Fed mad og galdesten ?
Fra : EnjoyNews

Dato : 23-03-05 00:19

Jeg har netop fået konstateret galdesten efter flere anfald på kort tid.
Jeg har læst mig frem til at fed mad kan udløse et anfald. Hvad menes med
fed mad. ?
Snakker vi æg og ost, eller sådan noget som grillkylling med pommes frites.

Grunden til at jeg ikke spørger min egen læge, er at han har ferie og jeg
vil jo gerne holde påskefrokost.

Kan noget eller give nogle gode tips omkring galdesten, og hvad man skal
holde sig fra, for at undgå anfald.

på forhånd tak
Heidi

Fra : Padmé Amidala

Dato : 23-03-05 09:40

Hej Heidi.

Jeg fik fjernet min galdeblære sidste sommer pga. rigtig mange voldsomme
anfald gennem kort tid. Personligt kan jeg absolut kun anbefale at blive
opereret, når det nu er blevet konstateret, for den smerte er simpelthen
den værste der findes. Toppes ikke engang af fødsler har jeg ladet mig
fortælle.

Men mht dit spørgsmål: Ja, æg er en del af den "fede" mad. Galdestenene
er jo bl.a. dannet af kolesterol, hvilket æg er fulde af. Men det er
meget forskelligt og individuelt hvad det er, der udløser anfaldene. Men
de gængse råd er; hold dig fra æg, fløde, fritter, chokolade etc. For
mit eget vedkommende kom der også anfald efter indtagelse af et enkelt
glas rødvin, så det kunne du også eksperimentere lidt med. Motion og
masser af vand kan holde anfaldene lidt på afstand, men ikke for
altid... Stenene vil gradvist blive større.

Men for at følge op på det jeg startede med at skrive. Personlig har jeg
ikke oplevet nogle former for gener efter operationen. Til gengæld har
jeg oplevet en fornyet livskvalitet, da jeg ikke konstant skal være
bange for, at der kommer et anfald, når jeg er på besøg hos nogen eller
på arbejde for den sags skyld. Jeg blev opereret efter kikkertmetoden og
var hjemme igen på anden dagen.

Pøj pøj med det - og pas på det ikke kommer til at fylde hele dit liv.

Mange påskehilsener
Padmé

Fra : EnjoyNews

Dato : 23-03-05 17:15

"Padmé Amidala" <espressopigenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> var hjemme igen på anden dagen.
>
> Pøj pøj med det - og pas på det ikke kommer til at fylde hele dit liv.

Hej Padmé

Tusind tak for svar.
Jeg prøver, som du siger, ikke at lade det fylde for meget, men det er
virkelig svært når man skal passe på hele tiden og også fordi man er så
bange for endnu et anfald.. jeg har læst mig frem til at smerterne (når de
topper) kan sammenlignes med smerterne man får ved en blodprop i hjertet !
Det er jo ikke småting..

Min læge har ferie pt. men lige efter påske får jeg en tid til en samtale
med henblik på operation, for jeg vil nødig leve med det da. Jeg har hørt at
man i nogle tilfælde ikke behøver at få fjernet hele galdeblæren, men blot
stenene .. ved du noget om dette ?

Tak for spiserådene Dem vil jeg naturligvis følge.. alt for ikke at
sætte noget i gang.. !!

Nogen oplever stadig "smerte anfald" efter operation, men ikke samme styrke
i smerter.. har du prøvet det ?

Kh Heidi - og en god påske til dig også.

Fra : Padmé Amidala

Dato : 23-03-05 22:08

> Hej Padmé
>
> Tusind tak for svar.

Det var så lidt, du spørger bare igen, så må vi se om jeg kan hjælpe. :)

> Jeg prøver, som du siger, ikke at lade det fylde for meget, men det er
> virkelig svært når man skal passe på hele tiden og også fordi man er så
> bange for endnu et anfald..

Ja, det er utrolig svært, for der er så mange forholdsregler der skal
tages, mens man prøver at holde sig anfaldsfri. Det lykkes bare desværre
ikke altid, selvom man overholder de gængse råd der er. Jeg ved ikke om
du har fået noget smertestillende, men jeg fik på lægevagten et præparat
der hedder diclofenac rapid, der tog toppen af smerterne.

