Spænd dine særheder for din
Fra : Bo Warming

Dato : 25-03-05 10:33

Spænd dine særheder for din

vilje-til-magt vogn

Nogle selvhadere har malet sig ind i et hjørne, hvor patient-status og
medicinering er det mindste onde. Lægerne lyver, at afvigeren helbredes af
terapien! Bedre er at lade afvigelserne komme frem i lyset

for sig selv og for andre

og lade dem arbejde for en god sag, hvilket er hvad mange berømtheder har
gjort med succes.

Mit yndlingsEKSEMPEL er den kloge Nietzsche, der studentikost simulerede
lidt sindsyge, så en fjer kunne blive til 5 høns, og medierne kunne
tilsværte ham - og derved berømme ham.

" Argumenter for dine begrænsninger og sandelig de er dine.
Anders Bak-Nielsen

" Charming people live up to the very edge of their charm, and
behave just as outrageously as the world will let them.
Logan Pearsall Smith(mange skitzofrene er s

" De vises bestandighed er blot evnen til at indelukke deres
uro i hjertetLa Rochefoucauld

" Det er ikke længere blot et spørgsmål om at være rask. I dag
skal man finde sig en sygdom, man kan lide. Jackie Mason

" Goethe: "Det er fordi jeg dengang var gal, at jeg idag er
fornuftig. Oh, filosof, som kun ser det momentane, hvor dit syn er kort. Dit
blik er ikke skabt til at følge lidenskabernes underjordiske arbejde."

" Hearts live by being wounded.
Oscar Wilde

" Hvis galningen fremturede i sin galskab, ville han blive vis.
William Blake

" Hvor var Buddha og Muhammed eller Shakespeare dog lykkelige,
at der ikke var nogle gode slægtninge og læger, som helbredte dem for deres
ekstaser og inspiration. Hvis Muhammed havde taget ormepulver for sine
nerver, kun arbejdet to timer i døgnet og drukket mælk, så ville der ikke
være blevet mere tilbage af dette enestående menneske end hans hund.
Læger og gode slægtninge sørger i sidste instans for, at menneskeheden
bliver sløvet. Middelmådighed vil blive anset for genialitet, og
civilisationen vil gå til grunde. Tjekhov

" In despair there are the most intense enjoyments, especially
when one is very acutely conscious of the hopelessness of one's position.
Dostoevsky 1821-81

" Jo tak, jeg har det nogenlunde. Dødsårsagerne holder hinanden
i skak. C.J. Hambro

" Let us not seek our disease out of ourselves, this in us,
and planted in our bowels, and the mere fact that we do not perceive
ourselves to be sick, renders us more hard to be cured.
Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)

" Man skal ikke søge at eliminere sine komplekser - man skal
bringe sig i overensstemmelse med dem: Det er dem der styrer vor opførsel
her i verden. A man should not strive to eliminate his complexes, but to get
into accord with them: they are legitimately what directs his conduct in the
world.Sigmund Freud

Mange gavnlige genier især kunstnere har været "typisk
sindsyge" ifælge mange fagfolk; Hölderlin1778-1843, Schumann, Rosinni,
Smetana, Antonin Artaud 1896-1948, Nerval,Gerard de 1808-1855, Raymond
Roussel1877-1933) Guy de Maupassant 1850-93. Gustave Adolphe Musso,

: A considerable number of persons are able to protect
themselves against the outbreak of serious neurotic phenomena only through
intense work Karl Abraham

" Sanity is a madness put to good uses, waking life is a dream
controlled. George Santayana

" The strongest symptom of wisdom in man is his being sensible
of his own follies. Rochefoucauld
(1613-1680)French Classical Writer

" Work and love --these are the basics. Without them there is
neurosis. Theodor Reik

" Det er altid den, der farer vild, som finder nye veje.
Niels Kjær

"Alle er sindsyge, men den, der kan analysere sine vildfarelser, kaldes en
filosof. Voltaire

"En meget stor dyd består i at dræbe sine lidenskaber. En større dyd, der
består i at afbalancere dem. Camus

"Målet er ikke enhed eller harmoni - det er skældsord for Nietzsche -målet
er at det fortrængte og problematiske kanaliseres over i noget
konstruktivt" Safranski

" En genial mand begår ingen vildfarelser. Hans fejl er
viljesakter og er portaler til opdagelse. James Joyce

" Sanity is a madness put to good uses, waking life is a dream
controlled. George Santayana

" The madman who knows that he is mad, is close to sanity.
Juan Ruiz de Alarcon

" Først har man møje med at emancipere sig fra sine lænker, og
sluttelig må man endog emancipere sig fra denne emancipation! Enhver af os
må, om også på meget forskellig vis, doktorere på sin lænke-syge
(Ketten-Krankheit), også efter at han har brudt lænkerne.Nietzsche

" Det er mig ikke nok at lynet ikke mere gør skade. Jeg vil
ikke aflede det: det skal lære at arbejde for mig. Zarathustra/Nietzsche
(bog4 kap 13,7.)

[...]

