Aluminiumkloriddeo
Fra : Helle

Dato : 06-04-05 12:24

Nu har jeg købt en aluminiumklorid deodorant på apoteket (den mildeste) og
DEN SVIER AF H TIL!!!! Kan det virkelig være rigtigt? det er et par mdr
siden jeg sidst barberede mig under armene. Går den skrækkelige svien væk
efter nogle dage/ugers brug? den svier i flere timer efter jeg har påført
den.

Mvh Helle

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-04-05 13:54

Helle skrev den 06-04-2005 13:23:
> [...]
> efter nogle dage/ugers brug? den svier i flere timer efter jeg har påført

Det lyder ikke som en god ide at bruge den type så.

Det _kan være_ at du er allergisk overfor Aluminiumklorid eller en af de
andre stoffer i den deodorant.

hvad med at prøve en mildere. Så vidt jeg husker, så har
Kvickly/Superbrugsen en ret mild antiperspirant.

Har du læst:
http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=1148

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Helle

Dato : 06-04-05 14:06

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre stoffer i den deodorant.
>

> hvad med at prøve en mildere. Så vidt jeg husker, så har
> Kvickly/Superbrugsen en ret mild antiperspirant.

Jeg har prøvet alverdens antiperspiranter uden held. Jeg er altid våd under
armene og det lugter grimt. Der går ikke mere end en time fra jeg har været
i bad og til jeg lugter igen. Også selvom jeg sidder helt stille. Har talt
med min læge som så mener jeg skal bruge aluminirumklorid deo. Men efter at
have læst den artikel som du linkede til blev jeg faktisk lidt klogere - jeg
har været for hurtig til at bruge deodoranten efter jeg har været i bad -
huden har nok ikke være helt tør inden jeg tog den på for AV hvor det gjorde
ondt.

Mvh Helle

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 06-04-05 14:42

Fra : Emil

Dato : 06-04-05 15:02

On Wed, 6 Apr 2005 15:06:09 +0200, Helle wrote:

> [...]

>huden har nok ikke være helt tør inden jeg tog den på for AV hvor det gjorde

Hej Helle.
Hvis det skal tørre hurtigt, kan du bruge versionen med sprit i.
Når spritten fordamper, river den vandmolekyler med sig. Det
tørrer alså på få minutter. Tricket bruges meget ved lyntørring
af fotografiske film.

Til Carsten og alle som ved lidt om det:
Sådan helt generelt, kom jeg til at tænke på rengøring af
ildelugtende køleskabe m.v.
Her smøres et lag youghurt eller lignende på indersiderne af
skabet. Det skulle dræbe de 'dårlige' bakterier, og starte en
'normal' bakterieflora.

Kan det tænkes, at man kan få et lignende udbytte ved at prøve
'en kur' på fødder og under armene? Eller er det helt ude i
skoven?

m.v.h. Emil

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-04-05 16:01

Emil skrev den 06-04-2005 16:02:

> [...]
>
> Kan det tænkes, at man kan få et lignende udbytte ved at prøve
> 'en kur' på fødder og under armene? Eller er det helt ude i

Det er ikke utænkelig, altså at det har en effekt.
Og det lyder også ret harmløst og billigt (målt i forhold til diverse
cremer og dimser man kan smide på kroppen), så jeg - hvis jeg var Helle
- ville give det et forsøg her i weekenden eller hvornår man har tid at
eksperimentere lidt.

Jeg ved, at man ved solskoldninger kan man "begrænse"/dulme symptomerne
ved brug af yoghurt. Den græske.
Det lyder fjollet, men jeg har selv haft en lille 2. grads forbræning
(det var i hvert fald blæredannelse) pga. for meget sol. På med den
græske yoghurt (bare et tyndt lag). Hvile i 4-5 timer, så er
konsekvenserne ikke så slemme i det lange løb.
Sådan har jeg i hvert fald oplevet det.

Fra : JytteJ

Dato : 10-04-05 00:10

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter jeg har været i bad - huden har nok ikke være helt tør inden jeg tog

I helsekostforretninger kan man få en krystaldeodorant, jeg bruger den selv,
den er ret effektiv og ret mild og meget drøj. Det er sådan en slags
glaskuglelignende stift, som man fugter lidt med vand inden man bruger den.

VH.
JytteJ

Fra : Uffe Ravn

Dato : 10-04-05 00:33

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev

> [...]
> den er ret effektiv og ret mild og meget drøj. Det er sådan en slags
> glaskuglelignende stift, som man fugter lidt med vand inden man bruger

Men indeholder den netop ikke aluminiumclorid?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-04-05 12:34

Uffe Ravn skrev:

> Men indeholder den netop ikke aluminiumclorid?

Hvis vi ellers taler om den samme deo (Pure Balance fra Urtekram),
så står der i den danske varedeklaration:

DK Ingredienser: Vand, Krystal, glycerin, ...

"Krystal", tsk-tsk, målgruppen må være newage-folk. Men i den
internationale deklaration, nederst, står der:

International (INCI) list of ingredients: Aqua, Potassium Alum,
Glycerin, ...

Er Alum et alias for aluminiumklorid?

   <Klaus

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : G B

Dato : 10-04-05 13:49

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> skrev i meddelelsen

> International (INCI) list of ingredients: Aqua, Potassium Alum,
> Glycerin, ...
> Er Alum et alias for aluminiumklorid?

Alum (alun på dansk) = Aluminium potassium sulfate (Al K O8 S2)
(Merck Index #364), altså aluminium-kalium-sulfat.

GB

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-04-05 07:44

G B skrev:

> Alum (alun på dansk) = Aluminium potassium sulfate (Al K O8 S2)
> (Merck Index #364), altså aluminium-kalium-sulfat.

Tak.

Fra : G B

Dato : 11-04-05 14:51

> Tak.

Lige en PS: Hvor aluminiumklorid er særdeles letopløselig i vand, er
aluminiumsulfat meget mindre vandopløselig.

GB