Døgnrytme, biorytme og kulde-fornemmelse
Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-05 06:24

Døgnrytme, biorytme og kulde-fornemmelse

Jeg har gigt, dog ikke så jeg kan forudsige vejret - eller er det en
vandrehistorie at visse mennesker har "trykfølsomme led" og dermed
meteorlogisk synskhed.?

Apropos gigt så betyder det at træk på disse kolde vinterdage er som issyle
i mine muskler, og jeg gad vide om nogen kender til sådant. Især tidlig
aften er det slemt på meget kolde dage .
Man skulle tro at efter midnat hvor temperaturen generelt er døgnets
laveste, er den værste tid.
Mon det er en art døgnrytme der gør særlig kuldefølsom, når mørket falder
på?
`
Jeg har haft mange tendenser til kronisk alderdomsskavank, men de fleste er
gået i sig selv efter et par år.

Det jeg har læst om biorytmer er, at de følger normalmenneskets
søvn-mønster - men jeg gør ofte nat til dag og sover extremt lidt , samlet,
når jeg tager middagssøvn, eller vælger anden opdeling af sovning i to lange
perioder.

Man skulle tro at todelt søvn var uøkonomisk fordi indsovningsfase er
spildtid, der så skal overstås to gange i døgnet.

Regelmæssighed skulle være sundt - mon ikke det er noget bureaukrater har
opdigtet?

Er der brugbar viden om søvn, nogetsteds? Rapid Eye Movement og drømme og
alfasøvn læser man om igen og igen og det har jo nul praktisk betydning.

Antal vågne timer bliver flere og flere for mig - og det er jo behageligt at
ens liv er så spændende at det fortrænger den "levende død" som sovepjattet
er. Hurra for interenettet.

I gymnasiet var jeg altid i søvnunderskud og døsede når læreren var kedelig.
Jeg kunne nemlig ikke tage mig sammen til kedelig lektielæsning før alle var
gået i seng i huset, så jeg bogede den især omkring midnat og det at nå i
skole i hast, når jeg vækkedes uudsovet , var et helvede.

Stadig kan jeg døse hen, når en film er kedelig - men det må da være det
rigtige, at holde søvnen nede på et minimum, og efterligne berømtheder, der
sov 3-4 timer i døgnet kun? Koffeintabletter til nødsituationer er en fin
ide, men man skal til udlandet for at købe dem lovligt på apotek.(Det er
vist energi-drik-fabrikanterne der har fået det gennemført)

At kunne tillade sig at falde i søvn igen, når intet spændende frister op ad
sengen, er en luksus som jeg i skole- og universitetstid kun havde i
weekenderne.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 23-03-05 10:23

Bo Warming wrote:
> [...]
> frister op ad sengen, er en luksus som jeg i skole- og
> universitetstid kun havde i weekenderne.

Hov.
Troede du var i mit killfilter, det bliver straks ændret.
Ebbe

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 28-03-05 17:32

> Døgnrytme, biorytme og kulde-fornemmelse
>
> Jeg har gigt, dog ikke så jeg kan forudsige vejret - eller er det en
> vandrehistorie at visse mennesker har "trykfølsomme led" og dermed
> meteorlogisk synskhed.?

Jeg har haft en genbo, og hans forudsigelser slog aldrig fejl. Hans gigt
kunne svinge, fra selv at kunne gå, til enten ligge i sengen, eller sidde i
kørestol.

Som i øvrigt mener, at døgnets koldeste tid, som regel falder et sted,
mellem 04:00 & 06:00

M.V.H.....Benny..