Crecea sundhedstjek
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-04-05 08:29

Via min arbejdsplads er vi blevet tilbudt et Crecea sundhedstjek.
Det koster ikke noget at tage testen - og jeg tager den ganske givet. Men
efter at have deltaget i et informationsmøde er jeg kommet i tvivl om
værdien.

Vi får målt vægt (det kan jeg selv), blodtryk (har lige fået det målt hos
lægen), blodsukker (kender ikke mit), kolesteroltal (det kender jeg
allerede) samt fedtprocent (det viser min vægt) samt kondital.

Det hele tager en halv time, hvilket jeg synes er lidt i betragtning af,
hvor meget man skal gennem.

Det er specielt konditesten, jeg er skeptisk overfor. Der bliver nemlig ikke
tale om om at måle den reelt - og der bliver heller ikke tale om at finde
den reelle maxpuls. Vi bliver bedt om at cykle og pulsen bliver målt,
hvorefter der foretages en beregning baseret på en formodet maxpuls.

Min fornemmelse er, at det eneste jeg får ud af testen er mit blodsukker
samt et kondital, der reelt er ubrugeligt og som jeg sikkert selv kan finde
lige så godt, ved at lave en Coopers test. Har jeg ret? Eller....

Der bliver (desværre) heller ikke tale om at følge op med en ny test, der
kunne vise, om man har fået udbytte af en evt. indsats.

Har nogen af jer erfaringer med sådanne sundhedstjek?

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-04-05 09:46

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Der bliver (desværre) heller ikke tale om at følge op med en ny
> test, der kunne vise, om man har fået udbytte af en evt. indsats.

/me synes at det lyder som en prut i en cigarkasse

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-04-05 20:45

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> wrote:

> [...]

>allerede) samt fedtprocent (det viser min vægt) samt kondital.

>Det hele tager en halv time, hvilket jeg synes er lidt i betragtning af,

Den slags sundhedstjek har kun eet formål - at gøre folkene bag Crecea
rige !!!

Du bliver hverken sundere eller lykkeligere

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-04-05 20:54

"Michael Rasmussen" <mic@No_Spamdou.dk> skrev

> Den slags sundhedstjek har kun eet formål - at gøre folkene bag Crecea
> rige !!!

Ikke desto mindre ville der være vundet meget i det danske sundhedssystem,
hvis mange flere danskere fik målt: Blodtryk, blodsukker og kolesteroltal.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-04-05 20:59

"Michael Rasmussen" <mic@No_Spamdou.dk> skrev i en meddelelse

> Den slags sundhedstjek har kun eet formål - at gøre folkene bag Crecea
> rige !!!

Jeg tror, jeg er enig med dig. Måske det også giver min arbejdsgivet en
fornemmelse af at gøre noget godt for sine medarbejdere?

Jeg er i hvert fald dybt skuffet over, at det er så lidt, det handler om.
Jeg var begejstret, da vi fik tilbudt et "sundhedstjek" men da jeg hørte,
hvad det gik ud på - efter at have siddet en time til Creceas foredrag om,
at det er vigtigt at spise sundt, holde sig slank og motionere - og så fem
minutters banal og intetsigende introduktion til det efter min mening
overfladiske "sundhedstjek", var jeg godt nok forbløffet: "Er det ikke
andet????"

Men hvad bør et sundhedstjek bestå af - og hvordan bør det foregå. Hvem
laver dem, så de er ordentlige og brugbare? Jeg havde eksempelvis regnet det
for givet, at der var opfølgning efter et halvt år. Og uden opfølgning gider
jeg næsten ikke.

Det havde også været fint, hvis der var tilknyttet diætister,
fysioterapeuter, coaches etc. så man for alvor kunne hjælpe og motivere folk
til at blive sundere. Men et tjek, der varer en halv time (på hvilken man
skal besvare et skema, have målt blodtryk, vægt, fedtprocent, taget
blodprøve og cykle for at få beregnet kondital.... det har ikke meget fidus
til.