>jeg har læst mig frem til at smerterne (når de
> topper) kan sammenlignes med smerterne man får ved en blodprop i hjertet !
> Det er jo ikke småting..

Ja, det er utvivlsomt en af de mest hæsligste smerter, det kan dårligt
beskrives. Især fordi de varer så lang tid og at man ikke kan hverken
sidde, ligge, stå eller gå. Jeg havde på et tidspunkt et anfald der
varede i over tolv timer med konstante smerter, og jeg var fuldstændig
ødelagt bagefter. Håber ikke du har oplevet de lange anfald endnu?

> [...]
> man i nogle tilfælde ikke behøver at få fjernet hele galdeblæren, men blot

Ja, jeg har hørt om metoden. Stenene knuses med ultralyd, men jeg fik af
vide, at det er de færreste læger der benytter denne metode, da stenene
vil komme igen, vist nok selvom man ændrer kost.

> Tak for spiserådene Dem vil jeg naturligvis følge.. alt for ikke at
> sætte noget i gang.. !!

Ja, det vil ikke være rart her i påsken. Jeg krydser fingre for dig.

> Nogen oplever stadig "smerte anfald" efter operation, men ikke samme styrke
> i smerter.. har du prøvet det ?

Jeg har ikke haft hvad der svarer til et galdestensanfald efter min
operation, men jeg har oplevet under et par løbeture, at det trækker
lidt der hvor galdeblæren var, eller giver et par stik. Men det gik
hurtigt over.
Jeg fik af vide af kirurgen, at smerterne kan opstå, hvis der stadig
sidder en sten i galdevejen, efter at galdeblæren er fjernet. Denne sten
skal stadig gennem galdevejen og det er det, der kan give smerterne.

Fra : EnjoyNews

Dato : 23-03-05 23:04

> Det var så lidt, du spørger bare igen, så må vi se om jeg kan hjælpe. :)
Takker mange gange

> [...]
> du har fået noget smertestillende, men jeg fik på lægevagten et præparat
> der hedder diclofenac rapid, der tog toppen af smerterne.
Jo.. jeg måtte selv sørge for at få noget smertestillende med hjem.. undrede
mig meget over at de ikke gav mig det selv.. men jeg fik noget lign det
samme.. de hedder også Diclon

> [...]
> varede i over tolv timer med konstante smerter, og jeg var fuldstændig
> ødelagt bagefter. Håber ikke du har oplevet de lange anfald endnu?
Mit første anfald var ikke så slemt igen og varede omkring 1 time.. ellers
har resten været ganske forfærdelige og varet omkring 3-4 timer, med
konstante smerter.. det første kom på min arbejdsplads hvilket jeg ikke ved
hvorfor eller hvad der har udløst det der .. resten har været om natten.
12 timer er f..... da lang tid.. jeg beder til at jeg ikke skal igennem
flere !!

> Ja, jeg har hørt om metoden. Stenene knuses med ultralyd, men jeg fik af
> vide, at det er de færreste læger der benytter denne metode, da stenene
> vil komme igen, vist nok selvom man ændrer kost.
Ja ok.. så kan jeg godt forstå de ikke bruger den..

> [...]
> sidder en sten i galdevejen, efter at galdeblæren er fjernet. Denne sten
> skal stadig gennem galdevejen og det er det, der kan give smerterne.
Jeg har fået et råd der hedder - danskvand - .. det skulle tage smerterne
inden det rigtig kommer i gang.. hende jeg snakkede med sagde godt nok at
det nok ikke ville virke før operation... øv..
Nå.. men jeg håber virkelig meget at jeg kan komme igennem påsken og indtil
jeg kan få en operation uden smerter.. hvor lang ventetid havde du ?
Og har du evt nogle tips til når anfaldene kommer .. jeg er nemlig så
hjælpeløs når det kommer.. som du selv siger.. kan ikke sidde, ligge, stå
eller gå.. ganske forfærdeligt !

Kh og tusind tak for dine gode svar!
Heidi

Fra : Padmé Amidala

Dato : 24-03-05 09:24

> Jeg har fået et råd der hedder - danskvand - .. det skulle tage smerterne
> inden det rigtig kommer i gang.. hende jeg snakkede med sagde godt nok at
> det nok ikke ville virke før operation... øv..

