Keglesnit
Fra : Nana Sørensen

Dato : 04-05-05 16:03

Hejsa....

Nogen der ved om det er muligt at få fuld bedøvelse under et keglesnit? Jeg
har virkelig overhovedet ikek lyst til at være vågen. Jeg er rent ud sagt
dødbange for det. Selv kolposkopierne var et helvede.
Jeg evd at det var normal praksi at være fuldt bedøvet for nogle år siden,
men hvad med nu?

Mvh. Nana

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-05-05 16:13

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> writes:

> [...]
> dødbange for det. Selv kolposkopierne var et helvede.
> Jeg evd at det var normal praksi at være fuldt bedøvet for nogle år siden,

Bed om det. Jeg er selv hysterisk bange for at skulle have en
kikkertundersøgelse af maven. Da det var på tale, lovede de mig, at
jeg måtte blive lagt i fuld bedøvelse.

På tirsdag skal jeg have fikset et fodled og har selv valgt fuld
bedøvelse.

Så snak med lægerne og sygeplejerskerne om det.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 04-05-05 19:39

> [...]
> bedøvelse.
>
> Så snak med lægerne og sygeplejerskerne om det.

Så vidt jeg kan google mig frem til, og det står også i det bre jeg har
fået, foregår det i lokalbedøvelse. Det skal åbenbart foregå på hvidovre gyn
ambulatorium. Gad vide om de overhovedet kan bedøve fuldt der?
Jeg spørger fordi at lokalbedøvelser aldrig har virket på mig. Overhovedet.
Tandlæger undrer sig kraftigt, men jeg kan mærke alting. Gys...

Jeg håber det går i orden med dit fodled og at du klarer det.

Mvh. Nana

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-05-05 20:46

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> writes:

> Jeg håber det går i orden med dit fodled og at du klarer det.

Tak.

Jeg skal nok klare det, spørgsmålet er om smerterne bliver mindre. Det
håber jeg godt nok. Det er så trælst ikke at kunne sove for smerter.

Jeg skal have flyttet nogle ledbånd og sener og måske en ledkapsel
eller noget. Men vi må se hvordan det går.

Jeg skal i hvert fald nyde de sidste dage hvor jeg kan gå og være i
haven indtil på tirsdag. Hvor bliver min hund godt nok ked af det, når
vi ikke kan lege et par måneder.

Mvh Trine

Fra : Nana Sørensen

Dato : 04-05-05 22:42

> [...]
>
> Jeg skal i hvert fald nyde de sidste dage hvor jeg kan gå og være i
> haven indtil på tirsdag. Hvor bliver min hund godt nok ked af det, når

Stakkels dig og vufvuf... Jeg tror mine ville kollapse, hvis jeg ikek kunne
lege med dem så længe. De er til gengæld rigtig fine til at trøste. De er så
små at de nemt kan ligge og give en intens omsorg, mens se hyggeslikker mig
i ansigtet.
Held og lykke med det... Gys, godt at det ikke er mig. Det lyder godt
nok voldsomt.

Mvh. Nana

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-05-05 16:28

> Nogen der ved om det er muligt at få fuld bedøvelse under et keglesnit?
> Jeg har virkelig overhovedet ikek lyst til at være vågen. Jeg er rent ud
> sagt dødbange for det.

Du er mere syg efter fuld bedøvelse end efter lokalbedøvelse, og der går en
uges tid inden man er normal igen.
Hvad er du bange for?

Mvh Maria

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-05-05 17:08

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> Du er mere syg efter fuld bedøvelse end efter lokalbedøvelse, og der
> går en uges tid inden man er normal igen.

Det kommer altså lidt an på hvem man er. Når jeg vågner efter en fuld
bedøvelse er jeg klar til mad og det hele. Måske en enkelt middagslur,
for typisk er man alt for tidligt oppe til en operation. Dagen efter
kan jeg ikke mærke noget som helst til en narkose.

En kollega var syg en måned efter en fuld narkose. Så det er altså
meget forskelligt hvordan man reagerer.

Og det er altså også lidt ubehageligt at kunne høre hvad de gør og
siger. Og selvom man er lokalbedøvet eller rygmarvsbedøvet kan man
godt mærke at de gør "et eller andet" ved en, omend det ikke gør ondt.

Mvh Trine

Fra : Nana Sørensen

Dato : 04-05-05 19:45

> [...]
> siger. Og selvom man er lokalbedøvet eller rygmarvsbedøvet kan man
> godt mærke at de gør "et eller andet" ved en, omend det ikke gør ondt.