Men som en anden (næsten) har skrevet... det her lugter som en prut i en
cigarkasse.

Mvh. Lisbeth

Fra : G B

Dato : 21-04-05 00:10

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i
meddelelsen news:42660510$0$13737$ba624c82@nntp03.dk.telia.net:

> Det koster ikke noget at tage testen - og jeg tager den ganske givet.

Det koster da heller ikke noget hos Dr. Petersen. Jeg fik screenet mit blod
her for et par år siden hos sygekasselægen - alt fra kolesterol til AIDS -
det har jeg aldrig betalt fem flade ører for.

--
"How much easier is self-sacrifice than self-realization." Eric Hoffer
Med venlig hilsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-04-05 01:12

G B <nonono@nospam.invalid> wrote:

>Det koster da heller ikke noget hos Dr. Petersen. Jeg fik screenet mit blod
>her for et par år siden hos sygekasselægen - alt fra kolesterol til AIDS -
>det har jeg aldrig betalt fem flade ører for.

GB lever vist i fortiden - Så vidt jeg er orienteret forsvandt
sygekasselægerne med kommunalreformen i slutningen af 60'erne

<mlr>

Fra : G B

Dato : 21-04-05 03:06

Michael Rasmussen <mic@No_Spamdou.dk> skrev i meddelelsen

> GB lever vist i fortiden - Så vidt jeg er orienteret forsvandt
> sygekasselægerne med kommunalreformen i slutningen af 60'erne

Nåja, det må være hulen i Tibet, hehe... men hvad hedder det så? Du har jo
en doktormand stående på dit sygesikringsbevis.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-04-05 11:58

"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev

> Nåja, det må være hulen i Tibet, hehe... men hvad hedder det så? Du har jo
> en doktormand stående på dit sygesikringsbevis.

Din primærlæge, også kaldet "egen læge"

Mvh. Uffe Ravn

Fra : G B

Dato : 26-04-05 01:14

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i meddelelsen

> Din primærlæge, også kaldet "egen læge"

Ah. Mea culpa.

Fra : Faithless

Dato : 21-04-05 05:35

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> wrote

> Har nogen af jer erfaringer med sådanne sundhedstjek?

Vi fik lavet et lignende sundhedstjek for ca. 1½ år siden. Der var lidt
usikkerhed omkring målingen af blodsukker og kolesterol, fordi vi ikke
fastede.
Men der var da 5 stk., som ikke anede at de havde problemer med
kolesteroltallet, der fik besked på at gå til egen læge og få det undersøgt
nærmere.

Der blev udarbejdet ,en general sundheds plan for arbejdspladsen og det
medførte, at vi fik ny frokost ordning. Vi har så fået af vide at der kommer
et opfølgende tjek efter 2 år, så man kan se om det er blevet bedre eller
værre.

Jeg selv fik ikke det helt store ud af det, da jeg fint selv viste hvad der
var godt og mindre godt.

Mvh
Faithless

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-04-05 07:17

"Faithless" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Der var lidt usikkerhed omkring målingen af blodsukker og kolesterol,
> fordi vi ikke fastede.

Hov... den havde jeg slet ikke med i billedet. Vi har ikke fået at vide, at
vi skal møde fastende. Hvilken indflydelse har (eller kan) det have på
mållingen? Og er det både blodsukker og kolesteroltal, der påvirkes af, om
man faster før testen.

> Men der var da 5 stk., som ikke anede at de havde problemer med
> kolesteroltallet, der fik besked på at gå til egen læge og få det
> undersøgt nærmere.

Der skal sikkert også være en del af dem hos os også. Men skal man dømme
efter flokken, der deltog i informationsmødet og dømme efter reaktionen
blandt medarbejderne generelt, så er det de mest sunde, mest slanke og mest
veltrænede, der tager imod tilbuddet. Dem, som man med det blotte øje kan SE
er i farezonen (storrygerne, mænd med stor mave og dem, der ikke motionerer)
deltager ikke i testen.