Det skal jeg huske, det var jo en billig løsning. :)

> Nå.. men jeg håber virkelig meget at jeg kan komme igennem påsken og indtil
> jeg kan få en operation uden smerter.. hvor lang ventetid havde du ?

Fra mit første anfald i november 2003 og til jeg kom til
ultralydsscanning, gik der 3 mdr. Det var faktisk den der var mest
ventetid på. Egentlig kunne jeg have fået en tid til operation allerede
i marts, men jeg var studerende på det tidspunkt, så jeg ville helst
vente til min sommerferie gik i gang. Derfor gik der frem til juni 2004,
inden jeg kom under kniven.. :)

> Og har du evt nogle tips til når anfaldene kommer .. jeg er nemlig så
> hjælpeløs når det kommer.. som du selv siger.. kan ikke sidde, ligge, stå
> eller gå.. ganske forfærdeligt !

Eftersom de fleste galdestensanfald kommer om natten, endte det med at
jeg oftest sad/sov i skrædderstilling foroverbøjet med en pude knugende
ind til maven.... ihvertfald de første fem minutter...derefter blev jeg
nødt til at skifte stiling igen. Det næste tip, der virkede for mig var,
at drikke masser af vand. Nogengange virkede det også at tage en kiks af
en art (jeg mener det var alt-i-een jeg spiste på det tidspunkt) og bare
tage et par bidder. Og så skal vi ikke fornægte, at det er nogle
voldsomme smerter, så det er altså ok at spise nogle af de stærke
smertestillende piller en gang i mellem.

> Kh og tusind tak for dine gode svar!
> Heidi

Er glad for jeg kunne hjælpe.

Kh/ Padmé

Fra : EnjoyNews

Dato : 24-03-05 12:02

> Det skal jeg huske, det var jo en billig løsning. :)
Bestemt.. hun sagde at når hun fik noget uro af en art = at hun godt vidste
at det var på vej, ja så tog hun lige ½ L danskvand.. måske havde hun ondt i
højst 10 min og derefter forsvandt det !!
Jeg har allerede købt danskvand.. det er jo et forsøg værd

> [...]
> i marts, men jeg var studerende på det tidspunkt, så jeg ville helst
> vente til min sommerferie gik i gang. Derfor gik der frem til juni 2004,
Jeg har heldigvis allerede fået alle de indledende undersøgelser, deriblandt
en ultrlyds undersøgelse.. udover det har jeg en virkelig dygtig læge som
jeg håber på nok skal hjælpe mig.
Der skulle være kortest ventetid (ca 2 uger) på Amager Hospital...

> [...]
> voldsomme smerter, så det er altså ok at spise nogle af de stærke
> smertestillende piller en gang i mellem.
Der er ingenting der har virket for mig.. har også prøvet med en varmepude
og stærke smertestillende piller (2 x ipren + kodein) har ellers forstået at
man ikke må spise når man har anfald.. men det mærkelige er at jeg under
anfaldet og bagefter har en følelse af sult i maven.. det er ikke den samme
sult følelse som jeg har når jeg er rigtig sulten, men alligevel lidt derhen
af.. og det er ikke fordi jeg kan spise noget under anfald..

Kh Heidi

Fra : Padmé Amidala

Dato : 25-03-05 11:36

On Thu, 24 Mar 2005 12:01:50 +0100, EnjoyNews wrote:

> [...]
> jeg håber på nok skal hjælpe mig.
> Der skulle være kortest ventetid (ca 2 uger) på Amager Hospital...

Det var da dejligt at det er overstået. Så er det bare afsted til
Amager. Hvis du bliver opereret efter kikkertmetoden, så vil du oftest
blive spurgt om du vil hjem samme dag eller dagen efter. Jeg var som
sagt hjemme igen på anden dagen, men det var fordi kirurgen havde haft
lidt problemer med at skille galdeblæren fra leveren, så det var en lidt
længere operation, end det ellers ville have været under normale
omstændigheder. Det gjorde naturligvis at jeg var lidt længere om at
komme mig. Men en uge efter operationen var jeg i fuld gang med mit
Pilates program, så det er en operation man kommer hurtigt igennem,
fordi arrerne ikke er så store. Jeg har to på 1,5 cm og to på 0,5 cm.