Jeg havde det også ok, efter sidste gang i fuld bedøvelse. Jeg fik godt nok
herre kvalme, men det får jeg endnu værre af lokalbedøvelse. Jeg kastede op
en del, men jeg havde også slugt en masse blod.
Til gengæld var jeg oppe og rode rundt med det samme. Meget tåget i låget,
men ganske morsomt.
Desværre virker lokalbedøvelse ikke på mig, som beskrevet højere oppe. Så
det virker ikke som en option. Hvis jeg ikke kan komme i fuld narkose, så
gør jeg det simpelthen bare ikke. Når prøverne var for onde, så er selve
keglesnittet nok ikke dejligt. Gys... Jeg går lidt død over det.

Mange tak for dit svar.

Mvh. Nana

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-05-05 21:45

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev

> [...]
> kan jeg ikke mærke noget som helst til en narkose.
>
> En kollega var syg en måned efter en fuld narkose. Så det er altså

Ganske rigtigt, vi reagere som mennesker forskelligt på være i narkose,
desuden der er hav af forskellige medikamenter til narkose, som igen virker
forskeligt.

Jeg har prøvet at være oppe 45 min efter narkosen, og blev smidt i seng igen
af sygeplejersken.

Efter 2 timer var jeg 100% på toppen igen.

Men spørg mig igen om en måneds tid, så har jeg måske en anden oplevelse.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Nana Sørensen

Dato : 04-05-05 19:42

> Du er mere syg efter fuld bedøvelse end efter lokalbedøvelse, og der går
> en uges tid inden man er normal igen.
> Hvad er du bange for?
>
> Mvh Maria

Problemet er, at lokalbedøvelse aldrig nogensinde har virket på mig. Ikke
hos tandlæger, ikke på skadestuer, ikke ved kolposkopier osv. Til gengæld
får jeg vanvittig meget kvalme bagefter. Jeg har ikke så meget lyst til at
ligge med benene i bøjlerne i tyve min, mens jeg kan mærke ALT. Det er
alligevel en ok luns de tager af. Alene prøverne gjorde utroligt ondt, og
det her er vist ikke mindre.
Jeg har været fuldt bedøvet før, og det var ok. Så jeg vil hellere være flad
i en uge, end at udholde noget rigtig pres.

Mvh. Nana

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-05-05 19:54

> Problemet er, at lokalbedøvelse aldrig nogensinde har virket på mig. Ikke
> hos tandlæger, ikke på skadestuer, ikke ved kolposkopier osv.

Det lyder mere som om du skal have et andet lokalbedøvende middel end du
plejer. Ved du hvad du tidligere har fået? Så kunne du jo fortælle
ambulatoriet det, så de er forberedte.
Skal du fuldbedøves, så klares det ikke på ambulatoriet, men under
indlæggelse, evt kun for en dag eller to. Det kan der jo så være noget
ventetid på.

Mvh Maria

Fra : Louise

Dato : 04-05-05 21:59

> Skal du fuldbedøves, så klares det ikke på ambulatoriet, men under
> indlæggelse, evt kun for en dag eller to. Det kan der jo så være noget
> ventetid på.

Man behøves ikke nødvendigvis blive indlagt selvom man skal i fuld narkose..
På mange sygehuse forsøger de faktisk at lave det meste som "dagkirurgi" dvs
ambulant.

Du kan jo også blive sederet, dvs du får noget smertestillende og
beroligende, som gør at du er næsten helt væk, men stadig kan høre stemmer
og mærke berøringer.
Jeg er selv blevet opereret i sedering to gange på 7 måneder. Man er
LAAAANGT væk, og bliver også mere ligeglad med det der foregår..

Og som en anden har skrevet: Det er da værd at undersøge hvilke
lokalbedøvende midler der ikke virker på dig, så ved de i det mindste at de
ikke skal bruge disse stoffer...

Held og lykke med det...

Louise

Fra : Nana Sørensen

Dato : 04-05-05 22:45

"Louise" <louise.krarup@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og som en anden har skrevet: Det er da værd at undersøge hvilke
> lokalbedøvende midler der ikke virker på dig, så ved de i det mindste at

Ja, problemet er at ingenting har virket på mig. Og det er lidt svært at
sige, om ikke i det mindste nogen af dem har været forskellige. Jeg har også
boet i udlandet, så mon ikke noget af det har været noget andet. Jeg satser
godt nok på at blive fuldt bedøvet. Jeg har slet ikke lyst til at være til
stede.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 04-05-05 22:44

> [...]
> Skal du fuldbedøves, så klares det ikke på ambulatoriet, men under
> indlæggelse, evt kun for en dag eller to. Det kan der jo så være noget

Jeg ved ikke helt... Lokalbedøvelse har aldrig virket på mig, nogensinde.
Jeg går ud fra at jeg igennem tiden har fået forskellige slags, men der er
bare ikke gevinst.
Ang ventetid... Det kan jeg godt holde ud. Jeg vil hellere vente 4 mdr på at
få det fikset, end jeg vil vente 15 på at det er overstået med smerter.

