Musik mod smerter
Fra : Helle Hansen

Dato : 30-03-05 08:19

Hej,

Der var i nyhederne i går et indslag omkring forsøg med bestemt musik på
sygehusene. Så vidt jeg kunne forstå, så skulle det være muligt at købe på
apotekerne.
Er der nogen der har kendskab til om det er korrekt ?

Venligst,
Helle

Fra : Louise

Dato : 30-03-05 10:38

,

> [...]
> apotekerne.
> Er der nogen der har kendskab til om det er korrekt ?

Ja, CDerne, som hedder MusiCure kan købes på apotekerne, samt på hjemmesiden
www.musicahumana.dk

JEg har selv investeret i flere af disse CDer, og jeg kan sige at de er
rigtig gode.
På mig har de en afslappende og afspændende effekt.

Jeg har selv købt dem i håb om at de kunne lindre min angst og søvnløshed,
og jeg må sige at de hjælper.
JEg sætter altid en CD på inden jeg går iseng. Jeg tror på at det giver en
mere rolig "indsovning".

Og jeg tror helt klart at det kan have en smertelindrende effekt, fx ved
kirurgiske pattienter..

MVH
Louise

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 30-03-05 12:25

"Louise" <louise.krarup@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> mere rolig "indsovning".
>
> Og jeg tror helt klart at det kan have en smertelindrende effekt, fx ved

Man kan jo spørge visse tandlæger, som vist har brugt musik som let
bedøvelse i flere år. Det er vel lidt samme princip, som gør sig gældende i
den gamle vittighed, med manden der har hovedpine, så slår han sig over
fingeren med hammeren, og glemmer hovedpinen. Smerten i fingeren, den kan
man gøre noget ved, man klemmer den lidt, putter den i munden o.s.v....
Fingeren gør ikke mindre ondt, men psyken får noget at arbejde med.... Og
det er jo ikke så let, at stoppe hovedet i munden ...

M.V.H....Benny..

M.V.H.....Benny..

Fra : Helle Hansen

Dato : 02-04-05 20:33

> [...]
> mere rolig "indsovning".
>
> Og jeg tror helt klart at det kan have en smertelindrende effekt, fx ved

Jeg var på apoteket, og de havde ganske rigtigt cd'erne. Jeg har siden købet
brugt musikken, når jeg skal sove. Det er behageligt at falde i søvn til.
Jeg købte nr 1 og 2 i serien. Jeg synes nr 1 er god når man skal sove, nr 2
er bedre hvis man f.eks bare vil have lidt behagelig musik når man arbejder,
imho.
I øvrigt, mit indlæg gik udenlukkende på om man kunne købe musikken på
apoteket, jeg lider ikke af smerter eller andet, så I behøver ikke svare mit
indlæg med gode forslag på hvad man gør mod smerter.

Venligst,
Helle

Fra : Jacob

Dato : 04-04-05 16:48

Nogen der har links til hvor man kan læse om dokumenteret virkning?

Fra : Louise

Dato : 04-04-05 20:54

Du kan læse mere om den videnskabelige undersøgelse og dokumenterede
virkning på www.musicahumana.dk

Louise

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 05-04-05 11:21

"Jacob" <jacob@got-it.org> skrev i en meddelelse
> Nogen der har links til hvor man kan læse om dokumenteret virkning?

Du kunne jo prøve selv. Du behøver ikke købe deres CD'er for at prøve, du
har sikkert selv nogle, som har en afslappende virkning på dig.
Din egen afgørelse, er mere værd end 5000 A4 sider.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jacob

Dato : 05-04-05 20:09

Benny < kan vi diskuterer hele natten..

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 06-04-05 11:07

"Jacob" <jacob@got-it.org> skrev i en meddelelse
> Benny < kan vi diskuterer hele natten..

Jeg forstår vist ikke dit svar, men det er mindre betydende. Jeg har selv
brugt det i over 30 år. Så jeg kan godt fortælle dig, at det virker...
Men jeg kan ikke få dig til at tro på mig, hvis du ikke selv vil...
Men hvis nu du selv kunne konstatere, at det virkede på dig, ville du så
benægte det ??....

M.V.H.....Benny..

Fra : Jacob

Dato : 06-04-05 13:35

> [...]
> Men jeg kan ikke få dig til at tro på mig, hvis du ikke selv vil...
> Men hvis nu du selv kunne konstatere, at det virkede på dig, ville du så

Siger bare jeg ikke har haft følt det virkede.. Jeg har kørt med no stress i
et par måneder, og jeg bliver mere stresset af at sidde stille.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 07-04-05 10:46

"Jacob" <jacob@got-it.org> skrev i en meddelelse

> Siger bare jeg ikke har haft følt det virkede.. Jeg har kørt med no stress
> et par måneder, og jeg bliver mere stresset af at sidde stille.

Tja, som man siger, det kan jo ikke virke på alle. Men jeg tror på, at det
ville virke, hvis du ville give det lov. Men det er selvfølgelig rent
gætværk fra min side.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jacob

Dato : 08-04-05 07:38

Vil prøve at give det et par timer i weekenden ;) Skal nok give noget
feedback på det.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 11-04-05 17:50

"Jacob" <jacob@got-it.org> skrev i en meddelelse
> Vil prøve at give det et par timer i weekenden ;) Skal nok give noget
> feedback på det.

Ja det kunne være sjovt. Men lad nu være med at hænge dig for meget i
stressless pladerne... Alle plader kan bruges. Så bruger du musik, som
virker afslappende / dæmpende, i relation til dit humør / smerter, og
volumen lige så, så skal virkningen nok begynde at snige sig ind på dig.
Held og Lykke med projektet.

M.V.H.....Benny..

Fra : JytteJ

Dato : 01-04-05 21:11

"Helle Hansen" <hellesadrtilnyheder@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> apotekerne.
> Er der nogen der har kendskab til om det er korrekt ?

Det er det. Det er oven i købet videnskabeligt bevist. Du kan få brochure på
apoteket hvor der står lidt mere om hvad det går ud på.

VH.
JytteJ

Fra : Carsten

Dato : 02-04-05 18:22

At musik kan virke beroligende er ingen ny ting. Musik af kunstnere som
f.eks. Kitaro har længe været brugt til afslappelse og meditation. Men at
bruge musik som smertelindring lyder i mine øjne forkert. Der sker snarere
det, at musikken får en til at slappe af, og så føles smerterne ikke lige så
slemme, eller man glemmer smerterne mens man slapper af og hører på
musikken.

Har man smerter, bør man først og fremmest få undersøgt, om der er noget i
vejen rent fysisk. Smerte er som regel et tegn på, at noget ikke er, som det
skal være. Migræne kan være psykisk betinget, og derfor vil musik sikkert
hjælpe bedre her, end ved fysiske smerter. Men migræne kan også være kemisk
betinget, og så tror jeg ikke på, at musik vil hjælpe.

mvh

Carsten