Ritualer forebygger sygdom
Fra : Bo Warming

Dato : 24-03-05 14:08

Ritualer forebygger sygdom

Ved at gøre, hvad man er tryg ved, får man selvtillid - og det gavner
immunforsvaret.

Teknokrater vil helst se teknisk og metaforisk forklaring - at vitaminer i
maden giver byggesten til legemet, så "panseret blir usårligt".

" At sports-trænede hjerter tåler mere slid."

"At sæbe dræber bakterier" osv. M

en sygdom er ikke een-årsag-een-virkning fænomener.

Vindere har råd til at spise/bo dyrt/sove regelmæssigt/sportslege og undgå
snavs - og vindere er sundest.

Men dels indvirker årsag og virkning på hinanden,

dels kan een årsag - selvtillid - have to uafhængige virkninger - fx renhed
og sundhed - og der er reelt ikke behov for renhed for at være sund.

MAD&SUNDHED

"Huld er bedre en guld. Danske Ordsprog

"A really busy person never knows how much he weighs.
Edgar Watson

"Fra Livets Krigsskole. Hvad der ikke dræber mig, gør mig
stærkere Nietzsche

"Der findes ingen mere hengiven kærlighed end kærligheden til mad. George
Bernard Shaw - Mad er min bedste ven. Fordømmer mig aldrig. Aldrig
udtrykker den noget nedsættende om mig.

What does not poison, fattens. Italian proverb

"Health that is purchased by a rigorous watching of the diet is but a
tedious disease. Baron De Montesquieu

" Jeg foretrækker en behagelig last frem for en trist dyd.
Jean-Baptiste Moliere

"No doubt alcohol, tobacco, and so forth, are things that a saint must
avoid, but sainthood is also a thing that human beings must avoid.
George Orwell

"If you are ever at a loss to support a flagging coversation, introduce the
subject of eating. James Leigh Hunt

" Let me have men about me that are fat. Shakespeare

"A woman can never be too rich or too thin. Duchess of
Windsor

" Det er lysten efter kjød, som går i skoven og bider snegle.
Ordsprog

"Spis aldrig mere end du kan løfte. Miss Piggy

RENLIGHED

"The flush toilet is the basis of Western civilization." Alan
Coult

What separates two people must profoundly is a different sense and
degree of cleanliness. Nietzsche

Halvdelen af bakterieverdenen er livsnødvendig; man kan blive så
steril, at man dør af det. Jacob Paludan

Hygiene is the corruption of medicine by morality
H.L. Mencken

Snavs lyser, hvis solen vil skinne på det. Goethe

Men Herren sagde til ham "I farisæere rense nu det udvendige af
bægeret og fadet, men jeres indre er fuldt af rov og ondskab. Lukas11.39

Men profess a total lack of ability to wash baby's face simply
because they believe there's no great fun in the business, at either end of
the sponge. Heywood Broun

Som en vej om efteråret. Aldrig så snart er den fejet ren, førend den igen
dækkes af de tørre blade. Kafka

HJEM=Et sted hvor man kan klør sig ligegyldigt hvor det klør.
Anonym

Kun en tåbe reder sengen hver dag. Nancy Spain

There are one hundred and fifty-two distinctly different ways of
holding a baby - and all are right. Heywood Broun

" Man skal ikke gå i badstue, hvis ikke det kribler. FINLAND.
Politikens Ordsprogsleksikon 1994
" Jeg afskyer husarbejde. Man reder seng, man vasker op og seks
måneder senere må man begynde forfra. Joan Rivers

Min mand og jeg har fundet et virkeligt godt system, når det
gælder husarbejdet. Ingen af os gør det. Dottie Archibald

Køb en liter brændevin og et franskbrød så slipper du for at
vaske op, Albert Engström

Den kvinde man elsker, dufter altid godt. Remy de
Gourmont

A woman smells well when she smells of nothing.
Plautus

"Hvis det ikke var at lægge for tunge byrder på min menighed, ville jeg have
befalet dem at bruge tandbørste før hver bøn" Muhammed

Renlighed er det halve af troen" Vask jeres klædninger og klip
jeres hår og børst jeres tænder og smukser jer og hold jer rene"
Muhammed

En gentleman er en mand, der går ud af bruseren, for at gå på toilettet, når
han skal tisse. Freddie Trueman

SØVN

" Fatigue is the best pillow. Hindu proverb

" The pure at heart may sleep better
but sinners enjoy their waking hours
much more. Mark Twain

" There never was child so lovely but his mother was glad
to get him asleep. Emerson

"Der vil blive nok af søvn i graven. Benjamin Franklin

"Vel udsovet er dog den fineste rus, livet byder.
Jacob Paludan

" He sleeps well who knows not that he sleeps ill. .Publius Syrus

""Det er ingen lille kunst at sove - for at præstere den, må man være vågen
hele dagen" sagde den intenst kreative Nietzsche 1844-1900.

SPORT

"Søren, jeg har hørt at sport er en karikatur af livet"siger
Trine"Så er jeg mere rolig, jeg troede det VAR livet" svarer Søren Brun

Bodily exercise profiteth little, but godliness is profitable
unto all things. Bible

" Den store sport begynder der, hvor den for længst er hørt op med
at være sund. Bertold Brecht 1898-1956

" If all the year were playing holidays,/ To sport would be as
tedious as to work. William Shakespeare

Motion er vås. Hvis du er sund, trænger du ikke til det, og hvis
du er syg, burde du holde dig fra det. Henry Ford