ondt ved løb
Fra : Per M. Nielsen

Dato : 04-04-05 13:51

Hey alle i NG.

Jeg løber en del, sådan et par gange om ugen, i mit eget tempo, og
forskellige længder, men ikke noget overdrevet sygt.. men er begyndt efter
at have løbet lidt, at få ondt på ydersiden af benet, lige ved knæet.. Har
selv ingen ide om hvad det kan være, men kan være jeg kender en
forklaring, og evt. kan give nogle råd.

-----------
Med Venlig Hilsen
Per M. Nielsen

Fra : Johan

Dato : 04-04-05 14:47

"Per M. Nielsen" <refuge@nospam.dk> wrote in message
newssopkmqpc4h1k5f@teh...
> [...]
> at have løbet lidt, at få ondt på ydersiden af benet, lige ved knæet.. Har
> selv ingen ide om hvad det kan være, men kan være jeg kender en

Det kunne være skinnebensbetændelse... Kendt fra militæret, hvor man mener,
at det bør gås væk. Sund fornuft siger mig dog, at symptomer på
overbelastning netop ikke bør gås væk, men at du bør sikre dig, at dine ben
har nogle dage om ugen til at opbygge sig. Hvis ellers det er det.
Jeg havde samme symptomer i større eller mindre grad i løbet af de 10 mdr.
jeg var i militæret, og de forsvandt da også efter at jeg vendte tilbage til
det civile liv uden march, forhindringsbaner og hvad har vi. Har ikke hørt
mere brok fra dem siden.

Mvh Johan

Fra : Lars Stokholm

Dato : 04-04-05 16:10

Johan wrote:

> Det kunne være skinnebensbetændelse...

Jeg har præcis samme symptomer som Per i mit højre knæ, det ligner
overhovedet ikke beskrivelsen af skinnebensbetændelse, der gives
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/skinnebensbetaendelse.htm

Hvis jeg skal pege på hvor jeg har ondt, må det være omkring
"medial collateral ligament" på denne illustration:
http://www.medicinenet.com/images/illustrations/knee_joint.jpg
Jeg ved ikke hvad det hedder på dansk.

Som Per løber jeg heller ikke overdrevet sygt langt.

--
Will you http:// eating monsters please leave it in the URLs?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 04-04-05 16:19

Lars Stokholm wrote:

> Hvis jeg skal pege på hvor jeg har ondt, må det være omkring
> "medial collateral ligament" på denne illustration:
> http://www.medicinenet.com/images/illustrations/knee_joint.jpg

Undskyld, det var "lateral collateral ligament", ikke "medial".
Jeg har ondt på ydersiden.

--
Will you http:// eating monsters please leave it in the URLs?

Fra : Per M. Nielsen

Dato : 04-04-05 19:02

On Mon, 4 Apr 2005 17:09:46 +0200, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com>
wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg skal pege på hvor jeg har ondt, må det være omkring
> "medial collateral ligament" på denne illustration:

jeg har vel i begge "ben" Lateral collateral ligament" i begge sider..
hmm, det virker forkert.

> Som Per løber jeg heller ikke overdrevet sygt langt.

--
Per Nielsen

Fra : Per M. Nielsen

Dato : 04-04-05 19:04

On Mon, 04 Apr 2005 20:02:03 +0200, Per M. Nielsen <refuge@nospam.dk>
wrote:

> jeg har vel i begge "ben" Lateral collateral ligament" i begge sider..
> hmm, det virker forkert.

lige præcis det samme.. hmm.. har det hver gang jeg prøver på at løbe
lidt.. ikke i starten men det kommer

Fra : Lars Stokholm

Dato : 04-04-05 19:12

Per M. Nielsen wrote:

> har det hver gang jeg prøver på at løbe idt.. ikke i starten
> men det kommer

Samme her.

Fra : Per M. Nielsen

Dato : 04-04-05 19:17

On Mon, 4 Apr 2005 20:11:50 +0200, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com>
wrote:

> Samme her.

Gad rigtig gerne vide hvad det er, eller hvad der kan gøres.. Fordi det
enste der stopper mig for at løbe længere er nemlig knæende.. det gør
virkelig ondt.. i flere timer, så det er ikke behageligt. Hmm

--
Per Nielsen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 04-04-05 19:28

Per M. Nielsen wrote:

> Gad rigtig gerne vide hvad det er, eller hvad der kan gøres.. Fordi det
> enste der stopper mig for at løbe længere er nemlig knæende.. det gør
> virkelig ondt.. i flere timer, så det er ikke behageligt. Hmm

Det gør ikke meget ondt på mig, men ondt nok til at jeg bliver
lidt urolig. Du har været i militæret siger du, det har jeg ikke,
den eneste "unormale" belastning jeg kan komme i tanke om at have
påført mit knæ, er de trapper vi har, som jeg render op og ned af
mange gange om dagen. Det får jeg dog aldrig ondt i knæet af, det
er kun når jeg står på rulleskøjter eller løber at det sker. Løb
er klart det værste.