> [...]
> sult følelse som jeg har når jeg er rigtig sulten, men alligevel lidt derhen
> af.. og det er ikke fordi jeg kan spise noget under anfald..

Ja, det er lidt mærkeligt med den sultfølelse. Men det er en del af
anfaldet, at man føler en form for sult, uden at kunne spise det væk.
Jeg vil også sige, at det eneste jeg kunne få ned, var en mikrobid kiks.
Mht om man må spise, det ved jeg faktisk ikke, jeg har ikke hørt om det.

> Kh Heidi

Kh/ Padmé

Fra : EnjoyNews

Dato : 26-03-05 10:30

> [...]
> Jeg vil også sige, at det eneste jeg kunne få ned, var en mikrobid kiks.
> Mht om man må spise, det ved jeg faktisk ikke, jeg har ikke hørt om det.

Ja så fik jeg altså alligevel et anfald i nat trods det at jeg passet enormt
meget på mig selv og hvad jeg har puttet i munden !!
Jeg mærkede optakten til det kl 11.00, tog en enkelt Diclon og faldt i
søvn.. vågnede så kl 00.15 hvor smerterne var meget slemme.. fik en Diclon
mere. Jeg tror der gik ca 1 time før den pille hjalp.. det var første gang
jeg skulle tage Diclon for det. Min kæreste ringede til lægevagten som sagde
at man i sådanne tilfælde gav 100 mg Diclon i form af stikpiller og på
skadestuen havde mave/tarm lægen udskrevet 50 mg alm sluge piller..
lægevagten sagde at når man havde anfald havde man som regel også kvalme og
så ville alm slugepiller ikke virke ordentligt da fordøjelsen går i stå.. !!
Så spørger jeg.. hvorfor ved en mave/tarm læge ikke det ??
Nå, men de ringede godt nok de rigtige piller ind til mig, men jeg måtte
ikke få mere !! Så efter ca 4 timer fra start forsvandt anfaldet igen..
pillerne havde gjort et eller andet for smerterne var ikke lige så slemme
som de plejer.. stadig slemme for jeg tudede helt vildt !!
Hvis ikke min kæreste havde været der ved jeg sku ikke hvad jeg havde
gjort... han har været en engel ! og jeg glæder mig - MEGET - til at komme
til lægen på Tirsdag eller Onsdag... håber det hele snart er overstået for
man er bare så utrolig hjælpeløs.

Kh Heidi

Fra : Padmé Amidala

Dato : 05-04-05 18:49

Hej Heidi.
Det var da rigtig ærgerligt, at du alligevel fik et anfald i påsken. Øv.
Hvad så nu? Har du fået en tid til operation? Eller hvad sker der?

Mange hilsener

Padmé

Fra : EnjoyNews

Dato : 05-04-05 22:25

Hej Padmé

Jeg tog til læge og han ville selvfølgelig sende mig til operation på
Glostrup.
Vi ringede så til Glostrup og spurgte ang ventetider... jaaa... jeg fik
muligvis en tid omkring midten af Maj til samtalen med lægen, derefter
skulle påregnes omkring 7 uger før de havde tid til operationen !!! OK...
Hun kunne så godt fornemme noget panik for hun sagde at vi kunne prøve at
kontakte Amager Hospital.. så det gjorde vi og fik overflyttet min "sag"
derud til.. det gjorde vi i går.. og jeg har allerede fået en tid til en
samtale i næste uge d 13/4.. den læge skal så bedømme hvor akut det er...
Jeg har måtte sygemelde mig fra arbejde indtil jeg er opereret, så jeg håber
det bliver snart.

Mange hilsner
Heidi

Fra : EnjoyNews

Dato : 24-03-05 12:08

Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 24-03-05 08:50

> [...]
> var hjemme igen på anden dagen.
>
> Pøj pøj med det - og pas på det ikke kommer til at fylde hele dit liv.

Hejsa
Hvor henne i landet bor du? Jeg bor i Silkeborg og lider også meget af disse
frygtelige anfald. Siden december har jeg haft 7 anfald, men jeg kan ikke
blive opereret fordi de mener at jeg ikke har haft nok anfald. Det er bare
vildt fustrerende. Jeg har tabt mig 7 kg siden fordi jeg er så bange for at
få flere anfald og tøt næsten ikke spise noget.

