Håndvask efter Toiletbesøg
Fra : Soren_M

Dato : 18-03-05 15:02

Hej Debattører,

jeg har hørt at der er forskel på mænd og kvinders håndhygiejne efter
toiletbesøg.

Det skulle være ca. 50% mænd og ca. 70% kvinder der vasker hænder efter
toiletbesøg, kan det være rigtigt?`

jeg ville blive glad hvis der er nogen der kunne skaffe de rigtige tal.

På forhånd tak og god weekend.

Mvh.
Søren M

Den har indtil videre sparet mig for at få 15699 spam-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : GB

Dato : 18-03-05 23:28

"Soren_M" <momsendesign(SPAMFILTER)@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det skulle være ca. 50% mænd og ca. 70% kvinder der vasker hænder efter
> toiletbesøg, kan det være rigtigt?`
> jeg ville blive glad hvis der er nogen der kunne skaffe de rigtige tal.

Jeg har netop spurgt alle mænd (bortset fra dig, selvfølgelig) og alle
kvinder, og kan fortælle dig, at de korrekte tal er:

Mænd: 74,7986% efter "stort", 65,2379% efter "lille";
De tilsvarende tal for kvinder ligger - med forhold for statistisk
insignifikans - 5% højere.

OK?

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-03-05 00:12

> De tilsvarende tal for kvinder ligger - med forhold for statistisk
> insignifikans - 5% højere.

5,012% for at være helt nøjagtig

Mvh Maria

Fra : GB

Dato : 19-03-05 01:15

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen news:423b6069$0
$267$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> 5,012% for at være helt nøjagtig

Nu skrev jeg jo "med forbehold for statistisk insignifikans", såeh...

Fra : Soren_M

Dato : 19-03-05 11:16

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen news:423b6069$0
> $267$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Nu skrev jeg jo "med forbehold for statistisk insignifikans", såeh...

Kære GB,

brug hellere lidt mere tid på din håndhygiejne end på useriøse svar
herinde.

Mvh.
Søren

Den har indtil videre sparet mig for at få 15761 spam-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : GB

Dato : 19-03-05 13:37

> brug hellere lidt mere tid på din håndhygiejne end på useriøse svar
> herinde.

Og hvordan havde du regnet med, at man skulle nå frem til et seriøst
resultat på dit spørgsmål? Sætte overvågningskameraer op over alle
håndvaske, eller hvad? Spørge? ("Nej, jeg vasker skam aldrig hænder!")...

Fra : Soren_M

Dato : 19-03-05 21:45

> [...]
> resultat på dit spørgsmål? Sætte overvågningskameraer op over alle
> håndvaske, eller hvad? Spørge? ("Nej, jeg vasker skam aldrig

det er ikke så besværligt at finde svarene, det er undersøgt men jeg kan
ikke finde svarene i statistik bankerne.

Har hørt dem i radioen men kan ikke huske det eksakte tal.

Derfor kunne det være der kom en forbi herinde og kendte dem.

Mvh.
Søren M

Den har indtil videre sparet mig for at få 15805 spam-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 22-03-05 20:17

GB wrote:

> Og hvordan havde du regnet med, at man skulle nå frem til et seriøst
> resultat på dit spørgsmål?

Det er såmænd ikke så svært. Man sætter en tæller på skyllemekanismen på
toilettet og en på håndvaskens armatur.

Det er gjort for år tilbage på et sygehus endda, og resutaltet var i den
størrelsesorden Søren nævnte. Desværre har jeg ikke referencen eller det
præcise tal.

Undersøgelser af den karakter kan naturligvis ikke helt simpelt
generaliseres idet det må antages at læger og sygeplejersker vasker
hænder oftere end den gennemsnitlige person - og det er som oftest disse
faggruppers adfærd man har forsket i.

David

Fra : GB

Dato : 22-03-05 23:50

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er såmænd ikke så svært. Man sætter en tæller på skyllemekanismen
> på toilettet og en på håndvaskens armatur.

Hvor? I alle danske hjem?

> Det er gjort for år tilbage på et sygehus endda, og resutaltet var i
> den størrelsesorden Søren nævnte. Desværre har jeg ikke referencen
> eller det præcise tal.

Et helt sygehus? Jamen halløjsasa.

Fra : David T. Metz

Dato : 23-03-05 11:06

GB wrote:

> Hvor? I alle danske hjem?

