Hælsporer ?
Fra : M. Jørgensen

Dato : 05-04-05 12:56

Min læge mener at jeg har fået hælsporer.
Jeg skal på sygehuset sidst i Maj.
Jeg har vanvittige smerter under min hæl, sidst på dagen kan jeg næsten ikke
gå.
Jeg har fået bløde indlæg i begge mine sko, men intet hjælper.
Om aftenen hæver min fod og bliver meget varm, sikkert fordi jeg i løbet af
dagen går forkert for at lette trykket på hælen.
Har I nogen gode råd, så modtages de med kyshånd.
På forhånd tak.
M. Jørgensen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-04-05 07:20

"M. Jørgensen" <zulo@zulo.dk> skrev i en meddelelse

> Min læge mener at jeg har fået hælsporer.

Av!

> Jeg har vanvittige smerter under min hæl, sidst på dagen kan jeg næsten
ikke
> gå.

Siden jeg havde mine hælsporer (de er forsvundet af sig selv) er jeg begyndt
at gå i sko med "høje" hæle. Før gik jeg ofte i helt flade sko, det gør jeg
sjældent nu.

Et indlæg under HÆLEN så din hæl hæves op, kan gøre underværker. Det
hjælper, at en del af trykket flyttes fra hælen til forfoden. Du kan få et
specielt indlæg til hælsporer. Tror Matas har det.

Vejer du for meget, kan vægttab hjælpe dig.

Men er det en hælspore, går det ikke over fra den ene dag til den anden

Mvh. Lisbeth

Fra : M. Jørgensen

Dato : 25-04-05 08:22

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:4268c811$1$5108$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> [...]
>
> Vejer du for meget, kan vægttab hjælpe dig.
>
> Men er det en hælspore, går det ikke over fra den ene dag til den anden

Hej Lisbeth.
Tusind tak for dit svar. Jeg er lidt overvægtig, måske en 5-6 kg. Det må jeg
gøre noget ved !
Jeg har købt flere forskellige indlæg til mine sko, som fjerner trykket fra
hælen, men jeg syntes ikke at det hjælper. Nogen dage har jeg så ondt, så
jeg må gå på forfoden, og det giver så smerter andre steder. Nu har jeg fået
tid til røngten, så må vi se om det viser noget.
Mvh. M.Jørgensen

Fra : Pettersen; Roald

Dato : 27-04-05 19:34

M. Jørgensen:
> Jeg har købt flere forskellige indlæg til mine sko,
> som fjerner trykket fra hælen, men jeg syntes ikke at det hjælper.
> Nogen dage har jeg så ondt, så jeg må gå på forfoden,
> og det giver så smerter andre steder.

Jeg tror også det handler om at aflaste hælen,
selv om jeg ikke tror et par kilo skulle gøre den store forskel.

Lægen Flemming Vestberg har skrevet en bog om "statik-korrektion".
Den kan lånes på biblioteket.
Den handler mest om at opnå en holdning som aflaster ryggen,
men for mig betød det også at hælens hårde hud næsten er forsvundet.
Nu går jeg meget mere på forfoden. Jeg berører let med hælen,
men lægger hovedvægten på den yderste balle under forfoden.
Jeg har ikke de smerter du beskriver, men bruger dog benene mere.

Der er også andre, der beskriver hvordan en holdningsændring kan
aflaste, f.eks "Alexander-metoden" og "Mensendieck".
Dette skal ikke være spørgsmål, om hvad der er en korrekt holdning,
men man kan jo prøve, hvis man vil prøve at aflaste ryg eller hæl.