Håber at du har mere held med dig.
Venlig hilsen Marianne

Fra : Padmé Amidala

Dato : 24-03-05 09:25

> [...]
> vildt fustrerende. Jeg har tabt mig 7 kg siden fordi jeg er så bange for at
> få flere anfald og tøt næsten ikke spise noget.

Hej Marianne.
Jeg bor i Odense, så jeg ved ikke om der er andre regler i dit Amt mht
operation. Men jeg havde fra november 2003 - juni 2004 (hvor jeg blev
opereret) anfald minimum en gang om ugen af 3-12 timers varighed. Første
gang jeg havde anfald blev jeg kørt på lægevagten, dagen efter gik jeg
op til min egen læge, der undersøgte mig, og han sendte så en henvisning
til hospitalet med henblik på en ultralydsscanning. Og på trods af at
jeg var meget nervøs, så er jeg ubeskrivelig glad for, at jeg blev
opereret.
Ang. at du har tabt dig 7 kg, hvilket er utrolig flot, så skal du også
passe på ikke at tabe dig for hurtigt, da det også kan udløse anfald.
Men du skal altså have noget mad, prøv med noget frugt, kylling, fisk,
grøntsager etc.

Mange påskehilsener
Padmé

Fra : EnjoyNews

Dato : 24-03-05 12:03

> [...]
at
> få flere anfald og tøt næsten ikke spise noget.

Hej Marianne

Er det din læge der siger det ? for ellers ville jeg da prøve at konsultere
en anden !

Varmt knus
Heidi

Fra : Helle Hansen

Dato : 26-03-05 10:19

> [...]
> bare vildt fustrerende. Jeg har tabt mig 7 kg siden fordi jeg er så bange
> for at få flere anfald og tøt næsten ikke spise noget.

Hej,

Jeg kan så føje til, at jeg som Padmé har fået fjernet min galdeblære.
Mine anfald var af noget længere varrighed end dem I andre har beskrevet,
det er sikkert derfor jeg også blev indlagt. Tror mit længste er noget der
ligner 48 timer.
Jeg blev opereret på Amager Hospital, og fik generelt en fin behandling
(bortset fra nogle emsige sygeplejestuderende), det værste var at få
"overbevist" min egen læge samt 4 vagtlæger om at jeg havde smerter som ikke
kom fra influenza, mavekatar, mavesår eller hypokondri. Det tog en læge på
hospitalet under 5 minutter at se at jeg var gul (man kan godt få lidt
gulsot under et voldsomt anfald), jeg synes det er lidt sørgeligt så
overfladisk vagtlægerne er. Jeg har endnu ikke de forholdsvis få gange jeg
har været i kontakt med vagtlægerne fået opfattelsen af at de var nærværende
når de undersøgte een.
Men værre synes jeg nu min egen læge var. Jeg fik trods alt en undskyldning
da jeg fik fjernet mine sting efter operationen, men jeg synes den var noget
sølle ... "jamen, den er svær at diagnosere, symptomerne kan betyde så
meget". Nå pyt, jeg fik fundet mig en anden læge, som jeg dog kun har gjort
brug af til fornyelser af recepter endnu.
Anyway, jeg synes også det var det bedste jeg har gjort, som Padmé siger, så
bliver man fri for spekulationerne om hvornår det næste anfald kommer. Man
får nemlig valget om man vil have det fjernet eller ej, der er ingen tvang.
Jeg kan ikke forstå det med at 7 anfald ikke er "nok". Er det i følge din
læge ?? Hvis det er, så tror jeg nok, at jeg ville tage på skadestuen næste
gang hvis jeg var dig.
Med hensyn til kosten inden operation, så er det rigtigt at man bør undgå
fed og krydret mad og alkohol. Men derudover er det også vigtigt ikke at
spise for meget af gangen. Det fremprovokerer også smerter, lige som at
undlade at spise gør. Så det bedste er at spise mange små måltider med et
fornuftigt indhold.
Efter operationen har jeg ikke mærket til det vilde, og hvis der er en smule
i optræk, så spiser jeg et par alminox eller balancid. Det plejer at tage
det.

Held og lykke,

Helle