" Selvet siger til jeg'et "Føl smerte her" . Og da lider det og
tænker på, hvordan det ikke mere skal lide - og just derfor bør det
tænke.Selvet siger til jeg'et "Føl lyst her" . Da fryder det sig og tænker
på, hvordan det igen og igen skal fryde sig - og just derfor bør det tænke.
.. Nietzsche

" There is a wisdom in this beyond the rules of physic:

" Noble deeds and hot baths are the best cures for depression.
Dodie Smith

" Problemet er ikke at jeg er paranoid men at jeg ikke er
paranoid nok Woody Allen

" The foolishness is a shrine of protection against the outside
world Peter Bamm

" Look into the depth of your own soul and learn first to know
yourself, then you will understand why this illness was bound to come upon
you and perhaps you will thenceforth avoid falling ill.
Sigmund Freud

" To lie still and think little is the cheapest medicine for
diseases of the soul.Nietzsche

"Jeg har den lykke efter hele årtusinders vildfarelser og
forvirringer at have genfundet den vej, der fører til et ja og et nej. Jeg
lærer et nej til alt, hvad der svækker - alt hvad der udmatter.
Nietzsche

" A man should not strive to eliminate his complexes, but to
get into accord with them: they are legitimately what directs his conduct in
the world. Sigmund Freud

_Nietzsche _

" Mine Dionysossange er den seneste form for min sindsyge
Nietzsche (brev)

"Ikke blot årtusinders fornuft - også årtusinders VANVID
bryder ud i os. Farligt er det at være arving." Nietzsche

"Kort efter lå Nietzsche stønnende og rykkende der igen,
før man gav ham noget af hans bromvandsmedicin at drikke, som stod på
bordet. Øjeblikkelig blev han rolig og smilende begyndte han at en
store modtagelse, som man havde forberedt om aftenen. Dermed var han fanget
i en af de sindsyge forestillinger, som han ikke kom ud af, så længe jeg så
ham. Hele tiden var han klar over, at jeg var der og de andre personer, men
han viklede sig ind i en mørk nat, når det gjaldt ham selv. Det vil sige,
det hændte, at han med højlydte sange og raserianfald ved klaveret hidsede
sig op over al måde og kom med "korn" fra den tankeverden, som han senest
havde levet i.
Med korte sætninger frembragt i en ubeskrivelig dæmpet tone, sagde han
sublime, klarsynede og uhørt forfærdelige ting om sig selv som efterfølger
til den døde Gud. Stadig interpunkterede han dette på klaveret, og så fulgte
igen oprør og udbrud af frygtelige smerter.
Men som sagt, det forekom bare i nogen få flygtige øjeblikke så længe jeg
var der. Det meste drejede sig om det kald, som han tilskrev sig selv.
En "nar for nye evigheder". Og han, den uforlignelige mester i at udtrykke
sig, var ude af stand til at gengive sin muntre henrykkelse på anden måde
end i de mest trivielle udtryk og med klovneagtig dansen og hoppen". Fra
Teologiprofessor P Overbeck¨s brev til P Gast/H Koselius 15 januar
1889.

"His whole being marked with an indescribable strangeness
and it disgusted me. He seemed to have come from an uninhabited land. !"
Erwin Rhode, philologi-studiekammerat til Nietzsche Han lokkedes efter sin
vens død til at deltage i Freud-rygtesmederiet om sindsyge hos
digterfilosoffen

Det er Nietzsche s personlige tragedie, at han til sidst
holdt op med at gøre den "ironiske modstand" - der kom af hans fineste og
dybeste indsigt - mod sig selv. R Safransky år 1999 - han kalder kun N. "sindsforvirret"
vedr nogle få dage.

" En flok og ingen hyrde!Alle vil lige det samme, alle er lige,
den der føler noget andet, flytter frivilligt på galeanstalt . Nietzsche

" Hvem vil stadig regere? Hvem stadig adlyde? Man bliver ikke
længere rig og fattig. Begge dele er for besværligt. t.

" Man arbejder endnu, for arbejdet underholder. Men man sørger for
at underholdningen ikke tager overhånd.Man bliver ikke længere rig og
fattig. Begge dele er for besværligt. Hvem vil stadig regere? Hvem stadig
adlyde? Begge dele er for besværligt.En folk og ingen hyrde! Alle vil lige
det samme, alle er lige .Den, der føler noget andet, flytter frivilligt på
galeanstalt" Nietzsche, Zarathustra fortalen 5.

" Where is the lightning to lick you with its tongue? Where is
the madness with which you should be cleansed? Behold, I show you the
Superman. He is this lightning, he is this madness. , Zarathustra Nietzsche

" " I could not resist the thought, that Nietzsche's illness
was simulated - an impression derived form my longstanding experiience of
his habit of taking on many different masks." Johannes Overbeck, god ven af
Nietzsche efter hans død

" Jeg hører til de maskiner som kan sprænges" Nietzsche til
Gast 1881

" Er Wagner i det hele taget et menneske? Er han ikke snarere
en sygdom? Friedrich Nietzsche(der talte i
metaforer og ikke talte om vævs-skade a la infektion, forstuvning, kræft,
hvilket idag bør være sygdomsopfattelse)

" In Rousseau, there was undoubtedly brain-trouble; in
Voltaire, rare health and lightsomeness.Nietzsche (Rousseau var bitter og
selv hadende i extrem grad)

Fra : Johan

Dato : 25-03-05 11:23

> [...]
>
> for sig selv og for andre
>
> og lade dem arbejde for en god sag, hvilket er hvad mange berømtheder har

Det afgørende er vel om man formår at begå sig i samfundet, og om man endda
formår at begå sig på en måde, så andre folk kan holde af, og omgås
personen. Du bliver jo kun spærret inde, hvis du er til fare for dig selv
eller andre.

Mvh Johan

Fra : Søren Fisker

Dato : 07-04-05 19:51