Om rygestop
Fra : Ukendt

Dato : 07-04-05 20:16

jeg har skrevet et par indlæg om rygestop, som måske kan være af interesse
for læsere af denne NG - jeg ved ikke om diskussion af rygestop først og
fremmest hører hjemme på dk.helbred.misbrug (?), men rygning er jo (stadig)
så udbredt, at det må siges at vedrøre de flestes helbred - om man nu vil
betragte det som misbrug eller ej.

Det korte af det lange er, at jeg fraråder brug af nikotinerstatning:

http://www.modspil.dk/politik/nicorette___forringer_din_chance.html

og anbefaler og minder om, at den bedste måde at holde op med at ryge på er
at holde op med at ryge og aldrig træde ved siden af; det er muligt, at
mennesker, der aldrig har røget til daglig, kan være festrygere uden at
falde i og blive afhængige - men stort set ingen, der *har* været oppe på at
fast dagligt forbrug, kan. Den gyldne regel for at få og opnå et rygestop er
*ingen tilbagefald*:

http://www.modspil.dk/politik/lidt_om_rygestop__iii.html

Denne indstilling er i alle tilfælde, hvad der satte mig selv i stand til at
holde op med at ryge, og skyldes først og fremmest den vejledning, man kan
finde på

http://www.whyquit.com -
den bedste rygestopvejledning, jeg nogensinde har set på internettet.
Anbefal den gerne til en ven - rygestop redder (rent faktisk) liv!

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 11-04-05 18:10

"Carsten Agger" <agger AT bolignet-aarhus DOT dontspamme DOT notcombut DOT
dk> skrev i en meddelelse news:42558660$0$43992$14726298@news.sunsite.dk...

Rygestop, kræver lyst til at holde op. Men jeg kan kun give dig ret i, at
nikotin plastre, eller andre af disse hjælpemidler, er noget farligt stads.
Faktisk farligere end at fortsætte sit normale tobaksforbrug.

Jeg brugte en forkølelse som start... De smagte ikke godt, altså lod man
være. Det gik de første 3 dage med. Da de var overstået, kom der lige som
et sportsmoment, som sagde, kunne jeg lade være i 3 dage, hvad så med lige
at snuppe nummer 4 også. Trangen voksede, og hvad skulle man gøre... Tja,
hvis et plaster kunne tage abstinenserne, så kunne en smøg vel også.... Så
jeg tændte en smøg.... Dem havde jeg nemlig nok af. Tog et stort sug, holdt
røgen i munden, og pustede langsomt ud. Et sug mere, dog lidt mindre denne
gang. Der gik vel ½ cigaret på denne måde. Sådan blev jeg ved. Trangen
blev mindre og mindre, og sugene blev mindre, og der blev længere mellem, at
man lige måtte have ild i pinden. Det blev til 40 - 60 smøger, over en ca 3
mdr's periode.
Det blev faktisk, langt lettere at kvitte smøgerne, end jeg havde turdet
forestille mig, og jeg har vist lige holdt 5 års jubilæum som røgfri. Så
denne metode kan jeg helt klart anbefale, og jeg er selv garant for, at den
virker.

M.V.H.....Benny..

Fra : René Rattenborg \(30~

Dato : 04-08-05 18:57

Hejsa
Personligt har jeg røget fra 8 år- 45 år hvor jeg startede med et par
stykker York og sluttede med 40-45 grøne Cecil og på festdage så røg der
lige en pakke mere.
Mit rygestop startede ret pludselig, en af mine arb.kammerater sagde til mig
at jeg ikke kunne byde mit barn at ryge ( min kæreste ventede sig på
daværende tidspunkt) så jeg satte mig for, at stoppe, når jeg var kommet
igennem, den karton som jeg var startet på
derefter købte jeg de stærkeste plastre som er firkantede (dem hvor
nikotinen er i limen ) efter en uge klippede jeg en 1/3 af og stoppede den
ned i kuverten igen, plastrede den til igen og gemte samlige til slutningen
af kuren i midten af kuren hvar det naturligvis det halve, hvor jeg kørte 2
uger med det, på denne måde reduserede jeg 10 uger til 7
Det er vigtigt at købe det stærkeste hele tiden, da prisen er det samme
hvadenten det er mildt eller stærkt, så hvis du ikke ryger så meget starter
du bare med de 3/4 eller halve
Har nu været røgfri i over 5 år
MVH René

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-08-05 15:44

"René Rattenborg (3000)" <nicoline.rattenborgSLET MIG@vapnet.dk> skrev i en
meddelelse news:41cc6$42f25699$3e3d903b$4787@news.arrownet.dk...
> [...]
> Det er vigtigt at købe det stærkeste hele tiden, da prisen er det samme
> hvadenten det er mildt eller stærkt, så hvis du ikke ryger så meget

Tja mit rygestop var noget mere simpelt. Efter beslutningen var taget, så
når nikotin trangen bankede alvorligt på, så tændte jeg en smøg.... Tog
røgen i munden, men aldrig længere. Holdt så vejret så lang tid jeg kunne,
uden at snappe efter vejret, og pustede så røgen ud igen. Et til tre hiv,
og nikotin hungeren var væk, skod smøgen, den skal bruges igen næste gang.
Det kostede vel 20 - 35 smøger, så var rygning passe'... Det har holdt nu, i
jeg kan ikke huske, om det er 4 eller 5 år, og det skal dertil siges, jeg
har ingen problemer med at opholde mig sammen med rygere. Jeg var ikke så
langt fremme i skoen som Rene, og startede først i 12 - 13 års alderen, og
til jeg var 47 - 48 år, men OK, jeg har aldrig været oppe på 40 - 60 smøger
om dagen. Jeg ved ikke, om alt den snak om tilsætningsstoffer, hvor meget
det har at sige, men de sidste mange år, røg jeg kun hjemmerullede, så om
det er lettere at stoppe, når man ryger sådanne, det kan jeg ikke udtale mig
om, men....Ja det lyder måske lidt provokerende... Jeg syntes det var let at
stoppe på denne måde... Så jeg kan da kun anbefale folk at prøve den. Den
har da en god ting, den har ingen bivirkninger ...

M.V.H.....Benny..

Fra : Giraf

Dato : 07-08-05 20:13

Prøv at tænke over alle ulemperne ved at ryge. Tænk over at du betaler
penge for at tvære dine lunger til.

Har du lige en uges ferie ? Jamen så gå kold tyrker, og selvom det i
mindre perioder måske kan virke hårdt, så er beløningen stor. Du sover
bedre om natten, dit blod flyder lettere rundt i dine lunger. Du har
mere energi. Fokuser på de positive sider ved at holde op.

Det er i bund og grund et spørgsmål om viljestyrke, hvis det lykkes dig
at gennemføre det, så bliver du virkeligt stærkere i sindet.

Jeg har gået fra at være fast daglig ryger, til at være fest ryger. Så
kan man måske sige at jeg burde holde _fuldstændigt_ op, men så længe
jeg ingen abstinenser/trang har til at ryge i hverdagene, så har jeg det
som jeg vil have det.