I hvert fald ser det ud til at vi har ondt nogenlunde samme sted,
og under nogenlunde samme omstændigheder. Det ville være rart at
få belyst problemet, og måske nogle gode råd til hvad man kan
gøre for at undgå det.

Fra : Per M. Nielsen

Dato : 04-04-05 19:39

On Mon, 4 Apr 2005 20:27:55 +0200, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com>
wrote:

> Det gør ikke meget ondt på mig, men ondt nok til at jeg bliver
> lidt urolig.

Altså kan godt løbe, men får nok ondt til jeg vælger at gå

> [...]
> og under nogenlunde samme omstændigheder. Det ville være rart at
> få belyst problemet, og måske nogle gode råd til hvad man kan

Håber på det samme, virkelig.. er 19 nu, og kan ikke lide jeg allerede
skal have ondt. Fordi vil virkelig gerne holde mig i form, men svært. Er
villig til det meste for at få det "væk"

--
Per Nielsen

Fra : Faithless

Dato : 05-04-05 06:54

"Per M. Nielsen" <refuge@nospam.dk> wrote
>Er villig til det meste for at få det "væk"

Skær ned på træningen 1 uge og spis 3-6 ipren om dagen. Jeg plejer at spise
3 før jeg går i seng. Det er ibuprofenen som virker, så andet der indeholder
det kan også bruges.

Når du så starter træningen op igen, så løb lidt kortere til at starte med.
Jeg har før brugt ipren til at kommer hurtigere over små overbelastnings
skader, men hvis man ikke skære ned på træningen så risikere man at bliver
mere skadet (der er en grund til det gør ondt).

Det skal ikke være sådan at man træner på medicin. Men min holdning og
erfaring er at det godt kan bruges, så man hurtigere kan komme igang igen.

Mvh
Faithless

Fra : Johan

Dato : 04-04-05 19:16

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> wrote in message

> Jeg har præcis samme symptomer som Per i mit højre knæ, det ligner
> overhovedet ikke beskrivelsen af skinnebensbetændelse, der gives
> på http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/skinnebensbetaendelse.htm

Fin beskrivelse. Ja, Per har jo ikke beskrevet symptomerne helt anatomisk
præcist, så det er jo nok alt efter hvordan man læser det. Mine smerter var
på første proximale laterale trediedel af tibia, dog ikke på den del, som
indgår i knæledet. Hvis der er tale om ledsmerter, så er det jo noget helt
andet, og helt sikkert et lægebesøg værdigt.

> Hvis jeg skal pege på hvor jeg har ondt, må det være omkring
> "medial collateral ligament" på denne illustration:
> http://www.medicinenet.com/images/illustrations/knee_joint.jpg
> Jeg ved ikke hvad det hedder på dansk.

Tjah, det er sikket noget henda det samme latin.

> Som Per løber jeg heller ikke overdrevet sygt langt.

Nu vil jeg selvfølgelig ikke prakke nogen på at de har
skinnebensbetændelse, men som der står på netdoktor, så har underlaget man
løber på jo også en del at sige. Men det er rigtig træls ikke at kunne træne
så meget som man føler behov for, så held og lykke med at finde den rette
løsning.

Mvh Johan

Fra : Lars Stokholm

Dato : 04-04-05 19:33

Johan wrote:

> Nu vil jeg selvfølgelig ikke prakke nogen på at de har
> skinnebensbetændelse

Hæhæ.

> men som der står på netdoktor, så har underlaget man løber
> på jo også en del at sige.

For mit vedkommende er det skov det meste af vejen, og så meget har
jeg egentlig ikke løbet. I øvrigt er jeg 22 år og slank. ;)

Fra : Per M. Nielsen

Dato : 04-04-05 21:27

On Mon, 4 Apr 2005 20:33:05 +0200, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com>
wrote:

> Hæhæ.

> For mit vedkommende er det skov det meste af vejen, og så meget har
> jeg egentlig ikke løbet. I øvrigt er jeg 22 år og slank. ;)

løber kun a jævn åsti og alm vej. MEner heller ikke jeg er så tyk ;) men
stadig.. må snart finde på noget

Fra : Per M. Nielsen

Dato : 04-04-05 19:00

On Mon, 4 Apr 2005 15:46:33 +0200, Johan
<dsl130739@vip.cybercity.SLETTESdk> wrote:

> "Per M. Nielsen" <refuge@nospam.dk> wrote in message
> newssopkmqpc4h1k5f@teh...

> Det kunne være skinnebensbetændelse... Kendt fra militæret, hvor man
> mener,

sjovt du nævner det, er lige kommet hjem fra 4 mdr derinde

> [...]
> til
> det civile liv uden march, forhindringsbaner og hvad har vi. Har ikke

har været hjemme i et par uger men det driller stadig en del

--
Per nielsen

Fra : Jacob

Dato : 05-04-05 16:29

Kan kun udtale på mine egne vegne at jeg også har haft ondt i knæene.. blev
sendt til en omgang fornuftig styrketræning, for at træne mine knæ stærkere,
men de skulle også kunne holde til trespring =)