Mvh. Nana

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-05-05 20:12

> Ang ventetid... Det kan jeg godt holde ud. Jeg vil hellere vente 4 mdr på
> at få det fikset, end jeg vil vente 15 på at det er overstået med smerter.

Jo, men nu er det trods alt keglesnit og ikke en brækket finger eller et
knæled. Det handler om tid - jo hurtigere, jo mindre risiko for
følgevirkninger eller at det bliver for sent.

Mvh Maria

Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-05-05 00:30

> Jo, men nu er det trods alt keglesnit og ikke en brækket finger eller et
> knæled. Det handler om tid - jo hurtigere, jo mindre risiko for
> følgevirkninger eller at det bliver for sent.
>
> Mvh Maria

Tja.... den risiko kan jeg godt leve med. Celleforandringer er ikke kræft,
og bliver det ikke lige med det samme. Mine celleforandringer har været
uændrede i over et år, så jeg tager chancen. Jeg læste på en hjemmeside at
et keglesnit tager 15-25 min. Det er altså RET længe, hvis man kan mærke
ALT.

Mvh. Nana

Fra : HEF

Dato : 09-05-05 13:08

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et keglesnit tager 15-25 min. Det er altså RET længe, hvis man kan mærke

Ahhhr....det er vist også lidt overdrevet. 15-25 min. er nok nærmere den tid
det tager, fra du bliver kaldt ind til du er ude ad døren igen. Da jeg fik
lavet et keglesnit, der var de færdige inden jeg overhovedet opdagede, at de
var gået i gang . Selve snittet tog MAX. 5 minutter.

Det er altså helt ærligt ikke noget at snakke om! Jeg synes det er værre at
gå til tandlægen, og jeg lider bestemt ikke af tandlægeskræk .

/ H

Fra : Nana Sørensen

Dato : 09-05-05 13:59

"HEF" <hf@fjerndlgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at
> gå til tandlægen, og jeg lider bestemt ikke af tandlægeskræk .

Jeg er måske bare øømskindet i det område. bare prøverne gjorde skideondt at
få taget. Og når lokalbedøvelsen ikke virker overhovedet, så er det ok ikke
en fed oplevelse at få lavet et keglesnit.

Fra : Sofie

Dato : 13-05-05 12:24

Måske det er for sent med et svar - men jeg har fået foretaget et keglesnit
i fuld bedøvelse - på dagklinik - jeg lå og kom til mig selv i et par timer
og kunne så tage hjem, hvor jeg bare ikke måtte ære alene. Det var en god
oplevelse for mig , der også er ømskindet

Sofie

--
Besøg www.Familiemad.dk
Besøg www.Familiemad.dk/jul

Fra : Nana Sørensen

Dato : 14-05-05 03:19

"Sofie" <fie@mash4077.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og kunne så tage hjem, hvor jeg bare ikke måtte ære alene. Det var en god
> oplevelse for mig , der også er ømskindet

For dælen Sofie, hvor er jeg glad for at du siger det. Det viser at det er
muligt. Jeg skal til journaloptagelse d 17. Jeg skriver efter der, der er jo
en del der har fulgt med.
Tusind tak fordi du sagde det. Nu er jeg bare så meget mere rolig.

Mvh. Nana

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-05-05 20:44

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> Skal du fuldbedøves, så klares det ikke på ambulatoriet, men under
> indlæggelse, evt kun for en dag eller to. Det kan der jo så være noget
> ventetid på.

Selvom man skal fuldbedøves, behøver man nu ikke blive indlagt. Jeg
regner da bestemt med at være hjemme igen over middag, når jeg skal
opereres på tirsdag. Min søster skal opereres i fuld narkose på fredag
og er blevet den en del gange for nyligt. Når hun skal være på
hospitalet klokken 8 om morgenen, når hun ofte at spise frokost
hjemme.

Men det er rigtigt, der kan være ventetid.

Mvh Trine

Fra : Nana Sørensen

Dato : 22-05-05 11:38

Jeg har nu fået en aftale til at komme til tjek med en narkoselæge på
tirsdag. Hvis alt går vel får jeg lavet et keglesnit i fuld narkose på
torsdag. Jeg er sygt lettet...

