølelsessår omkring munden og den anden en kønssygdom på
kønsorganerne?

Kan man få Herbes flere gange?

Kan man få begge typer?

Hvis ens partner allerede har Herpes kan denne så smittes igen enten med
den
anden type eller bare fordi man har Herpes i udbrud?

Hvis man kan smitte sig selv i fx. øjnene når man selv har udbrud kan man

også smitte sin partner hvis ens partner også har herpes enten hvis man
har
udbrud samtidig eller ej?

Mvh
L. Jensen

Den har indtil videre sparet mig for at få 20159 spam-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 06-05-05 15:01

L. Jensen wrote:

> Er HSV1 og HSV2 virussen den samme bare forskellige steder på kroppen

Nej. Det er to forskellige stammer.

> er der tale om 2 typer virusser og hvad er forskellen, ud over at den ene
> primært er forkølelsessår omkring munden og den anden en kønssygdom på
> kønsorganerne?

Forskellen er at de ikke er det samme ... De giver samme symptomer,
smitter på samme måde og behandles på samme måde.

> Kan man få Herbes flere gange?

Kommer an på hvad du mener. Er man først smittet har man det resten af
livet.

> Kan man få begge typer?

Ja.

> Hvis ens partner allerede har Herpes kan denne så smittes igen enten med
> den anden type

Ja. Det er dog ikke klart om det har nogen betydning.

> eller bare fordi man har Herpes i udbrud?

Herpes kan også smitte når det ikke er i udbrud.

Ja.

David

Fra : M. Jørgensen

Dato : 07-05-05 16:20

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja.

> Ja. Det er dog ikke klart om det har nogen betydning.

> Herpes kan også smitte når det ikke er i udbrud.

Herpes kan altså ikke smitte, når det ikke er i udbrud !
Mvh. M. Jørgensen

Fra : M. Jørgensen

Dato : 07-05-05 16:27

"M. Jørgensen" <mail@zulu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ene

> man

> Herpes kan altså ikke smitte, når det ikke er i udbrud !

Jeg har lige en rettelse.
jeg har ellers altid fået at vide at det ikke kan´smitte, når det ikke er i
udbrud. Men en søgning på goggle, viste noget andet. Jeg undskylder.
Mvh. M.Jørgensen

Fra : David T. Metz

Dato : 07-05-05 19:04

M. Jørgensen wrote:

> jeg har ellers altid fået at vide at det ikke kan´smitte, når det ikke er i
> udbrud.

Ja, det var den gamle "regel". De fleste mener dog at det er langt
sjældnere når det ikke er i udbrud.

David

Fra : L. Jensen

Dato : 08-05-05 08:31

Hej igen Gruppe,

Jeg har snakket med min læge og hun siger at:

Hvis man har den ene type så kan man også få den anden type..
-men man ved ikke om det giver flere udbrud.

Nyt spørgsmål:
Hvis man har en partner og ens partner har det på munden (forkølelsessår)
og
man selv har det på kønsorganerne vil det så kunne smitte til det andet
sted
også så man har herpes begge steder eller er man imun hvis man allerede
har
den samme HSV type begge to..

Mvh
L. Jensen

Den har indtil videre sparet mig for at få 20356 spam-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 08-05-05 12:44

L. Jensen wrote:

> [...]
> og
> man selv har det på kønsorganerne vil det så kunne smitte til det andet

Der er ikke noget der hedder "immunitet" når vi taler herpes.

David
PS: Vær rar at ændre din linjeombrydning

Fra : L. Jensen

Dato : 08-05-05 14:30

(forkølelsessår)

> Ja.

> Der er ikke noget der hedder "immunitet" når vi taler herpes.
>
> David
> PS: Vær rar at ændre din linjeombrydning

Hej David,

Jeg ved desværre ikke hvordan man ændrer den... plz. tell me :-/

/L

Den har indtil videre sparet mig for at få 20368 spam-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 08-05-05 15:24

L. Jensen wrote:

> Jeg ved desværre ikke hvordan man ændrer den... plz. tell me :-/

Indstillinger/faneblad "send"/Knap "indstillinger for almindelig tekst"
under "Format for afsendelse af nyheder".

Dine indlæg bliver i øjeblikket tvangsombrudt ved 72 tegn, så det er nok
den indstilling du skal vælge.

Se evt:
http://www.usenet.dk/netikette/linje.html

Du kan også overveje at bruge:
http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

David

Fra : L. Jensen

Dato : 10-05-05 15:39

> [...]
> tekst" under "Format for afsendelse af nyheder".
>
> Dine indlæg bliver i øjeblikket tvangsombrudt ved 72 tegn, så det er

Hej David mf.,

Nu håber jeg linjeskiftet virker igen jeg har rettet det.. i hope..

Ang. herpes hvornår holder herpes op med at smitte ved udbrud?

-mit bud er når blærerne er bristet og blevet til sår.. eller er det
når sårene er healet op?

Mvh.
L. Jensen

Den har indtil videre sparet mig for at få 20581 spam-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 10-05-05 20:38

L. Jensen wrote:

> Ang. herpes hvornår holder herpes op med at smitte ved udbrud?

Ja, problemet er jo at det muligvis ikke holder op. Derfor kan man ikke
sige så meget andet end at risikoen formodentlig er mindre når der er
dannet sår og endnu mindre når de er helet.

Det er dog bare min "common sense" - jeg kender ikke til
forskningsresultater om så specifikke spørgsmål.

David