Et helt generelt råd: læs det du svarer på, det mindsker sandsynligheden
for at dumme sig.

David

Fra : Soren_M

Dato : 23-03-05 09:36

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
hænder
> oftere end den gennemsnitlige person - og det er som oftest disse

Kære David,

tak for svaret, endelig kom jeg tættere på de rigtige tal

Mvh.
Søren

Den har indtil videre sparet mig for at få 16134 spam-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 23-03-05 11:09

Soren_M wrote:

> tak for svaret, endelig kom jeg tættere på de rigtige tal

Hvis det er vigtigt skal du enten have fat i en forskningsbibliotekar,
der kan hjælpe med at finde den relevante litteratur eller kontakte
nogle af dem der selv forsker i hygiejne og adfærd.

Du kan jo starte her:
www.dnlb.dk

David

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-05 01:42

> [...]
>
> Mænd: 74,7986% efter "stort", 65,2379% efter "lille";
> De tilsvarende tal for kvinder ligger - med forhold for statistisk

Nhjoe kan du ikke lige fortælle os andre hvor du har de her tal fra? Det
ville være rart nok lige at få den henvisning - takker.

PN

Fra : Soren_M

Dato : 21-03-05 09:20

<pni> skrev i en meddelelse

> Nhjoe kan du ikke lige fortælle os andre hvor du har de her tal fra? Det
> ville være rart nok lige at få den henvisning - takker.
>
> PN

Kære PN,

de 50% og de 70% er bare hvad jeg mener at have hørt i radioen.
Jeg håbede dermed at få det be eller afkræftet og få de rigtige tal
samtidig.

De der med 4 decimaler er bare nogle der laver fis.

Mvh.
Søren

Den har indtil videre sparet mig for at få 15953 spam-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Soren_M

Dato : 19-03-05 10:58

"Soren_M" <momsendesign(SPAMFILTER)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> toiletbesøg, kan det være rigtigt?`
>
> jeg ville blive glad hvis der er nogen der kunne skaffe de rigtige tal.

Jeg har ringet til Danmarks Statistik, Sundhedsstyrelsen og Københavns
sygehusvæsen og ingen af dem har kunne give mig svaret. hmm..

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 19-03-05 11:15

On Sat, 19 Mar 2005 10:57:51 +0100, "Soren_M"
<momsendesign(SPAMFILTER)@hotmail.com> wrote:

klip

>Jeg har ringet til Danmarks Statistik, Sundhedsstyrelsen og Københavns
>sygehusvæsen og ingen af dem har kunne give mig svaret. hmm..
>
>/Søren

Jeg læste et sted for 4-5 år siden (men hvor ?)
at en statistisk undersøgelse i forhold til salget
af sæbe angav, at der knap nok blev til det årlige
Julebad.
Man må håbe at salget pr. indbygger er steget siden.
mvh Ebbe

Fra : Soren_M

Dato : 19-03-05 21:46

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> af sæbe angav, at der knap nok blev til det årlige
> Julebad.
> Man må håbe at salget pr. indbygger er steget siden.

Hej Ebbe,

tak for svaret vi nærmer os da.

Fra : Soren_M

Dato : 07-04-05 23:44

> [...]
> toiletbesøg, kan det være rigtigt?`
>
> jeg ville blive glad hvis der er nogen der kunne skaffe de rigtige tal.