Mange tak for alle jeres svar.

Mvh,. Nana

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-05-05 12:25

> [...]

> Jeg har nu fået en aftale til at komme til tjek med en narkoselæge på
> tirsdag. Hvis alt går vel får jeg lavet et keglesnit i fuld narkose på

Hvordan gik det så?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Nana Sørensen

Dato : 27-05-05 18:09

> "Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev

> Hvordan gik det så?
>
> Mvh. Uffe Ravn

Gik ok, efter omstændighederne. Lå på en tom stue i tre timer og ventede.
Alene. Bare gloede ud i luften og kreperede mentalt.
Hader at være på hospitalet. Alle intime detaljer bliver bare udpenslet og
gloet på. Det er bare så grænseoverskridende. Man har pludselig ikke ret til
blufærdighed.
Da jeg vågnede af narkosen græd jeg bare så meget. Kunne slet ikke stoppe
igen, fik bare en meget voldsom følelsesmæssig reaktion.
Men nu er det overstået. Jeg er hjemme igen. Jeg har ondt, koldsveder og kan
ikke stå op rt længe uden at få kvalme. De smertestillende jeg har fået
virker som placebo. Men for dælen... Det er OVERSTÅET!

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-05-05 21:41

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev

> Gik ok, efter omstændighederne. Lå på en tom stue i tre timer og ventede.
> Alene. Bare gloede ud i luften og kreperede mentalt.

En skam at ingen havde tid til at være hos dig.

Og så ved vi jo alle, at en patient er en der har tålmodighed til at vente
på sygehusvæsenet.

> [...]
> gloet på. Det er bare så grænseoverskridende. Man har pludselig ikke ret

Under længere indlæggelser, har jeg været meget glad for morgenens brusebad,
det var nemlig det eneste tidspunkt hvor man kunne være helt sig selv bag en
låset dør.

> Da jeg vågnede af narkosen græd jeg bare så meget. Kunne slet ikke stoppe
> igen, fik bare en meget voldsom følelsesmæssig reaktion.

Hjernen er rimelig fucked up lige når man vågner, så man kan nemmere reagere
irrationelt, og følelserne har mere frit løb.
Desuden er det at skulle opereres en rimelig stressende ting, så det er helt
naturlig at man græder af en blanding af bekymring og lettelse når man
vågner og det er overstået.

En af min veninder er sygeplejerske på en opvågningsstue, og fortæller bla.
at en del vågner op og udtrykker bekymring for den forestående operation,
hvorefter hun med glæde fortæller dem at de faktisk netop er blevet
opererede og at det er gået godt.
Som sagt hjernen er rimelig fucked up!

> Men nu er det overstået. Jeg er hjemme igen.

Dejligt

>Jeg har ondt, koldsveder og kan
> ikke stå op ret længe uden at få kvalme. De smertestillende jeg har fået
> virker som placebo. Men for dælen... Det er OVERSTÅET!

God vind med den videre bedring, jeg håber du snart er ok igen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-05-05 18:46

> [...]

> gloet på. Det er bare så grænseoverskridende. Man har pludselig ikke ret til

Ja, det er ganske frygteligt. Da jeg blev opereret for et par uger
siden lå vi 6 mennesker på samme "stue", 3 mænd og 3 kvinder. Der er
ikke noget værre end ventetiden. Heldigvis har jeg en veninden der
læser medicin og som tilfældigvis var i praktik på den afdeling, så
hun var hos mig. Så kunne vi altid snakke om hendes brudekjole. :) Det
var også rart, så hun kunne fortælle Kåre, min mand, hvad der skete.
Han måtte nemlig sidde i hospitalets forhal og vente.

> Da jeg vågnede af narkosen græd jeg bare så meget. Kunne slet ikke stoppe
> igen, fik bare en meget voldsom følelsesmæssig reaktion.

Det kender jeg godt. :) Mine følelser svinger også helt vildt når jeg
vågner. Jeg græder og griner og kan slet ikke styre mig. Der er slet
ingen logik i det. Jeg mindede også min veninden om at hun jo havde
tavshedspligt, hvis jeg nu sagde noget dumt. :) Men hun sagde at jeg
var meget fornuftig. Jeg kunne slet ikke vente med at få slangen op
fra luftrøret, så jeg kunne spørge hende hvad der var sket. Og det var
jo inde på operationsstuen.

Men det er vel nok dejligt at det er overstået. Både for dig og mig.

Mvh Trine, og god bedring