Skinnebensbrud og skinnebensår
Fra : Helene Juul Kristens~

Dato : 28-04-05 16:56

Hejsa

Jeg vil gerne vide, hvad skinnebensbrud og skinnebensår er ?

På forhånd tak

Helene

Fra : Preben Andersen

Dato : 28-04-05 17:27

"Helene Juul Kristensen" <helene@nospam_4am.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Jeg vil gerne vide, hvad skinnebensbrud og skinnebensår er ?

Det er vist meget enkelt: Henholdsvis brud og sår på skinnebenet (sår i
huden, der dækker skinnebenet), dvs. knoglen fra knæet og ned til foden.

mvh
Preben

Fra : Helene Juul Kristens~

Dato : 28-04-05 18:02

Vil det så sige, hvis der går betændelse i såret. At det kan ende med, at
benet skal amputeres ?

Hilsen

Helene

Fra : Peter

Dato : 28-04-05 21:39

"Helene Juul Kristensen" <helene@nospam_4am.dk> skrev i en meddelelse
> Vil det så sige, hvis der går betændelse i såret. At det kan ende med, at
> benet skal amputeres ?

Er skinnebenssår, er et sår opstået på skinnebenet, og har som sådan ikke
noget med et skinnebens brud at gøre.
Det læges som alle andre sår, med eller uden infektion, om end nogle gange
noget langsommere end andre sår.
Hos mennesker med dårligt blod omløb i benene, kan det være meget svært at
få lægt. Ved infektion (som regel stafylokok), som det kan være meget
vanskelig at behandle, kan det være nødvendigt at amputere benet. Som regel
kun noget der sker for mennesker højt oppe i alderen.
Et skinnebensbrud er et ganske almindeligt brækket ben (skinneben).

Peter

Fra : Helene Juul Kristens~

Dato : 29-04-05 07:57

Tak for svaret :=)