POL

Af Trine Heilmann-Clausen

Af Trine Heilmann-Clausen Masser af danskere gør forbløffende lidt ud
af at vaske hænder viser Politiken-lurenkig.
Jeg starter med at gå på toilettet for helt diskret at falde ind i
miljøet.
Her sidder jeg så i en bås på dametoilettet under Palads-biograferne
og lytter til de medsøstre, hvis hygiejneadfærd, jeg nu helt ubemærket vil
undersøge.
Jeg går diskret ud fra båsen og hen til håndvasken og skyller mine
hænder i rigeligt vand. Det er nemlig det vigtigste, når man vasker hænder,
siger min kilde i Sundhedsstyrelsen.
Ved siden af mig står et par piger og diskuterer, hvilke pladser, der
er de bedste i en biograf.
De åbner for hver deres vandhane og stikker hænderne ind i strålen
sådan cirka tre sekunder. Herefter lukker de synkront for vandet, ryster
hænderne og går hen til de to håndklædeautomater. De tørrer hænderne i de
våde håndklæder, som hænger og slasker ned af væggene. Meningen med sådan en
automat er, at det hele tiden skal være muligt at få fingrene i et stykke
tørt klæde, fordi det hænger i en lykke ned fra automaten.
Men uha, sådan er det ikke her. Med min nyvundne viden om hygiejne i
baghovedet synes jeg næsten, at jeg kan se baktusserne springe rundt på
håndklæderne.
DEJLIGE UNGE PIGER
Et nyt par unge piger kommer ud. Jeg lader som om, at jeg er dybt
optaget af at sætte mit hår. Det virker. Helt uantastet af min
tilstedeværelse går de ind i hver deres bås. Mens det risler derindefra,
spekulerer jeg på, hvorfor piger altid går på toilettet to og to.
Da de kommer ud, er jeg alligevel for genert til at spørge, hvorfor de
ikke er alene. Det er også et par pragtfulde piger. De skyller og skyller
med rigeligt vand, de bruger begge sæbe, og den ene af dem vælger oven i
købet at tørre sine hænder med varmeblæseren. Dejligt.
De næste fire-fem piger sænker standarden igen. De laver alle nummeret
med tre sekunder under hanen og en hurtig aftørring i de våde håndklæder.
ET CHOK
Indtil videre ser det ud til, at venindepar - ud over hemmeligheder -
også deler håndhygiejne-holdninger.
Pludselig kommer en travl 45-årig kvinde ind. Hun er en rigtig hurtig-
tisser. Hun bruger under et halvt minut inde i båsen, og da hun kommer ud,
sætter hun lynhurtigt håret og springer det med håndvasken over. Indrømmet,
jeg er chokeret.
Mens jeg stadig er i choktilstand, ser jeg nogle flere unge piger
vaske deres hænder med få skvæt vand fra vandhanen. Det har jeg som udsendt
hygiejne-medarbejder trods alt lettere ved at se igennem fingre med. De
forsøger da i det mindste. Det sidder på deres rygrad, nøjagtigt som min
kilde i Sundhedsstyrelsen ønsker det. De har bare glemt, hvordan man gør det
ordentligt.
En mor og hendes seks-årige datter vælger at bruge handicap-toilettet.
Der er der nemlig plads til dem begge. Da de har tisset og sludret
færdigt, forlader de toilettet. Håndvasken er inde i selve båsen på
handicap- toliettet. Jeg bliver derfor nødt til diskret at snige mig ind for
at chekke, om håndvasken er våd. Ak nej, ak nej. Den er fuldstændig tør.
Jeg kan ikke klare mere, så jeg styrter med tårer i øjnene op i
stueetagen, hvor min mandlige hygiejne-kollega står fuldstændig roligt og
drikker en cola.
Han kan fortælle, at en tredjedel af mændene springer håndvasken over,
efter de har vandet fajancen. Flere af dem kører i stedet fingrene igennem
håret, så de i hvert fald ser velsoignerede ud, når de forlader toilettet.
Min ledsager bekræfter desuden tre-sekunder-under-hanen-tendensen.
Kloge på vandskade går vi hjem til redaktionen.

begin 666 clip_image001.gif
M1TE&.#EA`0`,`'<`,2'^&E-O9G1W87)E.B!-:6-R;W-O9G0@3V9F:6-E`"'Y
<! $`````+ `````!``$`@ ````$"`P("1 $`.P``
`
end

Fra : Soren_M

Dato : 08-04-05 00:31

Fra : Soren_M

Dato : 08-04-05 00:29

> [...]
>
> Mvh.
> Søren M

> Den har indtil videre sparet mig for at få 15699 spam-mails.

Washing Hands Helps Prevent Illness, Disease
By Larry Axmaker, EdD, PhD

Wash Your Hands - Again!
People are constantly catching colds and the flu is common during some parts
of the year. It seems like one of the inevitabilities of life. But is it?

You can be infected by the air you breathe, the food you eat, and people you
live with or work with. Germs are everywhere.

There are many diseases that can't be cured, and in some cases we don't even
know what causes them. But most health professionals agree you can
substantially reduce your risk of illness by the simple act of washing your
hands often. Dirty hands can be cured. That sounds simple, but most people
aren't very consistent at washing as much as they should.