Man kan selvfølgelig sige, at hvis bare fem af mine deltagende kolleger er i
farezonen og bliver sendt til læge samt inspireret/motiveret til at gøre
noget ved det, så har dét i sig selv været helt testen værd. Men dens værdi
for den enkelte medarbejder generelt er jeg godt nok skeptisk overfor.

> Der blev udarbejdet ,en general sundheds plan for arbejdspladsen og
> det medførte, at vi fik ny frokost ordning.

Vi får næppe en ny frokostordning. Vores kantine er i topklasse og bliver
rost for at være sund.

> Vi har så fået af vide at der kommer et opfølgende tjek efter 2 år,
> så man kan se om det er blevet bedre eller værre.

Og vi har fået at vide, at der IKKE kommer et sådant opfølgende tjek.

> Jeg selv fik ikke det helt store ud af det, da jeg fint selv viste hvad
> der var godt og mindre godt.

Det samme her. Det eneste jeg ikke kender er mit blodsukker og mit kondital.
Men jeg er sikker på, at jeg har et helt OK kondital.

Det eneste i testen, der kan komme bag på mig, er mit blodsukker. Men hvis
resultatet er upålideligt, hvis der ikke måles på fastende mave, er det jo
ikke meget værd, når vi IKKE har fået besked på at møde fastende. Jeg skal
endog testes umiddelbart efter frokost *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-04-05 11:05

> [...]

> vi skal møde fastende. Hvilken indflydelse har (eller kan) det have på
> mållingen? Og er det både blodsukker og kolesteroltal, der påvirkes af, om

Ja nu begynder jeg at kunne se, hvorfor du synes det virker useriøst.

Normalen er at man måler det fastende.

Når det fastende blodsukker er kendt, kan det også være en fordel at måle
blodsukkert efter indtagelse af en bestemt mængde sukker(glykosebelastning)

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Dr. J

Dato : 21-04-05 20:36

Hvorfor overhovedet gå til sundhedscheck?
Med mindre man lever sundt efter alle kunstens regler, var det måske en ide
at starte med at ændre på livsstilen under alle omstændigheder.
Værdien af eksempelvis behandling af mild-moderat blodtryksforhøjelse er
virkelig ringe. Vi snakker number needed to treat på flere 1000 patienter.
Hvis man ligger med et systolist tryk over 190 er snakken selvfølgelig en
anden.
Hvis man eliminerer de fleste andre risikofaktorer for iskæmisk
hjertesygdom, er det faktisk ikke så farligt at gå med ex. isoleret
kolesterol-forhøjelse på 6,5 eller et blodtryk på 155/95.
\S

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-04-05 10:46

"Dr. J" <invalid@invalid.inv> skrev i en meddelelse

> Hvorfor overhovedet gå til sundhedscheck?

Tjah.. nu burde vi måske først diskutere HVILKET sundhedstjek, hos hvem og
hvordan.

For gøres det ordentligt, er der vist ingen tvivl om værdien.
Læs bl.a. her: http://www.dadlnet.dk/ufl/0225/LS-html/LS40144.htm

Mvh. Lisbeth

Fra : Dr. J

Dato : 22-04-05 12:19

Det er klart, at der er en positiv virkning ved livsstilssamtaler, det jeg
opponerer imod er hovedløs medicinsk behandling af eksempelvis let forhøjet
blodtryk. Min pointe er netop, at hvis man ellers lever sundt efter
foreskrifterne, er det næppe nødvendigt at behandle, hvis det kun drejer sig
om en enkelt risikofaktor.
\S

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-04-05 13:34

> Det er klart, at der er en positiv virkning ved livsstilssamtaler, det jeg
> opponerer imod er hovedløs medicinsk behandling af eksempelvis let
forhøjet
> blodtryk.

Jeg har talt om sundhedstjek. Ikke om behandling. Om der iværksættes
behandling efterfølgende er op til den enkelte og vedkommendes læge.

Mvh. Lisbeth