NY støttegruppe for Borderlinepatienter
Fra : Helle

Dato : 28-04-05 15:27

Hejsa.

Jeg har netop oprettet en gruppe for dem som går rundt og lider af en
Borderline personlighedsforstyrrelse,- også kaldet emotionel ustabil
personlighedsforstyrrelse.
Gruppen er tiltænkt dem som har fået diagnosen og har brug for at dele gode
og dårlige erfaringer med andre, den er for dem som har brug for at snakke
med ligesindede. Jeg tror på at vi sammen kan blive stærkere og hurtigere
raske - vi skal bare støtte og bakke hinanden op.

Hvis man ønsker at blive medlem skal man gå ind på denne side:

Jeg håber at nogen af jer derude, som lider af sygdommen, har lyst til at
deltage.

Kærlig Hilsen Helle

Fra : Lyrik

Dato : 29-04-05 19:49

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Jeg har netop oprettet en gruppe for dem som går rundt og lider af en
> Borderline personlighedsforstyrrelse,- også kaldet emotionel ustabil
> personlighedsforstyrrelse.
+++++++++++++++++++++++++++
Så kan du ikke vente på at der kommer nye medlemmer, men min kone melder sig
ind, bare ikke lige nu for hun hviler sig.-))

Held og lykke med gruppen.
I har brug for al den støtte i kan få.

Hilsen
jens

Fra : Helle

Dato : 29-04-05 21:06

"Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så kan du ikke vente på at der kommer nye medlemmer, men min kone melder
> sig ind, bare ikke lige nu for hun hviler sig.-))

Er din kone også borderline? hun skal da være så hjertelig velkommen i
gruppen hvis hun har lyst.

Mvh Helle

Fra : Lyrik

Dato : 30-04-05 14:10

> [...]
>
> "Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> skrev i en meddelelse

> Er din kone også borderline? hun skal da være så hjertelig velkommen i

++++++++++++++++++++++++++
Ja og tak.
Problemet med at være "Borderline" er at de ofte blive udsat for skiftende
diagnosticeringer, som er til skade for deres behandling.

Jeg har min egen tommelfingerregel efter at have truffet flere af disse
"patienter".
For det første kan vi konstatere at B. er grænsepsykosiske. Det som bringer
dem til grensen/the border-deraf borderline, er som regel mani.
Deres tilstand er bipolar også kaldet manio-depressiv.
Hvor en almindelig manio depressiv kan have en stærk personlighedsstruktur,
har B. altid en svag og ufærdig personlighedsstruktur med svage
forsvarsmekanismer som skulle skærme personligheden fra "sammenbrud"

Du kender dem med det samme. Åbne varme hjertelige mennesker, i modsætning
til den standard manio-depressive som virker almindelig i sin omgang med
andre.

Hvis en B. person bliver udsat for kritik, kan personligheden ikke klare
det. De kan bruge forsvarsmekanismen vrede eller gå i lammende inaktiv
depression.
Forsvarsmekanismen kan også være regrediering-"gå i barndom"- så familien
siger:"Pludselig blev hun som et 8 års barn og ville holde mig i hånden":

Det som gør personligheden svag er at den ikke er støbt færdig med fuldt
udviklede forsvarsmekanismer. Der er kun disse få rudimentære
forsvarsmekanismer tilbage. Bliver de attakeret, så kan de slet ikke
forsvare sig. "De vender den anden kind til" eller går i gulvet på grund af
presset. Det gør dem så elskelige)-Men det er ikke praktisk for deres
menatle helbred.

I grunden kan man tale om at det er en tilstand af "karakterafvigelse" (den
ufærdige personlighedsstruktur).
Der gælder nogle træk som også kendes indenfor den almindelige
karakterafvigelse.
Der kan være meget kort afstand fra begejstring til handling. Man kan ikke
"lige vente lidt og sove på beslutningen". det er her og nu!
Det er især udpreget hvis tilstanden nærmer sig "the border" i den maniske
ende.

Man kan jo ikke lave om på sin personlighed. Men man kan prøve at tillære
sig forsvarsmekanismer og få selvforståelse.
Man skal acceptere sig selv og ikke mindst skal omgivelserne være venlige og
accepterende.
B. er ofte gift og mange har også børn. Børn elsker dem! Umiddelbarheden og
den ægte følelse der kommer børnene i møde, kan disse ikke stå for (jeg kan
heller ikke. Børnene har heller ikke fuldt udviklede forsvarsmekanismer
selv. De kan jo selv også bryde sammen når mor skælder ud.

Konen er lige ved at forberede gæster så du må igen vente på at hun melder
sig ind!))

Hav en god dag

Hilsen
Jens