What's the Problem?
According to studies done by the Centers for Disease Control and Prevention
(CDC):

a.. Only about two thirds of American adults wash after using the toilet -
women significantly more often than men. Fecal matter carries a variety of
serious infectious diseases.

b.. One of four adults does not wash after changing a babies diaper -
creating a high risk of giving the care giver and other children infectious
diarrhea and other diseases.

c.. Fewer than half of us wash after handling our pets or cleaning up
after them.

d.. Just one in three wash after sneezing or coughing.

e.. Not even one in five wash after handling money, a major carrier of
disease germs.

f.. In one study, children who washed their hands four times a day missed
51 percent fewer school days due to upset stomach and 24 percent fewer days
due to respiratory illness than those who washed less.

g.. One in three E.coli outbreaks is caused by poor personal hygiene (hand
washing) by food handlers.
How much do you know about hand washing?

Answer each question True or False

T F
Always wash with HOT water.

T F
Using soap is not usually necessary.

T F
Public toilets have many germs, but your bathroom at home is
relatively germ free.

T F
Disease germs can live in meat, but seldom in fruits or vegetables.

T F
Washing hands frequently can weaken your immune system.

T F
The importance of hand washing has only been proven in the past 20
years.

T F
It is more important for adults than it is for children to wash
regularly.

All the answers to the Hand Washing Quiz are FALSE. Read on to find out why.

What Can You Do?
The CDC says, "The most important thing you can do to keep from getting sick
is to wash you hands." Not only common diseases like colds, but more serious
diseases like hepatitis A, meningitis, and infectious diarrhea can be
prevented by judicious hand washing.

Is there a right and wrong way to wash your hands? Yes, but it only takes a
few seconds to do it right.

a.. Wet your hands using warm (not hot) water and apply soap to kill
germs.

b.. Rub your hands vigorously together and scrub all surfaces.

c.. Continue to rub and scrub for 10 to 15 seconds (about the length of
time it takes to sing "Happy Birthday").

d.. Rinse well and dry your hands on a paper towel or clean cloth towel.

e.. Turn off the water using the towel to avoid a recontamination of your
clean hands and you can use the same towel to open the door, especially in
public places. Door handles are great carriers of germs.
That's all there is to it. Follow these simple steps and repeat often,
particularly:

a.. Before, during, and after you prepare food.

b.. Before you eat, and after you use the bathroom.

c.. After handling animals or animal waste.

d.. When your hands are dirty.

e.. Every time you sneeze or cough.

f.. When someone in your home is sick.
How Do Dirty Hands Help Disease-Causing Germs Get Into Your Body?
a.. One of the most common ways to catch a cold is by rubbing your nose or
eyes after your hands have been contaminated by cold germs, such as by
coughing or sneezing. Touching another person or even a surface they later
touch - including food - can spread your cold.

b.. Germs can be transmitted from unclean hands to food, usually when the
food handler does not wash after using the toilet, whether it is at home or
on the job. The germs are then passed on to those who eat the food.

c.. Germs can be transmitted from raw, uncooked foods, such as chicken or
hamburger, to the hands, then from the hands to other foods, such as salad.
Even if the original germs are killed by cooking, the salad and other foods
touched will stay contaminated and can infect those who eat them.

d.. Never put cooked meat back in the unwashed container it was stored in.
That can re-contaminate the cooked meat. Don't cut vegetables on the same
board on which you have cut meat. That can cause them to become
contaminated. Have a separate cutting board for meat and plant foods.

e.. In families and childcare centers, germs are often transferred from
someone changing the diaper of a child with diarrhea to another child or
themselves. Children are particularly vulnerable to germs and should wash or
have your help in washing their hands often.
Sources:

1. Why is handwashing important? CDC Office of Communication. Reviewed
March 6, 2000. Available online at: http://www.cdc.gov/
od/oc/media/pressrel/ r2k0306c.htm. Accessed October 16, 2004.

2. An Ounce of Prevention: Keeps the Germs Away. CDC Office of
Communication. Reviewed December 8, 2004. Available online at:
http://www.cdc.gov/ncidod/op/. Accessed October 16, 2004.

3. Handwashing-Related Research Findings. Food Safety Education. FDA
Center for Food Safety and Applied Nutrition. 1998. Available online at:
http://vm.cfsan.fda.gov/ ~dms/fsehandw.html. Accessed October 16, 2004.