Puls ved løb
Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 13:43

Hejsa

Jeg skulle lige teste fruens pulsur i dag. Hun kunne ikke få det til at
virke, så jeg måtte jo lige se, om det var ur eller frue, der var noget galt
med.

Lidt om mig:

27 år, mand, 184 cm høj (76 kg).
Jeg løber sjældent - max 1 gang om måneden - og så er det en tur på 6,1 km i
meget meget stille og roligt tempo (og alligevel er jeg ved at gå død). Jeg
spiller lidt motionsfodbold- og squash - igen på et meget lavt niveau, samt
cykler til arbejde hver dag (i alt 22 km/dag).

I pulsursmanualen stod der indikeret nogle intervaller. Fx skulle jeg have
en puls på 125-154 (ca) ved en middel belastning, og hvis man kom over 200
ville uret begynde at bippe og blinke advarende.

Nå - på med ur og livrem, brystrem eller hvad man nu skal kalde den
monorussiske rem om brystkassen, og så løb jeg afsted.
Pulsen kom hurtigt op på 140-145, og så lå den en periode på ca 160.
Halvvejs på 6,1-km-turen gik den op på 180 og så lå den ved 180-185 hele
vejen hjem. De sidste 800 meter rundede den endda 190.

4-5 minutter efter turen var pulsen nede omkring 130-135, og 9-10 minutter
efter var pulsen omkring 115-120.

Nu vil jeg så lige høre - er det et normalt mønster, eller er jeg bare i så
ekstremt ringe form, som jeg selv fornemmer?

Anyway - det var sjovt nok at prøve (og jeg var da 9 pulsslag fra det
kritiske punkt :)

God weekend i det gode forårsvej,

Kenneth

Fra : bj

Dato : 16-04-05 21:02

"NumZie" <nyhedsgruppesnabelakennethbon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så ekstremt ringe form, som jeg selv fornemmer?
>
> Anyway - det var sjovt nok at prøve (og jeg var da 9 pulsslag fra det

umiddelbart er det svært at sige noget konkret om din form ud fra det
pulsmønstre du her beskriver, og dog...det vil sige, at hvis din form er god
burde pulsen falde hurtigere end du skriver den gør. Det må jeg nok sige er
en anelse (nej meget) langtsomt. Derfor vil den korte konklusion være, at
der er mere end rigelig plads til forbedring af din form.

jeg tænker på når jeg træner (cykling) og pulsen ryger op tager det ikke
mange sekunder før den er nede igen. Efter et interval med en puls der ryger
op omkring de 180 slag/pr. min vil falde til langt under de 100 hvis jeg
holder en konkret pause, hvis jeg ruller videre i et meget lavt tempo vil
pulsen falde til omkring 100.

Dog skal man lige være opmærksom på, at pulsen er individuel og en svær
størrelse at operere med. Men hvis du tager din hivlepuls over en uges tid
på samme tid (om morgen inde du går ud af sengen) vil du kunne finde et
mønstre med en lavere puls jo bedre form du komer i. Den lavere puls er
altså udtryk for en god form og dermed også et udtryk for hvor mange gange
hjertet pumper for at sende blod rundt i kroppen; det vil sige at jo færre
gange hjertet slår jo mere blod pumper den afsted rundt i kroppen.

Noget at ovenstående var vist noget sidesprings-noget, men ellers håber jeg,
at du kan bruge noget af svaret. Tja, tag det af svaret du kan bruge,
længere er den vel ik´

bj

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 21:14

> [...]
> sige er en anelse (nej meget) langtsomt. Derfor vil den korte konklusion
> være, at der er mere end rigelig plads til forbedring af din form.

[klip]

Ja, det kan du sagtens bilde mig ind :) Men fra 190 > 120 er da også et pænt
spring. Jeg har altid været enormt ringe til lange distancer - og ret hurtig
på korte distancer og til at løbe i intervaller, så det kan være jeg er
'lavet' til at sprinte. Samtidig tror jeg, at min lungekapacitet er
forringet - min brystkasse er hulbenet og jeg har enormt svært ved at 'komme
i form'.

Hvilepulsen ligger i 70erne - og da jeg ikke dyrker intens idræt, så bliver
formen nok aldrig stort bedre. Men hva' faen - jeg får da brændt nogle
kalorier :)

Tak for svaret.

/Kenneth

Fra : bj

Dato : 19-04-05 19:56

> [...]
>
> Hvilepulsen ligger i 70erne - og da jeg ikke dyrker intens idræt, så
> bliver formen nok aldrig stort bedre. Men hva' faen - jeg får da brændt

bj