At være "psykisk robust"
Fra : Dusan Sukovic

Dato : 19-03-05 22:16

Hej,

Er det noget man har arvet fra sine forældre, eller kan man også lære
at være "psykisk robust"?

Med venlig hilsen,

--Dusan

Fra : GB

Dato : 19-03-05 22:52

sukovic@madness.tmok.com (Dusan Sukovic) skrev i meddelelsen

> Er det noget man har arvet fra sine forældre, eller kan man også lære
> at være "psykisk robust"?

Nej. Man har vel arvet noget af sin psyke fra forældrene, men ellers er det
nok mest de ting, man har gennemlevet (!!), som gør en robust.

Hvad vil du med spørgsmålet? Kan du uddybe lidt nærmere?

--
Dobre den,
GB

Fra : Lyrik

Dato : 20-03-05 00:30

"Dusan Sukovic" <sukovic@madness.tmok.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Er det noget man har arvet fra sine forældre, eller kan man også lære
> at være "psykisk robust"?
>
> Med venlig hilsen,
>
> --Dusan
+++++++++++++++++++++++++++
Hvis jeg skal give mit eget private bud på det, så vil jeg sige at man nok
fødes med arvelige gener for en psyke der er mere, eller mindre robust.
Er man mindre robust så kan man støttes ved en tryg opvækst hvor man bliver
bakket op og ikke udsættes for mobning.
En god balance mellem fornuft og følelsesliv er nok også stabiliserende.
Bliver man overforkælet og render i mors skørter hele tiden kan man blive
lidt mere følsom og dermed lidt mere ustabil.
Sidder man altid omslynget af sin kæreste kan man blive lidt mere skrøbelig
af det meget tætte forhold, skriver Psykiatriinformation,))
Men nogen kan alligevel ikke undvære det.))

Man kan også få permanente skader tidligt i livet-inden for det første
leveår- som gør en ustabil eller skrøbelig resten af tilværelsen. Og det kan
der ikke rettes helt op på. Man kan dog forsøge med såkaldt kognitiv terapi,
som er en terapi hvor man bringes til selvforståelse.

Men nu skal du høre. Jeg talte lige med en praktiserende læge og han sagde
til mig:"Ved du hvor mange syge mennesker-altså dem der kommer i min
konsultation, som lider af depression"?(Han mente simpelt hen at de blev
fysisk syge fordi de var deprimerede)-"Nej"! sagde jeg. Han sagde:"80%"!!

Så hvis du vil holde sygdom ude af kroppen, så vær altid glad. Find noget at
være glad over hver dag. Hav en glad grundholdning.
Det sætter en religiøs formaning fra Det Nye Testamente i stærkt relief:"Vær
altid glade.."(den fortsætter.."bed uden ophør")

Hilsen
Jens

Fra : GB

Dato : 20-03-05 01:46

"Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> skrev i meddelelsen

> Det sætter en religiøs formaning fra Det Nye Testamente i stærkt
> relief:"Vær altid glade.."(den fortsætter.."bed uden ophør")

Gider du ikke smide din fundamentalistiske religion over i passende
grupper, såsom news:dk.livssyn.newage, eller lignende.

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : Johan

Dato : 20-03-05 10:55

"GB" <nonono@nospam.invalid> wrote in message
> "Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> skrev i meddelelsen

> Gider du ikke smide din fundamentalistiske religion over i passende
> grupper, såsom news:dk.livssyn.newage, eller lignende.

Det må være hårdt for dig at være så allergisk overfor religion, at så lille
en dosis i et ellers ureligiøst (og godt) indlæg, giver så stærk en
reaktion.

Men bortset fra det. Det er også vigtigt for den stærke psyke, at de første
leveår ikke har været præget af omsorgssvigt og mangel på tryghed.
Fundamentet, som skabes i disse år, kan så selvfølgelig svækkes og styrkes
alt efter hvad man udsættes for.
For mit eget vedkommende kan jeg fortælle, at jeg i mange år var bekymret
over, om der var arvelig svag psyke i begge mine forældres familier
(forældres og bedsteforældres generation). Jeg har så senere fået
forståelse for, at der i den ene familie havde været omfattende
omsorgssvigt, og i den anden stor mangel på tryghed, og at dette måtte være
årsagen til de svage psyker. I min egen generation (15 i fætre og kusiner)
er der nemlig kun en enkelt med en lidt svag psyke, mod 6 af 11 af mine
forældres generation.

Mvh Johan

Fra : GB

Dato : 21-03-05 01:37

"Johan" <dsl130739@vip.cybercity.SLETTESdk> skrev i meddelelsen

> Det må være hårdt for dig at være så allergisk overfor religion, at så

Det er mere Jens "Lyrik", jeg er allergisk overfor.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 21-03-05 20:27

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> "Propaganda does not deceive people; it merely
> helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Hmmmm.

M.V.H.....Benny..

Fra : GB

Dato : 21-03-05 21:20

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i meddelelsen

> Hmmmm.

Mantra?

Fra : JytteJ

Dato : 21-03-05 23:03

> [...]
> Hej,
>
> Er det noget man har arvet fra sine forældre, eller kan man også lære

Noget tror jeg nu nok man kan lære.
1. Værdsætte de gode ting som sker i ens liv.
2. Selvtillid, kan læres.
3. Assersionstræning, kan også læres.
4. Et godt jeg, hvor man kender sine gode og dårlige sider. Kan også
styrkes/læres på forskellig måde.

Held og lykke med det.

venlig hilsen
JytteJ