leverfunktion
Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-05-05 18:53

Et ALAT på 43 U/I hvordan er det i forhold til normalt?

Hvad er ALAT engetligt for en strørelse?

Ivar Madsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-05-05 19:05

Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> wrote:

>Et ALAT på 43 U/I hvordan er det i forhold til normalt?

Det kan vi ikke fortælle dig - Du kommer til at høre laboratoriet der
har lavet analysen hvilket normal-område de har....

Men mit umiddelbare bud vil være at det er en helt normal værdi...

>Hvad er ALAT engetligt for en strørelse?

ALAT eller ALanin Amino Transferese er et enzym der bl.a. findes i
leverceller.

Forhøjede værdier af ALAT ses i situationer hvor levercellerne 'går
til'. Det kan f.eks være infektioner som hepatitis eller toxisk virkning
af tung alkohol indtagelse....

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Preben Kaas

Dato : 01-05-05 19:41

On Sun, 01 May 2005 19:52:43 +0200, Ivar Madsen
<spam.news.cc@milli.dk> wrote:

>Et ALAT på 43 U/I hvordan er det i forhold til normalt?
>
>Hvad er ALAT engetligt for en strørelse?

http://home3.inet.tele.dk/omni/blodproever.html

kan du læse at normaltallet for mænd er 10-40 og for kvinder 10-35.

På en blodprøvemåling for min kone angiver Odense Universitetshospital
normalværdien til 10-45.

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx fra adresse

Fra : Uffe Ravn

Dato : 01-05-05 22:34

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev

> Et ALAT på 43 U/I hvordan er det i forhold til normalt?

Som Michael skriver skal man kende dit laboratoriums referenceområde, for at
sige noget nøjagtigt.

Desuden angives normalområdet for mænd nogen gange som 10-40 andre gange som
20-50.
Jeg mener faktisk at erindre at et er i HS at den er 20-50, og provinsen at
den er lavere, måske forventes det at københavnere drikker mere

Men en ALAT på 43 er normalt ingen grund til alarm, husk at en alkoholiker
godt kan have en ALAT på over 1000

> Hvad er ALAT engetligt for en strørelse?

ALATen angiver groft sagt hvor belastet din lever er.

Er din ALAT i bund er din lever i topform(populært sagt)

Har du yderligere spørgsmål, er din læge også et godt sted at spørge.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-05-05 06:07

Uffe Ravn wrote:

> [...]
> at sige noget nøjagtigt.
> Desuden angives normalområdet for mænd nogen gange som 10-40 andre gange

OK.

> [...]
> at den er lavere, måske forventes det at københavnere drikker mere
> Men en ALAT på 43 er normalt ingen grund til alarm, husk at en alkoholiker

Har ikke drukket så meget som en bejer siden mitten af December.

> ALATen angiver groft sagt hvor belastet din lever er.
> Er din ALAT i bund er din lever i topform(populært sagt)
> Har du yderligere spørgsmål, er din læge også et godt sted at spørge.

Skal også op til ham, jeg har været med i Herlev-Østerbroundersøgelsen, og
der har de krydset af i "Bør kontrolleres hos egen læge" ud for ALAT.
Og så er man ju lidt nysgærig, for om det er langt fra normalen, eller bare
en lille smule afviende.
Det er derfor jeg søgte info om det, for at kunne vudere om jeg skulle tage
op til ham idag mandag, eller om det kan vente til det er mere belejligt.

Ivar Madsen